Argh Nej, ikke nu! :(
Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 08:40

For &!&%!& og pokker!

Som I kan læse i tråden "Mazda 6" roser jeg min Rover - der har aldrig været
problemer!

Men så, igår aftes da jeg skulle hjem fra arbejde, begyndte den at opføre
sig MEGET mærkeligt, synes jeg. Når jeg holdt i tomgang begyndte den at
svinge mellem 500 og 1600 omdrejninger. Den kørte sådan set fint når jeg
kørte, men i tomgang opførste den sig mærkeligt. Efter 6-8 minutter stoppede
det, og den faldt til de normale 800.

Her til morgen begynder den så forfra - men samtidig bemærker jeg hurtigt at
temperaturen hurtigt ryger over det røde felt!

Det kan ikke være godt! Bilen "føles" ikke varm - det vil sige på
motorhjelmen (jeg har ikke satans meget forstand på biler!), men kunne godt
mærke når jeg står ved siden af bilen, at den er varm ved fordørene (altså,
noget med udstødningen?)... temperaturen falder en smule når jeg ikke kører,
men holder stille, men ikke meget.

Bilen er nu stillet hos "Mekker", og en taxa taget på arbejde, men hvad
pokker kan det være?

Jeg gætter selv på termostat? Eller måske noget toppakning?

På forhånd tak!

Lars B

Fra : Brian S Jensen

Dato : 13-12-04 09:24

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> temperaturen hurtigt ryger over det røde felt!
>

> Jeg gætter selv på termostat? Eller måske noget toppakning?

Når temperaturen stiger så voldsomt samtidig med at den ikke går godt i
tomgang, så lyder det desværre dyrt - men lad os da endelig høre
mekanikerens dom

Du kørte vel ikke videre med nålen i det røde felt ???

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 09:44

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Når temperaturen stiger så voldsomt samtidig med at den ikke går godt i
> tomgang, så lyder det desværre dyrt - men lad os da endelig høre

Jeg skal nok vende tilbage.

Som jeg skriver blev den ikke ved med at svinge i tomgang - det stopper
pludselig. Det er det der undre mig.

Og bilen i sig selv kørte fint...

> Du kørte vel ikke videre med nålen i det røde felt ???

Ikke da jeg opdagede det! Jo, jeg kørte den ned til mekanikeren... men satte
alle blæsere på fuld damp, åbnede ruderne osv. som jeg engang synes jeg har
hørt man skal?!

> Mvh.
> Brian S Jensen

Lars B

Fra : Sp@cey

Dato : 13-12-04 17:20

> Ikke da jeg opdagede det! Jo, jeg kørte den ned til mekanikeren... men
> satte
> alle blæsere på fuld damp, åbnede ruderne osv. som jeg engang synes jeg
> har hørt man skal?!

Ja det skal jo nok hjælpe.....;-p

Kenneth

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 13-12-04 20:50

"Sp@cey" <Someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Ja det skal jo nok hjælpe.....;-p

Det gør det faktisk... Du får trukket en del af motorens varme ind i kabinen
(og dermed væk fra motoren). Det er ved selvsyn udført på en Corolla, hvor
køleren pludselig lækkede :D

\Mandal

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 21:41

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kabinen (og dermed væk fra motoren). Det er ved selvsyn udført på en
> Corolla, hvor køleren pludselig lækkede :D

Det samme har jeg ved selvsyn konstateret på en gammel BX'er... selv om vi
lagde røgslør hele vejen til Vandel :)

> \Mandal

Lars B

Fra : phk

Dato : 14-12-04 09:25

"Lars B. Jensen" <lars[snabela]zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Det samme har jeg ved selvsyn konstateret på en gammel BX'er... selv om vi
> lagde røgslør hele vejen til Vandel :)

I gamle dage - f.eks. Golf II - regulerede man temperaturen i kabinen ved at
regulere vandtilførslen til radiatoren inde i kabinen. Dengang hjalp det at
give fuld varme i kabinen med blæseren på fulde omdrejninger, hvis man ville
have temperaturen på motoren ned.

Men i dag regulerer man temperaturen i kabinen ved at lede mere eller mindre
luft ud i det fri. Hvis man vil have motoren kølet ned behøver man ikke
sidde og svede i kabinen, men blot nøjes med almindelig temperatur - men
stadig lade blæseren køre på fulde omdrejninger.

Grin bare lidt af dem der sidder og sveder i Alperne for at køle bilen ned:
Det er ikke nødvendigt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 13-12-04 09:38

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gætter selv på termostat? Eller måske noget toppakning?

Mangel på vand? Olie?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 09:46

> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Mangel på vand? Olie?

Måske... den har dog overholdt services, og der var 800 Km til næste
"periodiske" olieskift. Der har så vidt jeg ved aldrig været problemer med
vand - og jeg fik ikke checket om den skød vand igennem system, og ud af
udstødningen....

Men til middag checker jeg op med mekanikeren - håber bare ikke det er en
operation til over 10.000 ... det vil være bittert....

> --
> Per, Esbjerg

Lars B

Fra : alexbo

Dato : 13-12-04 10:15

"Lars B. Jensen" skrev

> Men til middag checker jeg op med mekanikeren - håber bare ikke det er en
> operation til over 10.000 ... det vil være bittert....

Ja, men ikke særlig mærkeligt,
en lille utæthed ved en slange eller vandpumpe, bliver til en stor og dyr
rep. når ejeren bare kører videre, selv om nålen er i det røde felt.

Du har så vidt jeg kan forstå, ikke en gang set efter om der manglede vand.
Hvis du havde fyldt evt. manglende vand på, første gang nålen nærmede sig
det røde felt, kunne du have kørt videre til værkstedet og sandsynligvis
reddet dig fra en større rep.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 11:35

> [...]
> det røde felt, kunne du have kørt videre til værkstedet og sandsynligvis

Hmm, jeg kørte direkte til værksted da jeg første gang opdagede at
temperaturen var steget så voldsomt!

Som sagt lagde jeg ikke mærke til det igår aftes...

> mvh
> Alex Christensen

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 12:37

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> For &!&%!& og pokker!

> Bilen er nu stillet hos "Mekker", og en taxa taget på arbejde, men hvad
> pokker kan det være?

Nå, Mekkers dom:

Køleren var gået sig en tur, så den havde smidt sit vand (kan man sige at
"vandet er gået" på en bil?!)

Han mente ikke at det var gået ud over andet - problemet med omdrejningerne
i tomgang kunne være at termostaten styrede noget med blandingsforhold?!
(jeg ved intet, som tidligere skrevet!!)

Han plejer at være temmelig kompetent på Rovere, så jeg håber at han har
ret!

> Lars B

Lars B

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-12-04 16:54

Lars B. Jensen wrote:
> "Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Nå, Mekkers dom:
>
> Køleren var gået sig en tur, så den havde smidt sit vand (kan man
> sige at "vandet er gået" på en bil?!)

Nissin laver billigere kølere - også en der passede i min 620ti - kvaliteten
tror jeg ikke der er forskel på (i hvert fald ikke i honda/rovers favør).
Der er "lidt" at spare i forhold til originaldele.

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 13-12-04 17:11

"Lars B. Jensen" skrev

> Han mente ikke at det var gået ud over andet - problemet med
omdrejningerne
> i tomgang kunne være at termostaten styrede noget med blandingsforhold?!

Ja, det er ikke omdrejningerne der er problemet, temperaturføleren er blevet
snydt af det manglende vand.
Det er det manglende vand i sig selv, der er ikke mange motorer der kan tåle
at køre uden vand.
Men foreløbig ser det ud til at du er heldig.
Tillykke med det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 20:20

> [...]
> tåle
> at køre uden vand.
> Men foreløbig ser det ud til at du er heldig.

Hmm, ind til man har konstateret om toppakningen holdt til at køre uden
vand. Jeg forstår ikke at man kører så meget som en meter hvis først man ser
temp.nålen i det røde område.

--
Tom

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-12-04 20:32

> [...]
>
> Hmm, ind til man har konstateret om toppakningen holdt til at køre uden
> vand. Jeg forstår ikke at man kører så meget som en meter hvis først man

Godt jeg ikke pt. er på brugtmarkedet efter en Rover 620.. Man kunne
muligvis gøre et rigtig dårligt køb i øjeblikket :(

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 21:42

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:cpkqhr$hbd$1@news.cybercity.dk...

> blandingsforhold?!

> ser
>
> Godt jeg ikke pt. er på brugtmarkedet efter en Rover 620.. Man kunne
> muligvis gøre et rigtig dårligt køb i øjeblikket :(

Mon dog? Bilen er som før (umiddelbart) efter at være blevet afhentet....

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 21:48

> [...]
>
> Hmm, ind til man har konstateret om toppakningen holdt til at køre uden
> vand. Jeg forstår ikke at man kører så meget som en meter hvis først man

Som jeg har skrevet - det er svært blot at smide bilen ind til siden midt i
morgentrafikken... i stedet valgte jeg at rulle ned til mekanikeren, og
parkerede den der....

Men hvor længe ville der gå før jeg kunne konstatere at der ingen
"efterveer" er?

> --
> Tom

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 22:06

> [...]
> parkerede den der....
>
> Men hvor længe ville der gå før jeg kunne konstatere at der ingen

Man skal holde et MEGET vpgent øje med vandforbruget som selvfølgelig helst
skal være noget nær 0.
Hvis man skal hælde efter hver uge så er det FOR meget

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 22:32

> [...]
> helst skal være noget nær 0.
> Hvis man skal hælde efter hver uge så er det FOR meget

Okay - det vil jeg selvfølgelig gøre! Jeg skal vel også holde øje med om den
ryger mere end normalt (kan være svært når det er koldt).

Er det ikke noget med at røgen ikke må være helt "mælkehvid"?

> --
> Tom

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 21:44

> "Lars B. Jensen" skrev

> omdrejningerne
>
> Ja, det er ikke omdrejningerne der er problemet, temperaturføleren er
> blevet
> snydt af det manglende vand.

Det er jo svært for mig, en morgen midt i bil-mylderet, at bare stige ud - i
stedet valgte jeg at trille bilen den kilometer jeg har til mekanikeren...

> [...]
> tåle
> at køre uden vand.
> Men foreløbig ser det ud til at du er heldig.

Jo tak...

Det ser ud til at jeg slap med køleren - bilen kører i hvert tilfælde som
før...

> mvh
> Alex Christensen

Lars B

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-12-04 23:31

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev

> Køleren var gået sig en tur, så den havde smidt sit vand (kan man sige at
> "vandet er gået" på en bil?!)

Jeps, hvis det er sket i nærheden af en fødeslange

Mvh. Uffe Ravn