Gamle biler :-)
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-12-04 15:45

Først vil jeg starte med at sige, at jeg synes selv jeg har en gammel bil
(årg. 1987), men i går sad jeg og så en udsendelse hvori de fulgte dette års
deltagere i "London to Brighton" race.
Det er et race udelukkende for veteran biler og så vidt jeg lige fik fanget,
så var den nyeste bil "kun" 100 år gammel (altså en årg 1904).
Flere af dem var fra før år 1900.
Det var ganske sjovt at se de problemer, som bilisterne måtte slås med
dengang og det var ikke småting
Når det gik lidt op ad bakke, så var det ikke unormalt at passagererne måtte
ud og skubbe.
Defekte toppakninger, knækkede ventilfjedre, defekte ventiler og så videre,
ja det var noget man bare klarede undervejs efterhånden som problemerne
opstod.
I dag er det jo totalt utænkeligt at for eksempel udskifte en toppakning
undevejs på turen, så vi kunne nok lære en ting eller to om udholdenhed
Forbavsende nok, så var det et ret stort antal af de startende, som
gennemførte løbet (mener at det var ca 340 startende og ca 275 gennemførte).

Løbet blev første gang afholdt i 1896, som en glæde over at det nu var
blevet lovligt at køre i bil på de Engelske veje.

Per
www.perbeer.dk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 12-12-04 17:32

> Løbet blev første gang afholdt i 1896, som en glæde over at det nu var
> blevet lovligt at køre i bil på de Engelske veje.

Jeg mener at kunne huske at den danske Hammelbil fra 1886 er den ældste bil
der nogensinde har gennemført.

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Verner Johnsen

Dato : 13-12-04 21:06

On Sun, 12 Dec 2004 17:32:00 +0100, "Peter C:\\>"
<pede_71@hotmail.com> wrote:

>Jeg mener at kunne huske at den danske Hammelbil fra 1886 er den ældste bil
>der nogensinde har gennemført.

Tja, den har været den ældste, men den var altså "kun" 68 år gammel,
da den deltog for 50 år siden, mens bilerne nu skal være 100 år for at
kunne deltage.

Men alligevel temmelig imponerende.

I de senere år, har et par endnu ældre dampdrevne køretøjer gennemført
løbet. Den ældste fra 1875.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)