Peter Nielson <peternielson@12move.dk> skrev i en
news:WytN6.19756$zv2.2442755@news010.worldonline.dk...
> hej, nu i denne dæktid er der måske nogle der selv skifter dæk på
alufælge,
> afbalancering kan jeg selv klare men er lidt usikker på udskiftning af
> dækket, kan alufælgen holde til et gammeldags dækjern ? og er der
> nogle der har erfaring med det og måske et godt råd?
De fleste dækjern har i kanterne nogle "forstærkningskanter", som er
hårde mod alu-fælge!
At finde sig nogle solidere jern med helt fladt tværsnit, eller lægge
noget imellem jern og fælg er løsningen. Mellemlægget kan være noget så
simpelt som et stykke udskåret plast á ca. 5 X 5 cm fra en gammel
oliedunk!
Værre er det med de slangeløse dæk, som snart alt har idag:
De sidder fandens godt fast på fælgen og kan være svære at få trykket
løs, så afmonteringen kan påbegynde (modsatte sides dækkant skal ligge
inde i "renden" i midten af fælgen for at man kan vride kanten ud over
fælgen med dækjernene!)
Senere i proceduren kan det være ligeså problematisk at få det
nymonterede dæk "blæst på" fælgen igen derved at utætheden langs
dækkanten kan være større end den indblæste luftmængde formår at trumfe
Selv for dækmanden kan dette problem jævnligt kræve alternative metoder
og ekstra-arbejde, og jeg noterede mig engang på Discovery-channel at
man under et cross country race skiftede og monterede de modvillige dæk
v.h.a. lightergas: Masser af gas ind i dæk og langs fælgkanten og en
tændstik kastet(!) på _ *WOUUFFF* og dækket var "eksploderet" på!
--
Armand
(med hjemmelavet dæk-afpresser; men jævnligt med opblæsningsproblemer!)