/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
dæk
Fra : Peter Nielson


Dato : 19-05-01 13:20

hej, nu i denne dæktid er der måske nogle der selv skifter dæk på alufælge,
afbalancering kan jeg selv klare men er lidt usikker på udskiftning af
dækket, kan alufælgen holde til et gammeldags dækjern ? og er der nogle der
har erfaring med det og måske et godt råd?
hilsen
Peter



 
 
Peder Eskildsen (19-05-2001)
Kommentar
Fra : Peder Eskildsen


Dato : 19-05-01 14:15

On Sat, 19 May 2001 14:20:19 +0200, "Peter Nielson"
<peternielson@12move.dk> wrote:

>hej, nu i denne dæktid er der måske nogle der selv skifter dæk på alufælge,
>afbalancering kan jeg selv klare men er lidt usikker på udskiftning af
>dækket, kan alufælgen holde til et gammeldags dækjern ? og er der nogle der
>har erfaring med det og måske et godt råd?

Dækjerne kan godt bruges, men læg noget imellem jernet og fælgen for
beskyttelse.
Generelt er den største hurdle den vulst, dækket skal over inde i
fælgen.
Sidste år forsøgte jeg mig frem med en skruetvinge, hvilket var ok,
men lidt svært at styre - man skulle helst være nogle stykker.
I år har jeg købt en dækaftager hos HG. Det er egentlig bare en
skruetvinge, men den er formet, så den ikke skader dækket.
Jeg har ikke prøvet den endnu, men dn ser ud til at fungere.
Har andre?
--
Peder
m/Mille

Poul B-H (19-05-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 19-05-01 18:21

Louis og andre sælger nogle plastik dimser der sættes på fælg kanten for at
beskytte den mod dækjernet.


--
Poul B-H
NSR250SE
NSR250SP


"Smoking Is Good For Your Health"
"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> wrote in message
news:2ascgt8q26h6e1jgb2h498esn2c2bihnlj@4ax.com...
> On Sat, 19 May 2001 14:20:19 +0200, "Peter Nielson"
> <peternielson@12move.dk> wrote:
>
> >hej, nu i denne dæktid er der måske nogle der selv skifter dæk på
alufælge,
> >afbalancering kan jeg selv klare men er lidt usikker på udskiftning af
> >dækket, kan alufælgen holde til et gammeldags dækjern ? og er der nogle
der
> >har erfaring med det og måske et godt råd?
>
> Dækjerne kan godt bruges, men læg noget imellem jernet og fælgen for
> beskyttelse.
> Generelt er den største hurdle den vulst, dækket skal over inde i
> fælgen.
> Sidste år forsøgte jeg mig frem med en skruetvinge, hvilket var ok,
> men lidt svært at styre - man skulle helst være nogle stykker.
> I år har jeg købt en dækaftager hos HG. Det er egentlig bare en
> skruetvinge, men den er formet, så den ikke skader dækket.
> Jeg har ikke prøvet den endnu, men dn ser ud til at fungere.
> Har andre?
> --
> Peder
> m/Mille



Armand (20-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-05-01 23:52


Peter Nielson <peternielson@12move.dk> skrev i en
news:WytN6.19756$zv2.2442755@news010.worldonline.dk...
> hej, nu i denne dæktid er der måske nogle der selv skifter dæk på
alufælge,
> afbalancering kan jeg selv klare men er lidt usikker på udskiftning af
> dækket, kan alufælgen holde til et gammeldags dækjern ? og er der
> nogle der har erfaring med det og måske et godt råd?

De fleste dækjern har i kanterne nogle "forstærkningskanter", som er
hårde mod alu-fælge!
At finde sig nogle solidere jern med helt fladt tværsnit, eller lægge
noget imellem jern og fælg er løsningen. Mellemlægget kan være noget så
simpelt som et stykke udskåret plast á ca. 5 X 5 cm fra en gammel
oliedunk!

Værre er det med de slangeløse dæk, som snart alt har idag:
De sidder fandens godt fast på fælgen og kan være svære at få trykket
løs, så afmonteringen kan påbegynde (modsatte sides dækkant skal ligge
inde i "renden" i midten af fælgen for at man kan vride kanten ud over
fælgen med dækjernene!)

Senere i proceduren kan det være ligeså problematisk at få det
nymonterede dæk "blæst på" fælgen igen derved at utætheden langs
dækkanten kan være større end den indblæste luftmængde formår at trumfe

Selv for dækmanden kan dette problem jævnligt kræve alternative metoder
og ekstra-arbejde, og jeg noterede mig engang på Discovery-channel at
man under et cross country race skiftede og monterede de modvillige dæk
v.h.a. lightergas: Masser af gas ind i dæk og langs fælgkanten og en
tændstik kastet(!) på _ *WOUUFFF* og dækket var "eksploderet" på!

--
Armand
(med hjemmelavet dæk-afpresser; men jævnligt med opblæsningsproblemer!)






Ib Jakobsen (21-05-2001)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 21-05-01 22:32

Armand wrote:

> og jeg noterede mig engang på Discovery-channel at
> man under et cross country race skiftede og monterede de modvillige dæk
> v.h.a. lightergas: Masser af gas ind i dæk og langs fælgkanten og en
> tændstik kastet(!) på _ *WOUUFFF* og dækket var "eksploderet" på!

Den så jeg også. Var det ikke noget med en tur ind over indlandsisen?. Det
så ihvert fald godt ud.

En metode til at få slangeløse dæk tætte på er at benytte en cykelslange.
F.eks er en BMX-slange lagt mellem dæk og den ene fælgkant effektiv. Den
skal bare lige pumpes så den tætner. Så kan man da få dækket på plads på den
ene side. Den anden side kan så bedre trykkes tæt.

>
>
> --
> Armand
> (med hjemmelavet dæk-afpresser; men jævnligt med opblæsningsproblemer!)

Forhåbentlig ikke den slags opblæsning som ordensmagten kræver.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.



Armand (22-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-05-01 00:34


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:3B09893D.B8ACAB31@post.tele.dk...
> Armand wrote:
<
> > (med hjemmelavet dæk-afpresser; men jævnligt med
> > opblæsningsproblemer!)
> Forhåbentlig ikke den slags opblæsning som ordensmagten kræver.

Nope!

--
Armand (hvis livrem dog lider af "opblæsthed")






Knud Jacobsen (21-05-2001)
Kommentar
Fra : Knud Jacobsen


Dato : 21-05-01 22:35


Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:9e9j5n$lhc$7@news.cybercity.dk...
>
> Peter Nielson <peternielson@12move.dk> skrev i en
> news:WytN6.19756$zv2.2442755@news010.worldonline.dk...
> Senere i proceduren kan det være ligeså problematisk at få det
> nymonterede dæk "blæst på" fælgen igen derved at utætheden langs
> dækkanten kan være større end den indblæste luftmængde formår at trumfe
>
> Selv for dækmanden kan dette problem jævnligt kræve alternative metoder
> og ekstra-arbejde,

Jeg havde det samme problem med slangeløse dæk på en havetraktor!
"Min" dækmand klarede det ved at lægge et_tykt_lag brun sæbe i sprækken
mellem fælg og dæk. Det virkede men medførte lidt efterfølgende rengøring.

Knud Stange Jakobsen



John Thomsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : John Thomsen


Dato : 23-05-01 08:21

On Mon, 21 May 2001 23:35:17 +0200, "Knud Jacobsen"
<dagskolen@paradis.dk> wrote:


>"Min" dækmand klarede det ved at lægge et_tykt_lag brun sæbe i sprækken
>mellem fælg og dæk. Det virkede men medførte lidt efterfølgende rengøring.
>
Hjulet skummede de næste 14 dage i reegnvejr.... )

Venligst
John

John Thomsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : John Thomsen


Dato : 23-05-01 08:20

On Mon, 21 May 2001 00:51:32 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>noget imellem jern og fælg er løsningen. Mellemlægget kan være noget så
>simpelt som et stykke udskåret plast á ca. 5 X 5 cm fra en gammel

Eller en stump af haveslangen eller en kraftig ledning, skåret op og
"trukket" på kanten af fælgen.....

Hvor svært ska' det være.... )

Venligst
John

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste