Så er der gang i Focus C-maxen 2.0 TDCI, en måneds tid før forventet. Det
blev til forelskelse, som forventet, ved første gearskift!
Der er mange fikse detaljer, den er ganske enkelt komfortabel, som der er
pralet med. Kørte f.eks. lige nu hjem i tåge. På med forrudevarmeren af og
til, og med regnsensoren sat til mindste følsomhed var der hele tiden klart
udsyn uden at jeg skulle tænke på det, men kunne koncentrere mig helt om at
kigge fremad. Troede forøvrigt at tågelygter var til at se ved, det er de
ikke (på denne), men så var løsningen højt lys, skruet lidt ned i højde, det
virkede fint.
Der er kun et par sjove småting at klage på. F.eks. er det lidt morsomt at
det nærmest kræver en medpassager for at lukke klappen op til kortrummet ved
forruden. Finder det også for dumt at en så oplagt fiks detalje, at kunne
starte kabinevarmeren med fjernbetjening både er sparet væk, samt at det
ikke kan eftermonteres. Længere ude i detaljerækken fandt jeg ud af at den
nødhåndbremse der er under midterkonsollen, næsten kræver værktøj at komme
ned til, fandt dog ud af at man kan presse en finger ned ved gummiflappen på
låget, men hvorfor er der ikke en gribekant?
Så var der lige instruktionsbogen. Ikke et eneste detaljefoto, kun
tegninger, ingen farver, så man f.eks. lettere kunne se hvor en
anvisningslinie reelt ender. Alt for lille format så man ikke kan genkende
små symboler(uden lup). Totalt sammenrodning af udstyrs/lande- varianter, så
man hele tiden måtte sidde og tænke: ja, dette gælder nu nok ikke din bil.
Oversættelsen var god og havde meget få trykfejl. Kunne man ikke lige krydre
dette arbejde med at slå fast, hvad der er gængs for de varianter, der
kommer til Danmark. Vel et stykke arbejde der ville tage en time.
Kendetegnende for denne, som for alle andre møgirriterende brugsanvisninger:
side op og side ned med det der er logisk og ligetil for enhver. Kommer man
til sværere begreber er vi straks inde på sidehenvisning til en
sidehenvisning, uklar formulering hvor det er muligt, fejl, omvendt
forklaringsrækkefølge i forhold til tegninger, osv. osv., og så meget kort,
uden at man har haft ret meget mulighed for at fatte den rette sammenhæng.
Det hjælper dog efterhånden at sidde ude i bilen og læse det igennem, så
letter tågerne efterhånden. Men jeg ved stadig ikke hvordan den rette
sammenhæng er med oliefyret, om det er mig der ikke har fattet betjeningen,
eller det reelt er så koldt at det ikke slår fra, selv efter lang tids
kørsel? Jeg stoppede så og slog det fra, det gav kun en anelse mindre
driftstemperatur. I brugsanvisningen fremgår iøvrigt klart(en af de få klart
ting), at der er to uafhængigt virkende oliefyr og et elopvarmningssystem.
Det sidste er blevet bekræftet af forhandleren, at det er der ikke, men det
med de to oliefyr lever lidt endnu. Hjælp!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk