Seat Altea of Div.
Fra : Stephan Walther Lars~

Dato : 11-12-04 11:07

Nu går jeg jo og kigger bil

Var går ude at se på en Seat Altea.

1) Er der noget for og imod denne ?

2) Ville det være billigere for mig at kører til grænsen og få sat det
/ de udstyrspakker jeg yderligere vil have i ?

3) Det at jeg sidder "højt" og at bilen som sådan virker spændende
tiltaler mig. Men jeg vil have Navigation og andet udstyr i. Jeg vil
dog ikke give 51200 kr for Original Navigation. Er der nogen her der
har sat anden navigation I ? og evt har købt modellen med
"Sportsundervogn"

Jeg vil boks eller chiptune den. Erfaringer ?
Jeg vil endivere gerne fuldende pakken med diverse "behageligt" udstyr
som ikke er med i Stylance pakken

Jeg har ( se meget gammel tråd) ny fremkommet med en liste over biler
/ krav

"sporty", diesel ( økonomisk) , fartpilot, computer, halv eller hel
automatisk klima,

jeg kigger på Seat , Golf og BMW

Jeg kigger ny såvel som brugt

Jeg forventer at køre 30000 for firma og 30000 for mig selv til næste
år.

Det skal nævnes at denne bil der skal erstatte en Toyota Sportswan
2.0B primært bliver "fars" dyt da konen kører i en for hende fornuftig
Opel Vectra.

Ideer om modelle og indkøb ? modtages megfet gerne

speciel 1.9 TDI udgaven i udstyrspakken "Stylance" tiltalte mig
umiddelbart.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 11:18

> 2) Ville det være billigere for mig at kører til grænsen og få sat det
> / de udstyrspakker jeg yderligere vil have i ?

Ikke nødvendigvis. Det havde været billigere hvis du SELV gjorde det men de
skal også have 500-600 Kr / time i tyskland

> [...]
> dog ikke give 51200 kr for Original Navigation. Er der nogen her der
> har sat anden navigation I ? og evt har købt modellen med

Der er et hav af andre muligheder til 1/10 af prisen som du skal give

> Det skal nævnes at denne bil der skal erstatte en Toyota Sportswan
> 2.0B primært bliver "fars" dyt da konen kører i en for hende fornuftig
> Opel Vectra.

Jammen det er da også en fin lille konebil med svag motor

--
Tom

Fra : Christensen

Dato : 11-12-04 11:34

"Stephan Walther Larsen" <swl@premiumrx.dk> wrote in message
> Nu går jeg jo og kigger bil
>
> Var går ude at se på en Seat Altea.
>
> 1) Er der noget for og imod denne ?

Jeg ved ikke om det har interesse, men jeg er selv ellevild med 2,0 TDI'eren
parret med det nye DSG gear. Den er selvfølgelig _noget_ mere kostbar end
1,9'eren med alm. gearkasse. 1,9'eren er sådan set fin nok, den er bare lidt
for bovlam ved høje omdr. og den diesel-dunker også betydeligt mere end den
nye 2,0'er.....og så kan den lille ikke parres med DSG.

Same story med Galf V...men jeg holder med dig - kørestillingen er bedre i
Altea, og så ser den skide-godt ud. Den kommer næste år til marts med større
kuffert (500 l) som "Toledo III" (ellers er det samme køretøj, tjek evt.
www.seat.com )

Resten kan jeg desværre ikke kommentere på.

God fornøjelse.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-12-04 12:32

> 1) Er der noget for og imod denne ?

Et bagagerum mindre end Octavia II som ovenikøbet er lidt billigere. Det
kunne snildt blive afgørende for mig. Desuden giver den høje karrosse en
irriterende lavfrekvent rumlen som Octavia'en ikke har. Men det er nu mest
ved høj motorvejsfart. Prøv at lægge mærke til det når du prøver bilen. Den
siger ikke ret meget, men når man så først bliver irreteret over den der
rumlen, så kan man ikke hører andet end det.

> 2) Ville det være billigere for mig at kører til grænsen og få sat det
> / de udstyrspakker jeg yderligere vil have i ?

Næppe, da mange af tingene nok er fabriksmonteret og noget hø at
eftermontere

> [...]
> dog ikke give 51200 kr for Original Navigation. Er der nogen her der
> har sat anden navigation I ? og evt har købt modellen med

Kig på www.ebay.de og led efter "MFD 2" så finder du et utal af originale
navitationsanlæg til ca. 1.000 euro. Samme som du giver en million milliard
for originalt. Jeg ved, at i en Octavia II er det ren plug and play.

> Jeg vil boks eller chiptune den. Erfaringer ?

Ja. 1.9TDi er lige til at tune. Den får de 130hk og (mere vigtigt) et moment
på 360nm. Men 2.0'eren kører tilsyneladende med anden motorstyring end
f.eks. Touran med samme motor, så hvor Touran'en kører perfekt med en boks,
så har Altea'en åbenbart en tendens til at ryge. Den arbejder jeg pt.
på..... M.h.t. chip, så er der en del firmaer som ikke er så vild med
2.0'eren, da den kører med Bosch EDC16 motorstyring og den har indbygget en
"chiptunings-sikring" der gør, at man kan være uheldig, at bilen går kold
80km efter en chipning, hvis der er nogle tal som ikke passer sammen.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Tilbud: Garmin Quest 4.995kr (5.995kr vejl.), Garmin 2620 7.995kr (14.495kr
vejl.)

Fra : Nicolai

Dato : 21-12-04 16:10

Hej Stephan

Jeg tror du bliver meget tilfreds med Alteaen, jeg får min 2,0 TDI med DSG
leveret om 3 uger, og mit valg kom sig af følgende betragtninger:

1. Motoren: der er i øjeblikket ikke diesel i den klasse som er bedre når
det gælder ydelse, økonomi og gangkultur.
2. Alteaen er noget billigere end Touran, og eften min mening en del
smartere at se på, med nogle nye spændende løsninger såsom bl.a. skjulte og
opvarmede viskere, osv. Men ellers må kvaliteten være den samme.
3. Har prøvet både Ford og Peugeot, og de kommer da tæt på især Focus C-Max,
men de er ikke helt på højde med Seat og VW, og 2,0 HDI'en har ikke samme
træk og økonomi.

Mht. udstyr kunne du jo spørge dit værksted hvad de skal have for at
eftermontere eks. den originale navigationen, da det bare er et modul man
skifter, og når man eftermonterer det i DK, skal du ikke betale det 3.
dobbelte som hvis du bestiller bilen med dette. Jeg fravalgte selv
sportpakken, da jeg hellere vil montere en HR-undervogn, den bliver lavere
og fastere end den org. sportundervogn, og HR er samme kvalitet som org.

Mht. til tuning vil jeg anbefale Thomas Landberg www.bokstuning.dk , han
sælger bokse af rigtig god kvalitet, jeg har haft en på min Leon og vil også
montere en på Alteaen, den er let at montere og du får ligeså meget effekt
som en decideret chiptuning, forskellen er bare at boksen kan tages af og på
efter behov og den kan bruges til din næste bil såfremt den har samme
motor. Thomas tager også bokse i bytte for en ny til en god pris.

/ Nicolai

Fra : Mogens

Dato : 25-12-04 10:37

"Nicolai" <nhjikke@tilprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
C-Max,
> men de er ikke helt på højde med Seat og VW, og 2,0 HDI'en har ikke samme

Det kan være farligt at være "den første", der prøver
nyudviklede ting og sager. Der har stået noget på om
gearkassens manglende holdbarhed på www.vagcars.dk

Mikkel skriver:
"Jeg kender en som har en VW Touran 1.9 TDI 100 hk. med DSG aut.gear som
de har fået skiftet komplet gearkasse på nu 2 gange og jeg kender en som har
forespurgt FDM om problemer med denne gearkasse som de vist også skulle
kende til..."

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-04 18:34

> [...]
har
> forespurgt FDM om problemer med denne gearkasse som de vist også skulle

Jeg overvejede også DSG gearkassen på min kommende bil.
Så jeg prøvede en Touran(usaurus) 2.0TDI, jeg var mildest talt ikke
imponeret.
Bevares den skiftede hurtigt og rykløst, men 3 gange fik den ikke sat den i
gear.
Forhandleren havde overhovedet ikkke hørt om problemer med DSG'en før og
mente at det var fordi der ikke var udført udleveringstjek på den. Dvs. at
gearkassen ikke var "grundindstillet".
Jeg købte nu ikke forklaringen, da den var lidt luftig, og valgte lynhurtigt
DSG'en fra.

Tænk sig hvis det viser sig at være noget ***LORT*** i stil med topstykkerne
på de første V6 TDI motorer.
Ingen tør nu at købe sådan en med mindre man har en formue i banken.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 27-12-04 18:45

> [...]
topstykkerne
> på de første V6 TDI motorer.
> Ingen tør nu at købe sådan en med mindre man har en formue i banken.

Jep - sådan kan det være at være forsøgsdyr.
Alfa'esn selespeed blev først okay efter en soft
wareændring...
(er til at overskue, men "allyvel...")