Prøveplader fra firma
Fra : Henrik

Dato : 10-12-04 17:40

Hej alle

Må jeg køre fra Vejle til København, på prøveplader.
Det skal gøres en Søndag, og pladerner er dem af metal, som bilforhandlerner
har ?

MVH

Henrik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-12-04 19:16

"Henrik" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Må jeg køre fra Vejle til København, på prøveplader.
> Det skal gøres en Søndag, og pladerner er dem af metal, som

Hvis du opfylder betingelserne for at bruge prøvepladerne, så er det
ligegyldigt at det er søndag, og hvor du kører hen.
Så det er formålet med turen, der vil være afgørende for lovligheden.

Kurt

Fra : Henrik

Dato : 10-12-04 19:48

Formålet med kørslen er at køre en brugt bil (som jeg privat har købt) hjem
til min privat adresse.
Jeg arbejder i firmaet hvor pladerne er registeret.

Henrik

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-12-04 19:54

> Formålet med kørslen er at køre en brugt bil (som jeg privat har købt)
hjem
> til min privat adresse.
> Jeg arbejder i firmaet hvor pladerne er registeret.

Så er det kun *næsten_lovligt* - de må ikke anvendes til privatkørsel,
men hvis du bliver stoppet siger du bare det er en bil firmaet har købt.
Det er ihvertfald den aftale jeg har med *min* mekaniker.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : NikonPro.dk

Dato : 10-12-04 20:08

Brian Sørup wrote:

> Så er det kun *næsten_lovligt* - de må ikke anvendes til privatkørsel,
> men hvis du bliver stoppet siger du bare det er en bil firmaet har
> købt. Det er ihvertfald den aftale jeg har med *min* mekaniker.

Unskyld jeg blander mig i tråden, men Brian kan du forklare hvad jeg gør,
hvis jeg køber Scorpio´en jeg skal se på i Stenløse, og gerne vil køre den
hjem på prøveplader og selv vil ordne alt med klargøring nummerplader
registrering osv. herhjemme i Vestjylland.

Kan man leje prøveplader til den slags

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 20:11

"NikonPro.dk" <mail"FJERN-DETTE"@NikonPro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjem på prøveplader og selv vil ordne alt med klargøring nummerplader
> registrering osv. herhjemme i Vestjylland.

ja

--
Tom

Fra : NikonPro.dk

Dato : 10-12-04 21:28

Tom wrote:
> "NikonPro.dk" <mail"FJERN-DETTE"@NikonPro.dk> skrev i en meddelelse
>
> ja

Tak , men ved du om det skal ske på motorkontoret eller ???????

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 21:40

> Tak , men ved du om det skal ske på motorkontoret eller ???????

jeg har nu altid lånt dem hos politiet, ved ikke om også motorkontoret låner
plader ud

--
Tom

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-12-04 21:26

> [...]
> hjem på prøveplader og selv vil ordne alt med klargøring nummerplader
> registrering osv. herhjemme i Vestjylland.

Ja, hvis forhandleren er rigtig flink, og du spørger pænt, kan du måske
låne hans plader og så returnere dem med posten.
Ellers skal du ned på det lokale motorkontor og leje et sæt - husk
bilens reg.attest og godt med penge.....
Hvis de fortæller dig du skal aflevere pladerne på samme kontor som du
har lejet dem, er de fulde af løgn....
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : NikonPro.dk

Dato : 10-12-04 21:49

Brian Sørup wrote:

> [...]
> bilens reg.attest og godt med penge.....
> Hvis de fortæller dig du skal aflevere pladerne på samme kontor som du

Igen tak til både Brian og Tom

Bjarne

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-12-04 21:54

> [...]

>hjem på prøveplader og selv vil ordne alt med klargøring nummerplader
>registrering osv. herhjemme i Vestjylland.

Så er det jo "kørsel til værksted" og/eller nødvendig kørsel i
forbindelse med registering af køretøjet.

Jeg har oplevet at blive stoppet med prøveplader på en sen nat i
Vejle, på vej hjemad fra Herning med en nyanskaffet bil - ingen
problemer deri, bortset fra de mente klokken var lidt vel mange, men
hva'fa "sort arbejde" laves jo også bedst om natten ;)

>Kan man leje prøveplader til den slags

Jep.
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-12-04 16:19

Henrik wrote:

> Formålet med kørslen er at køre en brugt bil (som jeg privat har købt) hjem
> til min privat adresse.
> Jeg arbejder i firmaet hvor pladerne er registeret.

Det er det der hedder faste prøveskilte.

[snip]
§ 90.
Kørsel med faste prøveskilte må af prøveskilteindehaveren eller
ansatte hos denne foretages til følgende formål:
1)Afprøvning og indstilling af nye køretøjer eller kørselsprøve i
anledning af reparation af køretøjer, men derimod ikke til kørsel
af nyeeller istandsatte køretøjer.
2)Demonstration af køretøjer for forhandlere og disses personale.
3)Demonstration eller prøve af køretøjer i anledning af salg.
Demonstrations og prøvekørsel må kun finde sted efter forudgående
anmodning i hvert enkelt tilfælde fra den eventuelle køber af et
køretøj af den pågældende type, medmindre køretøjet er
registreringsafgiftspligtigt, og der er betalt registreringsafgift
af køretøjet som for person eller varebil, og dokumentation herfor
medbringes under kørslen.
4)Afhentning eller udbringning af køretøjer i anledning af
reparation eller salg.
5)Kørsel der er nødvendig i forbindelse med registrering eller
godkendelse af køretøjet.
6)Overførsel af køretøjer til anden forhandler, andet udsalgs
eller udstillingssted eller lager. Overførsel til et
demonstrationssted, der ikke benyttes til almindelig færdsel, hvor
køretøjet præsenteres for publikum, f.eks. en væddeløbsbane eller
dyrskueplads, sidestilles med overførsel til et udstillingssted.
7)Kørsel her i landet med et køretøj, der indføres af en person,
der har bopæl her i landet. Sådan kørsel må kun finde sted fra
grænsen eller havnen direkte til det sted, hvor køretøjet skal
registreres, eller hvor den, der indfører køretøjet, har bopæl,
forretning eller værksted.
8)Optagelse af fotografier eller film af køretøjet. Sådan kørsel
må kun foretages af fabrikanter eller importører af køretøjer
fremstillet i udlandet og alene for at fremstille reklamemateriale
for køretøjet.
9)Kortvarig kørsel i optog i forbindelse med åbning af salg af
lodsedler til velgørende eller almennyttige formål eller i
forbindelse med en lokal børnehjælpsdag, dyrskue og lignende
arrangementer. Sådan kørsel må kun foretages efter tilladelse fra
politiet i hvert enkelt tilfælde.

Dit brug må være det der er beskrevet i punkt 4, "Afhentning eller
udbringning af køretøjer i anledning af reparation eller salg." og
derfor lovlig kørsel.

--
Hygge..
Thomas