Forskel på 92 og 95 blyfri?
Fra : Peter Theglev

Dato : 10-12-04 12:07

For et par år siden var der en del skriverier i pressen omkring
forskellen -eller mangel på samme- mellem 92- og 95-oktan benzin.

Er der nogen, der ved, om det stadig er samme benzin, eller om der
vitterlig ER forskel på 92 & 95?

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 12:59

"Peter Theglev" <123@123.dk> skrev i en meddelelse

-eller mangel på samme- mellem 92- og 95-oktan benzin.

| Er der nogen, der ved, om det stadig er samme benzin, eller om der
| vitterlig ER forskel på 92 & 95?

Der var, og er stadig, forskel på 92 og 95. En bil beregnet til 92 kan bare
uden probs køre på 95, det omvendte dur bare ikke !!!!.
På nogen tanke spare de bare en jordtank, og tilslutter 92 og 95-standerne
til den samme, som fyldes med 95. Men det er blevet færre nu da rød 98
næsten er afskaffet.

Fra : PHE

Dato : 10-12-04 13:17

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> På nogen tanke spare de bare en jordtank, og tilslutter 92 og 95-standerne
> til den samme, som fyldes med 95. Men det er blevet færre nu da rød 98

Hvad sker der, hvis der påfyldes 92 på en motor som kun kan lide 95??

PHE

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 13:53

"PHE" <p.h@(fjern.dette)e-box.dk> skrev i en meddelelse

| Hvad sker der, hvis der påfyldes 92 på en motor som kun kan lide 95??

Den vil "banke", men de fleste biler i dag har banke-sensorer og justere
tændingen derefter.Hvis det ikke gøres bliver motoren ødelagt, du vil opleve
det som tændingsbanken, nedsat trækkraft, efter,glødetænding og måske
forhøjet motor temp. . En moderne motor med "alt i elektronik" får bare
nedsat effekt og en lidt dårligere benz. økonomi.

Fra : Klaus G.

Dato : 10-12-04 20:26

> [...]
> forhøjet motor temp. . En moderne motor med "alt i elektronik" får bare
> nedsat effekt og en lidt dårligere benz. økonomi.

Min gamle Pug405 Mi16 89', er født til at køre på 98oktan, og skal så
indstilles af en mekker til at køre på 95oktan. Og jeg tør slet ikke prøve
92oktan :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk