Hjælp til håndbremse
Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:03

Halløj

Har stået og nosset lidt rundt med mondeo'en og skiftet bakker og tromler
(150.000 Km på samme bakker og 300.000 på tromlerne)
Nå men bremserne virker da også fint nok når det er med pedalen man bremser.
Desværre er der nææææsten ingen bremsevirkning med håndbremsen. Det hele er
renset, pusset og smurt så jeg forstår ikke lige hvorfor den ikke justerer
sig selv på plads.
Jeg har kørt justerskiven helt ind og ville da mene at den så skulle bevæge
sig selv ud, men det gør den ikke. HVA R DR GALT ?

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 09-12-04 21:41

> [...]
> Jeg har kørt justerskiven helt ind og ville da mene at den så skulle
> bevæge sig selv ud, men det gør den ikke. HVA R DR GALT ?

Jeg har nu aldrig oplevet nogle selvjusterrende bagbremser der har fungeret
efter hensigten.

Prøv at drej justerskruen så tromlen ikke kan drejes rundt og så tak hakker
tilbage. Sådan gjorde jeg i gamle dage på min BMW. Nu har den jo skiver hele
vejen rundt

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 21:50

"Mikael L" <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Prøv at drej justerskruen så tromlen ikke kan drejes rundt og så tak
> hakker tilbage. Sådan gjorde jeg i gamle dage på min BMW. Nu har den jo

Det ligger HELT fast at det skal min næste bil også have. Hold fast mand
hvor sådan nogle tromler er noget l*rt. Det tog mig snart 2 x ½ time bare at
få tromlerne af (((
Tja jeg kan selvfølgelig klikke dem frem manuelt, men jeg troede bare at de
selv kunne gå frem

--
Tom

Fra : Mikael L

Dato : 09-12-04 21:58

> [...]
> at få tromlerne af (((
> Tja jeg kan selvfølgelig klikke dem frem manuelt, men jeg troede bare at

Nu ved jeg jo ikke om det er lavet på samme måde som med BMWen. her kunne du
dreje på justerskruen gennem et hul til en af hjulboltene, hvis det ikke kan
lade sig gøre ville jeg stramme dem op så du kun lige kan få tromlen på.

Jeg må jo nok erkende at selv om jeg har skiver på alle fire hjul, sidder
der stadig bakker inde i skiven til håndbremsen. Men det er nu sjældent det
bliver slidt op. Det når som regel at gro sammen i stedet for.

Mikael

Fra : John Sahl

Dato : 09-12-04 22:04

Tom wrote:
> Det ligger HELT fast at det skal min næste bil også have. Hold fast
> mand hvor sådan nogle tromler er noget l*rt. Det tog mig snart 2 x ½
> time bare at få tromlerne af (((

Skivebremser på baghjulene kan altså også være noget lort,
mht til håndbremsen i al fald.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-12-04 22:02

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Jeg har kørt justerskiven helt ind og ville da mene at den så skulle bevæge
>sig selv ud, men det gør den ikke. HVA R DR GALT ?

Et eller andet må være samlet forkert - det skal sgu' virke

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Palle S.

Dato : 09-12-04 22:06

> Jeg har kørt justerskiven helt ind og ville da mene at den så skulle
> bevæge sig selv ud, men det gør den ikke. HVA R DR GALT ?
>
> --
> Tom

På nogle biler skal man bakke mens man pumper bremsen så justerer de sig ud
men normalt justerer man bakkerne så tromlen lige kan gå på (hvis der ikke
er slidkant i tromlen(den sliber man bare af))

Palle

Astro family style

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 22:13

"Palle S." <lord_farquard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> På nogle biler skal man bakke mens man pumper bremsen så justerer de sig
> ud men normalt justerer man bakkerne så tromlen lige kan gå på (hvis der
> ikke er slidkant i tromlen(den sliber man bare af))

Der er jo nye tromler, nye bakker, nye fjedre, så jeg forstår det ikke. Det
er heller ikke samlet forkert, men de uoriginale nye fjedre passede ikke
super godt, så gad vide om de mon er for svage

--
Tom

Fra : Esben Tærsker

Dato : 09-12-04 22:12

Tom wrote:
> [...]
>
> Jeg har kørt justerskiven helt ind og ville da mene at den så skulle bevæge
> sig selv ud, men det gør den ikke. HVA R DR GALT ?

Det er din "e"-tast på tastaturet der ikke virker som den skal...:)

/Esben

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 22:14

> Det er din "e"-tast på tastaturet der ikke virker som den skal...:)

Vi skal jo spare siger A.fjog

--
Tom

Fra : Hardy Laursen

Dato : 09-12-04 23:07

Hej Tom !

Du skal bare trække håndbremsen nogle gange, så falder indstillingerne selv
på plads, hvis det ellers er sat rigtig sammen, du har vel ikke fået forkert
diameter på dine trumler, Monedeo 1,6 - 1,8 - 2,0 ? (:-{>>

Mvh.
Hardy Laursen
Denne e-mail er blevet kontrolleret for computervirus.

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 23:27

"Hardy Laursen" <hardygj@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forkert
> diameter på dine trumler, Monedeo 1,6 - 1,8 - 2,0 ? (:-{>>

Her ellers hevet i håndbremsen over 20 gange. Og nej tromlerne er de rigtige
205 mm i samme størrelsen som de gamle.

--
Tom

Fra : ham-der

Dato : 10-12-04 08:06

> Her ellers hevet i håndbremsen over 20 gange. Og nej tromlerne er de
> rigtige 205 mm i samme størrelsen som de gamle.

Hvis ikke du manuelt justerer det op inden du monterer tromlerne, går der
lang tid inden det justerer sig selv, jeg har nu altid slækket
håndbremsekablet helt af, justeret bakkerne ud manuelt så tromlerne lige kan
gå på, og derefter justeret håndbremsekablet op igen, hvis du afmonterer
tromlen og kigger på håndbremsearmen og den har en skrå vinkel fremad, så er
der ingen kraft i den mere, den skal stå skrå bagud, det er noget med
vægtstangs reglen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 15:13

"ham-der" <ham-der@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremad, så er der ingen kraft i den mere, den skal stå skrå bagud, det er

Tja så må jeg kigget lidt på det igen. Skal alligevel igang da den ene
hjulcylinder var fugtig så ...ævv jeg gider bare ikke rode med de tromler
mere

--
Tom

Fra : KubikH

Dato : 10-12-04 16:32

> [...]
forkert
> diameter på dine trumler, Monedeo 1,6 - 1,8 - 2,0 ? (:-{>>

Hardy har fat i noget!
Selv om det er rigtig størrelse, er der ingen garanti for at bakkerne har
ret meget
flade der rører tromlerne.

Det sker tit at radierne på tromle og bakker ikke er ens, så træder bakken
kun med et lille stykke belægning.

Bak langsomt, og brems et par gange med drift og håndbremse skiftevis.
Så skulle justeringen være ok.
Kør derefter en uges tid i "skidtet" (Undskyld: den fine Mondeo)

Jeg vil næsten garantere at bremsevirkningen stiger markant
Rens derefter for støv, og så har du igen 150.000 km tilgode
Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-04 19:07

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil næsten garantere at bremsevirkningen stiger markant
> Rens derefter for støv, og så har du igen 150.000 km tilgode

Når jeg får mig taget sammen en af dagene så vil jeg prøve at justere l*rtet
igen. Fik også fat i en hjulcylinder og et NYT monteringssæt som PASSER. Jeg
er dog rimelig overbevist om at de ligger rigtig an, ellers ville man
tydelig kunne mærke det på bremseevnen med pedalen og her fungerer de 100%.

--
Tom

Fra : ham-der

Dato : 11-12-04 08:26

> [...]
> flade der rører tromlerne.
>
> Det sker tit at radierne på tromle og bakker ikke er ens, så træder bakken

Jeg har arbejdet 6 år ved en af Østergård's afdelinger, hvor jeg renoverede
bakker, drejede tromler og skiver, de bakker man køber færdige i en kasse er
monteret med den tykkelse belægning der nu skal være, og det gør altså at
overfladen er meget ujævn og først passer til tromlen after mange
km.hvorimod de bakker vi lavede fik for tyk belægning på, og som vi så sleb
til på en radial sliber, og det gi'r en noget bedre bremseeffekt fra
starten, men jeg tror stadig det er grundjusteringen det er galt med på
Tom's deo.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-12-04 17:55

> [...]
> Jeg har kørt justerskiven helt ind og ville da mene at den så skulle
> bevæge sig selv ud, men det gør den ikke. HVA R DR GALT ?

Min erfaring er at håndbremser på Ford ikke ikke er selvjusterende i
starten!
Kort sagt:
De skal 'grundjusteres' manuelt.
Derefter virker automatikken fortræffeligt

Jeg tror desværre du bliver nødt til at justere manuelt.
Når du så har gjort det, så kan du glemme dem i lang tid

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 18:48

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror desværre du bliver nødt til at justere manuelt.
> Når du så har gjort det, så kan du glemme dem i lang tid

Jeg plejer nu at skille dem ad en gang hvert år og så lige puste dem
igennem, rense dem og lidt fedt de rigtige steder. Men det bliver da skjønt
næste gang når tromlerne er liiiige til at trække af med fingrene

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 19:01

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Jeg plejer nu at skille dem ad en gang hvert år og så lige puste dem
>igennem, rense dem og lidt fedt de rigtige steder.

Da du gjorde det - sikrede du dig at justerarmen kører frit ?

det stads gror ofte fast i bremsestøv

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 19:48

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Da du gjorde det - sikrede du dig at justerarmen kører frit ?
>
> det stads gror ofte fast i bremsestøv

Jep de kom endda under slibesøjlens pudsetråde så de skinnede som diamanter

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 21:06

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Jep de kom endda under slibesøjlens pudsetråde så de skinnede som diamanter

Så burde det eddermuggeme da osse virke - hvad gik galt ?

<grin>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-12-04 22:00

> Så burde det eddermuggeme da osse virke - hvad gik galt ?

Opgaven blev ikke overladt til en løjser, det MÅ være fejlen

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 11-12-04 23:00

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>Opgaven blev ikke overladt til en løjser, det MÅ være fejlen

Harhhhhh ;)

Tom er vistnok temmeligt vant til slige sager, så det undrer mig sgu'
lidt det ej virker

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 12:43

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Så burde det eddermuggeme da osse virke - hvad gik galt ?
>
> <grin>

Det er også derfor jeg spørger til hjælp
Det hele ser ud som NYT og det meste er også NYT men håndbremsen kan liiige
bremse lidt når den er hevet helt op. Jeg vælger at tro at det må være den
en fjeder i hver tromle som er træt, men de bliver skiftet om kort tid.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 17:45

> [...]
> Jeg har kørt justerskiven helt ind og ville da mene at den så skulle
> bevæge sig selv ud, men det gør den ikke. HVA R DR GALT ?

Det var li' godt. Nu her i morges fik håndbremsen selv i den rigtige
justering og fungerer perfekt )

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-12-04 18:12

> Det var li' godt. Nu her i morges fik håndbremsen selv i den rigtige
> justering og fungerer perfekt )

I denne tid kan der kun være 1 forklaring:

Nisser!

))))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 18:45

> I denne tid kan der kun være 1 forklaring:
>
> Nisser!
>
> ))))

AAAAAAaaaah

--