/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
bremseproblem på Uno 1
Fra : Janus


Dato : 08-12-04 19:48

Hej
Jeg er er blevet indstillet til omsyn pga. skævbrems på baghul. Nu har jeg
fået kikket på problemet og jeg kan simpelthen ikke se hvad den fejler.
Under bremseprøven (til syn) har det vist sig at den bremser ca 50% mere på
højre baghjul. Dette blev dog kun konstateret under drivbremsetesten.
Parkeringsbremsen fungerer upåklageligt, 10 % i forskel, hvorfor jeg ikke
mener at det har noget med br.bakker at gøre. Det skal lige tilføjes at alle
4 br.bakker og bremsecylindere er blevet skiftet før syn. Systemet er blevet
luftet ud, og efterfølgende har jeg prøvet at bytte om på tromlerne, det
hjalp ikke. Br.systemet er opbygget at der løber 1 rør, som senere deles i
to. Det ser ud til at der er tryk på systemet. Har prøvet at pille røret af
ved den dårlige side der hvor den løber ind i br.cylinderen og ved et tryk
på bremsen, lod det til at der var rimelig tryk på rørene. Jeg ved snart
ikke hvad det kan væe. Kan det være de fjeder der holder bremsebakkerne
sammen? men i så fald hvorfor bremser den lige med håndbremse?

nogen der har en god ide?
mvh Janus




 
 
Preben Riis Sørensen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-12-04 20:00


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cp7i9k$2brc$1@gnd.k-net.dk...
> Hej
> Jeg er er blevet indstillet til omsyn pga. skævbrems på baghul. Nu har jeg
> fået kikket på problemet og jeg kan simpelthen ikke se hvad den fejler.
> Under bremseprøven (til syn) har det vist sig at den bremser ca 50% mere

> højre baghjul. Dette blev dog kun konstateret under drivbremsetesten.
> Parkeringsbremsen fungerer upåklageligt, 10 % i forskel, hvorfor jeg ikke
> mener at det har noget med br.bakker at gøre. Det skal lige tilføjes at
alle
> 4 br.bakker og bremsecylindere er blevet skiftet før syn. Systemet er
blevet
> luftet ud, og efterfølgende har jeg prøvet at bytte om på tromlerne, det
> hjalp ikke. Br.systemet er opbygget at der løber 1 rør, som senere deles i
> to. Det ser ud til at der er tryk på systemet. Har prøvet at pille røret
af
> ved den dårlige side der hvor den løber ind i br.cylinderen og ved et tryk
> på bremsen, lod det til at der var rimelig tryk på rørene. Jeg ved snart
> ikke hvad det kan væe. Kan det være de fjeder der holder bremsebakkerne
> sammen? men i så fald hvorfor bremser den lige med håndbremse?
>
> nogen der har en god ide?

Bakkerne er nye og passer ikke til tromlen, så må du tilpasse dem, men jeg
ville nu sætte to nye tromler på, nu jeg var ved det, og så ville jeg lige
få en ny cylinder med, det kan jo være den nye du har sat i, fejler et eller
andet. Det er jo ikke til priser der forskrækker..... Og så ville jeg få
bremst en masse inden syn, så det hele er faldet til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-12-04 20:02


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cp7i9k$2brc$1@gnd.k-net.dk...
> Hej
> Jeg er er blevet indstillet til omsyn pga. skævbrems på baghul. Nu har jeg
> fået kikket på problemet og jeg kan simpelthen ikke se hvad den fejler.
> Under bremseprøven (til syn) har det vist sig at den bremser ca 50% mere

> højre baghjul. Dette blev dog kun konstateret under drivbremsetesten.
> Parkeringsbremsen fungerer upåklageligt, 10 % i forskel, hvorfor jeg ikke
> mener at det har noget med br.bakker at gøre. Det skal lige tilføjes at
alle
> 4 br.bakker og bremsecylindere er blevet skiftet før syn. Systemet er
blevet
> luftet ud, og efterfølgende har jeg prøvet at bytte om på tromlerne, det
> hjalp ikke. Br.systemet er opbygget at der løber 1 rør, som senere deles i
> to. Det ser ud til at der er tryk på systemet. Har prøvet at pille røret
af
> ved den dårlige side der hvor den løber ind i br.cylinderen og ved et tryk
> på bremsen, lod det til at der var rimelig tryk på rørene. Jeg ved snart
> ikke hvad det kan væe. Kan det være de fjeder der holder bremsebakkerne
> sammen? men i så fald hvorfor bremser den lige med håndbremse?
>
> nogen der har en god ide?

Bakkerne er nye og passer ikke til tromlen, så må du tilpasse dem, men jeg
ville nu sætte to nye tromler på, nu jeg var ved det, og så ville jeg lige
få en ny cylinder med, det kan jo være den nye du har sat i, fejler et eller
andet. Det er jo ikke til priser der forskrækker..... Og så ville jeg få
bremst en masse inden syn, så det hele er faldet til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk






Janus (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 08-12-04 20:31

Ja men som skrevet, nu har jeg byttet om på de to tromler og intet er sket,
desuden har jeg nu kørt ca 1000 km efter har været til syn og bremset en
det, men altså uden resultat. det næste jeg gør er nok at bytte om på
bremsecylindere?

vh Janus


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:41b75324$0$72534$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev i en meddelelse
> news:cp7i9k$2brc$1@gnd.k-net.dk...
> > Hej
> > Jeg er er blevet indstillet til omsyn pga. skævbrems på baghul. Nu har
jeg
> > fået kikket på problemet og jeg kan simpelthen ikke se hvad den fejler.
> > Under bremseprøven (til syn) har det vist sig at den bremser ca 50% mere
> på
> > højre baghjul. Dette blev dog kun konstateret under drivbremsetesten.
> > Parkeringsbremsen fungerer upåklageligt, 10 % i forskel, hvorfor jeg
ikke
> > mener at det har noget med br.bakker at gøre. Det skal lige tilføjes at
> alle
> > 4 br.bakker og bremsecylindere er blevet skiftet før syn. Systemet er
> blevet
> > luftet ud, og efterfølgende har jeg prøvet at bytte om på tromlerne, det
> > hjalp ikke. Br.systemet er opbygget at der løber 1 rør, som senere deles
i
> > to. Det ser ud til at der er tryk på systemet. Har prøvet at pille røret
> af
> > ved den dårlige side der hvor den løber ind i br.cylinderen og ved et
tryk
> > på bremsen, lod det til at der var rimelig tryk på rørene. Jeg ved snart
> > ikke hvad det kan væe. Kan det være de fjeder der holder bremsebakkerne
> > sammen? men i så fald hvorfor bremser den lige med håndbremse?
> >
> > nogen der har en god ide?
>
> Bakkerne er nye og passer ikke til tromlen, så må du tilpasse dem, men jeg
> ville nu sætte to nye tromler på, nu jeg var ved det, og så ville jeg lige
> få en ny cylinder med, det kan jo være den nye du har sat i, fejler et
eller
> andet. Det er jo ikke til priser der forskrækker..... Og så ville jeg få
> bremst en masse inden syn, så det hele er faldet til.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
>
>



Kent Nielsen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 08-12-04 21:45


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cp7koh$2d37$1@gnd.k-net.dk...
> Ja men som skrevet, nu har jeg byttet om på de to tromler og intet er
sket,
> desuden har jeg nu kørt ca 1000 km efter har været til syn og bremset en
> det, men altså uden resultat. det næste jeg gør er nok at bytte om på
> bremsecylindere?
>
Hej
Der sidder vel ikke en lastafhængig ventil på sådan en uno ?

--
Mvh
Kent Nielsen



Preben Riis Sørensen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-12-04 21:59


"Kent Nielsen" <Virker_ikke@lokal> skrev
> >
> Hej
> Der sidder vel ikke en lastafhængig ventil på sådan en uno ?

Jo der er en, men den deler vel lige meget ud til begge hjul?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Janus (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 08-12-04 22:02

Ja den sidder før at slangen bliver delt i to ;)

vh Janus

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:41b76b20$0$72603$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Kent Nielsen" <Virker_ikke@lokal> skrev
> > >
> > Hej
> > Der sidder vel ikke en lastafhængig ventil på sådan en uno ?
>
> Jo der er en, men den deler vel lige meget ud til begge hjul?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



Preben Riis Sørensen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-12-04 21:46


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cp7koh$2d37$1@gnd.k-net.dk...
> Ja men som skrevet, nu har jeg byttet om på de to tromler og intet er
sket,
> desuden har jeg nu kørt ca 1000 km efter har været til syn og bremset en
> det, men altså uden resultat. det næste jeg gør er nok at bytte om på
> bremsecylindere?

Åh ja du byttede om, men hvorfra ved du så at det ikke hjalp? Jeg ville ikke
forsøge mere, skift dem, og/eller få fat i en ny cylinder. Jeg ville også
gøre lidt overvejelser om ikke der også skulle købes klodser igen, men
ellers, eller muligvis alligevel, skal de checkes for at træde over det
hele. Prøv at skravere dem med en tush, så ser du det. Fiat-dele er billige,
men sjusk forekommer ikke sjældent. Det kan endda være de har 20-30
forskellige rundinger i deres blandkasse med klodser.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Janus (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 08-12-04 22:12

> Åh ja du byttede om, men hvorfra ved du så at det ikke hjalp?

fik en til at træde på bremsen ved forskellige belastninger, klodsede den op
bagi og derefter tog den største momentnøgle jeg kunne finde og drejede på
en af de 4 hjulbolte med samme "momentarm" på begge. Der var ca 60 Nm til
forskel, det samme kunne jeg bemærke bare ved simpelthen at dreje på begge
hjul, en af gangen naturligvis. Prøvede naturligvis mange gange.

Jeg ville ikke
> forsøge mere, skift dem, og/eller få fat i en ny cylinder. Jeg ville også
> gøre lidt overvejelser om ikke der også skulle købes klodser igen, men
> ellers, eller muligvis alligevel, skal de checkes for at træde over det
> hele. Prøv at skravere dem med en tush, så ser du det. Fiat-dele er
billige,

husk på at jeg skrev i det oprindelige indlæg at bilen bremser perfekt med
håndbremse, af hvilken grund jeg mener at det måske ikke er bakkerne eller
tromlerne alligevel. Men hvis jeg løber tør for ideer, så skifter jeg nog
hele møget igen.

> men sjusk forekommer ikke sjældent. Det kan endda være de har 20-30
> forskellige rundinger i deres blandkasse med klodser.....
> --

de kom i en pakke forseglet pakke, og så ellers ud til at være lige godt
slidte ved nærmere eftersyn ca 600km efter påmonteringen

vh Janus
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



KubikH (08-12-2004)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 08-12-04 21:43


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cp7i9k$2brc$1@gnd.k-net.dk...
> Hej
> Jeg er er blevet indstillet til omsyn pga. skævbrems på baghul. Nu har jeg
> fået kikket på problemet og jeg kan simpelthen ikke se hvad den fejler.
> Under bremseprøven (til syn) har det vist sig at den bremser ca 50% mere

> højre baghjul. Dette blev dog kun konstateret under drivbremsetesten.
> Parkeringsbremsen fungerer upåklageligt, 10 % i forskel, hvorfor jeg ikke
> mener at det har noget med br.bakker at gøre. Det skal lige tilføjes at
alle
> 4 br.bakker og bremsecylindere er blevet skiftet før syn. Systemet er
blevet
> luftet ud, og efterfølgende har jeg prøvet at bytte om på tromlerne, det
> hjalp ikke. Br.systemet er opbygget at der løber 1 rør, som senere deles i
> to. Det ser ud til at der er tryk på systemet. Har prøvet at pille røret
af
> ved den dårlige side der hvor den løber ind i br.cylinderen og ved et tryk
> på bremsen, lod det til at der var rimelig tryk på rørene. Jeg ved snart
> ikke hvad det kan væe. Kan det være de fjeder der holder bremsebakkerne
> sammen? men i så fald hvorfor bremser den lige med håndbremse?
>
> nogen der har en god ide?
> mvh Janus
>
>
Som Preben siger:
Kig på bremsebakkerne:
Tager de på hele fladen?? ...... Er der kommet noget på dem, f. eks spildt
bremsevæske.
Det opløser nemlig limen, og de virker "smuldrede" i overfladen.
Er der justeret lige langt ud i begge sider??
Jeg er dog selv mere til den tanke, at du stadig har en lille smule luft ved
det hjul der ikke bremser
Det passerbedre ind i det billede du tegner
Mvh
Niels



Janus (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 08-12-04 22:21

Som Preben siger:
> Kig på bremsebakkerne:
> Tager de på hele fladen?? ...... Er der kommet noget på dem, f. eks spildt
> bremsevæske.
> Det opløser nemlig limen, og de virker "smuldrede" i overfladen.
> Er der justeret lige langt ud i begge sider??
> Jeg er dog selv mere til den tanke, at du stadig har en lille smule luft
ved
> det hjul der ikke bremser
> Det passerbedre ind i det billede du tegner
> Mvh
> Niels
>
>Kik venligst hvad jeg skrev til preben, ydermere kan jeg forsikre at båder
bakkerne og tromlerne var rene, sandpapir på bakkerne og bremserens på
tromlerne, og endda har haft dem af et par gange for eftersyn om der nu
skulle være gået noget galt.

Det er selvjusteringsmekanisme der sidder på, så det satser jeg på. og sidst
så tror jeg ærlig talt ikke på at det skulle være luft har både prøvet at
udlufte dem med en vakuumpumpe og efter 2 mandsprincippet,. der er ca 1,5m
fra hvor rørendeler sig i to til det dårlige br.system

vh Janus



Preben Riis Sørensen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-12-04 22:41


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev
> >Kik venligst hvad jeg skrev til preben, ydermere kan jeg forsikre at
båder
> bakkerne og tromlerne var rene, sandpapir på bakkerne og bremserens på
> tromlerne, og endda har haft dem af et par gange for eftersyn om der nu
> skulle være gået noget galt.
>
> Det er selvjusteringsmekanisme der sidder på, så det satser jeg på.

Prøv med tushstreger og se sliddet. To sæt klodser der bremser forskelligt,
kan heller ikke se ens ud ved den test.

>og sidst
> så tror jeg ærlig talt ikke på at det skulle være luft har både prøvet at
> udlufte dem med en vakuumpumpe og efter 2 mandsprincippet,. der er ca 1,5m
> fra hvor rørendeler sig i to til det dårlige br.system

Mener også at det bare vil give to dårlige bagbremser.

Så er der næsten kun cylinderen tilbage, hvis det ikke er klodserne. Har du
også skiftet gummiflexslangerne ud til cylindrene? Måske en fejl i den ene
holder trykket tilbage? Skal iøvrigt skiftes relativt tit alligevel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Janus (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 08-12-04 22:54

> Mener også at det bare vil give to dårlige bagbremser.
>
> Så er der næsten kun cylinderen tilbage, hvis det ikke er klodserne. Har
du
> også skiftet gummiflexslangerne ud til cylindrene? Måske en fejl i den ene
> holder trykket tilbage? Skal iøvrigt skiftes relativt tit alligevel.

der er ingen flexslanger til selve cylindere, fra fordelingsstykket
"t-stykket" løber der bremserør til cylindere, tilgengæld løber der en
flexslange til t-stykket

vh Janus
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
news:41b774df$0$72567$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev
> > >Kik venligst hvad jeg skrev til preben, ydermere kan jeg forsikre at
> båder
> > bakkerne og tromlerne var rene, sandpapir på bakkerne og bremserens på
> > tromlerne, og endda har haft dem af et par gange for eftersyn om der nu
> > skulle være gået noget galt.
> >
> > Det er selvjusteringsmekanisme der sidder på, så det satser jeg på.
>
> Prøv med tushstreger og se sliddet. To sæt klodser der bremser
forskelligt,
> kan heller ikke se ens ud ved den test.
>
> >og sidst
> > så tror jeg ærlig talt ikke på at det skulle være luft har både prøvet
at
> > udlufte dem med en vakuumpumpe og efter 2 mandsprincippet,. der er ca
1,5m
> > fra hvor rørendeler sig i to til det dårlige br.system
>
> Mener også at det bare vil give to dårlige bagbremser.
>
> Så er der næsten kun cylinderen tilbage, hvis det ikke er klodserne. Har
du
> også skiftet gummiflexslangerne ud til cylindrene? Måske en fejl i den ene
> holder trykket tilbage? Skal iøvrigt skiftes relativt tit alligevel.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



Preben Riis Sørensen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-12-04 23:20


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev > der er ingen flexslanger til
selve cylindere, fra fordelingsstykket
> "t-stykket" løber der bremserør til cylindere, tilgengæld løber der en
> flexslange til t-stykket

Husker ikke lige hvordan, men der er en i hver side. (flexibel gummislange).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Janus (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 08-12-04 23:57

> Husker ikke lige hvordan, men der er en i hver side. (flexibel
gummislange).

Der er ingen bremseslanger hverker på min bil eller ifølge Haynes, hvorfor
man kan købe dem hos thansen ved jeg det ikke?

vh Janus



Preben Riis Sørensen (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 09-12-04 23:47


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cp80sb$2ia2$1@gnd.k-net.dk...
> > Husker ikke lige hvordan, men der er en i hver side. (flexibel
> gummislange).
>
> Der er ingen bremseslanger hverker på min bil eller ifølge Haynes,

Hvordan får hjulene så lov til at bevæge sig op og ned, uden at det knækker
bremserørene?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Janus (10-12-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 10-12-04 00:13

> Hvordan får hjulene så lov til at bevæge sig op og ned, uden at det
knækker
> bremserørene?

Meget enkelt, T-stykket sidder på den bevægelige bagbro. Fra T-stykket går
de to bremseRØR til deres respektive br.cylindre, mens indløbet på T-stykket
er forbundet med en slange, så den kan flexe i takt med bagbroens op og ned
bevægelse.

Nå men nåede kun at få luftet systemet ud (ingen luft i rørene) og bytte om
på bremsebakker+monteringskit+tromler og det hjalp ikke, så kan det vel kun
være bremsecylindre rørene eller t-stykket, det må jeg lige kikke på imorgen
;(

mvh Janus


> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



Preben Riis Sørensen (10-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 10-12-04 00:26


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:cpam61$5up$1@gnd.k-net.dk...
> > Hvordan får hjulene så lov til at bevæge sig op og ned, uden at det
> knækker
> > bremserørene?
>
> Meget enkelt, T-stykket sidder på den bevægelige bagbro. Fra T-stykket går
> de to bremseRØR til deres respektive br.cylindre, mens indløbet på
T-stykket
> er forbundet med en slange, så den kan flexe i takt med bagbroens op og
ned
> bevægelse.
>
> Nå men nåede kun at få luftet systemet ud (ingen luft i rørene) og bytte
om
> på bremsebakker+monteringskit+tromler og det hjalp ikke, så kan det vel
kun
> være bremsecylindre rørene eller t-stykket, det må jeg lige kikke på
imorgen

Fidusen ved sådan at bøvle er, at du til sidst kan reparere hvad som helst
på den i total mørke, ved hjælp af en hammer og en svensknøgle......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Uffe Ravn (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 08-12-04 23:17


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.fjern.dk> skrev

> Jeg er er blevet indstillet til omsyn pga. skævbrems på baghul.

Nu kender jeg ikke Unoens bremser, men prøv at trække håndbremsen så den
lige netop bremser lidt, og se så om den bremser skævt med driftbremsen,
hvis skævbremsningen nu er forsvundet, så ligger fejlen sandsynligvis i
selvjusteringsmekanismen. Hvis den stadig skævbremser vil jeg se på
vandringen af bremsebakkerne, og undersøge om begge stempler i
hjulcylindrene bevæger sig frit.

Mvh.Uffe Ravn



Janus (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 08-12-04 23:59

> Nu kender jeg ikke Unoens bremser, men prøv at trække håndbremsen så den
> lige netop bremser lidt, og se så om den bremser skævt med driftbremsen,
> hvis skævbremsningen nu er forsvundet, så ligger fejlen sandsynligvis i
> selvjusteringsmekanismen.
det må jeg lige prøve

vh Janus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408645
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste