Hvor købes bilen ?
Fra : KS

Dato : 08-12-04 11:07

Hvis en dansker med bopæl i Danmark arbejder ved et tysk selskab og kører
rundt i Danmark, Tyskland og Polen (og resten af EU) som en del af
arbejdet - kan selskabet så stille bil til rådighed med f.eks. tyske
nummerplader (og dermed lav afgift - jeg går ud fra Tyskland har den laveste
afgift) ?

Mvh KS

Fra : HKN

Dato : 08-12-04 11:15

> [...]
> arbejdet - kan selskabet så stille bil til rådighed med f.eks. tyske
> nummerplader (og dermed lav afgift - jeg går ud fra Tyskland har den

Nixen! Du skal have bopæl i samme land, som bilen er indregistreret i. Dette
gælder i hele EU. Der vanker en klækkelig bøde på 2x afgiften (+selve
afgiften), hvis du bliver nappet.......

-HKN

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 12:04

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Nixen! Du skal have bopæl i samme land, som bilen er indregistreret i.

Hvor sikker er du på det?. For der er da alm brugt at leje en camper,bil i
fx. D. og fortsætte ned i Europa, i den.

Fra : Tue

Dato : 08-12-04 12:16

On Wed, 8 Dec 2004 12:03:37 +0100, Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Hvor sikker er du på det?. For der er da alm brugt at leje en camper,bil i
> fx. D. og fortsætte ned i Europa, i den.

Det er også lovligt, sålængde du ikke kommer til DK!
--
Tue

Fra : Brizz

Dato : 08-12-04 13:08

> Hvor sikker er du på det?. For der er da alm brugt at leje en camper,bil i
> fx. D. og fortsætte ned i Europa, i den.

Der ejer du jo heller ikke bilen. Udlejning er noget ganske andet.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 13:27

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> Der ejer du jo heller ikke bilen. Udlejning er noget ganske andet.

Det gør du jo heller ikke, hvis det er en du får stillet til rådighed af et
firma. Så derfor mit sprgs. .

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 12:15

> [...]
> Dette
> gælder i hele EU. Der vanker en klækkelig bøde på 2x afgiften (+selve

Passer ikke. Hvsi man er ansat af et tysk firma, og man har kørsel til
kunder i Tyskland, må man gerne køre til og fra sin bopæl, i sin
tyskindregistrerede firmabil.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KS

Dato : 08-12-04 14:47

> [...]
>
> Passer ikke. Hvsi man er ansat af et tysk firma, og man har kørsel til
> kunder i Tyskland, må man gerne køre til og fra sin bopæl, i sin

Nu drejer det sig ikke om camper eller mobilehome.

Nogle gange vil det være tyske, polske eller EU- forretningsforbindelser
og andre gange danske.

Men må en dansker have det tyske selskabs bil
på tyske plader til at holde i carporten og bruge den
som en hvilken som helst anden "firmabil" han har
fået stillet til rådighed i kraft af den stilling man har i firmaet ?

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 16:03

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse

> Nu drejer det sig ikke om camper eller mobilehome.

Det nævner jeg heller ikke noget om.

> [...]
> som en hvilken som helst anden "firmabil" han har
> fået stillet til rådighed i kraft af den stilling man har i firmaet ?

Det vil jeg mene qua mit ovenstående svar. Men du må UNDER INGEN
OMSTÆNDIGHEDER køre privat i den.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : anders majland

Dato : 08-12-04 19:23

> Det vil jeg mene qua mit ovenstående svar. Men du må UNDER INGEN
> OMSTÆNDIGHEDER køre privat i den.

Og vist heller ikke til erhvervsmæssigt i DK i den - Det er ihvertfald den
sidste afgørelse jeg kan huske. Det hedder lige fra grænsen og hjem - og
ikke noget med at holde ved supermarkedet på vejen

/A

Fra : HKN

Dato : 08-12-04 20:05

> Passer ikke. Hvsi man er ansat af et tysk firma, og man har kørsel til
> kunder i Tyskland, må man gerne køre til og fra sin bopæl, i sin
> tyskindregistrerede firmabil.

Du kan ikke bo i DK, og eje en bil/bruge en bil på udenlandske nr. plader!

Du må ikke engang køre i dine udenlandske venners bil i DK.

-HKN

Fra : ENN

Dato : 08-12-04 21:11

> Du må ikke engang køre i dine udenlandske venners bil i DK.

Jo det må du godt hvis ejeren sidder ved siden af - ellers ikke.

Fra : HKN

Dato : 08-12-04 22:31

> Jo det må du godt hvis ejeren sidder ved siden af - ellers ikke.

Sorry, jeg glemte den detalje

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 23:09

> Du kan ikke bo i DK, og eje en bil/bruge en bil på udenlandske nr. plader!

Det er heller ikke det jeg siger - vel!?

Men! Du må stadig godt køre fra grænsen og til din bopæl, i f.eks. en tysk
indregistreret firmabil. Hvis du er ansat af det tyske firma, til at passe
kunder i Tyskland. Der er jo ligesom heller ingen rimelighed i at skulle
tage toget f.eks. fra Århus til grænsen, for så at tage "firmabilen" derfra
og sydover. Du må gerne køre den hjem i garagen. Og fra garagen og ned til
(og over) grænsen.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : HKN

Dato : 09-12-04 08:15

> [...]
derfra
> og sydover. Du må gerne køre den hjem i garagen. Og fra garagen og ned til

Jeg tror ikke på det du skriver, medmindre du kan henvise til en lov som
siger det modsatte (og som må være lavet inden for de sidste 5 år). At du
tilfældigvis kender en som gør det, er jo ikke ensbetydende med at det er
lovligt.

Det er ikke tilladt at føre et udenlandsk indregistreret køretøj i Danmark,
men uden for landets grænser er det ok.

Og lad mig give dig et eksempel fra det virkelige liv, som beskriver hvor
alvorligt de danske toldmyndigheder tager dette; Jeg arbejdede på et
tidspunkt i Holland og havde en Hollandsk indregistreret firmabil, og
bopælsadresse der. På en tur til DK blev jeg stoppet i Rødby. Da jeg ikke
havde nogle papirer på mig, som beviste at jeg boede i Holland, men derimod
flere danske papirer, så blev bilen beslaglagt indtil jeg skulle retur. Så
jeg måtte tage toget fra Rødby til Kbh den dag.

Så jeg tror næppe at det er lempeligere hvis du har fast bopælsadresse i DK,
men er ansat i tyskland.

-HKN

Fra : Henrik B.

Dato : 09-12-04 09:45

> [...]
> tilfældigvis kender en som gør det, er jo ikke ensbetydende med at det er

Det står i den dom du selv henviser til:
"For så vidt angår anbringendet om, at beslaglæggelsen skulle være i strid
med Fællesskabsretten, jf. EF-traktatens art. 39 om arbejdskraftens frie
bevægelighed, har kammeradvokaten gjort gældende, at art. 39 ikke finder
anvendelse i denne sag, da der ikke foreligger noget grænseoverskridende
element. Der er ikke tale om en firmabil, der stilles til rådighed for en
medardejder."

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Rander

Dato : 08-12-04 18:21

Wed, 8 Dec 2004 11:06:51 +0100 brugte KS 9 linier på at fortælle dette til
dk.fritid.bil:

> [...]
>arbejdet - kan selskabet så stille bil til rådighed med f.eks. tyske
>nummerplader (og dermed lav afgift - jeg går ud fra Tyskland har den laveste

De kan sagtens stille den til rådighed, men du må som dansk statsborger
ikke køre en udenlandsk registreret bil i Danmark.

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Da jeg skulle hjem, kom jeg til at køre ind i den forkerte gård,
og kolliderede med et træ som jeg ikke har på min grund. (Skadesanmeldelse)

Fra : ENN

Dato : 08-12-04 18:44

> De kan sagtens stille den til rådighed, men du må som dansk statsborger
> ikke køre en udenlandsk registreret bil i Danmark.

Sludder - det har intet med statsborgerskabet at gøre men med
folkeregisteradressen. Enhver Dansker der flytter til udlandet kan køre lige
så meget han vil i sin udenlandsk registrede bil i DK så længe han har
folkeregisteradresse i udlandet.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 18:53

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De kan sagtens stille den til rådighed, men du må som dansk statsborger
> ikke køre en udenlandsk registreret bil i Danmark.

Du må gerne køre til og fra din bopæl, hvis det er en udenlandsk registreret
firmabil!

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : HKN

Dato : 08-12-04 22:45

> Du må gerne køre til og fra din bopæl, hvis det er en udenlandsk
registreret
> firmabil!

Sludder! Hvis det var tilfældet, så ville der pludselig opstå ganske mange
datterselskaber i udlandet, hvortil der ville være knyttet firmabiler, som
blev benyttet af danske statsborgere.

Læs her; http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=213755&vID=0

Den danske statskasse kan på ingen måde lade noget sådant ske - og vil ikke
lade det ske, ej heller hvis der skulle falde en dom ved EU domstolen, som
måtte falde ud til borgernes fordel. Vi kan ganske simpelt ikke undvære de
10 - 12 milliarder, registreringsafgiften bidrager med hvert år.

Den eneste måde dette kan ske på, er hvis vi indfører en eller anden form
for roadpricing, eller lignende. En beregning viser at hvis samtlige
bilejere i DK hvert år betaler et engangsbeløb på ca. kr. 6.000,- så kunne
vi købe afgiftsfri biler........interessant tanke!

-HKN

Fra : KS

Dato : 08-12-04 23:00

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Læs her; http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=213755&vID=0

Så er den bæver vist barberet - tak for det link !

Mvh KS

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 23:35

> Så er den bæver vist barberet - tak for det link !

Overhovedet ikke! Den henvisning har absolut INTET med dit spørgsmål at
gøre. Dels handler sagen om bevidst snyd, hvor både fører og ejer af det
tyske selskab er én og samme mand. Derudover er der tale om "anden privat
kørsel", end arbejdsrelateret:

"Sagen drejer sig omAs anvendelse af ovennævnte køretøj i Danmark uden
betaling af registreringsafgift. Der er under sagen enighed om, at A, der
ikke har nogen fast adresse, må anses for at have bopæl i Danmark. A afgav i
december 2001 bestilling på den pågældende bil og indbetalte da et depositum
på 88.400 kr. Ved faktura af ... 2002 blev bilen solgt for restbeløbet til
H2 beliggende i Hamburg, hvilket firma ejedes af A. Der blev udstedt
grænsenummerplader til bilen med gyldighed til den 10. oktober 2002.
Gyldighedsperioden for kørsel i udlandet blev forlænget til den 31. december
2002. Den 14. januar 2003 blev der udstedt prøveskilte til H3 ApS, der er et
dansk selskab ejet af A. Den 17. januar 2003 blev A stoppet af politiet i
bilen. Den 30. januar 2003 blev bilen indregistreret i Tyskland tilhørende
H1 GmbH, beliggende ..., Hamburg, i hvilket selskab A er direktør. Bilen er
siden den 29. januar 2003 af politiet blevet observeret flere gange i
Danmark med tyske nummerplader, herunder parkeret i nærheden af As tidligere
kærestes bopæl, hvor han ofte har opholdt sig. Den 4. marts 2003 er A blevet
stoppet af politiet, hvor han var fører af bilen."

Og hér står der direkte at det ikke er en firmabil - som du spørger på:

"...har kammeradvokaten gjort gældende, at art. 39 ikke finder anvendelse i
denne sag, da der ikke foreligger noget grænseoverskridende element. Der er
ikke tale om en firmabil, der stilles til rådighed for en medardejder. Bilen
skulle ifølge partsforklaringen sælges. A har i Danmark alene betalt skat af
hans indtægt i form af kontanthjælp. Han har ikke betalt skat af firmabil. A
har ikke selv forklaret, at det skulle være en firmabil, og han er ikke
arbejdstager i det tyske selskab. Han er registreret direktør, men der er
ikke nogen direktørkontrakt, og han har ikke fået nogen løn. Han er derfor
ikke arbejdstager i EU-retlig forstand."

"Kammeradvokaten har subsidiært gjort gældende, at hvis retten finder, at A
er en arbejdstager i EU-retlig forstand, bør sagen udsættes med henblik på
at afvente afgørelsen i en sag, der aktuelt er under forberedelse."

"På denne baggrund findes det ikke godtgjort, at A kan anses for
arbejdstager i EU-retlig forstand i forhold til det tyske selskab H1 GmbH,
og at bilen i den sammenhæng skulle være stillet til hans rådighed.
EU-traktatens art 39 om arbejdskraftens frie bevægelighed findes således
ikke at været til hinder for at kræve indregistrering i Danmark af den
pågældende bil."

Hvis man laver sådanne henvisninger til retslige afgørelser, så skal man
gu-døde-mig sørge for at det
1. Er relevant!
2. Læse hvad der står!

Ovenstående uddrag bekræfter netop hvad jeg hele tiden har sagt: Er man
arbejdstager hos et tysk firma, må man gerne køre i lige linie til og fra
den dansk/tyske grænse og til ens egen bopæl.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : HKN

Dato : 09-12-04 08:17

> [...]
> tyske selskab er én og samme mand. Derudover er der tale om "anden privat

Jeg tror ikke der er tale om bevidst snyd - blot en udfordring af systemet.

Man kan jo godt være arbejdstager i sin egen virksomhed - det er der masser
af direktører der er, og der gælder ikke særregler for dem, end for andre
ansatte.

-HKN

Fra : Henrik B.

Dato : 09-12-04 09:42

> Jeg tror ikke der er tale om bevidst snyd - blot en udfordring af
> systemet.

Det er ellers hvad dommen siger.

> Man kan jo godt være arbejdstager i sin egen virksomhed - det er der
> masser
> af direktører der er, og der gælder ikke særregler for dem, end for andre
> ansatte.

Bare ikke i dette tilfælde - iflg. dommen.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-04 23:13

> [...]
> datterselskaber i udlandet, hvortil der ville være knyttet firmabiler, som

Du fatter da ingenting. Jeg prøver én gang til:

1. Du er ansat af et tysk firma.
2. Du passer firmaets kunder i Tyskland.
3. De stiller en firmabil, på tyske plader, til rådighed.
4. Du må gerne køre fra din garage og ned over grænsen, f.eks. mandag
morgen. Og retur fra Tyskland og til din garage fredag eftermiddag. Du må
ikke under turen - i Danmark - lave svinkeærinder, såsom køre forbi
købmanden m.v.

Hvordan hulen vil du ellers have at Hr. Jensen skal komme ned og passe sine
tyske kunder? Tage toget til grænsen?

Og inden du igen begynder at modsige mig, så jo, jeg kender én hér i byen,
der har en firmabil på tyske plader holdende i garagen.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : HKN

Dato : 09-12-04 15:30

> Og inden du igen begynder at modsige mig, så jo, jeg kender én hér i byen,
> der har en firmabil på tyske plader holdende i garagen.

Du har "lidt" ret - man "kan" søge den lokale sherif om en sådan tilladelse,
men det er kun ganske få som får en sådan. Alternativt kan man søge om at
komme på procentafgiften, som igen ikke tildeles alle som søger den. Dvs at
man betaler 1% pr. måned af registreringsafgiften.
Men det er ikke en lov der pr. automatik giver tilladelse til enhver som
søger den. Det er op til den enkelte politimester, om han vil udstede en
sådan tilladelse.

-HKN

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-12-04 22:25

KS wrote:
> [...]
> arbejdet - kan selskabet så stille bil til rådighed med f.eks. tyske
> nummerplader (og dermed lav afgift - jeg går ud fra Tyskland har den

Mener ikke der er noget i vejen for at køre i en udenlandsk firmabil i
Danmark når det drejer som om kørsel i forbindelse med arbejde for det
udenlandske firma her i landet.

Der er da danske chauffører som kører tysk registrerede lastbiler, ikke bare
i tyskland også i resten af EU.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : HKN

Dato : 08-12-04 22:50

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> wrote in message
> [...]
> arbejdet - kan selskabet så stille bil til rådighed med f.eks. tyske
> nummerplader (og dermed lav afgift - jeg går ud fra Tyskland har den

Nej!

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=213755&vID=0

Mvh
HKN