De gamle motorcykler - en mchistorie.
Fra : pcman

Dato : 06-12-04 11:50

Hej DFM.
Som nogle i gruppen måske erindrer, erhvervede jeg for et par år siden en
gammel russisk motorcykel. Det er en gammel Dnepr K-750 fra 1966 med
sidevogn. En kopi af de gamle tyske bmwér der huserede under anden
verdenskrig. Jeg måtte slippe en sæk kartofler og et billede af min højre
overarm for den... Den har kørt aktiv militærtjeneste i Litauen fra 1966 til
1981. Så blev den parkeret i et mudderhul til den blev solgt til en dansker
der hev den herover i 1996. Den har haft 3 ejere i DK siden den blev
indført.

Jeg lånte naboens ladbil og kørte ind for at hente dyret. Jeg havde fået at
vide at det var en stor mc, fuck den var sq stor. Nå men den startede og jeg
skulle bestemt ikke have nogen prøvetur på den - den virkede meget usikker.
Hjem kom den og så gik jeg igang med at renovere. Nye hjullejer, nye
kronrørslejre og nye ledninger og en masse andet godt. Endelig tid for
første prøvetur.

Min gode kammi var på besøg, for han skulle jo overvære prøveturen og
selvfølgelig have en tur i sidevognen. Mig op på kickstarteren og som
sædvanlig starter den med det samme. Op på dyret, tag koblingen og vupti,
første gear virkede. Jeg slap koblingen og den her gamle motorcykel den
farede bare til venstre, hmm, kobling, frigear, rette mc op, kobling første
gear og motorcykel helt vildt til venstre igen. Jeg nåede lige at bremse
inden jeg tog vejskiltet. Jojo det er skam en tung motorcykel sagde kammien
og jeg påstod den var nemmere at styre med ham i sidevognen og vupti så sad
han der. Jo jo det gik da en lille smule nemmere, nu kunne den køre ligeud,
men den woblede i styret som en gammel MZ med svinggaffel foran, der kører
for stærkt i svinget. Så hjem gik det i første gear, jeg var på intet
tidspunkt over første.

Det viste sig at der manglede en bøsning i bagsvingeren, men det klarede den
lokale smed lige. Og til sidst fik jeg den til at køre stabilt. Det hjalp
med en styrbremse, skulle jeg lige hilse og sige. Så kom tiden til at få den
synet og få plader på. Men der var bare lige et problem inden syn. Der var
på det tidspunkt en del oliespild og forbrug fra motoren. Ca 1½ liter pr 100
km. Godt nok skal den ifølge manualen bruge 1 dl olie på 100 kilometer, men
der er fame langt op til 1½ liter!!!! Et par kloge hoveder kom til og de
sagde at de kunne høre at motoren skød kompressionen ned langs cylindre og
på den måde blev olien tvunget ud at alle huller i motorblokken. Hmm ingen
syn lige nu, for hvem har lige råd til sådan at købe nye cyller stempler
osv.

Gennem indmeldelse i Russerklubben kom jeg i kontakt med en gut der lige
havde sådan et sæt liggende til min cykel og vi fandt en god pris og han
satte det tilmed på for mig osse. Det var jo en ren fornøjelse, så nu blev
der bestilt tid til syn men først om 1½ måned, neeej - øv øv øv. Mig ned til
den lokale bilslagter ned i synshallen og høre hvordan det lå med toldsyn og
chancen. Da jeg fortalte ham hvad for en cykel det drejede sg om, inviterede
han mig ned en tur næste morgen, men uden at love noget.

Den følgende morgen pakkede jeg kaffekande, madpakke, smøger regntøj og
paraply, fordi det var et forpu... regnvejr. Og så kørte jeg til toldsyn med
Russeren. Hold da kæft hvor de gloede i synshallen da jeg sad i sidevognen
med en paraply, en kop kaffe og røg en smøg. Det var måske også årsagen at
jeg kun ventede i alt cirka en time. Så kom synsmanden ud og sagde til mig
at nu kunne jeg godt starte cyklen, for nu ville han have en tur på den. Og
jeg startede, troede jeg. Jeg hoppede på den kickstarter til jeg fik ondt i
foden. Jeg stod stadig og hoppede på den, da synsmanden kom med styrthjelm i
hånden. Nå den er da vist blevet våd sagde han smilende og jeg nikkede blot.
Jaja, sagde han du er jo kommet kørende hertil, så jeg ved at den kan køre!
Så kiggede han stelnummer og hev lidt i hjulene på den samt tjekkede lys.
Tænk jer, jeg fik stemplet! Skægt nok tog regnen lidt af i styrke og det var
nu kun støvregn. 5 minutter så var cyklen startet igen og op på
politistationen for at hente plader.

Efterspil:
Min bil var gået i stykker og min daværende kone hadede at køre motorcykel,
det galdt også sidevogn. Hun skulle på arbejde og var meget sur over at
skulle i sidevognen. Jeg går ud i garagen for at starte mcén. Den starter
promte og jeg kører den ud og slukker den. Henter konen og skal starte igen
da det giver et smæld fra gearkassen og kickstarterarmen ikke virker mere.
Nu måtte hun køre rigtig cykel og jeg var bare helt flad af grin. Jeg tænker
nogengange på om russeren kunne mærke hendes negative vibrationer og derfor
lod sig gå i stykker, for hvem vil køre med nogen der ikke vil køres. Det
kostede en skilsmisse og en ny gearkasse med bakgear.

Det var så mit indlæg til de kolde vinteraftner.
God jul til alle.
Med venlig hilsen
Jarl - Pcman
--
Denpr K 750 1966 med sidevogn
Mobylette 1960 til salg

Fra : Ulvir

Dato : 06-12-04 11:58

pcman wrote:

> Det
> kostede en skilsmisse og en ny gearkasse med bakgear.

Til lykke med skilsmissen! Og Russeren, det lyder spændende!

Ulvir.

Fra : pcman

Dato : 06-12-04 12:46

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Til lykke med skilsmissen!

Mange tak

Og Russeren, det lyder spændende!

Jeps, det er et meget spændende projekt. Jeg håber det ender med at den
bliver helt stabil og kun skal skrues indimellem. Mange gange har det været
2 timers kørsel og 2 ugers skruen bagefter Men øvelse gør mester.
Jarl

Fra : Grunnet

Dato : 06-12-04 17:40

pcman wrote:
> [...]
> i stykker, for hvem vil køre med nogen der ikke vil køres. Det
> kostede en skilsmisse og en ny gearkasse med bakgear.

Sådan en russer har jeg også kigge lidt efter - syntes det kunne være skægt
med bakgear og træk på sidevognshjulet og så til vinterkørsel. Men nu tør
jeg sku' ikke for jeg vil nødigt af med konen

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84 (som konen gerne sidder bag på)

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere men intet om MC)

---

Fra : pcman

Dato : 06-12-04 18:26

"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med bakgear og træk på sidevognshjulet og så til vinterkørsel. Men nu tør
> jeg sku' ikke for jeg vil nødigt af med konen

LOOL. Der er ellers en billig en i den blå.
Mvh
Jarl
Uden kone, men med plads til både unge og kæreste på mcén.

Fra : Henrik

Dato : 09-12-04 14:11

....i den blå.....En billig MC?........

Fra : pcman

Dato : 09-12-04 17:12

"Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> ...i den blå.....En billig MC?........
Jep, jeg mener endda den står i Rønnede, hvis den ikke er solgt endnu.
Mvh
Jarl

Fra : pcman

Dato : 09-12-04 17:18

"pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse

> "Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jep, jeg mener endda den står i Rønnede, hvis den ikke er solgt endnu.
> Mvh
> Jarl

Har lige tjekket, den er lige blevet solgt, den har ellers stået længe til
6000. Der holder en Dnepr M72 fra 1950 i Bagsværd til 12000. Det er en
solomaskine. Hvis du er interesseret kan jeg skaffe telefonnummeret på
manden.
Hilsen
Jarl