Kawa Z900 Z1 Z1000 V. Honda Bol d'or
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 18-05-01 21:53

Hej NG

Min kammerat er ved at købe en MC og han hælder mest til en af ovenstående
altså en mc på ca.1000ccm som er fra slutningen af 70'erne til starten af
80'erne. Har de nævnte nogle specielle problemer eller svagheder som man
skal huske at tjekke eller hvad??

Mvh
Jesper
CX500

Fra : Torben

Dato : 18-05-01 23:54

hej Jesper

Kawa Z900 kan revne i topstykket, men er det ok skulle der ikke være nogen
problemer med den. De andre kender jeg intet til

Torben Z650

Jesper Pedersen <knorsfis@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e4289$nt$1@news.cybercity.dk...

Fra : Armand

Dato : 19-05-01 01:47

> [...]
til
> starten af 80'erne.
> Har de nævnte nogle specielle problemer eller svagheder som man

Den 16 ventilede Bol D'or er noget mere nutidig i ydelse og bremser; men
ellers ikke ligefrem en motor med masser af km i (stort olieforbrug
allerede fra ny af, samt kendt for ventilproblemer) !

På den anden side er de to Kawa'er allerede så meget ældre end den
ældste Bol d'or, at de måske hár opbrugt deres større slid-evne :-/

Begge nævnte 900'ere er der noget kult over, hvorved at brugtprislejet
er for høj for den der ikke er "kultet"!
For fattige(?) 10-15.000,- mere kan man erhverve sig en nyere vandkølet
model som f.eks, en VFR 750, som er nærmest uopslidelig og trumfer de
nævnte med med flerdobling på bremser og køregeenskaber

--
Armand.
(der som Honda-hader på retræte, dog også vil gøre opmærksom på de

Fra : boe

Dato : 19-05-01 10:12

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

<snip>

en VFR 750, som er nærmest uopslidelig og trumfer de
nævnte med med flerdobling på bremser og køregeenskaber

<snap>

> Armand.
> (der som Honda-hader på retræte.. bla bla)

<snude>

Ja, vi nyder det jo hver gang du roser Honda - hvilket sker oftere og
oftere. Men at du her ligefrem UOPFORDRET fremhæver en Honda model, som der
ikke engang er blevet stillet spørgsmål om, endda på bekostning af andre
mærker, det er dog alligevel den stiveste (fnis, fnis).
Det ender sg'u med at jeg kommer til at holde af dig, Armand

Bo, VF1000F

Fra : Dennis Bay

Dato : 19-05-01 13:04

Jeg har lige købt en 750 Bold'or og jeg kan tilslutte mig problemet med et
stort olie forbrug. Da jeg købte den var der lige skiftet olie og alt var
fint. Efter ca. 850 km begynder den at knirke lidt fra topstykket og jeg
konstatere at der er alt for lidt olie på. Jeg måtte efter fylde med ca 1½
liter og nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal gørre ved motoren. Hvis knast
lejerne er gået er det et ny topstykke. Jeg håber jeg kan halte vidre på den
indtil jeg finder en anden Motor.

Derudover skal en Bold'or have justeret ventiler for hver 6000 km og det er
vigtigt for ellers står de simpelthen af.

Efter ca 50.000 - 70.000 km begynder knastkæderne at være slidte og bør så
skiftes. Dette kan ( har jeg hørt ) gørres uden at tage toppen af.

Det er værere hvis primær køden begynder at larme. At skifte den kræver at
hele motoren skal skilles ad. Bortset fra det er det en dejlig MC.

Hvis du skal købe en vil jeg anbefale dig at købe en der er renoveret.
/Dennis

Fra : Armand

Dato : 19-05-01 13:19

> [...]
> model, som der ikke engang er blevet stillet spørgsmål om, endda på
> bekostning af andre mærker, det er dog alligevel den stiveste.

Jeg var lige ved at kaste GPZ'en i ringen som førstnævnt; men må
indrømme at VFR'en utvivlsomt er en kende solidere end Kawa'en (der
slider knaster ned!)
Og lige netop VFR'en er den af to Honda'er som jeg uforbeholdent vil
anbefale (ud over CB 4½ s)

Ninja'en er trods større vægt dog mere komfortabel kørt trods den
kendsgerning at VFR æder den i mellemtræk

> Det ender sg'u med at jeg kommer til at holde af dig, Armand

Pas på: Jeg slider hårdt på mine Honda-bekendte

--
Armand. (med flest kørte VFR km sidste år)