Undervognsvask af nye biler
Fra : Kim Jensen

Dato : 05-12-04 20:08

Mener at have læst at man helst skal undgå at få undervognsvasket sin bil.
Mener de så undervognsvask på f.eks tankstationer o.l. Eller menes der den
helt store vask med motor osv...
Jeg vil ellers mene at det var bedere at få vasket salt og snavs væk, end
la' det blive siddende.

Jeg kunne måske tænke mig at abs bremser ikke var så glad for en
højtryksrenser, men ved kørsel i regnvejr bliver vandet jo også pisket
omkring alle dele på undervognen, så hvad er forskellen ?

Kim
Peugeot 307 SX

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-12-04 21:18

"Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil ellers mene at det var bedere at få vasket salt og snavs væk, end
> la' det blive siddende.

Grunden kan være at, tanken "genbruger" vandet, dvs. der er noget salt i det
inden det rammer din bil.

> Jeg kunne måske tænke mig at abs bremser ikke var så glad for en
> højtryksrenser, men ved kørsel i regnvejr bliver vandet jo også pisket
> omkring alle dele på undervognen, så hvad er forskellen ?

Det kommer ALDRIG på siden af en ht.renser& et direct hit.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-04 09:09

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Grunden kan være at, tanken "genbruger" vandet, dvs. der er noget salt i
det
> inden det rammer din bil.

Det er da da også i det vand på vejen.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 09:34

> Det er da da også i det vand på vejen.

Nemlig!, så der behøves ikke være den store gevinst ved undervognsvask på en
tank, det bliver ikke offentliggjort hvor tit vandet skiftes?.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-04 09:29

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> Nemlig!, så der behøves ikke være den store gevinst ved undervognsvask på
en
> tank, det bliver ikke offentliggjort hvor tit vandet skiftes?.

Nej, men kagerne af mudder, sand etc. bliver vel fjernet ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 10:03

> Nej, men kagerne af mudder, sand etc. bliver vel fjernet ?

Så mange "kager" er der heller ikke. Jeg vasker ikke på tank men hjemme i
indkørslen, så det bliver højest til en afvaskning af hjulkasserne af og
til, alligevel har jeg ingen "kager" set når jeg er under bilen. Jeg siger
ikke det skader og man skal lade være, men at det nok ikke har den store
effekt, slet ikke hvis bilen er undervognsbehandlet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-12-04 10:38

> [...]
> ikke det skader og man skal lade være, men at det nok ikke har den store
> effekt, slet ikke hvis bilen er undervognsbehandlet.

Hvis nu man sprøjter op under bilen med en vandslange, kan man gøre det uden
risiko for at ødelægge noget ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-04 10:54

> Hvis nu man sprøjter op under bilen med en vandslange, kan man gøre det
> uden
> risiko for at ødelægge noget ?

Det afhænger nok af mærket,modellen, om de har fx. ledninger og samlinger på
underside. Men jeg har aldrig haft specielle probs. på min biler ;).

Fra : Steen F.

Dato : 06-12-04 08:34

Kim Jensen wrote:
> [...]
> højtryksrenser, men ved kørsel i regnvejr bliver vandet jo også pisket
> omkring alle dele på undervognen, så hvad er forskellen ?

Da jeg havde en fransk bil for et par år siden (Citroën Xsara) stod der i
manualen, at der ikke måtte benyttes vaskehal med undervognsskyl. Dette pga.
et ledningsnet til motoren der ikke kunne tåle de mængder vand (officielt
svar fra Citroën). Min nuværende VW har dog ikke det problem. Og ja, jeg
synes netop også at det er en god idé at få skyllet noget vejsalt væk fra
undervognen.

/Steen

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-12-04 20:02

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in message news:41b40b89$0$13732$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
Og ja, jeg
> synes netop også at det er en god idé at få skyllet noget vejsalt væk fra undervognen.

Mener at ha hørt at nogle undervogns behandlingsfirmaer fraråder undervogns
skyld hvergang da man kan risikerer at undervognsbehandlingen bliver spulet
af ??.
Personlig får min ikke undervogns vask andet end med haveslagen.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-04 20:25

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undervogns
> skyld hvergang da man kan risikerer at undervognsbehandlingen bliver

Så skal man finde et andet firma/produkt til undervognsbehandligen. Iflg.
Dinitrol er det ikke noget problem med deres produkt. Dog skal der helst gå
4 - 6 mdr. inden man gør det.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-12-04 21:33

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message news:41b4b1e9$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Så skal man finde et andet firma/produkt til undervognsbehandligen. Iflg. Dinitrol er det ikke noget problem med deres produkt.
> Dog skal der helst gå 4 - 6 mdr. inden man gør det.

Jeg bruger selv dinitrol, men som jeg skrev var det bare noget jeg havde hørt.
Men det ændre ikke på at den kun får haveslagen da jeg selv vasker min bil.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Mureren

Dato : 06-12-04 22:02

> [...]
> højtryksrenser, men ved kørsel i regnvejr bliver vandet jo også pisket
> omkring alle dele på undervognen, så hvad er forskellen ?

I manualen til din 307'er står der garanteret at du ikke må vaske med
undervognsskyl....det gør der ihvertfald i min. Det er (ifølge min
Peugeot-mekaniker) på grund af ledningsnettet man ikke må spule undervognen
kraftigt.
Nu er min en dieselmodel, og her er der ikke noget problem, da
ledningsnettet ikke er magen til, og bundskjoldet på bilen beskytter
alligevel motoren. (igen ifølge mekanikeren, og jeg vasker også med
undervognsskyl, uden problemer)

Mvh.
Mureren