Lada Niva
Fra : ...

Dato : 04-12-04 19:41

Hej NG

Jeg har kigget lidt på en Lada Niva, et ældre øg fra 86.
Jeg er bare ude efter, om andre kan spæde lidt til, med hvad man skal passe
på.

Det rust som jeg kunne finde på den var:
Mellem frontstykket og skærmene, var den ikke for køn, bobler i lakken. (
Ville ikke lave hul på mandens bil )
Bag baghjulene i panelstykkerne om mod bageste kofanger.
Vangen bag forhjulene, stykket som går ind mod midten, hvor man også sætter
donkraften på når man skifter hjul.
Ellers var der kun lidt af det sædvanlige i døre bagklap osv. Men da der var
ekstra dele med, gør det ikke så meget.

Mekanisk er jeg lidt mere nervøs, for jeg ved ikke rigtigt hvad der plejer
at ryge på en Niva.
Men den havde sovs i oliepåfyldningsdækslet, så den har det nok ikke for
godt i motoren. Den er med den originale 1600 motor. Jeg "har hørt" at man
kan smide en classic 1500 motor og gearkasse i, men er det rigtigt ?
Koblingen var så dårlig, at jeg ikke vil køre den hjem.
Snekken, kunne jeg ikke rigtigt vurderer, for jeg kunne kun prøvekøre bilen
på en jordvej, men den var ikke for stram i styretøjet.
Reduktionsgear, spærre, bremser, støddæmper, virkede ok.

Mit indtryk af bilen er, at den var i forbavsende god stand, ud fra den
betragtning, at den var fra 86.

Nogen der har noget, jeg evt. skal kigge på, inden et evt. køb ?

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-04 20:13

"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Reduktionsgear, spærre, bremser, støddæmper, virkede ok.
>
> Mit indtryk af bilen er, at den var i forbavsende god stand, ud fra den

Tænk,,, ud fra det du skriver så synes jeg lige det modsatte. Rust i
vanger......så ville jeg løbe skrigende bort. Det koster sindsyg meget at få
lavet. Jeg kan næsten høre at du ikke er pladesmed så mit råd skal være "Lad
værre med at købe den"

--
Tom

Fra : ...

Dato : 04-12-04 20:22

> [...]
> få lavet. Jeg kan næsten høre at du ikke er pladesmed så mit råd skal være

Er en rimeligt habil klejnsmed.
Jeg er ikke så nervøs for det rust jeg har fundet, mere for det som jeg ikke
ved at jeg skal kigge efter.
At skifte de 2 vangestykker, tager mig ikke mere end en lørdag.
Det er lidt værre med panelerne bag under, kan de ikke købes, så tager det
lidt tid at forme et par nye op.

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-12-04 20:40

> [...]
> At skifte de 2 vangestykker, tager mig ikke mere end en lørdag.
> Det er lidt værre med panelerne bag under, kan de ikke købes, så tager det

En ny på hvide plader koster 128000 kr...

http://www.bilguiden.dk/NewCar/Default.cfm?Page=6&vehicleID=9105381

Leo

Fra : ...

Dato : 04-12-04 20:50

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse

> En ny på hvide plader koster 128000 kr...
>
> http://www.bilguiden.dk/NewCar/Default.cfm?Page=6&vehicleID=9105381
>
> Leo

Ja, det ved jeg godt
Men en brugt koster jo MEGET mindre.

Fra : Basil

Dato : 04-12-04 21:23

Leo Jensen wrote:
> "..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse

> En ny på hvide plader koster 128000 kr...
>
> http://www.bilguiden.dk/NewCar/Default.cfm?Page=6&vehicleID=9105381
>
> Leo

Den kører ikke langt på literen, og er derfor meget dyr at have holdende.
Kai

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-12-04 21:33

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> [...]
> det

> Den kører ikke langt på literen, og er derfor meget dyr at have holdende.

Så længe man bare har den holdende bruger den ikke noget benzin
Benzinen er da bare en lille del af driftsomkostningerne. Afskrivning,
forsikring, ejerafgift er også pænt store poster. Afskrivningen kan ikke
komme over de 128000kr. Mon en Vitara til 250000 har mindre afskrivning ?
(målt i kroner, ikke i procent)

Leo

Fra : Basil

Dato : 04-12-04 21:36

Leo Jensen wrote:
> [...]
> komme over de 128000kr. Mon en Vitara til 250000 har mindre afskrivning ?

Det var den grønne afgift, jeg tænkte på, men havde lige glemt årgangen på
gryden.
Kai

Fra : ...

Dato : 04-12-04 22:02

> [...]
> komme over de 128000kr. Mon en Vitara til 250000 har mindre afskrivning ?

Jeg regner med at bilen kan købes, fikses op og synes for 8.000 til
10.000.--kr.
Kan den ikke holdes der nede, så skal jeg ikke have bilen. Den skal også
bruges til sjov, så den skal være i "smid væk" prisleje, hvis sjov bliver om
på taget, skal man kunne ta' det med et smil.

Der vil selvfølgelig være småting som skal laves, men da jeg ikke regner med
at skulle køre mere end højest 5000 km om året vil det være minimalt hvad
den kan koste i reservedele. Især hvis jeg behandler den bare en smule bedre
end nuværende ejer.

Ejerafgift er, så vidt jeg kan se, 6500 om året.
Ansvarsforsikring er 2300.--kr om året.

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-12-04 14:58

> Ejerafgift er, så vidt jeg kan se, 6500 om året.

Nix, den er så gammel at du skal betale vægtafgift. Det bliver billigere:

http://www.fdm.dk/public/altombilen/oekonomi/vaegtafgift.asp

Leo

Fra : ...

Dato : 04-12-04 21:36

> [...]
> det

> Den kører ikke langt på literen, og er derfor meget dyr at have holdende.

Det er jeg klar over.
Til gengæld trækker den 1500 kg, er på hvide plader med 2+2 sæder, ægte 4x4
med høj & lav & spærre fra kabinen, simpel teknik.

Den jeg har kig på, er kun spændende hvis jeg får den meget billigt.

Fra : Esben Tærsker

Dato : 05-12-04 20:41

> [...]
> med høj & lav & spærre fra kabinen, simpel teknik.
>
> Den jeg har kig på, er kun spændende hvis jeg får den meget billigt.

Ja, 1500 kg _med_ bremser. Kun snollede 400 uden bremser. Jeg har selv
kigget lidt efter en Niva, men Escorten kan klare 450 kg, så jeg lod
nåde gå for ret... eller omvendt - hvem ved...:)

/Esben

Fra : ...

Dato : 05-12-04 22:28

Hej

Jo, man kan jo ikke køre med mere end 750 kg uden bremser.
Personligt mener jeg at 750 kg er for højt sat. Det er meget at bremse ned,
hvis det skal stoppe lidt hurtigt.
Egentlig skal jeg bare kunne slæbe godt 1000 kg, som mit største behov.