Stjålet MC fundet
Fra : Finn Poulsen

Dato : 04-12-04 12:41

Hej
Jeg har fået et brev fra Politimesteren i Gladsaxe. De har fundet min
Honda, som blev stjålet for tre måneder siden. Efter forespørgsel har
jeg fået oplyst at der er pågrebet en gerningsmand. Jeg har fået
udbetalt erstatning for cyklen minus min selvrisiko, men nu er mit
spørgsmål om jeg kan få refunderet min selvrisiko? Der er en bestemmelse
i forsikringsaftalen der siger at der ikke skal betales selvrisiko, hvis
gerningsmand forefindes (Lærerstandens Brandforsikring). Det har jeg
haft glæde af ved et tidligere tyveri, hvor MC'en blev totalskadet, men
det skete inden udbetaling af erstatning. Nu har jeg fået checken, men
hvad med selvrisikoen?
vh

Fra : Richard

Dato : 04-12-04 13:10

Finn Poulsen wrote:

> [...]
> udbetalt erstatning for cyklen minus min selvrisiko, men nu er mit
> spørgsmål om jeg kan få refunderet min selvrisiko?

Ellers må du jo kræve erstatning af gerningsmanden; men skal du i retten
med det, er det næppe omkostningen værd.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Simon Nejmann

Dato : 04-12-04 13:53

On Sat, 04 Dec 2004 13:09:41 +0100, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

>Ellers må du jo kræve erstatning af gerningsmanden

Burde det ikke være forsikringselskabets opgave?

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann      <- forsikrings-newbie

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-12-04 13:56

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:

> Ellers må du jo kræve erstatning af gerningsmanden; men skal du i retten
> med det, er det næppe omkostningen værd.

Er tricket ikke netop at når man har kasko, så er det
forsikringsselskabet der tager det slagsmål?

Da min MC var udsat for hærværk i foråret og gerningsmanden blev
pågrebet sagde min forsikring at de nok skulle betale og så
efterfølgende tage slagsmålet med gerningsmanden forudsat at han havde
nogle penge. Jeg betalte heller ikke nogen selvrisiko.

Politiet tilbød mig endda at de ville hjælpe mig med inddrivelse af
pengene hvis jeg kom og præsenterede dem for en regning på at få sat
cyklen i stand. Problemet i den anledning er så bare at hvis jeg ikke
havde haft kaskoforsikring havde jeg sikkert valgt at se hvor langt
jeg kunne komme med billigere brugte dele som jeg selv monterede for
at spare penge, da det er urimeligt dyrt at få det lavet på værksted,
hvor de bare skifter altid til nye dele.

Havde jeg valgt selv at fikse min cykel er jeg ikke sikker på at
politiet havde været helt så glade for at skulle hjælpe mig med
inddrivelse af penge, hvis ham fyren da overhovedet havde nogle.

Ud over det, så håber jeg at mit forsikringsselskab er væsentlig mere
vedholdende for at få penge end jeg selv ville have gidet at være. Så
kan idioten sg* lære det!

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : jo

Dato : 04-12-04 14:08

"Finn Poulsen" <finnpoulsen@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> haft glæde af ved et tidligere tyveri, hvor MC'en blev totalskadet, men
> det skete inden udbetaling af erstatning. Nu har jeg fået checken, men

Hvis du har fået udbetalt erstatning for motorcyklen tilhører den
forsikringsselskabet. Derfor kan du ikke modtage den, medmindre du laver en
aftale med selskabet om at købe den af dem. Har politiet ikke spurgt dig, om
du har fået udbetalt erstatning? De må nemlig i så fald ikke udlevere den
til dig.

Spørg dit forsikringsselskab om deres regler omkring tilbagebetaling af
selvrisikoen. De er nok forskellige fra selskab til selskab.

Jo.

Fra : Finn Poulsen

Dato : 04-12-04 14:37

jo <jobookingSLETDETTE@hotmail.com> wrote:

> Hvis du har fået udbetalt erstatning for motorcyklen tilhører den
> forsikringsselskabet.

Jo, det er jeg klar over. Jeg har jo fået udbetalt forsikringspengene.
Spørgsmålet drejer sig her om selvrisikoen der blev trukket fra. Kan jeg
få de penge retur, eller er forsikringsforretningen lukket.
vh

Fra : mc-stup

Dato : 05-12-04 18:34

Finn Poulsen skrev:

> [...]
> Spørgsmålet drejer sig her om selvrisikoen der blev trukket fra. Kan jeg
> få de penge retur, eller er forsikringsforretningen lukket.

Hej!

Så vidt jeg husker fra lignende retssager, så skal enten du eller dit selskab
stille med eller fremsende dokumentation for beløbet til den retssag, hvor
gutten skal præsenteres for sigtelsen for tyveri og måske meget mere og ved
dom vil der stå, at han skylder dig eller selskabet det beløb.
Anklagemyndigheden plejer at være villige til at give råd om hvordan og du kan
spørge dit selskab, hvem, der sørger for det. Altså om du eller selskabet skal
klare sagen med Retten.
Retspraksis er, at selsrisiko skal dækkes af en gerningsmand, mens der ikke
kan fås penge for bonustab.
Har skrevet en historie om emnet og sådan er det, desværre.
Så det gode råd: Spørg dit selskab, hvem, der skal lindre den økonomiske
smerte for beløbet. Som du forklarer det, så har selskabet tilbageholdt
pengene, så det ser ud til, at du skal gøre det, men burde kunne klares per
brev uden du skal møde i Retten. Som skrevet: Prøv at få hjælp af anklageren.

Håber det kan bruges.

Mvh

Stup
XS1100S

Fra : Finn Poulsen

Dato : 06-12-04 14:37

mc-stup <mc-stup@NOTget2net.dk> wrote:

> [...]
> brev uden du skal møde i Retten. Som skrevet: Prøv at få hjælp af anklageren.

Takker. jeg netop talt med mit forsikringsselskab, der oplyste at jeg
ville få min selvrisiko retur, såfremt der kommer domsfældelse i sagen,
så det er jo bare dejligt. (uanset om gerningsmanden er solvent ell.
ej).

vh

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-12-04 17:05

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:

> Hvorfor opkræver de så selvrisikoen?

Fordi de ikke havde en gerningsmand til at tørre hele regningen af på
da de opkrævede selvrisikoen.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-12-04 17:32

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:

> Det lyder da rigtig godt, at de klarer arbejdet med at kradse værdien af
> selvrisikoen ind - havde bare aldrig hørt om det før

Hvis de har en gerningsmand så nøjes de ret sikkert ikke med kun at
kradse værdien af selvrisikoen ind, hvis ellers gerningsmanden har
nogle penge. Hvis han ikke har nogen penge i første omgang, så har
forsikringsselskabet sikkert nogle advokater der kan tage sagen op med
jævne mellemrum og finde ud af om han skulle være kommet til penge.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*