Hvorfor starter den bedre når man løfter
Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-04 20:44

Hej gruppe

Min Honda CB750F, årgang 85, nægter kategorisk at starte når det er
koldt og fugtigt - altså på denne årstid. Især hvis den ikke har kørt
længe. Går der kun 3-4 dage mellem starterne, er det nogenlunde til at
have med at gøre.

Når man endelig får lidt liv i den (normalt ved brug af hjælpestrøm
fordi batteriet til sidst taber pusten), starter den først på en eller
et par af cylindrene. Aldrig på alle fire. Men jeg har opdaget noget der
undrer mig, og som nogen her måske kan forklare:

Der er masser af gnist hvis man sætter tændrørshætten hen mod stel. Og
hvis man løfter hætten lidt op fra røret, så det ikke rører elektroden,
så kommer der pludselig liv i den pågældende cylinder. Den dør igen hvis
man sætter hætten på. Kun når cylinderen er blevet godt varm, kan man
sætte hætten på igen, hvorefter maskinen til sidst kører ok.

Det er sådan på alle cylindre, om end det er forskelligt fra gang til
gang hvilke og hvor mange der reagerer på denne måde.

Batteriet er nyt og der mangler ikke kraft til startmotoren.

Jeg håber der er nogen som kan give et bud på "fænomenet" og gerne en
mulig løsning!

Ps. Tager startmotoren skade af at køre så meget som den gør, før mc'en
kommer i gang?

Hilsen og tak på forhånd

Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-12-04 21:11

> [...]
> Den dør igen hvis man sætter hætten på. Kun når cylinderen er blevet
> godt varm, kan man sætte hætten på igen, hvorefter maskinen til sidst

Lyder som om cyklen lider af for svag gnist. At man laver et gnistgab uden
for cylinderen i atmosfærisk tryk kan faktisk forstærke gnisten inde i
cylinderen, og sådan et produkt bliver også solgt som en gnistforstærker.

Jeg tror at du skal kigge nærmere på din(e) tændspole(r), da de nok ikke
giver en kraftig nok strøm mere..

> Jeg håber der er nogen som kan give et bud på "fænomenet" og gerne en
> mulig løsning!

Mål tændspolen/tændspolerne igennem og gå videre derfra. I servicemanualen
(hvis du har sådan en) kan du se hvordan den/de skal kontrolleres.

> Ps. Tager startmotoren skade af at køre så meget som den gør, før
> mc'en kommer i gang?

Kommer an på hvor lang tid det er. Jeg mener at 10 sekunders kørsel typisk
er anbefalet maks., før man skal holde en pause for at få viklingerne kølet
ned igen. Den er ikke lavet til at køre specielt lang tid af gangen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 04-12-04 10:17

In article <coqh8m$tn2$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid says...
> [...]
>
> Jeg tror at du skal kigge nærmere på din(e) tændspole(r), da de nok ikke

Ja, det ville også være mit umiddelbare gæt!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 04-12-04 13:02

Hekto wrote:
> In article <coqh8m$tn2$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid says...

> Ja, det ville også være mit umiddelbare gæt!

Jep, eller måske var det også værd at overveje at skifte tændkabler..

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-12-04 10:34

Hekto wrote:

> Ja, det ville også være mit umiddelbare gæt!

Der er bare det ved det at der springer en lang og "flot" gnist i fri
luft. Det synes jeg ikke tyder på at der er noget galt?

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-12-04 20:18

> Der er bare det ved det at der springer en lang og "flot" gnist i fri
> luft. Det synes jeg ikke tyder på at der er noget galt?

Muligvis, men det kan man vist ikke være helt sikker på. Når tændrøret skal
tænde i cylinderen, foregår det jo ca. med 10 atm. tryk, og ikke ved 1 atm.,
som det gør i fri luft.

Evt. kombineret med en lidt forkert karburering kan det godt være det, der
gør udslaget. Virker chokeren som den skal?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-12-04 11:18

Martin Sørensen wrote:

> Evt. kombineret med en lidt forkert karburering kan det godt være det, der
> gør udslaget. Virker chokeren som den skal?

Tja ... det er jo et godt spørgsmål. Der er i hvert fald en forskel på
om jeg bruger choker eller ej, men om det "giver nok" ved jeg sådan set
ikke. Hvordan kan jeg tjekke det?

Hilsen
Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-12-04 21:21

Martin Larsen wrote:
> [...]
> koldt og fugtigt - altså på denne årstid. Især hvis den ikke har kørt
> længe. Går der kun 3-4 dage mellem starterne, er det nogenlunde til at

*Snip*

> [...]
> Den dør igen hvis man sætter hætten på. Kun når cylinderen er blevet
> godt varm, kan man sætte hætten på igen, hvorefter maskinen til sidst

Det passer ikke 100% med symptomerne, men prøv med fugtfortrænger. Måske
bryder du fugtforbindelsen når du løfter hætten - err - tændrørs- that is

--
vh
Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-04 21:55

Torben Scheel wrote:

> Det passer ikke 100% med symptomerne, men prøv med fugtfortrænger. Måske
> bryder du fugtforbindelsen når du løfter hætten - err - tændrørs- that is

Hvilken fugtfortrænger vil du anbefale?

Martin

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-12-04 17:05

Martin Larsen wrote:

> Hvilken fugtfortrænger vil du anbefale?

Den forreste på hylden - jeg har ingen erfaring, men mener at huske at
der findes en der hedder Caramba.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 05-12-04 17:10

In article <covbbo$n7p$1@news.cybercity.dk>, torben_scheel@hotmail.com
says...
> Den forreste på hylden - jeg har ingen erfaring, men mener at huske at
> der findes en der hedder Caramba.

Naaaah! Caramba er rustløsende olie, der iøvrigt er god til at fjerne
koks i 2T'ere.
Alm.WD40 kan godt bruges til fugt, ellers Pronto.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-12-04 18:19

> Naaaah! Caramba er rustløsende olie, der iøvrigt er god til at fjerne
> koks i 2T'ere.

Eller rettere, Caramba er et firma der bl.a. laver rustløsende olier. Jeg
har flere forskellige Caramba produkter stående på hylden, og de er ikke
ens..

> Alm.WD40 kan godt bruges til fugt, ellers Pronto.

Man kunne også fylde en gang vandskyende fedt i tændrørshætten, så kommer
vandet ikke ind igen. Præcis hvilken slags fedt det drejer sig om, tror jeg
ikke er så vigtigt, bare den er god til at modstå vand. Under alle
omstændigheder skal man nok lige rense tændrørshætten først for at sikre en
god elektrisk forbindelse til tændrøret.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen E.

Dato : 03-12-04 21:41

> Jeg håber der er nogen som kan give et bud på "fænomenet" og gerne en
> mulig løsning!

lyder som spænding nok hvis den kan trække en lang gnist i fri luft -
monstro det er endnu et tilfælde af druknede NGK-rør ?

Fazeren er en notorisk dårlig starter, sikkert grundet
forureningskravene, og jeg har ikke haft lejlighed til at få et andet
jet-kit, eller omdyset og rullet den hos dem, som kan det.

Men et sæt NGK-iridium rør i stedet for de normale har hjulpet markant.
Ellers har Denso rørene mange tilhængere.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-04 21:59

Steen E. wrote:

> lyder som spænding nok hvis den kan trække en lang gnist i fri luft -
> monstro det er endnu et tilfælde af druknede NGK-rør ?

Jeg er ikke i tvivl om at rørerne drukner til sidst, spørgsmålet er
hvorfor den er så lang tid om at starte at de når dertil!

Hvad er egentligt forskellen på at stå fx 3 dage og så 13 dage? Allerede
efter nogle timer er motoren jo så kold som den kan blive (det samme som
lufttemperaturen) og maskinen har da ingen hukommelse, eller hur???

Jeg kan ikke lige greje hvordan det hænger sammen. Ok, fugt kan trænge
ind, men man skulle da tro at der allerede efter et par dage var trængt
så meget ind som der kan!

Martin

Fra : Grunnet

Dato : 04-12-04 11:24

Martin Larsen wrote:
> [...]
> koldt og fugtigt - altså på denne årstid. Især hvis den ikke har kørt
> længe. Går der kun 3-4 dage mellem starterne, er det nogenlunde til at

Et kendt problem for ældre Hondaer
Fra den benzin der står i svømmerhusene fordamper de startadditiver der er
tilsat benzinen, hvorfor der ikke er knald nok på gnistem til at starte .
Prøv næste gang den har holdt i længere tid, at tømme svømmerhusene for
benzin, og derefter genfylde (åbne for hanen på pri, hvis du har vakumhane
på) inden du laver startforsøget, og du vil opleve den starter på første
forsøg.

Jeg har selv oplevet problemerne med begge mine ældre Hondaer.

Jeg mener det var Armand der engang foreslog, at man lukker for benzinhanen
et stykke vej før man når helt hjem, således man kører svømmerhusene tøre
for benzin, og dermed altid starter på frisk benzin. Herved undgår du også
at skulle igang med tømning af svømmerhuse og evt. smide benzin ud, når den
har holdt stille i længere tid.

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

Web: http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulerer men intet om MC)

---

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-04 13:32

"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev

> Fra den benzin der står i svømmerhusene fordamper de startadditiver der er
> tilsat benzinen, hvorfor der ikke er knald nok på gnistem til at starte .

Det er ikke startadditiver. Det er simpelthen benzinen der har en
letfordampelig del, der også er lettere at tænde. Prøv at hælde en slat ud,
straks forsvinder der en del, men resten bliver der meget længe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-12-04 10:31

Grunnet wrote:

> [...]
> på) inden du laver startforsøget, og du vil opleve den starter på første

Aha! Lyder rigtigt interessant. Men hvordan tømmer jeg svømmerhusene?

> [...]
> at skulle igang med tømning af svømmerhuse og evt. smide benzin ud, når den

Det vil jeg prøve....

Fra : Armand

Dato : 04-12-04 12:12

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:coqfm9$rlm$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> koldt og fugtigt - altså på denne årstid. Især hvis den ikke har kørt
> længe. Går der kun 3-4 dage mellem starterne, er det nogenlunde til at

Først og fremmest: Moderne bensin har det med at miste boostet efter at
have
stået en uges tid eller mindre i karburatorerne
At køre karburatorerne tør ved (om muligt) at lukke for bensinen et par
gadekryds før man er hjemme, medfører at der før næste start ledes frisk
bensin til fra tanken, hvorved at opstarten vil foregå som havde den kun
stået et par dage!
Alternativt kan man, inden første opstartsforsøg efter en
stilstands-periode, tømme karburatorerne for "gammel" bensin v.h.a. de
dertil forekommende bundskruer, og derved sørge for efterfyldning af friskt
bensin fra tanken!

> [...]
> et par af cylindrene. Aldrig på alle fire.
> Batteriet er nyt og der mangler ikke kraft til startmotoren.

Ledningsnettet kan godt blive træt (á ir i stik) med årene, og det er
tillige ikke ligefrem overdimensioneret fra fabrikken af. Når
startermotoren
kører trækker den ulige store mængder strøm, som kan "stjæle" de sidste
nødvendige tiendedele-Volt fra tændings-systemet selv ved et nyere batteri.
Man kan derfor med fordel "tune" sit tændings-system ved at trække kraftige
ledninger direkte fra batteriet (husk en sikring indskudt undervejs) og til
tændspolerne, med et relæ indskudt i spolernes umiddelbare nærhed - Til
relæets styrestrøm bruges tændspolernes hidtidige +ledning

> Ps. Tager startmotoren skade af at køre så meget som den gør, før mc'en
> kommer i gang?

Mnjaeh - Prøv engang at føle på den en dag hvor du har måttet pumpe løs og
dan selv et indtryk over hvor hårdt den egentlig er belastet

--
Armand.

Fra : Kaj Gasseholm

Dato : 04-12-04 20:52

> [...]
> stilstands-periode, tømme karburatorerne for "gammel" bensin v.h.a. de
> dertil forekommende bundskruer, og derved sørge for efterfyldning af

Hmmmm

Du / i påstår hermed at benzin i karburatorerne bliver gammel.
og den i tanken forbliver ung og frisk.....

Hmmmm

Løsning:
Smid karburatorerne væk , Sæt derefter benzin slangen i det nye og meget
større hul
Så starter den med garanti

PS: gassen styrer du på benzin hanen ( en rolig hånd i byen )

det er gas, i kan ta' det

--

Med Venlig Hilsen / Best Regards

Kaj Gasseholm

To respond by E-mail remove zerocrap from address

"Harley Davidson is to motorcycles what John Deere is to Automobiles!"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-04 22:51

"Kaj Gasseholm" <gasse@zerocrapmail.dk> skrev > Hmmmm

> [...]
> større hul
> Så starter den med garanti
>
> PS: gassen styrer du på benzin hanen ( en rolig hånd i byen )

.............apropos Gasseholm : en masse gas......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 04-12-04 23:40

> Løsning:
> Smid karburatorerne væk , Sæt derefter benzin slangen i det nye og
> meget større hul
> Så starter den med garanti

Jamen så er det sgu da totalt tåbeligt at du lige har købt nye karbunader
til skruezukien.

> PS: gassen styrer du på benzin hanen ( en rolig hånd i byen )

Jae det er jo så heller ik noget du bruger så meget -)

MVH Ove (som efterhånden har gammel bezin i tanken)

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 07-12-04 22:15

hmmm
ser umiddelbart et par gode forslag, ska dog ik gøre mig klog på alle mulige
løsninger andre end et par få
1: der var en der skrev druknede ngk rør, enig her, har samme problem med
min bandit600, når den stået i laaang tid(uger), og det koldt i vejret, som
sidst på sessonen 10 grader maks, den starter sku godt nok, men kører ik
rent på alle 4ben, når man gasser den op, men lige så snart man er rullende
og chookeren helt slukket, så kører dne rent efter at ha kørt et par
minutter.., så tændrør er nok midt bedste bud, ligegyldig hva mærke, ka de
svigte,, prøv evt og chekke afstanden på elektroderne... når den kører bedre
når du letter på tændkablet er det fordi du giver t-rør en slags
gnistforstærker, så dne rigtig krudter af( hvem husker ik dengang man som
ung rodede med elektroed afstand på sin knallert)
2: hænger sammen med det første, hvis tændrørende er dårlige, så ska der ik
meget til før de drukner, og især i gammel benzin... men er dre ik noget
med der er kondensvand i sådan en tank, om mon ik dte bundfælder jo længere
tid cyklen står, prøv da med en gang karburatorsprit i tanken, vil mene en
lille deciliter eller mindre vil gøre det til en tankfuld.., dte binder mig
bekendt vandet og brænder det af, eller leder det ud gennem systemet??

hmm, tja, dte vel lieg det jeg kan komme i tanke om, og så gove de andre ret
i deres forklaringer, det hele jo een stor helhed, karburering,
chookerfunktion, strøm, tændhætter og rørene, ska alle være i orden,,,

held og lykke med det

jævn gas hva det?? enten eller.