McLaren F1 ??
Fra : Allan Pedersen

Dato : 03-12-04 17:24

Hej

Der er noget jeg undrer mig over vedr. McLaren F1

I Top Gears video ser man at de bruger guld omme ved motorrummet for at lede
varme væk. De siger det også, og at guld er bedst til at lede energi/varme
væk.

Det kan jeg ikke helt på til at passe med
http://www.formel.dk/materialedata/metaller.htm

Sølv er en del bedre, men tænker man få vægten, ville sølv jo også være
bedre der. Selv kobber er bedre end guld, hvad angår varmeledning.

Jeg vil næsten tro, at intet på den bil er tilfældigt...

Kan nogen komme med en logisk forklaring på det?

MVH Allan Pedersen

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-12-04 17:36

"Allan Pedersen" <pioneer@pie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil næsten tro, at intet på den bil er tilfældigt...
>
> Kan nogen komme med en logisk forklaring på det?

Nahh..

Jeg mener det nærmere var for at afvise varmen.. Men husker det ikke helt.

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-12-04 18:55

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message news:coq4gd$f0j$1@news.cybercity.dk...

> Nahh..
>
> Jeg mener det nærmere var for at afvise varmen.. Men husker det ikke helt.

Ja nemlig, det er for at afvise varmen ikke aflede den, der er kobber og sølv meget bedre.

--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Juul

Dato : 04-12-04 21:31

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message

> "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> Ja nemlig, det er for at afvise varmen ikke aflede den, der er kobber og
sølv meget bedre.

Må. Det er nu kun ledeevnen.
Enhver blankpoleret metalflade kan bruges, det er refleksionen der er brug
for at "afvise" varmen. Hvis det er for at lede den bort, skal man bruge det
metal der har den bedste ledeevne, slå det selv op under fysiske konstanter,
Hvis det skal være intensivt så bruger man altså ofte helium i lukkede
systemer, f.eks i store mainframes
--
Juul

Fra : Klaus G.

Dato : 03-12-04 17:52

> Kan nogen komme med en logisk forklaring på det?

Guld kan ikke irre/ruste...Derfor det også bruges til rumfart f.eks...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Juul

Dato : 04-12-04 21:33

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> Guld kan ikke irre/ruste...Derfor det også bruges til rumfart f.eks...

Og i almindelige kontakter i ordentlig materiel.
Bl.a bruges der meget i PC industrien man kan udvinde guld af PC skrot

Så vi behøver ikke at tage ud i rummet.
--
Juul