Ny bil? Mercedes 250D. 90-92"?
Fra : mikkel paulsen

Dato : 30-11-04 22:56

Hej forum!
Min far ejer en gammel vw caravelle fra 88 turbo diesel 9 personer,
den har nu kørt knapt 700.000km, og skal skiftes ud om et år, eller
når der kommer en større reperation.
Hans nye bil skal være en Mercedes 250D fra starten af 90'erne
eller slutningen af 80'erne, han har hørt meget godt om den bil/model.
Den skulle være meget solid og driftsikker, det er jo godt når han
godt kan lide at køre hans biler helt ned til skrot. Hvis ikke det er
muligt af finde en i DK vil han købe en i Tyskland, den skal være med
automatgear, diesel men ikke nødvendigvis turbo, ikke nødvendigvis
lædersæder men der skal være klimaanlæg "aircon" og til sidst skal det
meget gerne være en stationcar da vi har hund. Desuden er far ret god
til biler så vedligeholdelse og udskiftning af småting er no problem.
Han vil give mellem 100.000-150.000KR med afgift, og i den
prisklassen ligger de på ca 500.000 kørte km!
Han er 55år min mor 50år, og jeg er sidste barn hjemme af en flok på
3. Men her kommer så det store spørgsmål er bilen noget VED?? eller er
der en anden bil der ville være bedre for hans/vores behov?

MVH MNP

Fra : \(USA\) Brian Mark M~

Dato : 01-12-04 03:31

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> 3. Men her kommer så det store spørgsmål er bilen noget VED?? eller er
> der en anden bil der ville være bedre for hans/vores behov?

W124 250D har 90Hk hvilket ikke ligefrem g0r den til en sprinter - mens en
250D Turbo har 126hk hvilket hjAlper gevaldigt. Personligt syndes jeg at
250D er for sl0v til sin vAgt pA 1300-1400kg (sA vidt jeg husker) - hvilket
absolut ikke hjAlper hvis den er med automatger. Det er selvf0lgelig en
temperament sag!

Noget vi dog kan blive enige om et at det er en utrolig dejlig k0remaskine
der bare Ader kilometer efter kilometer. Motoren er ber0mt for at vAre meget
slidstArk.

Det er helt klart en bil for manden med bl0d hat og tyndt skind pA rumpen -
forstAet pA den mAde at den er f0dt til at cruise i - velafballanceret og
komfortable.

T-modellen (St-car for de uindvidede) er helt igennem er fornuftig W124 med
god plads. Dens forl0ber var W123 xxxT der var den f0rste (seri0st)
serieproducerede st.-car. fra Mercedes. Det har W124 h0stet mange gode
erfaringer af. De to modeller kom i samme serie - dvs. Sedan, T-modelle,
Coupe, lang (bort set fra cabriolet som fA W124 ogsA er produceret i). Der
er ikke markant forskel pA de to modeller - konstruktionen er teknisk set
den samme - de deler selvf0lgelig ikke udvendig-design - men motorprogrammet
er tildels optimeret og derefter kopieret fra W123'eren (bAde benzin og
diesel). Den eneste markante forskel jeg lige kan komme i tanke om er et
anderledes baghjulsophAng pA W124'eren. Det du kan bruge det til er at
W123'eren var en god pAlidelig bil - det samme gAlder for W124'eren - bare
optimeret.

Hvis din fader vil have en bil han vil k0re til grunde er det vigtig at han
starter pA en god base. Jeg mener ikke personligt at der er mange W124'er
tilbage i Danmark (af de Argange) der enten ikke lider af
begyndende/graverende rust, eller har k0rt mange hundredetusinder kilometer.
Hvis han/I ikke gider "b0vle" med import af en god standsmAssig W124 fra
Tyskland (hvilket ville vAre mit valg i den prisklasse) - gAlder det om at
f0lge med pA www.bilbasen.dk og www.bil.dba.dk Det kan tage mAneder at
finde den helt rigtig bil - til isAr den rigtige pris - men af og til er der
et fund. Selv har jeg k0rt Jylland tynd for at se pA W123'er - mange gange
var det forgAves, men det gav en helt masse gode erfaringer om hvad bilen
kunne fejle - bAde hvad angAr mekanisk og isAr rust.

Tysklands-biler er her et oplagt valg. De er som regl i bedre stand og har
mere udstyr. htttp://bilimport.tkrath.dk/ giver gode informationer om hvad
det indebAre at importere. Et godt fingerprej om afgiften kan findes pA
http://modep.toldskat.dk

Informationer om brugte Mercedes-biler i tyskland, s0ger jeg gerne pA
www.mobile.de
http://www.ollihart.de/mercedes/pkw/index.html - kan du finde oplysninger om
selve modellen og dens udvikling - bare vAlg W124 ude til venstre i dropdown
panelet.

Hvad angAr rust kan du skrive i gruppen igen eller mail mig - sA skal jeg
fors0ge at trAkke pA nogen af mine Mercedes kontakter der har lidt mere styr
pA W124'eren end mig - da jeg mest kender til W123'erens skavanker.

Mvh.
B. Madsen
brianm@mobilixnet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 08:45

Hej.
Jeg har haft en 250 d uden turbo fra 92 og jeg kan fortælle at det er en
stor dynge rust hvis den ikke passes og plejes mht
undervognsbehandling.helst hvert år, motor og drivlinie er derimod ok.
Esben

Fra : mikkel paulsen

Dato : 01-12-04 20:23

"Esben" <FJERN_Esben(at)mail.tele.dk> wrote in message news:<41ad7678$0$86727$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hej.

TAK for de to svar! jeg vil gerne høre mere om bilen hvis nogen ved
noget? eller har nogle erfaringer.

Ang det Esben har skrevet, så har jeg ikke et indtryk af at bilen
ruster? nogen andre som kan bekræfte det?

Fra : \(USA\) Brian Mark M~

Dato : 02-12-04 04:11

> TAK for de to svar! jeg vil gerne høre mere om bilen hvis nogen ved
> noget? eller har nogle erfaringer.
>
> Ang det Esben har skrevet, så har jeg ikke et indtryk af at bilen
> ruster? nogen andre som kan bekræfte det?

Det er med biler som alt andet det ruster hvis det ikke holdes vedlige.
Mercedes ruster ogaA - men de er fabrikantens side ret godt beskyttet. De er
katodisk grundet hvilket virker ret godt - de mest udsatte steder er fra
hukommelsen:

- Panelhj0rner - bag og for - bag plastbeskyttelsen.
- Omkring donkraftmonteringerne - pil plast propperne ud.
- SkArmbr0ndene i bag, under plastdAkkenet (som kan pilles ud ved lidt
snilde - men vAr forsigtig for det kan rAvne nAr man g0r det - samt tjek
under reservehjulet.
- D0rbunderne (de er sArligt udsat)
- Over bagt0jet
- Under B-stolpen
- Under mAtterne i for under st0jisoleringen som ikke kan pilles ud - men
det ville kunne skimtes i samlingerne og prikkes til fra under bilen.
- I bunden af brAndskottet
- SkArmkanterne (isAr i bag)
- I soltagsrammen - her er det vigtig at alle drAnene virker ellers kan der
komme vand i bunden af vognen.
- Bagklappen er ogsA altid et godt sted at kigge
- Metal stykket under k0lergrillen.
- Bag/under batteriet
- Under bremsekraftforstArkeren.

Motor (diesel):

- Motoren skal springe igang umiddelbart efter forgl0dning
- Olietrykket skal vAre i top med kold motor og mA aldrig falde under 1bar
(sAdan er det i hvert fald pA benzinerne) - se evt. instruktionsbogen for
mere information.
- Drift-temperatur bør ikke ligge over 90 grader c - sA vidt jeg husker.
- Olie spild

Gearkasse (Automatic):
- Skal ikke "fedte" i nogen gearskifte - Samt indstillinger.
- Kickdown skal virke.
- Når bilen sættes i "Reverse" (R) - må der ikke gå mere end et sekund eller
to før gearkassen kobler ind.
- Oliestanden skal vAre mellem mArkerne og klar r0d - mA IKKE vAre grumset
eller lugte brAndt (vAr opmArksom pA at der ikke mA komme fremmedlegmer i
gerarkassen ikke engang fnuller - det er de f0lsomme overfor).
- Olie spild - (kan som oftes klares med en ny bundkarspakning)

Andet:

- Defekte st0ddAmpere - bilen vil vugge nAr der k0res over bump.
- Servostyring skal vAre prAcis og uden (bemArkelsvArdigt) sl0r.
- Hvis ABS - skal virke pA alle hjul.
- Parkerings bremsen skal virke.

God jagt og stjerne hilsner
B. Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-12-04 20:00

Jamen jeg vil da også gerne dele ud af min erfaring:

Min 250D, '89, 650.000 har tjent mig godt to år og er lige gået gennem syn.

Gennem de to år, har der været følgende:
* Afstandsstykke mellem indsprøjtningsrør knækket - nye rør.
* Stjerne stjålet tre gange.
* Bremsernes hovedcylinder gik - pedalen i bund.
* Gennemtæring i fordøre og skærme.
* Overfladerust i bagklap, tag, fodpanel.
* Periodisk defekt blinker (se tråd fra 29. november).
* Km tæller defekt.

Den er købt for 50.000 hos Skillingbro og den bedste bil jeg nogensinde
har haft. Motoren er omend ikke vildt stærk god nok til by og motorvej.
Derudover er jeg bare tilfreds på trods af skavankerne, så nu skal jeg ha'
trukket de sidste to år ud af den...

Mvh,
Christian

30 Nov 2004 13:55:47 -0800, mikkel paulsen <mikkel_paulsen@hotmail.com>

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : mikkel paulsen

Dato : 03-12-04 00:28

"Christian Madsen" <news@doktormadsen.dk> wrote in message news:<opsid9p5zvzashdo@christia-5u6dax>...
> Jamen jeg vil da også gerne dele ud af min erfaring:
>

> Den er købt for 50.000 hos Skillingbro og den bedste bil jeg nogensinde
> har haft.

Tak for alle svar.

Det tegner jo til den gamle har ret, det lyder til at være en fin bil.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-12-04 07:37

"Christian Madsen" <news@doktormadsen.dk> wrote in message
newssid9p5zvzashdo@christia-5u6dax...
> * Stjerne stjålet tre gange.

Argh, jeg er sgu? ved at blive træt af, at folk ikke kan holde sine fingre
væk - hvad med at indføre "Du brækker min stjerne, jeg brækker dine ben"
e.l.?
Jeg kan simpelthen ikke fatte, hvad folk kan få ud af at knække stjernen af
en Mercer. Det er ligesom om jeg skulle gå hen til ?kaneren til min nabo og
knalde hans baglygter.

Jeg kikkede indom Mercedes her i Oslo for nogle uger siden; stjernen var
brækket af på alle de nye biler de havde parkeret udenfor (10-15 stk), og på
een havde røvhullet brugt stjernen til at lave nogle flotte ridser i
motorhjælmen. Hvad f... er der galt mellem ørerne på enkelte? Er de så
sygeligt misundelige at der opstår et perverst behov for at ødelægge for
andre?

Jeg anser ihvertfald dem som gør dette som mindre intelligente individer

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com