Dieselolie regler
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-11-04 22:16

Er der en der gider at (regner jeg med) gentage regler for hvor meget diesel
man må have som privat lager, dunke i bil, dunke på trailer, og om man må
importere hvilken mængde fra Tyskland?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-04 23:04

> Er der en der gider at (regner jeg med) gentage regler for hvor meget
> diesel
> man må have som privat lager, dunke i bil, dunke på trailer, og om man må
> importere hvilken mængde fra Tyskland?

Privat lager - maks 1200 ltr. Dunke på bil/trailer - maks 10 liter (i
godkendte dunke). Ang. import, så gi'r det sig selv, p.g.a. maks mængde på
bil/trailer.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : TGD

Dato : 30-11-04 23:22

<KLIP>

> Privat lager - maks 1200 ltr. Dunke på bil/trailer - maks 10 liter (i
> godkendte dunke). Ang. import, så gi'r det sig selv, p.g.a. maks mængde på
> bil/trailer.

Det hænger ikke helt sammen for du må gerne smide 6000 ltr. i en jordtank i
stedet for fyringsolie, vi har haft diskusionen før.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 00:31

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Det hænger ikke helt sammen for du må gerne smide 6000 ltr. i en jordtank
> i stedet for fyringsolie, vi har haft diskusionen før.

Ikke som privat. Jeg har imellemtiden været på kursus på beredskabscenter
Korsør, hvor vi tæskede stoffet igennem. En privat person må maks. opbevare
nøjagtig 1250 ltr. olie hjemme.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 08:54

Ja og du må transportere 60,0 l på en trailer eller bil i en dertil
godkendt/e beholder/e. ( LÆS OLIETØNDE ) derefter skal du have producentens
papirer med oplysninger og fareskilt for det brændstof du har med, sat på
traileren eller bilen.
Esben

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 11:05

"Esben" <FJERN_Esben(at)mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godkendt/e beholder/e. ( LÆS OLIETØNDE ) derefter skal du have
> producentens papirer med oplysninger og fareskilt for det brændstof du har

Hvad du må transportere og hvormeget fremgår af lovgivningen.

Og du må gerne transportere mere end 60l, fareskiltet behøver du som privat
mand ikke at have på ligeledes behøves en ADR beskrivelse hellere ikke hvis
man overholder reglerne for transport (undtaget mængder).

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 11:51

> Og du må gerne transportere mere end 60l, fareskiltet behøver du som
> privat mand ikke at have på ligeledes behøves en ADR beskrivelse hellere
> ikke hvis man overholder reglerne for transport (undtaget mængder).

Jeg synes at du skal ringe til Douglas ved beredskabscenter Korsør, for i to
er bestemt ikke enige.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 11:54

<KLIP>

> Jeg synes at du skal ringe til Douglas ved beredskabscenter Korsør, for i
> to er bestemt ikke enige.

Behøves skam ikke er "ansat" i Beredskabsstyrelsen og med al respekt for
kommunale beredskaber så er det ikke dem der laver lovgivningen, men
folketinget.

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 11:00

<KLIP>

> Ikke som privat. Jeg har imellemtiden været på kursus på beredskabscenter
> Korsør, hvor vi tæskede stoffet igennem. En privat person må maks.
> opbevare nøjagtig 1250 ltr. olie hjemme.

---
Hvor meget må jeg have?
Du må maksimalt transportere 10 liter benzin i godkendt reservedunk(e) i din
bil. I private hjem må du maksimalt opbevare 25 liter benzin eller 6.000
liter diselolie - naturligvis skal det være i godkendt emballage/tank.

http://www.aalborg.dk/serviceomraader/brand+og+beredskab/brandgode+raad/side30.htm

---

Fandt den tidligere tråd frem:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19850016105REGL <- Dette er
Bekendtgørelse om brandfarlige væsker.

§ 15. Bestemmelserne i dette kapitel er gældende for alle oplag af
brandfarlige væsker med undtagelse af:
e) Oplag på indtil 120 oplagsenheder i emballage, når oplaget udelukkende
omfatter væsker af klasse III-1.

1 enhed Klasse III underklasse 1 som dieselolie er = 50 ltr.
(Beredskabsstyrelsen).

120 * 50 = 6000 ltr.

Emballage:

§ 11. Emballage og tanke (med tilhørende fylde- og aftapningsindretninger og
andet tilbehør) til brandfarlige væsker skal være i overensstemmelse med de
i § 6 nævnte tekniske forskrifter eller typegodkendt af Statens
brandinspektion. <- Nu Beredskabsstyrelsen.

Så jo du må gerne opbevare 6000 ltr. dieselolie.

Emballage:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19851130045-REGL
3.8 Udførelse af emballage.

3.8.1 Almindeligt.

d) For emballage til væsker af klasse III-1 og III-2 gælder ingen regler.

Fra : phk

Dato : 01-12-04 16:03

> Er der en der gider at (regner jeg med) gentage regler for hvor meget
> diesel
> man må have som privat lager, dunke i bil, dunke på trailer, og om man må
> importere hvilken mængde fra Tyskland?

Det kan ikke betale sig at investere i det. Køb din diesel når det er
billigst i DK. Kommer du lidt rundt i landet finder du nemt et sted hvor du
betaler minimum 1,00 kr. under listeprisen.

Ellers må du have en bil med en større brændstoftank ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : sailor99

Dato : 01-12-04 16:14

Hej!
Bortset fra alt om regler hvorfor pokker så i det hele taget importere
dieselolie fra Tyskland?? Den fås billigere i DK, hvilket tyskere her i
grænselandet har fundet ud af.

Fyringsolie er en HELT anden sag!

Mvh
Georg