Fjerne rust - hvordan?
Fra : Peter Theglev

Dato : 30-11-04 14:38

Hejsa

Jeg har en Opel fra '95, der har et mindre rustangreb på den ene skærmkant.

Det er boblet op, og skal tydeligvis slibes ned, grundes og males.

Men hvilke produkter, skal man bruge? Skal man bruge en slags primer,
til at grunde med og så male færdigfarve med Hammerite (eller hvad det
hedder)?

Og slibningnen - gøres det med en "rondel" på en boremaskine?

Venglist
Peter

Fra : David Bjergsø

Dato : 30-11-04 15:02

"Peter Theglev" <123@123.dk> wrote in message
> [...]
> hedder)?
>
> Og slibningnen - gøres det med en "rondel" på en boremaskine?

Hvis du ikke vil se rusten komme igen, vil jeg anbefale dig www.por15.dk

/David

Fra : Peter Theglev

Dato : 30-11-04 15:21

David Bjergsø wrote:
> "Peter Theglev" <123@123.dk> wrote in message

> Hvis du ikke vil se rusten komme igen, vil jeg anbefale dig www.por15.dk
>
> /David
okay - men umiddelbart vil jeg ha' det bedst med at slibe rusten HELT
væk, og så behandle stålet med "et-eller-andet".

/peter

Fra : David Bjergsø

Dato : 30-11-04 16:03

> okay - men umiddelbart vil jeg ha' det bedst med at slibe rusten HELT væk,
> og så behandle stålet med "et-eller-andet".
>
> /peter

Man kan jo aldrig komme af med de bitte små rust pletter, uden at fjerne en
stor del sundt metal. Her bliver det 100% indkapslet, så de små rust
fragmenter ikke kan udvikle sig til noget ´grimt igen. Men det er da 100% op
til dig hvad du vil bruge, jeg anbefaler kun det her fordi jeg ved det
virker.

mvh

David

Fra : CNS

Dato : 30-11-04 17:37

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du ikke vil se rusten komme igen, vil jeg anbefale dig www.por15.dk

Det ser meget interessant ud, det produkt... nogen der har erfaringer med
det??

Jeg har en række bobler på bilen som jeg gerne vil have bugt med, men havde
planlagt at vente til foråret, så det kan gøres ordentligt (ikke fugtigt
vejr), men hvis dette vidundermiddel virker, så skal jeg da vist have købt
sådan en prøvepakke her
(http://www.por15.dk/catalog/product_info.php?cPath=30&products_id=51)..

Min opfattelse af ovennævnte produkt er noget lignende:
1. Fjern lakken omkr. det rustne område
2. Smør Por15 på, direkte på metallet
3. Omlakér de angrebne steder

.... meeeen.. min jydske skepcisme siger mig ... kan det nu også passe at det
virker?? :)

/Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-11-04 19:55

On Tue, 30 Nov 2004 17:36:32 +0100, CNS wrote:

> [...]
> 3. Omlakér de angrebne steder
>
> ... meeeen.. min jydske skepcisme siger mig ... kan det nu også passe at det

Jeg har prøvet sådan en prøvepakke ting på min gamle golf2 der også
var begyndt at få lidt forkert farve og opbobling. Jeg havde flere steder
hvor det var et problem (med decideret hul under ene baglygte). Jeg sleb
så meget ned som jeg havde tålmodighed til (med stålbørste på
boremaskine samt sandpapirsdims (mange blade monteret på en rund pind)
på boremaskine). Efterfølgende behandling som beskrevet, og indtil
videre (3-4 måneder efter) ser det ud til at det virker fint og har
indkapslet det.

Jeg må erkende at det er rimelig at arbejde med, dog er det et helvede
når det er små områder, da dåsen ikke tåler så vandvittig mange
lukninger + åbninger (jeg har fået smadret min nu, pga. det hærdede
sammen i toppen af dåsen). Og det skal helst hærde i 6 timer før et nyt
lag smøres på (minimum 3 lag).

Til foråret skal jeg igang igen, der er nogle steder som jeg ikke fik
taget, men som trænger. Indtil videre har jeg dog ikke fået lakeret, men
det kommer nok også på et tidspunkt (det er ikke så vigtigt, den er
grim i lakken alligevel)

Og nej, jeg har intet med dem at gøre, andet end jeg har købt deres
produkt og prøvet det på min egen bil.

/Thomas

Fra : CNS

Dato : 30-11-04 22:16

Skal rusten fjernes først, eller skal skidtet smøres direkte på den rustne
overflade? altså.. hvis jeg har et boblet område, fjerner jeg den opboblede
maling/lak, og smører Por15 direkte på det rustne område, som derefter
skulle gøre det hele godt igen(?) - og når jeg får tid og lyst, kan jeg male
på det i den farve min bil nu engang skulle forestille at være? :)

/Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-11-04 22:40

On Tue, 30 Nov 2004 22:15:59 +0100, CNS wrote:

> [...]
> skulle gøre det hele godt igen(?) - og når jeg får tid og lyst, kan jeg male
> på det i den farve min bil nu engang skulle forestille at være? :)

Jeg gjorde det at jeg sleb så meget jeg nu gad, (dvs. der er stadig lidt
rust tilbage) og behandlede først metallet med Metal Ready (som der står
i vejledningen) og derefter med POR15. Fordelen ved at slibe så meget som
muligt er jo at du derefter får en nærmest glat overflade, hvor hvis du
bare pøser på direkte på store rustplamager, så vil det også kunne
ses derefter. Men jeg har prøvet at kigge lidt nærmere på det der er
behandlet, og det virker hvert fald som om at det sidder godt fast og der
er ikke nogle "bløde" steder i det jeg har behandlet.

Så længe der er ujævn overflade vil det jo afspejles i resultatet, så
det bliver naturligvis ikke ligesom en ny plade, men hvis det bare kan
stoppe rusten i at videreudvikle sig, så er jeg også tilfreds.

Men køb da et startkit til 200bobs og prøv det på fx. din skærmkant
(hvis den trænger) når man så har fundet fidusen og er overbevist kan
man jo gå videre med større dele hvis det er nødvendigt.

/Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-11-04 19:47

> Hvis du ikke vil se rusten komme igen, vil jeg anbefale dig www.por15.dk

Jeg har det altid mærkeligt med de der vidunderprodukter.

Samtidig har jeg det altid lidt mærkeligt, når folk skriver rosende om et
produkt, uden samtidig at fortælle, at de sælger det.

Kan du forstå det..?

/Jan W Nielsen

Fra : David Bjergsø

Dato : 01-12-04 14:20

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Samtidig har jeg det altid lidt mærkeligt, når folk skriver rosende om et
> produkt, uden samtidig at fortælle, at de sælger det.
>
> Kan du forstå det..?
>
> /Jan W Nielsen

Ahh ... det var nu ikke ment sådan, men jeg kan sagtens følge dig. Jeg
skammer mig ikke over at være sælger af produktet, og slet ikke da det ingen
indflydelse på min løn, så det er ikke noget som kommer mig personligt til
gode. Jeg anbefaler det kun fordi det rent faktisk virker som beskrevet. Vi
har taget det til os, fordi der ingen forhandler var i Danmark, og derfor
ikke den store mulighed for folk at finde det.

Vi holder meget af at sætte gamle biler i stand, og var trætte af at der
aldrig var noget rustbeskyttelse som kunne holde, så vi gik på jagt efter
noget der kunne og fandt så por15. Jeg har personligt ikke set noget endnu,
som har fået por15, hvor rusten er kommet tilbage.

Man kan roligt prøve det uden at brænde fingrene. Hvis ikke det overholder
det lovede, betaler vi hver en øre tilbage ......

/David - der på ingen måde vil prøve at snyde nogen.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-04 16:17

> /David - der på ingen måde vil prøve at snyde nogen.

Fair nok - sådan forstod jeg det heller ikke.

Min egen mening er bare, at der er bedst, hvis man samtidig lige gør
opmærksom på, at man er sælger af produktet.

I øvrigt interessant, hvis det har den lovede virkning.

/Jan W Nielsen

Fra : David Bjergsø

Dato : 01-12-04 16:32

> [...]
> opmærksom på, at man er sælger af produktet.
>

> I øvrigt interessant, hvis det har den lovede virkning.

Jeg mente nu også nok at vi kunne "mødes" et sted .... Det har helt 100 %
den lovede virkning. Hvis det sidder et sted hvor det gnider mod noget andet
hele tiden, vil det jo nok blive slidt af med tiden, men ellers må jeg sige
at det sidder godt fast når det er kommet på (også på fingrene Det
holder ca 14 dage på hænderne ....)

/David

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-12-04 17:56

On Wed, 01 Dec 2004 16:32:29 +0100, David Bjergsø wrote:

> [...]
> hele tiden, vil det jo nok blive slidt af med tiden, men ellers må jeg sige
> at det sidder godt fast når det er kommet på (også på fingrene Det

Ja det har jeg lagt mærke til... derfor begyndte jeg at bruge
engangshandsker meget hurtigt da jeg var igang med POR15.

Nu når du er forhandler af det, hvor vigtigt er det så _egentlig_ at få
behandlet metallet med metal-ready og lign? Jeg tænker her på metal som
man sliber lak og lign. væk fra før behandling.

Thomas

Fra : David Bjergsø

Dato : 02-12-04 09:35

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> behandlet metallet med metal-ready og lign? Jeg tænker her på metal som
> man sliber lak og lign. væk fra før behandling.

Metal Ready opløser rust-resterne, og efterlader en zinkfosfat-hinde på
metallet, som por15 hæfter optimalt på, så for at få den bedst mulige
beskyttelse, er det klart det bedste at bruge metal ready først. Marine
Clean affedter metallet meget effektivt. Metal Ready kan ikke arbejde
optimalt på en fedtet overflade, og por15 kan ikke hæfte på fedt. Selvom man
har sandblæst metallet først, anbefales det at bruge marine clean, da der
sagtens kan sidde fedtpartikler i både sandet og på den sandblæste
overflade. Det skal dertil tilføjes at por15 ikke kan arbejde sammen med
organsike affedtningsmiddeler, så brug aldrig rensebenzin, acetone og den
slags. Marine clean er biologisk nedbrydeligt, så det gør ikke noget at
hælde det i kloakken.

mvh

David - skulle der være mere, så fyr løs, men måske er det bedst på
mail.....

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-11-04 15:30

> Men hvilke produkter, skal man bruge? Skal man bruge en slags primer,
> til at grunde med og så male færdigfarve med Hammerite (eller hvad det
> hedder)?

Hvis du kan få al rusten væk, findes der et produkt der hedder Galvafroid,
som er en slags koldgalvanisering.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Q

Dato : 30-11-04 17:42

"Peter Theglev" <123@123.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvilke produkter, skal man bruge? Skal man bruge en slags primer,
> til at grunde med og så male færdigfarve med Hammerite (eller hvad det

Jeg plejer at bruge alm. brun korrostabil ( vist også et hammerite produkt
nu om dage )
slib let ( korn 600 )
Billak

Billak

Klarlak

Klarlak

evt. slib let

polering..

> Og slibningnen - gøres det med en "rondel" på en boremaskine?

Altefter hvor stort område der skal behandles kan du f.eks bruge en
lamelskive (
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=432&iItemId=21672 )

Eller en fiberskive
(http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=432&iItemId=45024
Fiberskiven kan fås til mont. på boremaskine, og skal nok regnes som den
blideste metode..

Lamelskiven kan have en tendens til at tage lige rigeligt metal af...

Den bedste løsning til småpletter er dog en kompressor med en
sandstrålepistol:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1005&iItemId=17630

Kombineret med f.eks dette medie:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1005&iItemId=17636

Sandstrålepistolen kræver som sagt at du har adgang til trykluft ( de små
500 krs kompressorer giver ikke nok luft ), men er noget nemmere at styre..

/peter