Rådgivning i forbindelse med valg af (pend~
Fra : Michael Døj

Dato : 28-11-04 01:58

Hej gruppe - I har flere gange hjulpet mig med gode og konstruktive råd, så
jeg håber at, i har tid og lyst til at gøre det igen.

I forbindelse med et muligt jobskifte skal jeg til at køre 210 km dagligt.
200 af disse er på motorvej.

Derfor skal vi have en bil nr. 2.

Vi har i forvejen en Peugeot 406, TS4, stationcar fra 2001.

Jeg er på udkig efter en vogn, hvis udstyrsniveau, komfort og køreegenskaber
ligger i omegnen af ovenstående, men som ikke bruger så meget benzin :)

Jeg har naturligvis spekuleret på diesel, (HDI, TDI, DI og TD/D4D), og er i
den forbindelse faldet over følgende:

-Citroen Xsara Picasso 2,0.
-VW Touran 1,9.
-Opel Zafira Flexivan 2,0.
-Toyata Corolla Verso 2,0.

De biler jeg har kigget på er på gule plader.

Alle tre er efter min mening velkonstruerede og velkørende vogne
(subjektivt), men der er sikkert masser af alternativer.
Der er sikkert også mange "problemer" med ovenstående, som jeg ikke kender
til.

Jeg vil smide dkk.(t). 100-150 i den nye vogn. (Husk gule plader).

Hvad vil i anbefale og meget gerne hvorfor?
Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på i forbindelse med
ovenstående?

På forhånd tak for hjælpen og fortsat god weekend.

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 08:56

"Michael Døj" <mmdd@dojs.dk> skrev i en meddelelse

> De biler jeg har kigget på er på gule plader.
> Jeg vil smide dkk.(t). 100-150 i den nye vogn. (Husk gule plader).
> Hvad vil i anbefale og meget gerne hvorfor?

Jég ville lægge min vej forbi Storgård i
Bramming og kigge på en Seat Altea van...

Fra : TDN

Dato : 28-11-04 09:19

> [...]
> ovenstående?
>
> På forhånd tak for hjælpen og fortsat god weekend.

Jeg ville snuppe en i VW familien (VW, Seat og Skoda) med TDI motor.

Ud fra talrige indlæg i denne gruppe og erfaringer fra mine arbejdskollegaer
som kører langt hver dag i Citröen og Peugeot HDI (kører som konsulenter og
nogle har langt på arbejde), har de problemer med at holde de opgivede
forbrugsopgivelser især ved motorvejskørsel hvor forbruget stiger
uforholdsmæssigt meget ved højere fart.

Opels og Toyota's diesel kender jeg ikke, men Zafiara ejere virker tilfredse
(husk at rustbeskytte hvis du køber en, i FDM's brugtbiltest var der flere
rustangreb på en 3 år gammel bil) også Toyotaejere er tilfredse med deres
bilers legendariske driftssikkerhed.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 12:27

> Opels og Toyota's diesel kender jeg ikke, men Zafiara ejere virker
> tilfredse

Jeg kender et firma der har 10 Zafira'er i diesel udgaven - de oplyster at
den bruger olie - meget olie. Og Opel siger at der er helt ok, og vil ikke
gøre noget ved det.

Desuden er Zafira'en jo ved at være en gammel bil.

Jeg ville helt klart gå efter noget fra vw fabrikkerne - f.eks. den nye Seat
der er kommet. Alternativit en Ford C-Max. Jeg har selv een og der er efter
min mening en lækker bil.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 09:46

> [...]

> -Opel Zafira Flexivan 2,0.
> -Toyata Corolla Verso 2,0.
>
> De biler jeg har kigget på er på gule plader.

Fornuften siger helt klart Toyota, men hvor er Ford's C-MAX Tdci på din
liste?

Mvh
Peter (C-MAX)

Fra : Michael Døj

Dato : 28-11-04 12:15

SNIP <ALT>

Tak for jeres svar.

Mogens, jeg havde helt og aldeles glemt Altea´en selv om jeg så sent som i
sidste uge
stod og beundrede den. Den jeg så var knaldrød, havde meget mørtktonede
bagruder
og store med pæne fælge. Den er flot. Tak for tippet!

Peter, jeg havde heller ikke overvejet C-Max´en. Den rammer jo ellers lige
midt i de
krav jeg stiller til vognen. Jeg har et par venner/kollegaer, som kører
Focus (den tidligere model).

Den ene af dem er vild med sin bil (2.0 benzin), og jeg synes også den fører
virkelig godt.
Den anden har ikke haft anden en bøvl med de berygtede knirke/klonk-lyde fra
undervogn og bagtøj. Vognen er 1½ år gammel. Han er ved at finde en ny bil
nu.

Hvad er dine oplevelser med C-Max?

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg

Fra : Mogens

Dato : 28-11-04 12:39

> [...]

> sidste uge stod og beundrede den. Den jeg så var knaldrød, havde meget
> mørtktonede bagruder og store med pæne fælge. Den er flot. Tak for tippet!

Een af min medarbejdere gav mig tippet vedr. bilen
og den lave intro-pris, der kører i øjeblikket...
(inkl. masser af udstyr).

Men jeg valgte jo - som bekendt - anderledes...

Fra : Peter Nielsen

Dato : 28-11-04 12:41

> [...]
fra
> undervogn og bagtøj. Vognen er 1½ år gammel. Han er ved at finde en ny bil

Min forrige bil var en Focus Tdci Stationcar. Jeg nåede at køre knap 80.000
km i den og var ovenud tilfreds med den. Eneste minus var et problem med at
viskerne standsede midt på forruden grunden en lidt for følsom
viskerkontakt. Jeg kan genkende de der knirke/klonk lyde.

Min oplevelse med C-Max'en er indtil videre udelukkende positive. Der er
rigtig god komfort i bilen, interiøret virker ok og motoren (2,0 diesel) er
et kapitel for sig. Jeg har kørt 11.000 km i den og økonomien i den er også
ok. Jeg ligger på 16-17 km/l ved normal kørsel........men, hvis man lader
den bestille noget, så er den tørstig. Det laveste jeg har kørt i den er
godt 14 km/l, men det var også ved en del bykørsel, samt en tung højrefod på
motorvejen.

En god bekendt har C-Max'en med den mindre diesel (1,6) og han holder et
snit på knap 20 km/l.

Men i bund og grund, så er de biler du har nævnt nok lige gode, på hver
deres måde. Så der er ikke andet for at komme af sted og få prøvet dem.

God jagt

Mvh
Peter (C-MAX)

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 22:30

> En god bekendt har C-Max'en med den mindre diesel (1,6) og han holder et
> snit på knap 20 km/l.

Wow. Er det rigtigt? Jeg har også en c-max med sådan en kværn, og kører da
ikke ret meget over 14 km/l (næste kun mortorvej uden for myldertid med ca.
145 kmt/l).

Hvilket kørselsmønster har din bekendte?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mogens

Dato : 29-11-04 22:33

<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse

> Wow. Er det rigtigt? Jeg har også en c-max med sådan en kværn, og kører da
> ikke ret meget over 14 km/l

Enten er din bil ret ny og endnu ikke tilkørt,
eller så kører du den helt forkert:
www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw1233.asp?bilID=220800

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 13:38

> Enten er din bil ret ny og endnu ikke tilkørt,
> eller så kører du den helt forkert:
> www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw1233.asp?bilID=220800

Ja, ved godt at den er opgivet som det ses af ovenstående.

Den har rundet 7000 km imorges. Kan det ikke være pga. hastigheden (145
km/t) at jeg ikke opnår bedre resultat?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Kent Glerup

Dato : 28-11-04 12:24

> [...]

> ligger i omegnen af ovenstående, men som ikke bruger så meget benzin :)
>
> Jeg har naturligvis spekuleret på diesel, (HDI, TDI, DI og TD/D4D), og er

Jeg ville se på:

Seat Altea/VW Touran 1,9/2,0 TDI (alt efter økonomi)
Synes rent subjektivt at VW's oliebrændere går klart længst på literen.
Dejlige vogne

Renaual Megane Scenic 1,9 dci (kører en lejet pt.)
120 gode HK/300 NM. Går skønt, suverænt førersæde. Kan klart anbefales. Er
dog svær at få over 16 km/l, selv ved meget behersket kørsel.

Min mening om:

Toyota's 2,0 D4D generelt:
Går ikke langt på literen. Den første Corolla Verso med 89 hk (D4D) kan
efter min erfaring klemmes op på ca. 16 km/l ved meget pæn kørsel. 114 hk
udgaven i den nye Sportsvan (den store af dem), går vel omkring 13-14
stykker ved normal kørsel. Motoren gi'r slet ikke den samme fornemmelse af
godt moment som en VW TDI eller Renault's dci.

Håber det kan bruges til lidt!
Kent Glerup

Fra : Christensen

Dato : 28-11-04 17:11

Hej Michael

Som skrevet et par gange før, vil jeg da også synes du skulle kaste et par
sultne blikke på den nye Seat Altea som van. Hvis der er klejner til det,
kan den jo "cremes op" med den nye 2,0 16v PD TDI og det nye _suværene_ DSG
gear fra Audi. Jeg har prøvet den kombi i en Golf V og det kører helt
fantastisk. Det kan overhovedet ikke sammenlignes med almindelige
automatgear med torque-konverter. Prøv det!

Godt nok går den gamle 1,9'er 8v vist lidt længere på literen (?), men jeg
mener ikke du kan parre den motor med DSG gearet.....

Uha den er fin....

- Christensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 28-11-04 18:22

> Jeg vil smide dkk.(t). 100-150 i den nye vogn. (Husk gule plader).

Hvis det er grænsen, så får du hverken Touran, Altea, Corolla Verso, C-max
eller Zafira med dieselmotor. De koster alle en del mere og de fleste findes
der endnu ikke rigtigt nogle af som brugte.
Skulle jeg vælge tror jeg valget stod mellem C-max og Altea. Har prøvet
begge i forbindelse med mit netop overståede bilskift og selvom jeg er ret
vild med VW's produkter, herunder deres motorer, så mener jeg nu også at en
C-max er lækker. Som jeg husker det, så var den faktisk et tak mere lækker
end en Altea. Desuden kører den med 2. generations commonrail og jeg trorm
at de nye motorer (specielt 1.6TDCi) har gode muligheder for at matche
forbruget i en TDi. Sådan et valg er jo altid svært og også noget at gøre
med "hvad man lige føler for" og efter at have prøvet en C-max to gange kan
jeg altså ikke helt få den ud af hovedet. Der er noget rigtigt lækkert over
den bil.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad