KIA Picanto -> Blikdåse?
Fra : Ricky

Dato : 26-11-04 14:45

Picanto'en opnåede kun lige og lige 3 stjerner i EuroNCap testen.

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=6&id2=200

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 14:47

"Ricky" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Picanto'en opnåede kun lige og lige 3 stjerner i EuroNCap testen.
>
> http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=6&id2=200

Samme som de flester biler der kun er et par år gamle.

--
Tom

Fra : Ricky

Dato : 26-11-04 15:12

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Ricky" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Samme som de flester biler der kun er et par år gamle.
>
> --
> Tom

Tom, din HD skal vidst lige opdateres! ;)

Hvor gammel er det lige Picanto'en er?

Citat: Det er længe siden, at Euro NCAP har givet nogen bil så dårlig
bedømmelse.

Mvh
Ricky

Fra : John Sahl

Dato : 26-11-04 15:45

Ricky wrote:
> Citat: Det er længe siden, at Euro NCAP har givet nogen bil så dårlig
> bedømmelse.

Næh, de fleste små biler ligger vel i det område?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : KASO

Dato : 26-11-04 17:31

> Næh, de fleste små biler ligger vel i det område?

Vrøvl! Det er mange år siden, at der har været så dårlige resultater. I 1996
(for 8 år siden!!) kunne bl.a. en Mégane opnå 4 stjerner med en meget solid
margen - og mange mindre biler klarer idag 4 stjerner.

Kias (og Fiat Panda's) resultater er under al kritik.

Fra : Christian

Dato : 26-11-04 20:04

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
> solid
> margen - og mange mindre biler klarer idag 4 stjerner.
>
> Kias (og Fiat Panda's) resultater er under al kritik.

så check lige BMW 3'ere,SAAB 900 & Mercedes C klasse også fra 1997.

Fra : jk

Dato : 26-11-04 23:37

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message

> så check lige BMW 3'ere,SAAB 900 & Mercedes C klasse også fra 1997.

hjælper jo ikke, når disse biler er 7 (snart 8) år gamle, og picanto'en er
spritny - det BURDE have været bedre ! - se Lupo'en til sammenligning -
nogenlunde samme størrelse bil = 4 stjerner

/JK

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 23:42

"jk" <dempsey@email.dkFjernMigForAtEmaile> skrev i en meddelelse
> [...]
> spritny - det BURDE have været bedre ! - se Lupo'en til sammenligning -
> nogenlunde samme størrelse bil = 4 stjerner

Der er jo også en voldsom prisforskel på en lupo og en kia
Ingen har lovet at kia skulle være en bedre bil end lupo bare fordi den er
lavet i korea

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 27-11-04 18:00

> [...]
>
> Der er jo også en voldsom prisforskel på en lupo og en kia
> Ingen har lovet at kia skulle være en bedre bil end lupo bare fordi den er

Næh - men da den er væsentligt nyere end Lupo kunne man da godt have en
forventning om at den minimum kunne matche den!

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-04 11:41

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> solid
> margen - og mange mindre biler klarer idag 4 stjerner.

Ja, og dengang var 4 stjerner maks = størst mulig sikkerhed!

> Kias (og Fiat Panda's) resultater er under al kritik.

Helt enig. Men nu har de koreanske småbiler jo så heller ikke nogen
kofanger. Så selv med 10 - 15 km/t skal man skifte for en formue. Eller man
får sågar en skæv bil.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : anders majland

Dato : 29-11-04 16:25

> [...]
> solid
> margen - og mange mindre biler klarer idag 4 stjerner.

Er der ikke ændret en del ved testen siden da ?
Afair så er hastigehden også øget ?

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-04 17:30

meddelelse news:41ab4389$0$66400$14726298@news.sunsite.dk...

> Er der ikke ændret en del ved testen siden da ?
> Afair så er hastigehden også øget ?

Korrekt. Og man snakker nu om igen at ændre på stjerne-systemet, da der er
for mange der får topkarakter.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : TGD

Dato : 27-11-04 02:02

"Ricky" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Picanto'en opnåede kun lige og lige 3 stjerner i EuroNCap testen.
>
> http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=6&id2=200

Men hvor tit torpedere man en betonklods med 60 km/t?

EuroNCAP testene skulle laves på toiletpapir, den afskyelige grimme FIAT
Multipla fik lige en ekstra stjerne efter test da man lige installerede et
eller ande uoverflødigt skidt, som manglede for den sidste stjerne.

Fra : Søren Christensen

Dato : 27-11-04 11:39

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "Ricky" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor tit torpedere man en betonklods med 60 km/t?

Nej men det fortæller jo lidt om hvordan bilen opføre sig ved kollision.

Fra : TGD

Dato : 27-11-04 15:24

"Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Nej men det fortæller jo lidt om hvordan bilen opføre sig ved kollision.

Bah den svenske havarikommision kommer´med nogen helt andre resultater for
biler der scorer flest stjerner, og den svenske havarikommision er med ved
alle ulykker i sverige.

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 22:39

> [...]
> biler der scorer flest stjerner, og den svenske havarikommision er med ved

Læs lidt på http://www.folksam.se/forskning/index.htm - så vil du lære, at
virkelige ulykker i Sverige passer godt med EuroNCAP!

De skriver bl.a.: "Folksams slutsatser
Våra jämförelser visar på ett starkt samband mellan Euro NCAP-tester och
verkliga olyckor. Deras test ger en indikation om bilens skyddande förmåga,
medan våra resultat utgår från verkliga olyckor och ger en mer heltäckande
bild av bilens säkerhetsnivå"

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-04 01:27

> Læs lidt på http://www.folksam.se/forskning/index.htm - så vil du lære, at
> virkelige ulykker i Sverige passer godt med EuroNCAP!

Og alligevel er der eksempler på at EuroNCAP's tests ikke viser det
virkelige billede. Et eksempel herpå er Saab's nye generation af 900, som jo
nærmest fik dumpekaratér i EuroNCAP, men klarer sig særdeles godt i
virkeligheden.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 20:50

> [...]
jo
> nærmest fik dumpekaratér i EuroNCAP, men klarer sig særdeles godt i

Selvfølgelig ingen regler uden undtagelse. Husk dog, at Folksam statistikken
vurderer mod et gennemsnit af temmeligt gamle konstruktioner - det gør det
alt andet lige nemmere for en "fornuftig" bil at klare sig på eller over
gennemsnittet.

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 00:10

> [...]
> alt andet lige nemmere for en "fornuftig" bil at klare sig på eller over

Folksam's seneste rapport er baseret på ulykker sket i perioden 1994 - 2002
(inkl). Så alt andet lige er det hovedsaligt nyere modeller - 10 år eller
nyere. Men min hentydning til den nye generation af 900, er ikke ud fra
Folksam's statistik, men direkte fra Saab.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 07:58

> [...]
> nyere. Men min hentydning til den nye generation af 900, er ikke ud fra
> Folksam's statistik, men direkte fra Saab.

Nårhh-ja - Saab - den evige sandhed og totalt uvildige kilde

Fra : TGD

Dato : 01-12-04 11:11

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Nårhh-ja - Saab - den evige sandhed og totalt uvildige kilde

Du er ved at lære det, men nej SAAB er på forkant med EuroNCRAP, du finder
ikke mange andre biler med aktive nakkestøtter en investering der er meget
bedre end airbags.

Har du først kørt SAAB så er du ikke til at drive over i en anden bil.

Fra : KASO

Dato : 02-12-04 23:51

> [...]
> ikke mange andre biler med aktive nakkestøtter en investering der er meget

De er gode - men bedre end airbags? Nej - det er der vist ingen, der seriøst
give dig ret i.

Mærker med aktive nakkestøtter- frit fra hukommelsen:
Saab
Opel
Nissan
Volvo
Renault

Der er vist flere andre - jeg har ikke lige tid til at chekke.....
(men ja: Saab var først her)

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 12:13

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Nårhh-ja - Saab - den evige sandhed og totalt uvildige kilde

Tjah, 1,5 år efter introduktionen var der, trods uheld, endnu ikke slået
nogen ihjel i dén 900. Eller den unge svnske pige, der fik en HiAce bus ind
i siden med 80 km/t. Hun overlevede, trods bilen ikke havde sideairbag.
Eksemplerne er utallige...
http://www.saabnet.com/tsn/ssl/

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 02-12-04 23:52

> [...]
ind
> i siden med 80 km/t. Hun overlevede, trods bilen ikke havde sideairbag.

Jo -jo, den statistik kan også laves for andre mærker (det kan jo også hænge
sammen med salgstal ). Eksempler på held kan også findes for andre
mærker - det siger ikke så meget....

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 00:49

> Eksempler på held kan også findes for andre
> mærker - det siger ikke så meget....

*LOL*

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 02:38

> [...]
förmåga,
> medan våra resultat utgår från verkliga olyckor och ger en mer heltäckande

Nu er det ikke sikkert at man kan sætte lighedstegn mellem de fem
grupperinger 1-5 stjerner og så Folksams fem grupper, men det er jo hver
især fem grupper så det har Folksam vel også gjort.

Af de 103 biler i Folksams liste er de 38 testet af EuroNcap, eller ca. 37%.
28 biler klare sig bedre end forudsagt hvilket er ca. 27% af dem i Folksam
listen eller ca. 74% af de EuroNcap-testede. 3 biler klarede sig dårligere
end forudsagt hvilket er ca. 3% af dem i Folksams liste eller 8% af de som
også Euroncap har testet. Af de testede stemmer virkeligheden overens med
forudsigelserne for 7 bilers vedkommen, det er ca. 7% af dem i listen eller
ca. 18% af de testede. Så det stærke samband mellem forudsigelser og
virkelighed er baseret på 7% virkelighed, i min verden skal man væsentligt
højere op end 7% virkelighed før det er virkelighed.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-04 12:02

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virkelighed er baseret på 7% virkelighed, i min verden skal man væsentligt
> højere op end 7% virkelighed før det er virkelighed.

Vi er helt enige Kim. Det er også grunden til at jeg vægter Folksam's
undersøgelse meget højere end EuroNCAP. Det har jeg også tidligere
argumenteret for.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 17:37

> Vi er helt enige Kim. Det er også grunden til at jeg vægter Folksam's
> undersøgelse meget højere end EuroNCAP. Det har jeg også tidligere
> [...]
Nemlig, det er altid bedre at vide end at tro. Så længe bilen er helt ny må
men nøjedes med at tro, sådan er det jo. Der er en del af baggrunden for at
jeg undres lidt over panikken, at de fleste biler så klare sig bedre end
forudsigelserne er så kun godt. Det er ganske vist ikke en doktorafhandling,
men hvis jeg ser på mit personlige held eller mangen på samme så:

Har jeg været udsat for to kollisioner på 24,5 år som bilist, kører jeg på
vejene 200 dage om året (selv om 300 nok er mere realistisk) så er risikoen
ca. 0,4 promille hver dag jeg bevæger mig ud af carporten. Det passer meget
godt med 20.000 km om året i gennemsnit, det vil give en risiko på ca. 0,004
promille pr. km. Rammer jeg så lige den uheldige men efter min opfattelse
lille plet i regnskabet, så er der efter EuroNcap og Folksams tal en risiko
på ca. 8% for at bilen klare dårligere end den er testet til. Der er en
mulighed på ca. 18% for at den klare sig som testet, men hele ca. 74% chance
for at den klare sig bedre end forudsagt.

Hvad er mon risikoen for at få et hjertestop under motionsturen, falde ned
med et fly, skvatte ned af en trappe, at man æder noget fordærvet mad eller
får en med kagerullen eller stegepanden af konen. Jeg tror min personlige
risiko er større for det sidste end ude i trafikken, men jeg har stadig kun
hjelm på nå jeg bevæger mig rundt på to hjul.

Den næste uheld kan være i morgen eller om 15 år, det ved man heldigvis
intet om. Min egen bil er ikke testet og findes heller ikke i Folksams
liste, men den klare sig ifølge det amerikanske "Folksam" som Mercedes C, E
og S, Saab 900 og 9000 9-3 9-5 og andre som ligger i den bedste klasse mht.
dødsfald. Stod jeg med to nye (og derfor ikke i statistikkerne endnu) biler
på hånden som i alle egenskaber vejer lige tungt bortset fra antallet af
EuroNcap-stjerner, så vil jeg naturligvis vælge den med flest.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:07

> [...]

chance
> for at den klare sig bedre end forudsagt.

Hvis du var til eksamen i statistik, ville du få en karakter under 00 - det
er noget gedigent vrøvl du skriver- du sammenligner skruer og bøffer!

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 22:18

> Hvis du var til eksamen i statistik, ville du få en karakter under 00 -
det
> er noget gedigent vrøvl du skriver- du sammenligner skruer og bøffer!

Det er muligt, men jeg kan på samme måde fraråde en eksamen i dansklæsning.
I det indlæg du svare på skriver jeg.

"Det er ganske vist ikke en doktorafhandling, men hvis jeg ser på mit
personlige held eller mangel på samme så"

Og det oprindelige indlæg med procentsatserne.

"Nu er det ikke sikkert at man kan sætte lighedstegn mellem de fem
grupperinger 1-5 stjerner og så Folksams fem grupper, men det er jo hver
især fem grupper så det har Folksam vel også gjort."

Det er sikkert spild af tid at nævne det for det blev enten ikke læst eller
forstået første gang, men nu er det gjort.

Det er dig der bruger ordet statistik, men det er et frit land så du kan jo
kalde det hvad du vil. For at vide hvad der er forkert vil jeg mene at man
skal vide hvad der er rigtigt, jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste
der nu sidder og venter på at du kommer med sandheden.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:08

> [...]
eller
> forstået første gang, men nu er det gjort.

Det at sige, at det nok ikke helt nøjagtigt, gør ikke dine tal mere
anvendelige. Du bruger tallene i dine argumenter - men tallene komplet
ubrugelige, da de sammenligner 2 ting, der ikke kan sammenlignes på denne
måde. Når du bl.a. henviser til "7% sandsynlighed" for at EuroNCAP's tal
passer i virkeligheden, bruger du jo netop disse tal - og det er noget
vrøvl!

> [...]
> skal vide hvad der er rigtigt, jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste
> der nu sidder og venter på at du kommer med sandheden.

Du behøver ikke at vente - læs blot, hvad EuroNCAP skriver på deres
hjemmeside www.euroncap.com og fortsæt på www.folksam.se - her sidder i
begge tilfælde kompetente mennesker og forsker i sikkerhed. Læs, hvad de
skriver - og lad være med at forvanske deres konklusioner med dine egne
udregninger!

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:05

> [...]
>
> Vi er helt enige Kim. Det er også grunden til at jeg vægter Folksam's
> undersøgelse meget højere end EuroNCAP. Det har jeg også tidligere

Læs mit svar til Kim - han har desværre rodet tingene godt og grundigt
sammen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 22:21

> Læs mit svar til Kim - han har desværre rodet tingene godt og grundigt
> sammen

Og du sidder stadig og holder på sandheden, eller vil du bare brokke dig
uden selv at kende den.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:08

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Og du sidder stadig og holder på sandheden, eller vil du bare brokke dig
> uden selv at kende den.

Læs mit tidligere svar!

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:03

> [...]
> virkelighed er baseret på 7% virkelighed, i min verden skal man væsentligt
> højere op end 7% virkelighed før det er virkelighed.

Magen til gedigent vrøvl og statistikforvrængning skal man da lede længe
efter. Må jeg anbefale, at du sætter dig lidt ind i præmisserne først?

At du - uden at sætte dig ind i stoffet, uden at have forstand på statistik,
uden at have forkundskaber, sætter dig over Folksams eksperter, der har
arbejdet med stoffet i mange år siger mere om dig end om EuroNCAP!

Folksam laver en _statistik_ baseret på et relativt højt antal uheld pr.
bilmodel. For at det kan lade sig gøre, varer det ofte en del år fra en
bilmodel kommer på det svenske marked, til at der er tilstrækkeligt
statistisk grundlag til at bilen optræder i statistikken. Hovedparten af
bilerne i 2003-statistikken er således fra tiden lige før/efter 1990 - altså
10-15 år gl. modeller. Der er sket meget siden da på sikkerhedsområdet.
Statistikken opdeler bilerne efter, hvor sikre de er i forhold til
gennemsnittet af alle bilerne i statistikken - dvs. gennemsnittet af 10-15
år gamle biler. Bilerne sammenlignes på tværs af størrelse/vægt, hvilket
typisk betyder at mindre biler klarer sig dårligere end store biler - og at
ældre biler klarer sig dårligere end nye biler (som er sjældne- Toyota
Yaris er en af de yngste).

EuroNCAP har _ikke_ en relativ vurdering. Det er en absolut vurdering af de
enkelte modeller uanset andre testede modellers resultater. Metoden er
fastlagt på forhånd, og der gives karakterer i forhold til testmetode og
standarder. Bilerne er inddelt i klasser efter størrelse, og man kan ikke
sammenligne på tværs af størrelse.

EuroNCAP er ikke den fulde sandhed - men er den pt. bedste indikation af en
ny bils sikkerhed.

Folksam-statistikken giver et fingerpeg om, hvordan ældre biler klarer sig
_i_forhold_til_andre_ældre_biler - men ikke i forhold til nye biler - og er
derfor bedst egnet til den, der er i markedet efter en brugt bil.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 23:50

> [...]
> bilmodel kommer på det svenske marked, til at der er tilstrækkeligt
> statistisk grundlag til at bilen optræder i statistikken.

Ja det kan ikke være anderledes.

Hovedparten af
> bilerne i 2003-statistikken er således fra tiden lige før/efter 1990 -
altså
> 10-15 år gl. modeller. Der er sket meget siden da på sikkerhedsområdet.

Ja, men af dem som også EuroNcap har testet er kun to fra 90, eller før. At
så nogle producenter vil være bekendt at tilbyde deres kunder en
grundkonstruktion som i nogle tilfælde er mere end 10 år gammel, det er en
anden sag.

> [...]
at
> ældre biler klarer sig dårligere end nye biler (som er sjældne- Toyota

Ja jo mindre/lettere bil jo større risiko for at møde en større/tungere
modstander, men de mindste biler klare sig nu alligevel fint.

> [...]
er
> derfor bedst egnet til den, der er i markedet efter en brugt bil.

Af de 38 biler som er i begge lister er 9 stykker ikke blevet afløst af nye
modeller endnu, 12 af dem er blevet det siden 02 så det er ikke kun gamle
biler.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:16

> [...]
> så nogle producenter vil være bekendt at tilbyde deres kunder en
> grundkonstruktion som i nogle tilfælde er mere end 10 år gammel, det er en

Ja - man placeringen i Folksam statistik er stadig i forhold til 10-15 år
gamle biler - og det er placeringen, du tager udgangspunkt i!

> at
>
> Ja jo mindre/lettere bil jo større risiko for at møde en større/tungere
> modstander, men de mindste biler klare sig nu alligevel fint.

Øhh - forklar lige det?
Eneste "grønne" bil i Folksam-statistikken er Yaris, der er betydeligt nyere
end resten. De fleste mindre biler ligger under gennemsnitsbilen!

> [...]
nye
> modeller endnu, 12 af dem er blevet det siden 02 så det er ikke kun gamle

At bilmodellen ikke er blevet afløst, betyder jo ikke at det er en ny
konstruktion. Det betyder bare, at nogle mærker fortsat sælger en gammel
konstruktion - ofte til en lavere pris end den ellers ville have kostet -
men uden tidssvarende sikkerhed. At en Trabant overlevede adskillige årtier
gjorde den jo ikke tidsvarende i de sidste leveår (hvis den nogensinde har
været det).

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 00:17

> [...]

> bilmodel kommer på det svenske marked, til at der er tilstrækkeligt
> statistisk grundlag til at bilen optræder i statistikken.

2-3 år, så optræder de i statistikken - iflg. Folksam.

> Hovedparten af
> bilerne i 2003-statistikken er således fra tiden lige før/efter 1990 -
> altså
> 10-15 år gl. modeller.

Heri er jeg ikke enig! Uheldene er registreret i perioden 1994 - 2002. For
at kende den gennemsnitlige alder på bilerne, er det nødvendigt at kende
gennemsnitsalderen for bilerne på de svenke veje.

> [...]
> Statistikken opdeler bilerne efter, hvor sikre de er i forhold til
> gennemsnittet af alle bilerne i statistikken - dvs. gennemsnittet af 10-15

Igen - gennemsnitsalderen på den svenske bilpark?

> Bilerne sammenlignes på tværs af størrelse/vægt, hvilket
> typisk betyder at mindre biler klarer sig dårligere end store biler

Ikke korrekt. Fordi alle små biler vil møde store biler. Derfor siger
Folksam's målinger noget om, hvordan de små klarer sig mod store - i forhold
til andre små. Det er derfor sammenligneligt.

> - og at
> ældre biler klarer sig dårligere end nye biler (som er sjældne- Toyota
> Yaris er en af de yngste).

Der kompenseres i beregningerne for, hvor mange af den enkelte model der er
på vejene, hvor mange der har været impliceret i uheld o.s.v.

> standarder. Bilerne er inddelt i klasser efter størrelse, og man kan ikke
> sammenligne på tværs af størrelse.

Hvilket er en fejl i mine øjne.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:23

> [...]
> at kende den gennemsnitlige alder på bilerne, er det nødvendigt at kende
> gennemsnitsalderen for bilerne på de svenke veje.

Det er ikke bilens alder - men konstruktionens alder, jeg taler om. Læser du
statistikken, vil du se at bilmodellerne i gennemsnit er fra tiden omkring
1990 - enkelt yngre og enkelte ældre. Nyeste er et par Volvoer fra 2000 - og
ældste er så vidt jeg kan se i farten Volvo 200-serien, der baseret på
140-serien stammer tilbage fra slutningen af 60-erne/starten af 70-erne -
dog med en række ændringer undervejs.

> Igen - gennemsnitsalderen på den svenske bilpark?

Øhh - ikke relevant?

> [...]
forhold
> til andre små. Det er derfor sammenligneligt.

Og det læser du hvor?

Det er en oplistning ifht. gennemsnittet - og de har selv brugt den som
argument mod små biler tidligere - bl.a. Micra. Det ses også tydeligt i
resultaterne, at jo større klasse - jo bedre resultater - det ville ikke
ske, hvis de blev vurderet ifht. andre i samme klasse!

> Der kompenseres i beregningerne for, hvor mange af den enkelte model der
er
> på vejene, hvor mange der har været impliceret i uheld o.s.v.

Ja - hvad mener du det har af betydning her?

> Hvilket er en fejl i mine øjne.

Ja - det kan vi godt blive enige om!

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 12:20

> [...]
> du
> statistikken, vil du se at bilmodellerne i gennemsnit er fra tiden omkring

Hvordan har du udregnet det?

> forhold
>
> Og det læser du hvor?

Det jeg mener er: Hvis en Micra får en gennemsnitlig score i Folksams
undersøgelse, og f.eks. en Yaris får en positiv score. Siger dét så ikke
noget generelt om, hvordan de to vi klare sig i mødet med en større bil? Er
det så ikke sammenlignelig indenfor samme klasse?

> [...]
> resultaterne, at jo større klasse - jo bedre resultater - det ville ikke
> ske, hvis de blev vurderet ifht. andre i samme klasse!

Jeg snakker ikke om Folksams måde at liste tingene på, men om, hvordan man
som bilkøber kan vurdere biler i samme klasse mellem hinanden.

> er
>
> Ja - hvad mener du det har af betydning her?

Du argumenterer ofte mod Folksam undersøgelserne, med argumenter som at
den-og-den bil er en Brianbil og vil optræde oftere, køre stærkere o.s.v.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 02-12-04 23:49

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

Læser

> Hvordan har du udregnet det?

Øhh - det står i deres oversigt - det kræver ikke megen udregning.....

> [...]
Er
> det så ikke sammenlignelig indenfor samme klasse?

Men det er heller ikke tilfældet - de små klarer sig generelt dårligt - de
store klarer sig generelt godt....

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 00:50

> Er
>
> Men det er heller ikke tilfældet - de små klarer sig generelt dårligt - de
> store klarer sig generelt godt....

Er det fordi du ikke VIL forstå hvad jeg skriver???

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 03-12-04 22:49

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Er det fordi du ikke VIL forstå hvad jeg skriver???

Øhh - næhh - jeg tror bare, at vi taler/skriver forbi hinanden. Mit
oprindelige budskab var, at Folksams undersøgelse er på tværs af
klasser/størrelser - EuroNCAP's er inddelt i klasser og kan ikke
sammenlignes på tværs. En lille bil, der er god i sin klasse i EuroNCAP kan
derfor godt få en placering på eller under gennemsnittet i Folksams
undersøgelse, hvilket Kim i sin særprægede "statistik" fik til at EuroNCAP
resultatet derfor ikke passede med virkeligheden - og det var dét, jeg
protesterede mod, da man ikke kan sammenligne på den måde.

> --
> M.v.h.
> ---------------------------------
> Alt under 1 Bar er en sugemotor!

En bil med turbo er en bil med respirator

Fra : Henrik B.

Dato : 04-12-04 01:27

> En bil med turbo er en bil med respirator

Jep, men for helv*** et åndedræt det gi'r.....

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-04 11:39

> Nej men det fortæller jo lidt om hvordan bilen opføre sig ved kollision.

Ja, med streg under LIDT....

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 20:38

> Ja, med streg under LIDT....

Nu bliver jeg sq* lidt harm.
Jeg komme tit på et Autoophug
Når jeg går en tur blandt "ligene", altså dem der har været involveret i
ulykker, er det desværre meget tydeligt hvilke biler der er helt kryllet
sammen, og jeg er ikke bange for her at sige at der står Fiat, KIA og
Hyundai på mange af dem hvor man synker skråen og siger "fy for sa..." inde
i sig selv, når man kigge indenbords og ser at der bare ikke er mere plads
og at der iøvrigt lige er to barnesæder bagi som kun lige kan genkendes.
Samtidigt kan man f.eks se en Saab 900 der er helt smadret fra foreste
kofanger hen til forruden (som iøvrigt stadig er intakt med undtagelse af
nogel revner) men at der stort set ikke sket noge med området omkring
kabinen udover at den gaber lidt ved dørene.

Jeg er ikke sekund i tvivl om at Euro-NCAP testene har fået bilfabrikkerne
(eller de fleste af dem) til at stræbe efter højere sikkerhed.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-04 01:32

> [...]
> nogel revner) men at der stort set ikke sket noge med området omkring
> kabinen udover at den gaber lidt ved dørene.

Hvorfor bliver du harm, vi er jo enige!

> Jeg er ikke sekund i tvivl om at Euro-NCAP testene har fået bilfabrikkerne
> (eller de fleste af dem) til at stræbe efter højere sikkerhed.

Igen, er vi helt enige. Det er bare sørgeligt at mange bilproducenter først
begyndte rigtigt at interessere sig for sikkerhed, dengang det kom på mode
og blev et salgsargument. FDM's EuroNCAP-medlem har også netop udtalt at der
ikke er nogen bilproducenter der ikke vil være i stand til at opfylde
kravene til en EuroNCAP test. Med andre ord: Når en bilproducent ikke
opfylder/klarer EuroNCAP, er det er udtryk for, at bilproducenter vægter
mammon højere end kundernes liv og førlighed, og mulighed for at købe
kommende modeller.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 02:19

> [...]
> opfylder/klarer EuroNCAP, er det er udtryk for, at bilproducenter vægter
> mammon højere end kundernes liv og førlighed, og mulighed for at købe

Det samme er tilfældet nå de i det virkelige liv ikke overholder deres
flotte EuroNcap testresultat, så er det jo bare for at sælge biler de
konstruere biler som de ved vil få mange stjerner for det sælger.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-04 15:37

> Det samme er tilfældet nå de i det virkelige liv ikke overholder deres
> flotte EuroNcap testresultat, så er det jo bare for at sælge biler de
> konstruere biler som de ved vil få mange stjerner for det sælger.

Lige nøjagtig. En del bilproducenter producerer netop sikkerhed for at kunne
opfylde denne ene (eller de tre) tests, som nu EuroNCAP består af. Alt
derudover er blot overflødige omkostninger - sørgeligt. Der har i Sverige
såleds også været rygter fremme om at f.eks. Renault benytter stærkere
ståldrager i fører dører, end i de øvrige døre, netop p.g.a.
sidekollisionstesten. Om det passer skal jeg lade være usagt.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 17:41

> [...]
> ståldrager i fører dører, end i de øvrige døre, netop p.g.a.
> sidekollisionstesten. Om det passer skal jeg lade være usagt.

Jeg skal heller ikke kunne sige om det passer, men de tre eller ca. 8% af de
testede der klarede sig dårligere end forudsagt var/er:

Peugeot 306 93-01
Renault Megane 96-02
VW Golf/Bora 98-

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:10

> [...]
de
> testede der klarede sig dårligere end forudsagt var/er:

Igen vrøvler du: Du kan ikke sammenligne på den måde! De tre biler befinder
sig i nedre mellemklasse - og vil derfor oftest klare sig dårligere end
større biler med samme antal - eller flere - stjerner.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 23:54

> [...]
> sig i nedre mellemklasse - og vil derfor oftest klare sig dårligere end
> større biler med samme antal - eller flere - stjerner.

Alle de biler som findes i begge lister og rangere i klassen under de tre
klare sig bedre.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:25

> [...]
> befinder
> >

> Alle de biler som findes i begge lister og rangere i klassen under de tre

Undskyld - den forstod jeg ikke?!?

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:14

> [...]
> ståldrager i fører dører, end i de øvrige døre, netop p.g.a.
> sidekollisionstesten. Om det passer skal jeg lade være usagt.

Tjah - rønnebærene er nok sure. Det er ikke sjovt, når andre "stjæler" den
parameter man hidtil har betragtet som den vigtigste i sin markedsføring -
for tag ikke fejl: Hverken Saab eller Volvo har fokuseret på sikkerhed "for
sjov" - det var deres niche, hvor de kunne differentiere sig og sælge biler.
Det har også hele tiden været markedsføring (med reelt indhold), men når en
fransk og en japansk producent gør det samme, brygger man en masse historier
sammen om at deres biler kun er bygget til testen og intet kan i
virkeligheden. Hvordan er det den gamle Laguna ligger hos Folksam?

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 00:21

> Tjah - rønnebærene er nok sure. Det er ikke sjovt, når andre "stjæler" den
> parameter man hidtil har betragtet som den vigtigste i sin markedsføring -

Som sagt ved jeg ikke om det er rigtigt. Jeg refererer blot, hvad den
svenske presse har skrevet om udtalelser fra en unavngiven
Volvo-medarbejder.

> [...]
> historier
> sammen om at deres biler kun er bygget til testen og intet kan i

Som da Toyota for 10 år siden skrev i deres reklamer: "Toyota er det første
bilmærke i Danmark, hvor sikkerheds stårdrager i dørene er standard på
samtlige modeller". Ja flot, det har Saab haft siden de opfandt dem i
starten af 70'erne.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:30

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Som sagt ved jeg ikke om det er rigtigt. Jeg refererer blot, hvad den
> svenske presse har skrevet om udtalelser fra en unavngiven
> Volvo-medarbejder.

Ja - det burde begge parter holde sig for gode til !

For en god ordens skyld: Jeg har haft dørbeklædningen af i min Megane (det
er den stadig - jeg venter på et nyt rudeoptræk ) - og der er ingen
forskel på højre og venstre side (hvis vi abstraherer fra spejlvendingen
-) ).

> [...]
> bilmærke i Danmark, hvor sikkerheds stårdrager i dørene er standard på
> samtlige modeller". Ja flot, det har Saab haft siden de opfandt dem i

Ja - der er mange "sjove" reklamer - som f.eks. Suzukis TV-reklamer med
"Japansk kvalitetsbil" - de glemmer bare "Made in India/Hungary/Poland/...."

Men hvis du følger lidt med (hvilket jeg tror, at du gør ), kan du se,
at Lada nu er stolte over at de nu også har fået ståldragere i dørene.....

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 12:21

> er den stadig - jeg venter på et nyt rudeoptræk ) - og der er ingen
> forskel på højre og venstre side (hvis vi abstraherer fra spejlvendingen
> -) ).

Så er det dér den er gal - spejlvendingen.

> Ja - der er mange "sjove" reklamer - som f.eks. Suzukis TV-reklamer med
> "Japansk kvalitetsbil" - de glemmer bare "Made in
> India/Hungary/Poland/...."

Poland? Der kan Toyota også være med....

> Men hvis du følger lidt med (hvilket jeg tror, at du gør ), kan du
> se,
> at Lada nu er stolte over at de nu også har fået ståldragere i dørene.....

*ROFL*

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ricky

Dato : 28-11-04 10:23

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message news:HlQpd.70605

> Men hvor tit torpedere man en betonklods med 60 km/t?

De kører sgu da ikke bilerne ind i en betonklods.

Bilerne køres med 40 procent af fronten frontalt ind i en let deformerbar
barriere med en hastighed af 64 kilometer i timen.

Mvh
Ricky

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 22:36

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "Ricky" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor tit torpedere man en betonklods med 60 km/t?

Og hvad har det så lige med sagen at gøre??

Prøv at læse, hvad testen går ud på - der anvendes bl.a. en deformerbar
barriere, der opfører sig som en "gennemsnitsbil". Folksam i Sverige laver
undersøgelser af "rigtige" uheld - og skriver, at deres resultater generelt
svarer godt til EuroNCAP - så testen er nok ikke så urealistisk endda!

> EuroNCAP testene skulle laves på toiletpapir, den afskyelige grimme FIAT
> Multipla fik lige en ekstra stjerne efter test da man lige installerede et
> eller ande uoverflødigt skidt, som manglede for den sidste stjerne.

Er du rar lige at dokumentere det?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-11-04 23:46

"KASO" <a@b.dk> skrev :

>Er du rar lige at dokumentere det?

det er da alment fortalt at en selealarm kan give en stjerne ekstra

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 02-12-04 23:45

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> det er da alment fortalt at en selealarm kan give en stjerne ekstra

Nej - en selealarm kan give et _point_ mere! Ligger bilen på grænsen, kan
det så udløse den ekstra stjerne.

Fiat Multipla er ikke udstyret med selealarm - så jeg forstår stadig ikke
din udtalelse?!?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-04 01:34

> [...]
> generelt
> svarer godt til EuroNCAP - så testen er nok ikke så urealistisk endda!

Jo tak, men det ændrer ikke på det faktum at der findes tusindevis af
kombinationsmuligheder i det virkelige liv, som EuroNCAP ikke har skyggen af
chance for at simulere - vinkler, hastigheder, vægt o.s.v.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:16

> [...]
af
> chance for at simulere - vinkler, hastigheder, vægt o.s.v.

Helt rigtigt - den kan ikke simulere alt. Det kan ingen - men den er pt.
bedste indikation på en ny bils sikkerhed - indtil nogen finder på en bedre
målemetode. Testen udvides også hele tiden - senest med påkørsel bagfra -
bl.a. af 7 personers MPV - hvor Renault klarede sig fint - selv om de ikke
havde "forberedt" sig til testen, som du ellers konstant påstår!

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 00:23

> [...]
> bl.a. af 7 personers MPV - hvor Renault klarede sig fint - selv om de ikke
> havde "forberedt" sig til testen, som du ellers konstant påstår!

Jeg er ikke i tvivl om at bl.a. Renault langt om længe har fået øjnene op
for deres kunders sikkerhed. Men at skrive at jeg konstant påstår at de
fifler med bilerne til test, finder jeg latterligt. Jeg har nævnt det 2!
gange. Igår og for ca. 2 mdr. siden - that's it!

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:34

> [...]
> fifler med bilerne til test, finder jeg latterligt. Jeg har nævnt det 2!
> gange. Igår og for ca. 2 mdr. siden - that's it!

Hmm - "langt om længe" - ifht. Saab: Ja! - men iøvrigt: Nej. Se blot den gl.
Laguna - og Renault 19 havde også et godt ry på dette punkt.

Du har da jævnligt argumenteret for, at producenterne kun konstruerede
bilerne til at klare sig godt i EuroNCAP uden at skele til virkeligheden -
og dermed at Renault, der er det mærke, der klarer sig bedst generelt pt. i
testen kun fokuserede på testresultatet. At du ikke direkte har nævnt
Renault med navn hver gang er så en anden sag....

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 12:24

> [...]
> testen kun fokuserede på testresultatet. At du ikke direkte har nævnt
> Renault med navn hver gang er så en anden sag....

Tro mig, Renault har ikke ligget i tankerne, når jeg har nævnt det med at
opfylde testen og nix weiter. Det har mere været mærker som de koreanske,
Opel, Fiat m.fl. Netop fordi Renault har bevist at de gør noget ved
sikkerheden. Selvom den seneste test af den lille bil med 5 stjerner iflg.
f.eks. FDM ikke er helt lødig...

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 02-12-04 23:46

> [...]
> opfylde testen og nix weiter. Det har mere været mærker som de koreanske,
> Opel, Fiat m.fl. Netop fordi Renault har bevist at de gør noget ved

Fair nok!

> Selvom den seneste test af den lille bil med 5 stjerner iflg.
> f.eks. FDM ikke er helt lødig...

Nej - jeg bryder mig heller ikke om selealarmer i denne forbindelse!

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 00:52

> Nej - jeg bryder mig heller ikke om selealarmer i denne forbindelse!

Det er nu ikke selealarmen der er problemet. Iflg. FDM, fik Renault presset
den lille ind i småbilsklassen, hvor den iflg. FDM's EuroNCAP repræsentant
mere hører til i Mini-MPV klassen. Han mener derfor at de 5 stjerner giver
et lidt misvisende billede af sikkerheden i bilen. Et problem?

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ricky

Dato : 03-12-04 17:48

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> repræsentant mere hører til i Mini-MPV klassen. Han mener derfor at de 5
> stjerner giver et lidt misvisende billede af sikkerheden i bilen. Et

hører til i Mini-MPV klassen.
*LOL*

I mini-MPV kategorien ligger biler som f.eks. Renault Scenic.

Måske skulle de så lave en Micro-MPV kategori :)

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 17:58

"Ricky" <rFJERN@DETTEvricky.dk> skrev i en meddelelse

> hører til i Mini-MPV klassen.
> *LOL*
>
> I mini-MPV kategorien ligger biler som f.eks. Renault Scenic.

Du kan selv lytte til hvad manden siger:
http://www.dr.dk/trafikradio/ramfiler/2611_1.ram

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : KASO

Dato : 03-12-04 22:56

> [...]
> mere hører til i Mini-MPV klassen. Han mener derfor at de 5 stjerner giver
> et lidt misvisende billede af sikkerheden i bilen. Et problem?

Jeg vil nu mene, at den er for lille til at passe sammen med Scénic & Co.
Bortset fra det, giver det jo ikke nogen ændring i antallet af stjerner -
testen er den samme. Renaults ønske er utvivlsomt begrundet i princippet om
at kunne markedsføre bilen som "klassens eneste 5-stjernede" - og det kan de
jo ikke i mini-MPV-klassen - for der er Scénic allerede 5-stjernet.

Generelt er klasserne også lidt "sjove" - f.eks. er Golf og Octavia i
forskellige klasser - trods at det grundlæggende er samme bil.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-11-04 17:26

"Ricky" <dafosia@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Picanto'en opnåede kun lige og lige 3 stjerner i EuroNCap testen.
>
> http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=6&id2=200

Hvorfor er der nærmest panikstemning over en bil som kun få, eller måske
ingen af jer vil købe. Som Tom påpeger er der mange forholdsvis nye biler
der ikke klare sig bedre i testen inden for de sidste par år eller tre, ofte
biler som er meget større og tungere end den bette Kia.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 18:56

> [...]
> ofte
> biler som er meget større og tungere end den bette Kia.

Tja om man sætter sig ind i en 4-5 år gammel bil eller en ny Kia......og
kører galt......så er forskellen ikke stor.
Hvis man vil "købe" sikkerhed så er det bedste man kan gøre at nedsætte
hastigheden )
Forksllen fra 60-50 Kmt kan gøre den samme forskel som 2-3 stjerner i NCAP

--
Tom

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-11-04 00:30

> [...]
> hastigheden )
> Forksllen fra 60-50 Kmt kan gøre den samme forskel som 2-3 stjerner i NCAP

Præcist, man kommer sgu' langt med at bruge hovedet før man bruger
speederen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-04 11:43

> Tja om man sætter sig ind i en 4-5 år gammel bil eller en ny Kia......og
> kører galt......så er forskellen ikke stor.

Vrøvl, vrøvl og vrøvl!

> Hvis man vil "købe" sikkerhed så er det bedste man kan gøre at nedsætte
> hastigheden )
> Forksllen fra 60-50 Kmt kan gøre den samme forskel som 2-3 stjerner i NCAP

Nej, ikke på en ordentlig konstrueret sikker bil.

Tom, hvad vil du helst køre galt i: En ny Kia Picanto, eller konens 2 år
gamle Yaris? Personligt er jeg ikke i tvivl!

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 18:24

> Vrøvl, vrøvl og vrøvl!

Næ JEG har skam set de test som ADAC har lavet. Dog ikke lige på Kia, men på
hvor stor forskel der er i deformationerne ved forskellige hastigheder. Ved
80 Km/t mod en mur er man næsten sikker varige men hvis man overhovedet
overlever....airbag eller ej

> Nej, ikke på en ordentlig konstrueret sikker bil.
>
> Tom, hvad vil du helst køre galt i: En ny Kia Picanto, eller konens 2 år
> gamle Yaris? Personligt er jeg ikke i tvivl!

Det aner jeg ikke en bjælde om. NCAP kan næppe tage højde for alle du mulige
situationer som man kan udsættes for. Jeg siger hermed IKKE at NCAP ikke
viser noget, men jeg foretrækker at købe sikkerhed ved hastighed frem for i
NCAP tester......

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 22:45

> [...]

> viser noget, men jeg foretrækker at købe sikkerhed ved hastighed frem for

Du kan ikke gardere dig 100% mod medtrafikanter - og ingen er iøvrigt
ufejlbarlig, så man kan også selv forårsage et uheld. Derfor foretrækker jeg
en sikker bil - foruden at køre fornuftigt!

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-04 01:37

> [...]
> Ved 80 Km/t mod en mur er man næsten sikker varige men hvis man
> overhovedet overlever....airbag eller ej

Hvad snakker du nu om. Din påstand er, at en ny Kia er lige så sikker som en
4-5 år gammel bil. Det passer ganske enkelt ikke. Da sikkerheden i f.eks. en
Kia er så langt bagefter de fleste ovrige producenter, vil man stadig få
store problemer i en ny Kia - airbag eller ej. Min egen bil er et godt
eksempel. Til trods for at den er 11 år gammel, vil jeg hellere køre galt i
den, end i mange nyere biler. Simpelthen fordi sikkerheden i den er/var så
langt forud for sin tid.

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 16:42

> [...]
> et godt eksempel. Til trods for at den er 11 år gammel, vil jeg hellere
> køre galt i den, end i mange nyere biler. Simpelthen fordi sikkerheden i

HVAD PASSER IKKE? !!!!

Alfa 147 2001 = 3
Ford mondeo 2000 = 2½
Hyundia Elantra = 3
Mercedes C klasse 2000 = 2
Nissan Primera 2002 = 3
Opel Vectra 2001 = 3
Peugeot 406 2000 = 2
Toyota Avensis 2000 = 3
VW `Passat 2000 = 3
Saxo 2000 = 2
Panda 2004 = 3
Fiesta 1.25 2000 = 3
Ford Ka 2000 = 3
Snart 2000 = 3
Corsa 2001 = 3

For bare at nævne NOGLE af dem

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 00:25

> HVAD PASSER IKKE? !!!!

At en Kia er lige så sikker som en 4-5 år gammel bil, generelt.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 17:44

> At en Kia er lige så sikker som en 4-5 år gammel bil, generelt.

Så BEVIS det !!

Gider ikke høre DINE argumenter, men kom med FAKTA......det du insinuerer er
jo at NCAP og deres resultater er til at hælde ud i toilettet......siden du
ikke forholder dig til det du har klippet væk

Alfa 147 2001 = 3
Ford mondeo 2000 = 2½
Hyundia Elantra = 3
Mercedes C klasse 2000 = 2
Nissan Primera 2002 = 3
Opel Vectra 2001 = 3
Peugeot 406 2000 = 2
Toyota Avensis 2000 = 3
VW `Passat 2000 = 3
Saxo 2000 = 2
Panda 2004 = 3
Fiesta 1.25 2000 = 3
Ford Ka 2000 = 3
Smart 2000 = 3

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-04 20:40

> Så BEVIS det !!
>
> Gider ikke høre DINE argumenter, men kom med FAKTA......

Hva´ fa´en, Tom...!?

Pas på du ikke får en blodprop - det ligner da ikke dig at råbe sådan..

Nu er vi oven i købet snart inde i julemåneden..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 21:02

> Hva´ fa´en, Tom...!?
>
> Pas på du ikke får en blodprop - det ligner da ikke dig at råbe sådan..
>

> Nu er vi oven i købet snart inde i julemåneden..

hehe, synes det er for billigt bare at sige "vrøvl" når jeg selv har brugt
tid på at finde dokumenterede testresultater.
At det så ikke lige passer i Henriks kram at jeg går mod ham og de evindelig
folksam referencer......er jo bare ærgeligt.
NCAP testene er egentlig lavet på så simpel en måde at folk hurtigt kan
sætte sig ind hvilke biler der er sikre (mange stjerner). Testene er ikke
den evige sandhed og kan ikke tage højde for alle umulige kombinationer at
virkelige uheld.

--
Tom

Fra : Ricky

Dato : 28-11-04 19:02

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ofte
> biler som er meget større og tungere end den bette Kia.

Så fik du også lige lyst til at dele din uvidenhed med os andre ;)

Smut forbi http://www.euroncap.com og brug lidt tid på at blive klogere.

Så prøv at tælle de personbiler, der som Picanto'en og Panda'en har fået
mindre end 4 stjerner i sidste 3 år(2002-2004). Hint: du får kun brug for én
hånd!

Mvh
Ricky

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-11-04 00:29

> [...]
> mindre end 4 stjerner i sidste 3 år(2002-2004). Hint: du får kun brug for

Jeg har ofte opponeret mod de snæversynede betragtninger der har været
omkring sikkerhed, de dukker specielt op nå der er tale om bestemte
bilmærker. Hvor mange har lige brokket sig over Fiat Panda, eller advaret
Michael Døj (som i en nyere tråd søger råd i forbindelse med valg af
pendlerbil) hans 406 kun har fået 3 stjerner eller at blandt andet den Opel
Zafira han overvejer også fik 3 stjerner.

Nu ved jeg ikke hvordan du er konfigureret fra naturens side, eller hvordan
det gik til matematik i skolen men jeg får det til 9 stykker uden Picanto og
Panda. Jeg ved godt at du nok vil fremhæve min uvidenhed igen og fortælle
mig at 4x4 biler er lastbiler, men de kan skam godt købes med hvide plader
og hvor meget snak er det lige der har været/er om gulpladebiler til privat
persontransport. Uanset hvad er der formegentlig også her tale om levende
mennesker bag rattet.

Prøv så at tælle hvor mange biler der har fået en stjerne kun på grund af en
selealarm, sådan en tror jeg ikke beskytter folk nå deres bil bliver foldet
sammen om dem. Jeg kan godt afslører at man skal bruge mere end en hånd,
eller jeg skal i hvert fald. For nu at undgå rod i regnskabet har jeg
allerede talt dem for dig, det blev til 27 stykker. Af dem var der tre som
undgik kun at få 3 stjerner pga. alarmen, dem kan du så ligge til de 9
andre.

Audi A6 2004
BMW 1-serie 2004
BMW X5 2003
Honda Jazz 2004
Hyundai Getz 2004
Jeep Cherokee 2003
Mercedes-Benz C-klasse 2001/2002
Mercedes-Benz E-klasse 2003
Nissan Micra 2003
Nissan X-Trail 2003
Opel Astra 2004
Peugeot 407 2004
Peugeot 807 2003
Renault Megane 2003
Renault Modus 2004
Renault Vel Satis 2003
SAAB 9-3 2003
SAAB 9-3 Convertible 2004
SAAB 9-5 2003
Seat Altea 2004
Totota Avensis 2003
Toyota Prius 2004
Volkswagen Golf 2004
Volkswagen Touran 2004
Volkswagen Touareg 2004
Volvo S40 2004
Volvo XC90 2003

Jeg kan ikke få overbevist mig selv om at det er er fornærmelse over for
danske bilkøbere, at sådan en lille og billig bil ligger en stjerne under
nogle biler af en på alle måder helt anden klasse nå selealarmen er ude af
billedet.

Der er jo også tale om forudsigelser, hvordan den virkelige verden ser ud
kan jo ses på www.folksam.se og www.crashtest.com. Faktisk er der rigtig
mange biler som klare sig som forudset, og også en hel del langt bedre. Hvor
mange er klar over hvilken gavn for den personlige sikkerhed driftssikkerhed
har, jeg har i hvert fald overvejet det nå jeg en mørk aften ser en strandet
bilist stå i mørket med hovedet under kølerhjælmen og røven ude i trafikken.
Hvad med bilens lys, udsyn og egenskaber i øvrigt som kan være en styrke i
en krisesituation. At sidde i en sikker bil i en kollision er naturligvis
godt, men det er bedre at undgå kollisionen. Kun at fokusere på antallet af
stjerner er sat på spidsen det samme som "at vælge bopæl tæt på et hospital,
frem for at lære sine unger at fører sig sikkert og fornuftigt frem i
trafikken".

Mercedes har netop brokket sig over den fokusering på at få stjerner i
EuroNcap betyder at nogle af de ting som jeg nævner næsten bliver glemt, de
siger blandt andet:

"kollisjonstester gjennomført i et labaratorium gir et altfor svakt grunnlag
for å kunne si noe sikkert om hvilke biler som er de sikreste ute i
virkeligheten."

"- Kollisjonstestene utført av Euro NCAP innbefatter bare omkring en tredel
av de faktiske omstendighetene som er relevante i sammenheng med en
bilulykke, hevder Dr. Thomas Weber, som er utviklingssjef i
Mercedes-gruppen."

http://www.dinside.no/php/art.php?id=112990

Hvis de har ret hvad hjælper det så at bevæge sig rundt i en bil som er
sikker i 33,3% at de kollisioner man kan komme ud for, det kan jo være at
bilen med få stjerner på skulderen er sikre i de utestede 66,6% af
tilfældene.

Deres påstand passer meget godt med det vi (konen og jeg) har været rodet ud
i, af 4 kollisioner har de 3 været bagfrakommende så i vores tilfælde har
75% af kollisionerne været nogle som EuroNcap ikke tester.

At være forudseende, at bruge sin sunde fornuft, kører efter forholdene og
sørge for at transportmidlet er i ordentlig stand slår det meste
sikkerhedsudstyr, hvis ikke det hele.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 18:29

> Mercedes har netop brokket sig over den fokusering på at få stjerner i
> EuroNcap betyder at nogle af de ting som jeg nævner næsten bliver glemt,
> de
> siger blandt andet:

Netop man kan nemlig ikke bøje fysikkens love SÅ enkelt.
Ofte er det 2 biler som kører ind i hinanden. Så gavner en lille bil med 4-5
stjerner ikke så meget som en stor mercedes med 2-3 stjerner. Vægtforskellen
gør at den lille bil vil få sådan et skrald at..........

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 23:22

> [...]
Opel
> Zafira han overvejer også fik 3 stjerner.

Tjah - Panda er først testet nu - og jeg har mere end en gang nævnt at
Zafira ikke var det sikreste på Jorden - sååeeh.....

> [...]
> allerede talt dem for dig, det blev til 27 stykker. Af dem var der tre som
> undgik kun at få 3 stjerner pga. alarmen, dem kan du så ligge til de 9
[snip en masse biler]

> [...]
> nogle biler af en på alle måder helt anden klasse nå selealarmen er ude af

Prøv at se på point istedet for blot stjerner - så er forskellen mellem lige
at have klemt sig op på 3 stjerner og være lige under 5 stjerner ganske
stor!

> [...]
hospital,
> frem for at lære sine unger at fører sig sikkert og fornuftigt frem i

Nu behøver det ene jo ikke at udelukke det andet! Selv om man kører
fornuftigt, kan det være rart med en sikker bil, hvis en af medtrafikanterne
nu ikke kører fornuftigt!

> [...]
> av de faktiske omstendighetene som er relevante i sammenheng med en
> bilulykke, hevder Dr. Thomas Weber, som er utviklingssjef i

Sjovt nok har specielt Mercedes (og Saab) været utilfredse med crashtests
efter at andre begyndte at klare sig bedre end dem. Crashtests var godt
reklamestof dengang de var (næsten) alene om at interessere sig for
sikkerhed (sammen med Volvo) - men nu er de ikke brugbare mere. Man
fornemmer noget med nogle sure rønnebær...
Sjovt nok er det Mercedes, der har fået gennemtrumfet point for selealarm -
den vel nok mindst relevante del af pointgivningen!

> [...]
> sikker i 33,3% at de kollisioner man kan komme ud for, det kan jo være at
> bilen med få stjerner på skulderen er sikre i de utestede 66,6% af

Det er der vist andre meninger om....

> [...]
> i, af 4 kollisioner har de 3 været bagfrakommende så i vores tilfælde har
> 75% af kollisionerne været nogle som EuroNcap ikke tester.

Ikke helt tilstrækkeligt statistisk grundlag.... (Jeg kender også indtil
flere rygere, der ikke er døde - altså er rygning ufarlig..? )

> At være forudseende, at bruge sin sunde fornuft, kører efter forholdene og
> sørge for at transportmidlet er i ordentlig stand slår det meste
> sikkerhedsudstyr, hvis ikke det hele.

Prøv at køre fornuftigt i en velholdt 2CV - og bliv ramt af en modkørende
"Brian", der mister kontrollen over sin bil. Du vil ikke overleve til at
fortryde din udtalelse. Mao.: Som skrevet ovenfor er man ikke selv herre
over alt, der sker - og så er en sikker bil en stor fordel.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 00:25

> Nu behøver det ene jo ikke at udelukke det andet! Selv om man kører
> fornuftigt, kan det være rart med en sikker bil, hvis en af
medtrafikanterne
> nu ikke kører fornuftigt!

Nej da.

> ud
>
> Ikke helt tilstrækkeligt statistisk grundlag.... (Jeg kender også indtil
> flere rygere, der ikke er døde - altså er rygning ufarlig..? )

Nej det må stå for Mercedes regning, men jeg kan ud fra mine personlige
erfaringer ikke modsige deres udtalelser.

Du kan sikkert også finde trafikuheld hvor folk er blevet slået ihjel, på
trods af at bilen havde fået 5 stjerner i EuroNcap testen.

> [...]
> fortryde din udtalelse. Mao.: Som skrevet ovenfor er man ikke selv herre
> over alt, der sker - og så er en sikker bil en stor fordel.

Præcis, men der er nogle stykker som tilsyneladende er SÅ fokuseret på
stjernerne alene og det kun noget af en større helhed.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:20

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> medtrafikanterne
> >
> Nej da.

Hmm - jeg håber, at dit svar var til første del af min sætning - og ikke til
anden del

> [...]
>
> Du kan sikkert også finde trafikuheld hvor folk er blevet slået ihjel, på
> trods af at bilen havde fået 5 stjerner i EuroNcap testen.

Ja selvfølgelig - det er ingen garanti - det er blot en indikation af,
hvilke biler man kan forvente vil klare sig bedst.

> og

> Præcis, men der er nogle stykker som tilsyneladende er SÅ fokuseret på
> stjernerne alene og det kun noget af en større helhed.

Ja - men det er den del, du kan bruge, når du vælger ny bil. Det er da dumt
at vælge en bil, hvor sikkerheden må forventes at være dårlig - uanset,
hvordan man påtænker at bruge den efterfølgende.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-11-04 23:59

> [...]
> at vælge en bil, hvor sikkerheden må forventes at være dårlig - uanset,
> hvordan man påtænker at bruge den efterfølgende.

Med den danske stats landevejsrøveri bliver folk ofte nød til at vægte
sikkerhed lavere end de måske har lyst til, for overhovedet få råd til en
bil.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:35

> [...]
> >

> Med den danske stats landevejsrøveri bliver folk ofte nød til at vægte
> sikkerhed lavere end de måske har lyst til, for overhovedet få råd til en
Det kan du desværre have ret i. Men derfor er det da rart at kunne vælge den
bedst mulige indenfor de økonomiske rammer!

Fra : Henrik B.

Dato : 30-11-04 01:47

> [...]

> sikkerhed (sammen med Volvo) - men nu er de ikke brugbare mere. Man
> fornemmer noget med nogle sure rønnebær...

Og du dokumenterer lige at Saab skulle have været utilfredse! Det er korrekt
at de har bedt om en re-test, men det udelukkende for at kunne ændre på et
par småting, for at bilen skulle kunne bestå EuroNCAP - bl.a. med den nye
9-3 Cabriolet. Det siger dog intet om Saab's sikkerhed. Som Saab selv siger:
Når vi begynder udviklingen af en ny bilmodel, så starter vi med at bygge
den, så den kan bestå EuroNCAP. Når den kan dét, da starter vores
sikkerhedsudvikling. Og ja, jeg véd godt at du nu siger: Ja, ja,
rekvalmegøgl fra deres marketingsafdeling. Men faktum er, at Saab udfører
over 80 forskellige craschtests på deres biler, prøv engnag og se om du kan
finde bare én anden bilproducent der gør det. Du kan jo starte med dit eget
frankofile favoritmærke.

> Det er der vist andre meninger om....

Ja, og beviser for at det nogle gange forholder sig sådan....

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:38

> [...]
kan
> finde bare én anden bilproducent der gør det. Du kan jo starte med dit

Det behøver jeg ikke at dokumentere - det har du lige selv gjort: "...så den
kan bestå EuroNCAP. Når den kan dét, da starter vores sikkerhedsudvikling.".
Dermed underkender de testens betydning for sikkerheden - den er
"ligegyldig".

> Ja, og beviser for at det nogle gange forholder sig sådan....

Ja - og man kan jo også altid stole på heldet.....

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 22:43

> [...]
ofte
> biler som er meget større og tungere end den bette Kia.

Undskyld mig, men du blander tingene sammen. En større og tungere bil med
tre stjerner vil genelt klare sig bedre i virkeligheden. Du må ikke
sammenligne resultater på tværs af klasserne!

At der findes andre biler med 3 stjerner er rigtigt - men det er ældre
konstruktioner. At Kia samtidig har et så lavt pointtal, at den var tæt på
kun at få 2 stjerner gør ikke sagen bedre!

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 16:50

> [...]
> tre stjerner vil genelt klare sig bedre i virkeligheden. Du må ikke
> sammenligne resultater på tværs af klasserne!

Testene er lavet ud fra de skader en person vil pådrage sig ved kollision
mod en mur. En let bil mod en tung vil ganske rigtig lade tingene se
anderledes ud. Men mod et træ, mur lastbil så kan de godt sammenlignes.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 30-11-04 21:22

> [...]
> mod en mur. En let bil mod en tung vil ganske rigtig lade tingene se
> anderledes ud. Men mod et træ, mur lastbil så kan de godt sammenlignes.

Jeg synes, at du skulle sætte dig ind i stoffet først. Testen har intet med
en mur at gøre. Der anvendes en deformerbar barriere, som rammes med en del
af fronten - som hovedparten af alle frontale sammenstød. Barrieren er
konstrueret så den reagerer som en "gennemsnitsbil"!

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-04 21:35

> [...]
> af fronten - som hovedparten af alle frontale sammenstød. Barrieren er
> konstrueret så den reagerer som en "gennemsnitsbil"!

Ja så siger vi det. Du tager dog ikke pointen fra mig, at tallene er et
udtryk for hvor meget fører og passagerer (+ evt. fodgængere) bliver skadet
ved dette sammenstød og hvor meget varige men man pådrager sig. Det samme
gælder med de "sideimpact" som jeg heller ikke er gået i dybden med.
Derfor kan testene godt sammenlignes klasserne imellem.

Hvis en mercedes C klasse scorer 2 så bliver man mere ilde tilredt som i en
Kia
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=18

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=1&id2=200

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 00:27

> [...]
> udtryk for hvor meget fører og passagerer (+ evt. fodgængere) bliver
> skadet ved dette sammenstød og hvor meget varige men man pådrager sig. Det

Tallene er udtryk for en "mulig" belastning og skader af fører og passager.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 17:48

> Tallene er udtryk for en "mulig" belastning og skader af fører og
> passager.

......tja vi kan også sige at tallene er er udtryk for det man har målt på
"dummies" af G-påvirkninger via et hav af sensorer. Hvis bilen trillede
rundt i en grøft ville vi nok få andre tal ved ALLE biler.
Men jeg forstår ikke hvad du vil sige

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 01-12-04 08:39

> [...]
> gælder med de "sideimpact" som jeg heller ikke er gået i dybden med.
> Derfor kan testene godt sammenlignes klasserne imellem.

NEJ! Læs, hvad dem, der laver testen skriver!!!!

Vrøvl!

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 18:09

> NEJ! Læs, hvad dem, der laver testen skriver!!!!

Jeg vil bruge samme simple metode som du bruger nu !!!
Læs selv hvad de skriver og forklar venligst hvor det står at biler i de
forskellige klasser ikke kan sammenlignes

> en

> Vrøvl!

Ja det er jo OVERBEVISENDE argumenter du kommer med, dyb respekt for det

Her er lidt mere vrøvl om hvorledes testene udføres.
http://www.euroncap.com/content/faqs/faqs.php
Kan du læse at små biler bliver bedømt anderledes end større?

http://www.euroncap.com/downloads/test_procedures/area_3/event_2/EuroNCAP%20Frontal%20Protocol%204.1.pdf

Eneste punkt man ikke kan sammenligne er påvirkninger på fodgængere:
Pedestrian Testing: Change of Test and Rating Procedure effective from 1
January 2002

= Test and rating procedure applied up to 31 December 2001

= More stringent test and rating procedure adopted for cars tested from 1
January 2002.

NOTE: Because of the changes to the pedestrian testing and rating procedure,
a blue star result cannot be compared with a green star result.

Jeg kan tilføje at jeg har kigget på de gule stjerner som nok er det de
fleste umiddelbart vægter højst (egen sikkerhed ved front og side påkørsel)

--
Tom

begin 666 blue_star.gif
M1TE&.#EA% `4`-4@```!E0`!5! 0$ ```0``#N#@X'AX> `!<@``"0```F-C
M8P`!.L/#PP```%!04!@8& ``!0$!`0`!@S P, `!1@D)"2,C(ZBHJ ``' ``
M%0``)0,#`P0$! 4%!0`!8H^/C____P``````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M`````````````````````````````````"'Y! $``" `+ `````4`!0```:?
M0)!P2/P0CT@B)\D<&AJ*)M/2>4B3D4.C<"4:"(!-M"NT+ `+*QD4D0`D6Z1!
M0$?8(6 `@%"A^P4@!A$(`84!!WH`!X8!! -C# ((B(F5B@@0#$<.`V>6`!0#
M&DP7`P&6`0T7304#GP`#FDP*>6B)&0Y-#V<>$ D0IQ053 4-!Q@#N9P8$A&R
:1PH)"03/!0328T>.!DD&"6I'$US$$T-!`#L`
`
end

begin 666 green_star2.gif
M1TE&.#EA% `4`-4@`"N;(!A7$A 0$ `!``0/`^#@X&-C8WAX>"%W& ,)`@$"
M`,/#PP```!$\# $%`0$!`1@8&%!04"6('!5)#R,C(ZBHJ# P, D)"0@=!AQF
M%086! ,#`PHF" 4%!8^/CP0$!/___P``````````````````````````````
M````````````````````````````````````````````````````````````
M`````````````````````````````````"'Y! $``" `+ `````4`!0```:?
M0)!P2/00CTCB)\D<'AB&)I/2@4B3#P2C<"4>"(!-M"ND- `-*QGTD `D6^1!
M0$_8'6 `@'"A^P4@!P\)`84!"'H`"(8!! -C"P()B(F5B@D."T<1`V>6`!,#
M'$P5`P&6`0P5304#GP`#FDP&>6B)&A%-$&<9#@H.IQ,73 4,"!@#N9P8$@^R
:1P8*"@3/!0328T>.!TD'"FI'%ES$%D-!`#L`
`
end

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-04 20:43

> Læs selv hvad de skriver og forklar venligst hvor det står at biler i de
> forskellige klasser ikke kan sammenlignes

Jeg har ikke læst hele den lange tråd, så med risiko for at sige noget, der
er ude af kontekst, så pipper jeg lige ind her:

Det er såvidt jeg en almindelig tommelfingerregel, at der skal trækkes en
stjerne fra, hver gang man går en klasse ned.

5 stjerner i den store klasse er absolut ikke det samme som 5 stjerner i den
lille klasse.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 21:20

> [...]
> stjerne fra, hver gang man går en klasse ned.
>
> 5 stjerner i den store klasse er absolut ikke det samme som 5 stjerner i

Så kom med referencen til at det ikke skulle være det samme. Jeg har endnu
ikke fundet noget der antyder at man ikke kan sammenligne.

Euro NCAP uses stars to indicate the safety level of a vehicle. A combined
star rating shows the protection level in the front collision and side
collision together. The star scoring is based on point scores for the front
and side. Maximum 34 points can be achieved by adding 16 front and 18 side
points. The intention of the scores is to give an indication to what extent
best practice or benchmarking has been applied to an individual car model,
and not to predict the real-life outcome. Neither the test set-up nor the
scoring system would be theoretically able to predict the outcome in all
types of crashes. On the other hand, there should be a good correlation
between promoting higher scoring in the Euro NCAP and overall safety
benefits in road accidents.

Only car to car crashes with known car makes and models are included. The
police in the field have classified the injuries in correspondence with the
ECE definitions. Four injury levels are used; no injury; minor injury;
severe injury; and fatal injury. The severe injuries should typically lead
to hospital admittance. Only injured drivers are studied. The data was
analysed in two groups: one containing only severe and fatal injuries; and
one containing fatal, severe and minor injuries together.

The data set contains information about vehicle make and model together
with injury data for all crashes.

The cars are grouped by Euro NCAP star ratings. The Euro NCAP point
score for the rated cars are available. The sum of points, from front and
side tests is used. Euro NCAP uses 0-34 points to do the star rating. The
star borders are at 8, 16, 24 and 32 points. Until springtime 2000 a maximum
of four stars has been possible. Now a fifth star can be achieved if the
point score is 32 points or more. No car has achieved that result yet (May
2000). Before publication Euro NCAP recalculates the scores to protection
level percentages.

Because of the limited material, all cars with the same star rating are
grouped independently of their size group. The kerb weight for every
individual car is collected from the vehicle register. Only one car model
has achieved an Euro NCAP one star score, that specific car model has not
been sold in Sweden. All cars with Euro NCAP scores were used. Scores from
Euro NCAP phases 1 to 7a were used, that is all tests published before May
2000.

http://www.euroncap.com/downloads/test_procedures/area_4/swedish_study.doc

--

Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-04 21:42

> Så kom med referencen til at det ikke skulle være det samme. Jeg har endnu
> ikke fundet noget der antyder at man ikke kan sammenligne.

Ok - det kan jeg godt.

Her et et lille udpluk fra de danske aviser - de kan vel ikke ALLE have
misforstået det...?

Politiken, den 27. november 2004, 5. sektion, side 30:

"Bemærk, at man ikke kan sammenligne karakterer på tværs af de enkelte
bilklasser. Så når f.eks. Renault Modus (i småbilsklassen) får fem stjerner
kan man altså ikke udlede, at den er mere sikker end BMW 5-serie (store
luksusbiler), der må nøjes med fire stjerner."

De Bergske Blade 26. marts 2004, 1. sektion, side 13:

"Euro NCAP anklages for at vildlede forbrugerne med forenklede
stjerne-karakterer. Sagen er, at Euro NCAP tester alle biler på samme måde
uanset størrelse. Det betyder, at en minibil som Toyota Yaris har opnået
samme firestjernede karakter som firehjulstrækkeren Range Rover, den hidtil
største bil Euro NCAP har testet. Almindelige bilkøbere uden ekspertindsigt
kan kun få det indtryk, at de to biler er lige sikre. Men det er de langt
fra", fastslår Vi Bilägare.

Fyens Stiftstidende, 5. juli 2003:

"En stor og en lille bil kan for eksempel have lige mange Euro NCAP
stjerner, men det behøver ikke betyde, at de er lige sikre. Store
personbiler er principielt mere sikre at opholde sig i end små biler."

Ekstra Bladet om Folksam, den 21. april 2003:

"Folksam-undersøgelsen har endvidere den fordel, at bilernes evne til at
beskytte passagererne ved et sammenstød kan sammenlignes på tværs af
bilklasserne, så man kan se, hvor stor en forbedring af sikkerheden man
opnår ved at vælge en større bil."

Det er helt almindelig offentlig viden om euroncap, at man ikke kan
sammenligne på tværs af klasser - medmindre man som tommelfingerregel
trækker eller tillægger en stjerne per klasse.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 22:01

> en

> Ok - det kan jeg godt.
>
> Her et et lille udpluk fra de danske aviser - de kan vel ikke ALLE have
> misforstået det...?

Håber jeg sandelig ikke. Jeg kan selvfølgelig ikke svare på det.
Jeg har ikke selv læst andet end direkte hos "kilden"

> Det er helt almindelig offentlig viden om euroncap, at man ikke kan
> sammenligne på tværs af klasser - medmindre man som tommelfingerregel
> trækker eller tillægger en stjerne per klasse.

Hvordan forholder det sig så til det oprindelig spørsmål om ny Kia og 4-5 år
gamle biler i samme klasse? Står der også noget om at dette heller ikke kan
sammenlignes?

Jeg tog i starten meget bevidst fra FLERE klasser i min reference.

Citat fra oprindelige spørgsmål:
"Tja om man sætter sig ind i en 4-5 år gammel bil eller en ny Kia......og
kører galt......så er forskellen ikke stor."

PS: Har mailet direkte til EuroNCAP for at få afklaret hvad de mener med
hensyn til at sammenligne på tværs af klasser

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-04 22:11

> [...]
år
> gamle biler i samme klasse? Står der også noget om at dette heller ikke

Jeg ved ikke ret meget om det her - jeg betragter Henrik og KASO som
"eksperterne" indefor det felt - de går jo meget højt op i det - det gør jeg
ikke.

Jeg havde bare lige hørt om tommelfingerreglen.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-04 22:59

> [...]
>
> Jeg ved ikke ret meget om det her - jeg betragter Henrik og KASO som
> "eksperterne" indefor det felt - de går jo meget højt op i det - det gør

Jeg betrager det fra den naturvidenskabelige vinkel
Hente informationen fra kilden og filtrere rygter fra. Kilder (NCAP) viser
desværre ikke det som dine referencer fortæller. Jeg ved ikke hvad jeg skal
tro
Måske hvis NCAP vil svare, kan det give lidt lys over sagen

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-04 23:32

> [...]
> beskytte passagererne ved et sammenstød kan sammenlignes på tværs af
> bilklasserne, så man kan se, hvor stor en forbedring af sikkerheden man

*grifle, grifle* Nyttig info dér...

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-12-04 23:41

> *grifle, grifle* Nyttig info dér...

Ja,. det er lige vand på din mølle, Henrik.. )

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 02-12-04 23:42

> [...]
> Læs selv hvad de skriver og forklar venligst hvor det står at biler i de
> forskellige klasser ikke kan sammenlignes

"22. Can results be compared between groups?
Results should only be compared within the same group. The frontal
testing method mirrors a crash between two similar sized cars. Clearly a
bigger car has an advantage if it hits a smaller car and Euro NCAP results
can't be used to predict the outcome of such crashes. "

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-04 00:09

> [...]
> bigger car has an advantage if it hits a smaller car and Euro NCAP results
> can't be used to predict the outcome of such crashes. "

Så er den jule-and vist plukket.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 00:53

> [...]
> bigger car has an advantage if it hits a smaller car and Euro NCAP results
> can't be used to predict the outcome of such crashes. "

Og dette er netop hvad EuroNCAP bekræfter overfor Tom i en e-mail.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 16:13

Hvilket bringer mig tilbage til starten af tråden hvor jeg sagde:

"Tja om man sætter sig ind i en 4-5 år gammel bil eller en ny Kia......og
kører galt......så er forskellen ikke stor."

Det har jeg stadig ikke set IKKE skulle være tilfældet.
(Hvis vi taler samme klasse)

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-04 17:04

> [...]
> kører galt......så er forskellen ikke stor."
>
> Det har jeg stadig ikke set IKKE skulle være tilfældet.

Jeg vil stadig hellere køre galt i en 4-5 år gammel Renault Laguna, Saab 900
eller lign, end jeg vil køre galt i en ny Kia i samme klasse. Som der igen
og igen nævnes: Én test foretaget i et laboratorium giver kun et fingerpeg,
men siger ikke så meget reelt om en bils samlede sikkerhed. Igen, hvis Kia
bygger sikkerheden op, så den kun opfylder EuroNCAP - hvilket de endda knapt
kan - så kan resten sagtens se ganske skidt ud.

--
M.v.h.