Benzinforbrug og vinterdæk
Fra : Ukendt

Dato : 26-11-04 10:10

Hej,

jeg har iagttaget, at bilen bruger noget mere benzin, efter skift til
vinterdæk. Er det normalt, eller kan de være monteret forkert eller noget i
den stil?

Hvis benzinforbruget øges, hvor meget ekstra kræver vinterdækkene, hvis der
kan siges noget generelt om det?

Venlig hilsen
Morten

Fra : Lars

Dato : 26-11-04 11:11

Hejsa,
Morten wrote:

> [...]
> den stil?
> Hvis benzinforbruget øges, hvor meget ekstra kræver vinterdækkene, hvis der

Hmm.. Jeg bruger lidt mindre diesel (max 1 km/L) efter skiftet, men de
har også lidt mindre dimensioner og sikkert derfor mindre rullemodstand.

Sommerdæk: kan-ikke-huske-mærket 235/45-17
Vinterdæk: Continental Wintercontact TS810 205/55-16

Retfærdigvis skal det så også siges, at sommerdækkene var ret slidt -
jeg ved ikke om det gør en forskel på brændstofforbruget.

** Lars

Fra : Lars [6710]

Dato : 26-11-04 22:55

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sommerdæk: kan-ikke-huske-mærket 235/45-17
> Vinterdæk: Continental Wintercontact TS810 205/55-16

ved mindre dækdimension (omkreds) "snyder" du jo kilometertælleren til at
tro at du kører lidt længere end du egentlig gør, så mon ikke det forklarer
at du kører længere pr liter ??

mvh

Lars

Fra : Lars

Dato : 29-11-04 09:31

Hejsa,

"Lars [6710]" <lars@hoerlFJERNDETTEyck.dk> wrote in message

> ved mindre dækdimension (omkreds) "snyder" du jo kilometertælleren til at
> tro at du kører lidt længere end du egentlig gør, så mon ikke det
> forklarer at du kører længere pr liter ??

Oh.. Det kan egentlig godt være! Det havde jeg ikke overvejet, men du har
selvfølgelig ret - det er garanteret dér ihvertifælde noget af forskellen
ligger.

** Lars

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-11-04 14:12

In news:41a6f2f3$0$46265$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Morten <boy-snabela-boy.dk> wrote:
> [...]
> noget i den stil?
>
> Hvis benzinforbruget øges, hvor meget ekstra kræver vinterdækkene,
> hvis der kan siges noget generelt om det?

Jeg synes ikke jeg mærker forskel det svinger mellem 12 og 13 Km/ L
uanset
sommer 185*65*14 vinter 165*80*13 det er 1% forskel på rullediameteren..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : TDN

Dato : 26-11-04 19:29

"Morten" <boy-snabela-boy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i den stil?
>
> Hvis benzinforbruget øges, hvor meget ekstra kræver vinterdækkene, hvis

Kunne det ikke tænkes at det er alt det elektriske der tændes på den kolde
tid der snupper lidt ekstra benzin samt bilen er længere tid om at nå
driftstemperatur. Alle de biler jeg har haft har kørt kortere på literen om
vinteren end om sommeren. Rullemodstanden på vinterdæk er lidt større end på
sommerdæk men næppe noget der giver et væsentligt merforbrug.

Mvh
Thomas

Fra : phk

Dato : 03-12-04 22:45

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om vinteren end om sommeren. Rullemodstanden på vinterdæk er lidt større
> end på sommerdæk men næppe noget der giver et væsentligt merforbrug.

Du tager for givet han kører uden aircon? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 26-11-04 22:16

> [...]
> i den stil?
>
> Hvis benzinforbruget øges, hvor meget ekstra kræver vinterdækkene, hvis

Det er meget normalt, at vinterdæk har lidt større rullemodstand end
sommerdæk. Men det svinger meget fra mærke til mærke - ligesom det gør med
sommerdæk. At din bil bruger mere brændstof om vinteren kan delvist være
p.g.a. dækkene, men det som jeg tror er den store synder er, at motoren er
meget længere tid om at blive varm. Jeg har kørecomputer i min bil og jeg
kan nemt se forskel på forbruget alt efter om bilen er kold eller varm og
efter om det er koldt eller rigtigt koldt udenfor. I frostvejr kan der endda
gå meget lang tid før motoren er rigtig driftsvarm og nogle af de nye
dieselmotorer kan slet ikke blive 100 % gennemvarme her om vinteren. Så hvis
du kører 1-2 km kortere pr. liter her om vinteren, så er der altså mange
årsager, dækkene er blot en af dem.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Henrik B.

Dato : 29-11-04 11:03

> [...]
> i den stil?
>
> Hvis benzinforbruget øges, hvor meget ekstra kræver vinterdækkene, hvis

Dels har du længere koldstart i vinterhalvåret. Derudover er additiv
sammensætningen i benzinen anderledes fra 01.11 - 01.04, hvilket er
medvirkende til at man kører en smule kortere på literen om vinteren.

--
M.v.h.