Sten i dæk
Fra : TomCK

Dato : 25-11-04 19:23

Godaften,
Jeg har netop hygget mig med pille småsten ud af sommerdækkene, inden de kom
i kælderen for vinteren. Dette vanvittigt spændende arbejde plejer jeg
normalt at lokke min kone til, hvorfor følgende iagttagelse er ganske ny for
mig:
I fordækkene var der næsten ingen sten, i bagdækkene masser af sten.
Kan nogen forklare hvorfor??? Jeg ville have gættet på det omvendte, da
bilen dels er tungest foran, dels har forhjulene vel gjort lidt rent, inden
baghjulene kommer kørende?
Der er samme dækmønster og mønsterdybde for og bag.

Småfilosofisk hilsen
TomCK

Fra : bme

Dato : 25-11-04 19:32

"TomCK" <tomckZYX@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Godaften,

ditto

> [...]
> Kan nogen forklare hvorfor??? Jeg ville have gættet på det omvendte, da
> bilen dels er tungest foran, dels har forhjulene vel gjort lidt rent,

Dine forhjul skrubber en anelse under acceleration. Denne skrubben fjerner
sten mm. fra rillerne. Dine baghjul følger "bare" med, og der er derfor ikke
rigtig nogen skrubben (undtagen ved hård opbremsning), og derfor ikke noget
til at fjerne dine sten.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 19:34

> [...]
> inden
> baghjulene kommer kørende?
> Der er samme dækmønster og mønsterdybde for og bag.

ForhjulsTRÆK og at hjulene DREJER så stenene bliver vredet ud af dækket

--
Tom

Fra : Torben E

Dato : 25-11-04 19:36

> [...]
> inden
> baghjulene kommer kørende?
> Der er samme dækmønster og mønsterdybde for og bag.

Fordi de ryger ud når man laver hjulspind

Torben E (uden sten i fordækkene)

Fra : TomCK

Dato : 25-11-04 20:37

Tak for forklaringerne - vridning og accelerationskræfter (dog ikke
hjulspin!) lyder som rimelige bud. Jeg er dog lidt forbløffet over hvor stor
forskel der var, men jo længere tid stenene får lov at sidde, jo bedre
sidder de vel fast.
Nå, lidt hidsig kurvekørsel med firhjulsudskridninger burde kunne holde
dækkene passende rene. Og det er jo lige min stil

mvh
TomCK - Sonata 2.0 GLX "03

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 20:56

> [...]
> Nå, lidt hidsig kurvekørsel med firhjulsudskridninger burde kunne holde
> dækkene passende rene. Og det er jo lige min stil

Ja det er meget vigtigt at holde dækkene fri for sten

--
Tom