For høj lambda-værdi
Fra : Lars

Dato : 25-11-04 14:41

Hejsa,

Udover kørelyset - så dumpede min Citroën Saxo 1.4 på grund af for høj
lambdaværdi. Den blev målt til 1.17 og skal ligge mellem 0.97 og 1.03.

Er der nogen der kan hjælpe lidt med hvad det går ud på? Er det til at
fikse eller kan der være 147 forskellige årsager?

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-11-04 14:46

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> [...]
> lambdaværdi. Den blev målt til 1.17 og skal ligge mellem 0.97 og 1.03.
>
> Er der nogen der kan hjælpe lidt med hvad det går ud på?

med 99% sikkerhed defekt lambdasonde.

> Er det til at fikse eller kan der være 147 forskellige årsager?

Ny lambdasonde eller kør en længere tur med høj fart kort inden syn næste
gang, men det virker nu næppe.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Lars

Dato : 25-11-04 14:55

Hej Christian,

Christian B. Andresen wrote:

> med 99% sikkerhed defekt lambdasonde.

OK - tænkte egentlig også at det "nok" var det. Det skulle lige være til
at klare Er der egentlig noget med at man kan måle med et voltmeter
om den er OK eller defekt?

> Ny lambdasonde eller kør en længere tur med høj fart kort inden syn næste
> gang, men det virker nu næppe.

Nej, nej - der var (er) 55 km til synsstedet, så den var ihvertifælde
fin driftsvarm.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-11-04 15:00

> Hej Christian,

> OK - tænkte egentlig også at det "nok" var det. Det skulle lige være til
> at klare Er der egentlig noget med at man kan måle med et voltmeter
> om den er OK eller defekt?

Den skal pulse, det er nok nemmere med et scop.

> Nej, nej - der var (er) 55 km til synsstedet, så den var ihvertifælde
> fin driftsvarm.

Så er der vist kun en udskiftning tilbage

--
mvh/rg. Christian
Nu snart kørende med tvangsfodret oliebrænder

Fra : Lars

Dato : 25-11-04 15:13

Heysa,

Christian B. Andresen wrote:

> Den skal pulse, det er nok nemmere med et scop.

Oh - sådan en har jeg ikke lige stående desværre.

> Så er der vist kun en udskiftning tilbage

Jep! Nå, men så har jeg jo noget at hygge mig med på søndag - det skulle
være til at hitte ud af, hvis jeg ellers lige kan finde den ude i
motoren

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-11-04 15:20

> [...]
>
> Jep! Nå, men så har jeg jo noget at hygge mig med på søndag - det skulle
> være til at hitte ud af, hvis jeg ellers lige kan finde den ude i

Sidder vel lige efter katalysatoren, men jeg ved det ikke.
Den eneste føler skruet på manufold / udstødning.

Fra : TGD

Dato : 25-11-04 17:12

<KLIP>

> Sidder vel lige efter katalysatoren, men jeg ved det ikke.
> Den eneste føler skruet på manufold / udstødning.

På SAABen sidder den på forrøret altså før katten.

http://www.unifit.de/ der kan du få dig en udskifter.

Fra : Torben E

Dato : 25-11-04 17:03

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> På SAABen sidder den på forrøret altså før katten.
>
> http://www.unifit.de/ der kan du få dig en udskifter.

Det gør den på alle biler jeg har set, undtagen de nyeste typer,
de har en både før og efter.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 17:39

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der kan hjælpe lidt med hvad det går ud på? Er det til at
> fikse eller kan der være 147 forskellige årsager?

Man skal nok ikke være SÅ skråsikker på at det er Lambdasonden. ALLE de
sensorer som motorstyringen bruger, har stor indflydelse på hvor meget
forurening der kommer ud af bilen.
Det kan lige såvel være en defekt luftmassemåler, tempmåler som så meget
andet.
Skulle det vise sig at motorstyringen ikke har fejl så kan det også være
selve katalysatoren som kører på det sidste.
Få udlæst fejlkoder fra motorstyringen så VED du noget mere.

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-11-04 09:30

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
>
> Man skal nok ikke være SÅ skråsikker på at det er Lambdasonden. ALLE de
> sensorer som motorstyringen bruger, har stor indflydelse på hvor meget

Jeg kender flere som har fået skiftet lambdasensor på Saxo'ere, så jeg vil
stadig sige 99 % sikker

> Det kan lige såvel være en defekt luftmassemåler, tempmåler som så meget
> andet.

Det er rigtigt nok.

> Skulle det vise sig at motorstyringen ikke har fejl så kan det også være
> selve katalysatoren som kører på det sidste.
> Få udlæst fejlkoder fra motorstyringen så VED du noget mere.

Det vil jeg også anbefale.