/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Slå kørelys fra i Citroën Saxo
Fra : Lars


Dato : 25-11-04 14:34

Hejsa,

Er der nogen der har en idé om hvordan man slår kørelyset fra i en Saxo
således at den ikke automatisk tænder?

Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat

** Lars


 
 
Lars L. Jensen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars L. Jensen


Dato : 25-11-04 15:38

Hej,

> Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat

Og inden at nogen spørger hvorfor den skal kunne det, så er det fordi at når
man i lygtetændingstiden holder ved en jernbaneoverskæring hvor bommene er
nede, så skal man slukke nærlyset, men have positionslyset tændt.

/Lars



Lars (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 25-11-04 15:47

Hejsa,
Lars L. Jensen wrote:

>>Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat
> Og inden at nogen spørger hvorfor den skal kunne det, så er det fordi at når
> man i lygtetændingstiden holder ved en jernbaneoverskæring hvor bommene er
> nede, så skal man slukke nærlyset, men have positionslyset tændt.

Ahh. Hehe.. Jeps - men det vidste jeg så godt faktisk.

** Lars

Ivar Madsen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 25-11-04 15:46

Lars wrote:

> Er der nogen der har en idé om hvordan man slår kørelyset fra i en Saxo
> således at den ikke automatisk tænder?
> Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat

Hvor gammel er sådan en Saxo?
Er det orginalt monteret kørelys?

Hvis det er orginalt, så må Citroën da sørge for at den er i lovmæssig
korekt stand.


--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Lars (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 25-11-04 16:04

Hej Ivar,

Ivar Madsen wrote:

>>Er der nogen der har en idé om hvordan man slår kørelyset fra i en Saxo
>>således at den ikke automatisk tænder?
>>Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat
> Hvor gammel er sådan en Saxo?

Ah.. Den er fra 1996..... Så der er nok ikke så meget garanti at opnå.

> Er det orginalt monteret kørelys?

Det ved jeg faktisk ikke!


> Hvis det er orginalt, så må Citroën da sørge for at den er i lovmæssig
> korekt stand.

Jep, du har ret. Jeg burde jo have opdaget det da vi købte den (den er
købt brugt for 4 år siden) - men det gjorde jeg altså ikke. Og den har
sjovt nok ikke fået nogen bemærkninger for det ved periodisk syn i Danmark.

Men sjovt nok nu, hvor det er i Sverige jeg skal havde den registeret
falder det selvfølglig over det! Og der er det ikke noget med "den får
du bare lavet til næste syn"-agtigt. Næh-nej, man har en måned og så
skal den til omsyn imod et beskedent gebyr på 200 kr

** Lars


Michael Kristensen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 25-11-04 23:23

Lars wrote:

>>>Er der nogen der har en idé om hvordan man slår kørelyset fra i en Saxo
>>>således at den ikke automatisk tænder?
>>>Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat
>> Hvor gammel er sådan en Saxo?
>
> Ah.. Den er fra 1996..... Så der er nok ikke så meget garanti at opnå.

Pudsigt, min bil blev kasseret i går pga. "bilprøveassistenten" ikke kunne
kunne slukke kørelyset og derved kun have positionslyset tændt.

Se http://www.fstyr.dk/sw16684.asp kapitel 6, side 65. Sådan som jeg læser
det, så er det ikke et krav på biler fra før 01.04.96, at
kørelysautomatikken skal træde ud af kraft når lyskontakten er i
positionslysstillingen (hvis alm. nærlyslygter bruges til kørelys).

Mvh.
Michael


Lars (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-11-04 08:43

Michael Kristensen wrote:

> Pudsigt, min bil blev kasseret i går pga. "bilprøveassistenten" ikke kunne
> kunne slukke kørelyset og derved kun have positionslyset tændt.

Ahh.. Det var åbenbart dagen for det i går

> Se http://www.fstyr.dk/sw16684.asp kapitel 6, side 65. Sådan som jeg læser
> det, så er det ikke et krav på biler fra før 01.04.96, at
> kørelysautomatikken skal træde ud af kraft når lyskontakten er i
> positionslysstillingen (hvis alm. nærlyslygter bruges til kørelys).

Hmm.. Desværre er min indregisteret første gang 1.10.1996 - jeg tror
bare jeg finder kørelysrelæet og får det slået fra. Vi har ikke noget
problem i den anden bil vi har med at tænde og slukke manuelt, så det
går nok også her.

** Lars

Michael Kristensen (30-11-2004)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 30-11-04 10:44

Lars wrote:

> Michael Kristensen wrote:
>
>> Se http://www.fstyr.dk/sw16684.asp kapitel 6, side 65. Sådan som jeg
>> læser det, så er det ikke et krav på biler fra før 01.04.96, at
>> kørelysautomatikken skal træde ud af kraft når lyskontakten er i
>> positionslysstillingen (hvis alm. nærlyslygter bruges til kørelys).
>

Bare til info (samt lukke lidt luft ud), så kom dagen hvor bilen var til syn
- igen.

Synsmanden kasserede første gang bilen på (bl.a.) at nærlyset ikke kunne
slukkes når motoren kørte, på trods af at bilen er fra før '96. Jeg mødte
så op i synshallen og pointerede at bilen var undtaget fra den regel. Det
ragede ham en fjer, han gad ikke høre på noget som helst. Han ville bare se
om positionslyset kunne tændes (med motoren slukket!), finurligheder såsom
lysautomatik blev der ikke brugt så meget som et sekund på.

Man får virkelig indtryk af at det er en professionel virksomhed!

Michael


Ivar Madsen (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 26-11-04 18:58

Lars wrote:

>>>Er der nogen der har en idé om hvordan man slår kørelyset fra i en Saxo
>>>således at den ikke automatisk tænder?
>>>Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat
>> Hvor gammel er sådan en Saxo?
> Ah.. Den er fra 1996..... Så der er nok ikke så meget garanti at opnå.
>> Er det orginalt monteret kørelys?
> Det ved jeg faktisk ikke!

Det kan jo gøre en meget stor forskæld. Nedenfor går jeg udfra at det er
orginalt fabriks/impotør monteret, includeret i typegodkendelsen.

>> Hvis det er orginalt, så må Citroën da sørge for at den er i lovmæssig
>> korekt stand.
> Jep, du har ret. Jeg burde jo have opdaget det da vi købte den (den er
> købt brugt for 4 år siden) - men det gjorde jeg altså ikke. Og den har
> sjovt nok ikke fået nogen bemærkninger for det ved periodisk syn i
> Danmark.

Hvis det havde været et syn i DK, og de kaserede den, så mener jeg ikke at
det er af betydning at den er så gammel, Citroën måtte kalde alle bilerne
til værksted, og ombygge U/B.

> Men sjovt nok nu, hvor det er i Sverige jeg skal havde den registeret
> falder det selvfølglig over det! Og der er det ikke noget med "den får
> du bare lavet til næste syn"-agtigt. Næh-nej, man har en måned og så
> skal den til omsyn imod et beskedent gebyr på 200 kr

Det kaster jo så straks et helt andet lys over sagen, en Dansk typegodkendt
bil kan til hver en tid køre lovligt i Sverige, men vil du have den indreg.
i Sverige, så skal den jo bringes til at overholde Svenske love og regler.

Prøv at høre med et Svensk værksted om de har et relæ der opfylder Svenske
krav, det kunne jo ske at de har et til en slask,,,

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Lars (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 29-11-04 09:35

Hej Ivar,

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
news:1866066.9Q6oUp0tmx@milli.dk...

>> falder det selvfølglig over det! Og der er det ikke noget med "den får
>> du bare lavet til næste syn"-agtigt. Næh-nej, man har en måned og så
>> skal den til omsyn imod et beskedent gebyr på 200 kr
> Det kaster jo så straks et helt andet lys over sagen, en Dansk
> typegodkendt
> bil kan til hver en tid køre lovligt i Sverige, men vil du have den
> indreg.
> i Sverige, så skal den jo bringes til at overholde Svenske love og regler.

Jeg er nødt til at få den indregistreret i Sverige, da vi er flyttet derop -
og faktisk må man ikke have sin bil på udenlandske plader (også danske) når
man har fast bopæl i Sverige. At der desuden er en del penge at spare ved at
omregistrere den er en anden sag.


> Prøv at høre med et Svensk værksted om de har et relæ der opfylder Svenske
> krav, det kunne jo ske at de har et til en slask,,,

Oh... Nu har jeg så løst problemet ved helt at fjerne kørelysfunktionen her
i weekend'en (dvs. man skal manuelt dreje kontakten for at få lys på bilen).
Til gengæld virker positionslyset nu med motoren tændt. Vi har samme system
i vores anden bil (der er importeret fra Tyskland uden kørelys aktiveret) og
er ved at vænne os til at tænde+slukke manuelt alligevel.

** Lars



Henrik Bøgh (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 29-11-04 16:19

En helt masse bits fra Lars til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Til gengæld virker positionslyset nu med motoren tændt. Vi har samme system
> i vores anden bil (der er importeret fra Tyskland uden kørelys aktiveret) og
> er ved at vænne os til at tænde+slukke manuelt alligevel.

Har tyskerne i grunden et tilsvarende krav som svenskerne?

Og hvordan med i Danmark?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"I hate to see you go, but I LOVE to watch you leave"
-- John Travolta as Castor Troy in 'Face/Off'


Lars (30-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 30-11-04 08:54

Hej Henrik,

"Henrik Bøgh" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote in message
news:1226060.cbsgpoM7Hf@henrik.lan.lagengymnastik.dk...

>> Til gengæld virker positionslyset nu med motoren tændt. Vi har samme
>> system
>> i vores anden bil (der er importeret fra Tyskland uden kørelys aktiveret)
>> og
>> er ved at vænne os til at tænde+slukke manuelt alligevel.
> Har tyskerne i grunden et tilsvarende krav som svenskerne?

Jeg mener ikke at kørelys er lovpligtigt i Tyskland. Jeg vil dog bestemt
tro, at hvis jeg fik værkstedet til at aktivere kørelyset i BMW'en virker
det forskriftsmæssigt.


> Og hvordan med i Danmark?

Det er på dette område som i Sverige, så vidt jeg kan bedømme.


** Lars



Ivar Madsen (29-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 29-11-04 18:23

Lars wrote:

> Vi har samme system
> i vores anden bil (der er importeret fra Tyskland uden kørelys aktiveret)
> og er ved at vænne os til at tænde+slukke manuelt alligevel.

I min C2 er omdringstælleren så mørkelagt at jeg tænder lyset manuelt.
Radioen er koblet udenom tændningen, så det skal jeg jo slukke manuelt,
derfor har jeg haft let til at vænne mig til at slukke lyset inden jeg
siger ud af den.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Lars (30-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 30-11-04 08:55

Hej Ivar,

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> wrote in message
news:183639680.a5BrrX6pte@milli.dk...

>> Vi har samme system
>> i vores anden bil (der er importeret fra Tyskland uden kørelys aktiveret)
>> og er ved at vænne os til at tænde+slukke manuelt alligevel.
> I min C2 er omdringstælleren så mørkelagt at jeg tænder lyset manuelt.
> Radioen er koblet udenom tændningen, så det skal jeg jo slukke manuelt,
> derfor har jeg haft let til at vænne mig til at slukke lyset inden jeg
> siger ud af den.

Ja præcist.. I øvrigt hyler den jo op hvis man glemmer at slukke!

Det er mere i "start-situationen" hvor der kan være en tendens til at glemme
at tænde. Men det var kun den første uges tid, og folk er vældig flinke til
lige at give et blink hvis den skulle være smuttet.

** Lars



Jørgen M. Rasmussen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 25-11-04 17:01


"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det er orginalt, så må Citroën da sørge for at den er i lovmæssig
> korekt stand.
>
Jeps, fat i Citrobang.



Dennis Pedersen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 25-11-04 15:56


"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
news:co4mvo$6ib$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa,
>
> Er der nogen der har en idé om hvordan man slår kørelyset fra i en Saxo
> således at den ikke automatisk tænder?
>
> Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat


Hmm..
Det er jo ikke et lovkrav at have kørelys.
Frem med indstruktionsbogen og flå kørelys relæet ud , kør til omsyn , sæt
det i igen?

Det ville jeg gøre :)
Hvor tit er det liiige man har brug for at kunne slukke sig kørelys? - jeg
har aldrig haft brug for det.



--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm



Lars (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 25-11-04 16:03

Hejsa,
Dennis Pedersen wrote:

>>Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat
> Hmm..
> Det er jo ikke et lovkrav at have kørelys.
> Frem med indstruktionsbogen og flå kørelys relæet ud , kør til omsyn , sæt
> det i igen?

Det var sandelig også min plan! Skal bare lige finde relæ'et - men det
kan vel ikke være så svært. Så'n Saxo har et rimelig - ehh -
overskueligt motorrum


> Hvor tit er det liiige man har brug for at kunne slukke sig kørelys? - jeg
> har aldrig haft brug for det.

Nej, det er vist - som en anden nævner - kun ved jernbaneoverskæringer.

Så hvis man bor langt fra sådan nogen, såeeeh....

** Lars

.\(5750\)giller (25-11-2004)
Kommentar
Fra : .\(5750\)giller


Dato : 25-11-04 17:03



"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
news:co4s7q$bbe$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa,
> Dennis Pedersen wrote:
>
>>>Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat
>> Hmm..
>> Det er jo ikke et lovkrav at have kørelys.
>> Frem med indstruktionsbogen og flå kørelys relæet ud , kør til omsyn ,
>> sæt
>> det i igen?
>
> Det var sandelig også min plan! Skal bare lige finde relæ'et - men det kan
> vel ikke være så svært. Så'n Saxo har et rimelig - ehh - overskueligt
> motorrum
>
>
>> Hvor tit er det liiige man har brug for at kunne slukke sig kørelys? -
>> jeg
>> har aldrig haft brug for det.
>
> Nej, det er vist - som en anden nævner - kun ved jernbaneoverskæringer.
>
> Så hvis man bor langt fra sådan nogen, såeeeh....
>
> ** Lars
det skal du vel oxo hvis du holder i vejkanten og er ved at skifte dæk en
aften, der er ikke noget mere trælst end at komme kørende og der modsat
kørsels retningen holder en bil med lys på.
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )
^
~~~~
http://www.roenhave.dk



L.L. (25-11-2004)
Kommentar
Fra : L.L.


Dato : 25-11-04 17:27


"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
news:co4s7q$bbe$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa,
> Dennis Pedersen wrote:
>
>>>Er lige dumpet syn fordi den ikke kan ha' positionslys tændt seperat
>> Hmm..
>> Det er jo ikke et lovkrav at have kørelys.
>> Frem med indstruktionsbogen og flå kørelys relæet ud , kør til omsyn ,
>> sæt
>> det i igen?
>
> Det var sandelig også min plan! Skal bare lige finde relæ'et - men det kan
> vel ikke være så svært. Så'n Saxo har et rimelig - ehh - overskueligt
> motorrum
>
>
>> Hvor tit er det liiige man har brug for at kunne slukke sig kørelys? -
>> jeg
>> har aldrig haft brug for det.
>
> Nej, det er vist - som en anden nævner - kun ved jernbaneoverskæringer.
>
> Så hvis man bor langt fra sådan nogen, såeeeh....
>
> ** Lars

Du vil nok stå temmeligt dårligt i en forsikringssag, hvis du bliver
indvolveret i en trafikulykke ved en mørk jernbaneoverskæring -----> brug
dog dine kræfter og (små)penge på et lave det kørelys, tåbelig regel eller
ej!
Gad vide om politiet kontrollerer synsrapporter ved større trafikuheld?

L.L



Dennis Pedersen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 25-11-04 17:57


"L.L." <bruges@ikke.dk> wrote in message
news:41a607b4$0$215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Du vil nok stå temmeligt dårligt i en forsikringssag, hvis du bliver
> indvolveret i en trafikulykke ved en mørk jernbaneoverskæring -----> brug
> dog dine kræfter og (små)penge på et lave det kørelys, tåbelig regel eller
> ej!
> Gad vide om politiet kontrollerer synsrapporter ved større trafikuheld?

Ahvadforenfisk?
Det har jeg dog aldrig nogensinde hørt om man skal skifte til possitionslys
(og har aldrig nogensinde set nogen gøre det for sags skyld).


--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm



Jørgen M. Rasmussen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 25-11-04 19:07


"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse

> Det har jeg dog aldrig nogensinde hørt om man skal skifte til
> possitionslys
> (og har aldrig nogensinde set nogen gøre det for sags skyld).
>
Uvidenhed er ingen juridisk undskyldning ;)). Det er oxo det jeg er blevet
undervist i for 20-25 år siden, det er §33 stk6 der kommer i anvendelse, vi
fik forklaret at da der ofte er en niveauforskel ved en jernbane, vil
nærlyset komme til at lyse opad og blænde.



Dennis Pedersen (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 26-11-04 09:25


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message
news:41a61f17$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> > Det har jeg dog aldrig nogensinde hørt om man skal skifte til
> > possitionslys
> > (og har aldrig nogensinde set nogen gøre det for sags skyld).
> >
> Uvidenhed er ingen juridisk undskyldning ;)).

Nej deet :)

> Det er oxo det jeg er blevet
> undervist i for 20-25 år siden, det er §33 stk6 der kommer i anvendelse,
vi
> fik forklaret at da der ofte er en niveauforskel ved en jernbane, vil
> nærlyset komme til at lyse opad og blænde.

Aha
Jeg har bare aldrig nogensinde hørt om det- og det er da ikke så længe siden
jeg tog kørerkort (anden gang..)
Men det kommer vist ikk så nøje herude vest på for jeg har da til gode at se
det i "brug"



--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm



Peter Marlau Knudsen (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Marlau Knudsen


Dato : 26-11-04 09:49


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:41a61f17$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse
>
>> Det har jeg dog aldrig nogensinde hørt om man skal skifte til
>> possitionslys
>> (og har aldrig nogensinde set nogen gøre det for sags skyld).
>>
> Uvidenhed er ingen juridisk undskyldning ;)). Det er oxo det jeg er blevet
> undervist i for 20-25 år siden, det er §33 stk6 der kommer i anvendelse,
> vi fik forklaret at da der ofte er en niveauforskel ved en jernbane, vil
> nærlyset komme til at lyse opad og blænde.

§§ 35 og 36 i færdselsloven om standsning og parkering i lygtetændingstiden
foreskriver bl.a., at positionslyset skal virke, uden at nær/fjernlys m.v.
er tændt.

Hilsen
Peter



Lars (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-11-04 11:04

Hej Peter,

Peter Marlau Knudsen wrote:

> §§ 35 og 36 i færdselsloven om standsning og parkering i lygtetændingstiden
> foreskriver bl.a., at positionslyset skal virke, uden at nær/fjernlys m.v.
> er tændt.

Jeg plejer at standse motoren i de tilfælde, og så virker positionslyset
fint. Det er KUN i fald motoren er tændt at der er problemer.

** Lars

Peter Marlau Knudsen (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Marlau Knudsen


Dato : 26-11-04 12:37

Hej Lars

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
news:co6v1u$2aum$1@news.cybercity.dk...
> Hej Peter,
>
> Peter Marlau Knudsen wrote:
>
>> §§ 35 og 36 i færdselsloven om standsning og parkering i
>> lygtetændingstiden foreskriver bl.a., at positionslyset skal virke, uden
>> at nær/fjernlys m.v. er tændt.
>
> Jeg plejer at standse motoren i de tilfælde, og så virker positionslyset
> fint. Det er KUN i fald motoren er tændt at der er problemer.

OK. Men da loven ikke definerer, om standsning er med motor tændt/slukket,
må man udlede, at reglen finder anvendelse i begge situationer. Og i praksis
vil begge situationer jo også kunne forekomme.

Hilsen
Peter



Lars (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-11-04 12:44

Hej Peter,

"Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> wrote in message
news:5zEpd.6856$BA5.6272@news.get2net.dk...

>>> §§ 35 og 36 i færdselsloven om standsning og parkering i
>>> lygtetændingstiden foreskriver bl.a., at positionslyset skal virke, uden
>>> at nær/fjernlys m.v. er tændt.
>> Jeg plejer at standse motoren i de tilfælde, og så virker positionslyset
>> fint. Det er KUN i fald motoren er tændt at der er problemer.
> OK. Men da loven ikke definerer, om standsning er med motor tændt/slukket,
> må man udlede, at reglen finder anvendelse i begge situationer. Og i
> praksis vil begge situationer jo også kunne forekomme.

Klart nok. Men i praksis har jeg ikke savnet funktionen plus at jeg altid
stopper motoren hvis jeg standser for at stige ud af bilen. Selvsagt
anfægter jeg ikke at lovmæssigt SKAL man kunne have bilen tændt med
positionlys som det eneste, det er ret tydeligt defineret jo.

** Lars



Peter Marlau Knudsen (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Marlau Knudsen


Dato : 26-11-04 13:12

Hej Lars
"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
news:co74v0$2gcq$1@news.cybercity.dk...
> Klart nok. Men i praksis har jeg ikke savnet funktionen plus at jeg altid
> stopper motoren hvis jeg standser for at stige ud af bilen. Selvsagt
> anfægter jeg ikke at lovmæssigt SKAL man kunne have bilen tændt med
> positionlys som det eneste, det er ret tydeligt defineret jo.

Afslkutningsvis kan vi vel konstatere, at desværre går teori og praksis ikke
altid hånd i hånd. Men reglerne bliver vi jo nødt til at overholde
alligevel, hvilket vel i sidste ende også er det bedste.

Hilsen
Peter



Lars (26-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-11-04 08:48

L.L. wrote:


> Du vil nok stå temmeligt dårligt i en forsikringssag, hvis du bliver
> indvolveret i en trafikulykke ved en mørk jernbaneoverskæring -----> brug
> dog dine kræfter og (små)penge på et lave det kørelys, tåbelig regel eller
> ej!

Aaah... Hvis jeg endelig - en sjælden gang - skulle komme forbi en
jernbaneoverskæring og skulle holde kan man jo altid bare standse
motoren - så virker det.


> Gad vide om politiet kontrollerer synsrapporter ved større trafikuheld?

Tjaeh, det kunne godt være.

** Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste