/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Passat ABS bremser der opfører sig underli~
Fra : Jørgen L.


Dato : 24-11-04 22:23

Hej gruppe, for en god kollega som har et problem med sin Passat bringes
følgende.

Hilsen Jørgen


Hej Eksperter !


Jeg er den lykkelige ejer af en : VW Passat Variant 1,8i 1995


Men mine ABS bremser opfører sig lidt mærkeligt, bilen bremser sådan set
fint - MEN
når man bremser i lav fart ( 0 - 10 km/t ) så kommer der en lyd noget i stil
med en trommestik
man lader falde imod et skrivebord, og herefter synker pedalen ca. 1 cm.
Hvis man stresser bilen og prøver det nogle gange efter hinanden i lav fart,
så reagerer
den pludseligt meget voldsomt, så snart man rører pedalen er det næsten som
om den blokerer
hjulene og samtidig kommer en slags brummelyd ude fra motorrummet....
Af og til kommer der også en brummende snurren fra motorrummet, nok i
nærheden af bremseforstærkeren.


Jeg løftede bilen op på 4 bukke.
Min makker og jeg prøvede så at måle signalerne fra følerne på hjulene
igennem et multimeter,
og et oscilloscop. På forhjulene fik vi forholdsvis meget udslag , det ene
lidt mere end det andet.
Men på baghjulene fik vi noget mindre udslag på højre baghjul og intet på
venstre baghjul.
Jeg har kigget på følerne bagtil, og de ser OK ud. Men måske skal følerne
rykkes lidt tættere på ?
Hvor langt fra skal de sidde sådan ca. ? Vi har også målt alle følerne
igennem, og der var ikke nogen der var brændt af.

Det skal lige nævnes at der for nyligt er skiftet bremserør og bremsevæske
hele vejen rundt.
Der er nye skiver og klodser foran, samt nye hjulcylindere bagpå.
Jeg tror ikke at det kan være luft i systemet, for den føles ikke svampet
når man bremser.
Selvom den reagerer underligt med ABS`en, så lyser ABS lampen ikke...!?
Hvis jeg piller stikket af ABS boksen i motorrummet så begynder ABS lampen
at lyse kort efter,
men så bremser bilen fint , også ved lav fart !

Hvad kan der mon være galt ? Er der noget jeg har overset ?


På forhånd mange tak for hjælpen...
MVH.

Peter Asmussen



 
 
Ukendt (24-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-11-04 22:44


"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
news:4Z6pd.282$mO6.32@news.get2net.dk...
> Hej gruppe, for en god kollega som har et problem med sin Passat bringes
> følgende.
>
> Hilsen Jørgen
>
>
> Hej Eksperter !
>
>
> Jeg er den lykkelige ejer af en : VW Passat Variant 1,8i 1995
>
>
> Men mine ABS bremser opfører sig lidt mærkeligt, bilen bremser sådan set
> fint - MEN
> når man bremser i lav fart ( 0 - 10 km/t ) så kommer der en lyd noget i
> stil med en trommestik
> man lader falde imod et skrivebord, og herefter synker pedalen ca. 1 cm.
> Hvis man stresser bilen og prøver det nogle gange efter hinanden i lav
> fart, så reagerer
> den pludseligt meget voldsomt, så snart man rører pedalen er det næsten
> som om den blokerer
> hjulene og samtidig kommer en slags brummelyd ude fra motorrummet....
> Af og til kommer der også en brummende snurren fra motorrummet, nok i
> nærheden af bremseforstærkeren.
>
>
> Jeg løftede bilen op på 4 bukke.
> Min makker og jeg prøvede så at måle signalerne fra følerne på hjulene
> igennem et multimeter,
> og et oscilloscop. På forhjulene fik vi forholdsvis meget udslag , det ene
> lidt mere end det andet.
> Men på baghjulene fik vi noget mindre udslag på højre baghjul og intet på
> venstre baghjul.
> Jeg har kigget på følerne bagtil, og de ser OK ud. Men måske skal følerne
> rykkes lidt tættere på ?
> Hvor langt fra skal de sidde sådan ca. ? Vi har også målt alle følerne
> igennem, og der var ikke nogen der var brændt af.
>
> Det skal lige nævnes at der for nyligt er skiftet bremserør og bremsevæske
> hele vejen rundt.
> Der er nye skiver og klodser foran, samt nye hjulcylindere bagpå.
> Jeg tror ikke at det kan være luft i systemet, for den føles ikke svampet
> når man bremser.
> Selvom den reagerer underligt med ABS`en, så lyser ABS lampen ikke...!?
> Hvis jeg piller stikket af ABS boksen i motorrummet så begynder ABS lampen
> at lyse kort efter,
> men så bremser bilen fint , også ved lav fart !
>
> Hvad kan der mon være galt ? Er der noget jeg har overset ?

Mon ikke du skulle prøve en ekstra gang at udlufte systemet?
Det lyder næsten som om der sidder en luftlomme oppe i ABS ventilblokken.

Ved udluftning er det bedst at bruge en rigtig bremseudlufter som suger
luften ud. Man bør minimum lade ca. 0.2-0.3L løbe igennem hver af de
bagerste hjulcylindre for at være sikker på at luften er væk.

--
Tom



Ped (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Ped


Dato : 25-11-04 17:34

Jørgen L. wrote:

> Jeg er den lykkelige ejer af en : VW Passat Variant 1,8i 1995
>
>
> Men mine ABS bremser opfører sig lidt mærkeligt, bilen bremser sådan set
> fint - MEN
> når man bremser i lav fart ( 0 - 10 km/t ) så kommer der en lyd noget i stil
> med en trommestik
> man lader falde imod et skrivebord, og herefter synker pedalen ca. 1 cm.
> Hvis man stresser bilen og prøver det nogle gange efter hinanden i lav fart,
> så reagerer
> den pludseligt meget voldsomt, så snart man rører pedalen er det næsten som
> om den blokerer
> hjulene og samtidig kommer en slags brummelyd ude fra motorrummet....
> Af og til kommer der også en brummende snurren fra motorrummet, nok i
> nærheden af bremseforstærkeren.

Min Punto opfører sig nøjagtig ligesådan. Ved langsom kørsel sætter
ABS'en ind ved blød nedbremsning. Det må også være det der sker med
Passat'en, sådan som jeg læser din beskrivelse?

På indersiden af bremseskiven sidder der noget der ligner en tandkrans,
og jeg går ud fra at det er her føleren registrerer hjulets
omdrejningshastighed. Sådan som jeg umiddelbart kan se mangler der nogle
tænder på tandkransen - tænder som måske kan være gnavet af af stenslag.
Jeg har ingen anelse om hvorvidt det kan være årsagen, men det er mit
bud. Jeg kan ikke umiddelbart se om kransen kan skiftes alene, eller om
hele hjulakslen skal skiftes, og min (tyske) værkstedsmanual for
modellen er fra før de fik ABS. Bilen skal synes om 3 måneder. Er der
nogen der ved om det er dumpegrund, hvis synsmanden opdager det? Det
skal siges at den ved alle hastigheder over ca. skridtgang bremser
fremragende, og når proplemet optræder ved langsom hastighed kan man
blot "træde igennem".

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Ukendt (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-11-04 20:08


> Men mine ABS bremser opfører sig lidt mærkeligt, bilen bremser sådan set
> fint - MEN
> når man bremser i lav fart ( 0 - 10 km/t ) så kommer der en lyd noget i
stil
> med en trommestik
> man lader falde imod et skrivebord, og herefter synker pedalen ca. 1 cm.
> Hvis man stresser bilen og prøver det nogle gange efter hinanden i lav
fart,
> så reagerer
> den pludseligt meget voldsomt, så snart man rører pedalen er det næsten
som
> om den blokerer
> hjulene og samtidig kommer en slags brummelyd ude fra motorrummet....
> Af og til kommer der også en brummende snurren fra motorrummet, nok i
> nærheden af bremseforstærkeren.
>
>
> Jeg løftede bilen op på 4 bukke.
> Min makker og jeg prøvede så at måle signalerne fra følerne på hjulene
> igennem et multimeter,
> og et oscilloscop. På forhjulene fik vi forholdsvis meget udslag , det ene
> lidt mere end det andet.
> Men på baghjulene fik vi noget mindre udslag på højre baghjul og intet på
> venstre baghjul.
> Jeg har kigget på følerne bagtil, og de ser OK ud. Men måske skal følerne
> rykkes lidt tættere på ?
> Hvor langt fra skal de sidde sådan ca. ? Vi har også målt alle følerne
> igennem, og der var ikke nogen der var brændt af.
> Hvad kan der mon være galt ? Er der noget jeg har overset ?

Det tyder på at afstanden til kransen ikke er korrekt, føleren er måske for
langt fra på det baghjul hvor der intet signal kommer fra.
ABS'en tror så at det hjul er blokeret og vil lette trykket, deraf
brummelyden fra motorrummet.

Signalet skulle gerne være lige kraftigt på alle fire følere.
Så det tyder på at du bare skal have justere alle følerne på plads.
Jeg mener at afstanden skal være ca. 1 - 1,5 mm. Modstanden på følerne skal
være 1,0 - 1,3 KOhm.
Spændingspulserne fra føleren skal være ca 65 mV ved 1 hjulomdr. pr sek.

NB! ABS pumpen (brummelyden) må ikke køre mere end 120 sekunder i stræk
ellers er der risiko for afbrænding.


--
/Claus

http://vwfanatic.dk









Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste