Hvis bilen skal i garage hvad gør man så?
Fra : Jonas R.

Dato : 24-11-04 20:06

Hej,

Jeg påtænker at få min Audi i garage her fra december af cirkus eller så
snart garagen bliver ryddet op og så cirka to måneder. Til februar.

Ehm min plan var følgende:

Vaske bilen så godt jeg nu kan med en have slange evt. vaskehal?

Stille bilen på nogle gamle meget slidte vinterdæk som godt må blive
firkantet.

Sørge for der næsten ikke er noget benzin på når den stilles.

Er der andre ting jeg burde gøre? Nogen siger, at det er dumt at putte den i
garage nu, fordi den har fået noget salt og jeg måske ikke kan få det hele
af?

Nårh ja det er en opvarmet garage

MVH

Jonas R.

Fra : Aksel

Dato : 24-11-04 21:16

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> garage nu, fordi den har fået noget salt og jeg måske ikke kan få det hele

Vask med undervognsskyl, bedst en dag hvor du kan komme hjem uden at få den
saltet igen.

Klodse op eller gamle dæk.

Skift olie før du sætter den på lager.

Skru tændrørene ud og sprøjt lidt olie ned i hver cylinder.

Sæt en lader til akkumulatoren hver anden måned og lad den op.

Hilsen Aksel

Fra : Jonas R.

Dato : 24-11-04 21:38

Aksel wrote:
SNIP
> Vask med undervognsskyl, bedst en dag hvor du kan komme hjem uden at
> få den saltet igen.

Nu har jeg jo netop fået afvide man ikke skal vaske med undervognsvask hos
en vaskehal fordi man netop kan risikere at få saltet ind over det hele.

> Klodse op eller gamle dæk.

Jep gamle dæk har jeg tænkt mig at skrive.

> Skift olie før du sætter den på lager.

Hvorfor det, hvad skulle ideen være med at gøre det før jeg lader den stå i
2 måneder? Hvorfor ikke vente til den skal ud og køre igen?

> Skru tændrørene ud og sprøjt lidt olie ned i hver cylinder.

Oki.

> Sæt en lader til akkumulatoren hver anden måned og lad den op.

Er det nødvendigt når den maks skal stå der i 2 måneder fra dec-jan begge
måneder incl.

Fra : Aksel

Dato : 24-11-04 21:51

> Hvorfor det, hvad skulle ideen være med at gøre det før jeg lader den stå
> 2 måneder? Hvorfor ikke vente til den skal ud og køre igen?

hvis olien er gammel kan der være vand i som kan skade.

> Er det nødvendigt når den maks skal stå der i 2 måneder fra dec-jan begge
> måneder incl.

Det er ikke nødvendigt når det er så kort tid.

Hilsen Aksel

Fra : Mads Stetter

Dato : 24-11-04 22:28

Jonas R. wrote:
> [...]
>
> Nu har jeg jo netop fået afvide man ikke skal vaske med
> undervognsvask hos en vaskehal fordi man netop kan risikere at få

Vask du bare den med undervognsskyl.. Det kan jo ikke blive værre! Og salten
gør ikke noget så snart den står i tør og opvarmet garage, først når den
bliver våd!

> Jep gamle dæk har jeg tænkt mig at skrive.

> Hvorfor det, hvad skulle ideen være med at gøre det før jeg lader den
> stå i 2 måneder? Hvorfor ikke vente til den skal ud og køre igen?

Der er syre i gammel olie... Så skift den inden su stiller den ind, og kør
bare ud med det når du tager den fra igen... Det er jo kun 2 måneder!

> Oki.

> Er det nødvendigt når den maks skal stå der i 2 måneder fra dec-jan
> begge måneder incl.

Du skal nok lige lade lidt på den engang imellem!

MVH Mads Stetter

Fra : Mikael L

Dato : 24-11-04 23:12

> [...]
> garage nu, fordi den har fået noget salt og jeg måske ikke kan få det hele

Jeg ville vaske bilen grundigt. Hæve dæktrykket til 3,0 bar, fylde tanken
helt op for at undgå for meget kondensvand. Inden jeg parkere den ville jeg
sørge for bremserne var kørt helt varme så der ikke er vand på bremserne når
den bliver parkeret, så undgå du stå mærker på skiverne.
Til sidst ville jeg pille batteriet fra, så kan du være heldig at den kan
starte igen om to måneder.

Mikael

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 25-11-04 05:54

(klip)

> [...]
> den bliver parkeret, så undgå du stå mærker på skiverne.
> Til sidst ville jeg pille batteriet fra, så kan du være heldig at den kan

Næsten alle de "gode" råd er da vildt overdrevet. Bilen skal kun stå to
måneder i en opvarmet garage! Hæve dæktrykket på gamle nedslidte dæk? Pille
batteri ud? Pille tændrør ud og hælde olie ned på stempler? Skifte olie på
gr.a. syre? Af dem jeg har spurgt, er der endnu ingen der har set skader i
en motor pga. syre. Skal olien skiftes inden for få km. alligevel, så skift
og få ro i sjælen. Ellers vent til det er tiden.
Tænk engang på alle de biler der står til salg hos forhandlerne. Nogle står
endda i flere år. Jeg tvivler meget på at de gør alle de ting som i andre
råder til. Hvis det var så nødvendigt at få dem udført ville de nok gøre
det. De skal trods alt give garanti og reklamationsret i 2 år efter salg.

Hilsen Matthias

Fra : PNT

Dato : 25-11-04 11:17

Tjaeh - det er såmænd bare udtryk for at folk her i gruppen går op i at
passe godt på deres maskiner.
Forhandlerne er da ligeglade ! De skal bare ha solgt lortet.......

Hilsen Pierre

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-04 11:29

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> ting som i andre råder til. Hvis det var så nødvendigt at få dem
> udført ville de nok gøre det. De skal trods alt give garanti og

Der er trods alt nogen der værdsætter deres bil højere end auto-jensen på
hovedgaden.

--
vh
Torben

Fra : Mikael L

Dato : 25-11-04 23:32

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det. De skal trods alt give garanti og reklamationsret i 2 år efter salg.

Det kunne heller ikke falde mig ind at skrue tændrør ud osv. for 2 mdr. Men
en afmontering af batteriet er bare for at have et spinkelt håb om at det
virker efter den tid. Hvis dækkene er gamle og alligevel skal smides ud kan
man jo også slette det af listen.

Mikael

Fra : Cosworth POWER

Dato : 25-11-04 22:03

> Er der andre ting jeg burde gøre? Nogen siger, at det er dumt at
> putte den i garage nu, fordi den har fået noget salt og jeg måske
> ikke kan få det hele af?

Det hele står her:
http://forum.lemansarea.dk/viewtopic.php?t=16

(inkl. link til en MEGET omfattende opbevaring)

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide