Varme i Citroen Picasso 2,0 HDI
Fra : Martin Mellerup

Dato : 24-11-04 17:56

Hej
Jeg har problemer med min nylig indkøbte 3 år gamle, 85.000 km Picasso, der er
absolut ingen varme før end den har kørt 25 km. Hvad skal jeg dog gøre når det
bliver koldt ?? Er der andre som kender til problemet ? og hvad har i gjort for
at løse det ??

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.163.12.65)

Fra : Mogens

Dato : 24-11-04 18:29

"Martin Mellerup" <mellerup@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

der er
> absolut ingen varme før end den har kørt 25 km. Hvad skal jeg dog gøre når

Køb en "dyppekoger, der opvarmer vandet til 35 grader

> Er der andre som kender til problemet ?

Jep - 14 stk Ford Tourneo Connect

> og hvad har i gjort for at løse det ?

Klage min nød til Ford DK Kundeservice, som efter nogen
overvejelse nu pr kulance installere 3 stk dyppekogere i
bilerne.

2 af dem sidder lige ved varmeapparatet således, at det
vand - som jo opvarmer kabinen - bliver varmt først.

Iøvrigt kræver dyppekogerne ikke 220 volt, fordi de bliver
"trukket af" bilens batteri efter tænding.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-11-04 20:28

"Martin Mellerup" <mellerup@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
det
> bliver koldt ?? Er der andre som kender til problemet ? og hvad har i

Efter de 25km er den så "normal" varm?
Det kunne være en defekt termostat hvis den ikke kan blive rigtig varm.

Ellers er det et velkendt problem at en moderne diesel ikke har meget
spildvarme og der derfor kan gå meget lang tid før den er varm. Men 25km
lyder lidt i overkanten i mine ører..

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 24-11-04 21:49

Martin Mellerup wrote:
> [...]
> bliver koldt ?? Er der andre som kender til problemet ? og hvad har i gjort for

Moderne dieseler bliver ikke ret varme. Min HDi har et oliefyr
installeret fra fabrikken, så motoren hurtigt bliver driftsvarm, og så
man kan få varme i kabinen. Det tænder automatisk når det bliver under
5-7 grader.
Sjovt, at man er nødt til at brænde noget diesel af, for at kunne brænde
noget andet diesel af på en mere effektiv måde :)

Mvh.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-11-04 11:36

Martin Mellerup wrote:

> Jeg har problemer med min nylig indkøbte 3 år gamle, 85.000 km
Picasso, der er
> absolut ingen varme før end den har kørt 25 km.

Det er helt normalt for den motor. Vores Xsara 2.0 HDI er nøjagtig
ligesådan og har været sådan fra ny. Årsagen er at moderne dieseler
er så hamrende effektive til at konvertere brændstoffet til
bevægelse at der ikke bliver ret meget til overs til varme.

> Hvad skal jeg dog gøre når det
> bliver koldt ?? Er der andre som kender til problemet ? og hvad har
i gjort for
> at løse det ??

Der er tre løsningsmuligheder:

Den billige: Tænd for sædevarmen og tag en varm jakke på.

Den mellemdyre: Få en "dyppekoger" installeret.
Fordele: Overkommelig pris.
Ulemper: Kræver 220V samt at man husker at trække stikket ud inden
man kører.

Den dyre: Få en rigtig motorvarmer instaleret (Webasto ell. lign.)
Fordele: hvis du kører mere end 25 km efter brugen, ingen.
Ulempe: Koster kassen.

Vi bruger den første...

Ebbe

Fra : TDN

Dato : 25-11-04 22:31

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
Martin Mellerup wrote:

> [...]

Den dyre: Få en rigtig motorvarmer instaleret (Webasto ell. lign.)
Fordele: hvis du kører mere end 25 km efter brugen, ingen.

I må meget undskylde, men hvordan vil i bare acceptere en ny bil ikke kan
afgive varme. Jeg vil ikke have fundet mig i det. Hvis det var mig der havde
købt en ny bil med sådan en mangel vil jeg have smidt den i hovedet på
forhandleren med krav om at der blev monteret et fyr af en slags på
forhandleren/importørens regning eller de tog bilen tilbage. Der er efter
min mening en klar mangel på bilen.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-04 23:15

> [...]
> på forhandleren med krav om at der blev monteret et fyr af en slags på
> forhandleren/importørens regning eller de tog bilen tilbage. Der er efter

Det er da ikke anderledes end de gamle VW bobler
Kan heller ikke lige se fidusen med at have en bilen der er så
brændstofbesparende at man ikke kan få varme og så skal man ofre 10.000 Kr
bagefter for at få varme i den

--
Tom

Fra : Thomas Landberg

Dato : 25-11-04 23:25

> [...]

>Den dyre: Få en rigtig motorvarmer instaleret (Webasto ell. lign.)
>Fordele: hvis du kører mere end 25 km efter brugen, ingen.

Der er sq nogle Citroën-forhandlere som kan svare fra sig... Men det kan nu
ikke være hele sandheden. Da jeg havde en Picasso HDi brugte den i snit
6.7l/100km og var ganske kold i vinterhalvåret de første 15km. Så fik jeg en
Octavia TDi med et snitforbrug på ca. 5.5l/100km og den var meget hurtigere
varm. Nu har jeg en Fabia med et forbrug på 5.2l/100km og den giver også
varme i kabinen efter få kilometer. Så det kan altså ikke kun være et lavt
forbrug der er skyld i manglende overskudsvarme.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : KASO

Dato : 26-11-04 17:38

> [...]
> varme i kabinen efter få kilometer. Så det kan altså ikke kun være et lavt
> forbrug der er skyld i manglende overskudsvarme.

Nu er en Octavia en mindre bil end Picasso'en - bl.a. gør frontarealet en
stor forskel. Jeg har to Renault'er med samme 1.6 motor: En Scénic og en
Mégane Coupé. Under samme forhold (specielt ved motorvejskørsel) bruger
Scénic'en ca. 1l mere pr. 100km (7.4 hhv. 6.4 l/100km).

Fabiaen er en endnu mindre bil og bør sammenlignes med C3/206, hvis vi skal
sammenligne med PSA.

Når dette er sagt (skrevet) er det vist ikke usædvanligt, at HDI er mere
"følsom" for højrefoden mht. økonomi, men jeg har nu også læst om en del
VAG-ejere, der var meget langt fra fabrikkens løfter.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 26-11-04 22:11

> [...]
> Mégane Coupé. Under samme forhold (specielt ved motorvejskørsel) bruger
> Scénic'en ca. 1l mere pr. 100km (7.4 hhv. 6.4 l/100km).

Frontarealet er sådan set underordnet, når Picassoen er opgivet til
5.5l/100km og Octavia'en 5.2, så bør der ikke i praksis være over 1 liters
forskel pr. 100km.

> [...]
> "følsom" for højrefoden mht. økonomi, men jeg har nu også læst om en del
> VAG-ejere, der var meget langt fra fabrikkens løfter.

Det har ikke ret meget med følsomhed at gøre. I Picassoen overholdte jeg
stort set altid hastighedsgrænserne, men når den ved 110km/t bruger
6.7l/100km, så skal man være noget af en tryllekunstner for at få
snitforbruget ned på 5.5l/100km. Naturligvis findes der også VAG'ere som
ikke kører det de er opgivet til, men mit indtryk efter at have snakket med
vel et par tusinde dieselejere gennem de sidste år er, at VAG'erne generelt
er flinkere til at køre det lovede end PSA'erne samt at VAG'erne ikke er så
følsom overfor høj hastighed. Min Picasso gik i øvrigt 11-12km/l ved
140km/t.....

Fra : KASO

Dato : 27-11-04 17:58

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a79bdf$0$56366$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Frontarealet er sådan set underordnet, når Picassoen er opgivet til
> 5.5l/100km og Octavia'en 5.2, så bør der ikke i praksis være over 1 liters
> forskel pr. 100km.

Opgivelser eller ej: Luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden,
hvilket selvfølgelig betyder, at en bil med et stort frontareal koster mere
i brændstof - specielt ved motorvejshastighed. Det kan du også se af mine
erfaringer ovenfor!

> [...]
> er flinkere til at køre det lovede end PSA'erne samt at VAG'erne ikke er

> følsom overfor høj hastighed. Min Picasso gik i øvrigt 11-12km/l ved

Jeg har også hørt tilsvarende - har ingen erfaringer selv. Der er dog også
PSA-ejere, der ubesværet rammer det lovede forbrug, så det handler nok også
meget om kørselsmønster.

Picassoens forbrug v. 140 lyder højt - i vores Scénic 1.6 benzin kører vi
faktisk længere på literen ved den hastighed. Kan det måske have noget med
en boks/chip at gøre? (Nej - det forventer jeg ikke, at du
bekræfter - du sælger dem jo )

Frontarealet spiller nok også ind her - en Xsara med samme motor kører
formentlig en del længere på literen.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 27-11-04 20:49

> [...]
> mere
> i brændstof - specielt ved motorvejshastighed. Det kan du også se af mine

Frontareal eller ej, så burde en bil uanset om den var formet som en
dominobrik på højkant køre nogenlunde det den er opgivet til - og det gjorde
Picassoen ikke hverken ved motorvejshastighed eller langsommere.

> Jeg har også hørt tilsvarende - har ingen erfaringer selv. Der er dog også
> PSA-ejere, der ubesværet rammer det lovede forbrug, så det handler nok
> også
> meget om kørselsmønster.

Jamen dem har jeg også hørt om. Der er bare ikke så mange som blandt dem der
kører en TDi fra VW.

> [...]
> faktisk længere på literen ved den hastighed. Kan det måske have noget med
> en boks/chip at gøre? (Nej - det forventer jeg ikke, at du

Smiley eller ej - det er en "interessant" bivirkning ved at gå så meget op i
en ting, at man gør den til ens levevej, at man mere eller mindre skal
bedømmes som lystløgner og bedrager. Men hvis du ellers lige for engang
skyld kan prøve at sætte dig ud over at jeg sælger tuningsbokse, så kan jeg
prøve at fortælle, at det forbrug blev målt med boks og at den generelt
kørte længere med boksen end uden. Normalt kørte jeg aldrig så stærk som de
140km/t (af indlysende grunde), men jeg lå ofte på 130km/t på speedometeret
(altså reelt 120km/t) og der gik Picassoen på en tur til KBH uden boks
13.6km/l og 17.0km/l hjem igen ved samme hastighed, men med boks.

> Frontarealet spiller nok også ind her - en Xsara med samme motor kører
> formentlig en del længere på literen.

Sikkert. Men der er da også nogle som kører endnu kortere. I øvrigt brugte
en Berlingo HDi 8.2L/100km i snit i en test i et tysk bilblad. Bilmagasinet
kørte tværs gennem Tyskland i en Golf IV GTi TDi 150hk med hastigheder over
200km/t og kørte alligevel 14km/l. Mon testen af Berlingoen foregik med
250km/t?

Fra : KASO

Dato : 29-11-04 00:10

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41a8da2b$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
gjorde
> Picassoen ikke hverken ved motorvejshastighed eller langsommere.

Jeg er da helt enig i, at den burde (ca.) ramme det lovede. Min reaktion gik
også mere på din sammenligning af forbruget for en Picasso, en Octavia og en
Fabia - det er som at sammenligne æbler, pærer og blommer!

> Jamen dem har jeg også hørt om. Der er bare ikke så mange som blandt dem
der
> kører en TDi fra VW.

Det er rigtigt - men det kan jo også skyldes, at VW-ejere generelt har en
tendens til ikke at ville indrømme, at deres dyrt købte køretøj ikke er
bedre end andre gode gennemsnitsbiler. Dog har jeg mødt en del VW-TDI-ejere,
der kørte en del over det lovede, så jeg tror på, at TDI'en er mere nøjsom
end HDI'en - men også mere ukultiveret og "traktor-agtig".

> [...]
> (altså reelt 120km/t) og der gik Picassoen på en tur til KBH uden boks
> 13.6km/l og 17.0km/l hjem igen ved samme hastighed, men med boks.

Hov-hov - jeg har da vist aldrig kaldt dig lystløgner - eller noget, der
mindede om!
Ingenting kommer af ingenting - undtagen lommeuld - og hvis man udnytter de
ekstra kræfter en boks giver, vil forbruget nok med stor sandsynlighed
stige. Omgåes man speederen med fornuft, kan forbruget åbenbart holdes nede
på eller under forbruget uden boks. Mit budskab var bare, at brugt "forkert"
kan boksen få forbruget til at stige.

> Sikkert. Men der er da også nogle som kører endnu kortere. I øvrigt brugte
> en Berlingo HDi 8.2L/100km i snit i en test i et tysk bilblad.

Og en Berlingos aerodynamik/frontareal er... ?

FDM kunne også få en Scénic til at køre 4km/l kortere end vores daglige
gennemsnit - jeg giver ikke meget for bladenes opgivelser - jeg har indtryk
af at de kører bilerne med sømmet i bund konstant for at se, hvor højt
forbruget kan blive.

> [...]
over
> 200km/t og kørte alligevel 14km/l. Mon testen af Berlingoen foregik med

I så fald er jeg på vej ud for at købe en Berlingo....

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-11-04 23:16

Martin Mellerup wrote:
> [...]
> bliver koldt ?? Er der andre som kender til problemet ? og hvad har i gjort for

Senere generationer af PSA HDI modeller har enten elektrisk eller
webasto tilskudsvarmer monteret så problemet er erkendt og løst men det
hjælper ikke dig.

Hvis du skal have bilen i længere tid så find de 10000 et Webasto fyr
koster, det kan også fungere som tilskudsvarmer for en beskeden merpris
og er den bedste løsning ud fra et komfortsynspunkt.

--
Keld Rasmussen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 26-11-04 08:44

TDN wrote:

> Vi bruger den første...
>
> Ebbe
>

> I må meget undskylde, men hvordan vil i bare acceptere en ny bil
ikke kan
> afgive varme.

Prisen kan gøre meget ved folk i den retning. Vi ville have en diesel
stationcar med AC og Xsara'en var den billigste (hvis man ellers kan
kalde en kvart mille for billigt) hvor jeg også kunne finde plads på
førersædet.

> [...]

> forhandleren med krav om at der blev monteret et fyr af en slags på
> forhandleren/importørens regning eller de tog bilen tilbage. Der er

Man kan ikke stille den slags krav når "manglen" er kendt inden
købet. Vi prioriterede anderledes og har ikke fortrudt på noget
tidspunkt.

Ebbe

PS: I dit indlæg var det umuligt at skelne mellem det jeg havde
skrevet og dit svar på det. Ku' du ikke tage og indstille Outlook
Express således at det bliver klarere hvem der skriver hvad? Hint:
Tools -> Options -> Send -> News sending format -> Plain text settings
-> Flueben i Indent the original text with: og sæt "> " ind her.

Fra : TDN

Dato : 27-11-04 09:28

TDN wrote:

> [...]

>Man kan ikke stille den slags krav når "manglen" >er kendt inden
>købet. Vi prioriterede anderledes og har ikke >fortrudt på noget

Fair nok, så er du jo ikke blevet snydt/været dum naiv. Men jeg ville nok
have brugt de min. kr. 10.000 du må have fået i rabat for at skaffe
forhandleren af med den defekte bil, på et fyr af en slags i stedet for at
sidde og fryse det halve af året. Men hvis du har det bedre med at spare
pengene og sidde og fryse er det jo din sag. Jeg forstår det bare ikke, men
sådan er vi jo så forskellige.

Mvh
Thomas