/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Centerhullets betydning på fælge
Fra : Jesper


Dato : 22-11-04 17:09

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om, hvor stor betydning centerhullets størrelse har
for fælgens montering og kraft-fordeling på fælgen.

Min Corsa B kører med 4x100, ET=49 og en centerhul på 56,56 mm.

Jeg går og overvejer at købe nogle fælge fra en Polo, som kører med
4x100, ET=43 og et centerhul på 57,06 mm.

Indpresningen er fino, da mine alufælge er ET=42 og passer fint på. Den
eneste forhindring er sålees centerhullets størrelse. Heldigvis er
centerhullet lidt større på Polo fælgen, så den kan selvfølgelig godt
komme på. Spørgsmålet er så nu:

Kan jeg smide fælge på med et centerhul der er 0,5 mm større?

Ofte sidder der en centreringsring med den rette størrelse på alufælge.
Gør den anden gavn end at centrere fælgen? Jeg tænker på, om noget af
vægten rent faktisk fordeles på centerhullet, eller det er de 4 bolte
der "trækker slæbet"?

For hvis al vægten er på boltene, så ser jeg ingen grund til, at jeg
ikke skulle kunne smide Polo fælgene på min Corsa (så længe de bliver
centreret vha. boltene...og ikke centerhullet).

--
Mvh. Jesper


 
 
John Sahl (22-11-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-11-04 17:33

> Hej.
> Kan jeg smide fælge på med et centerhul der er 0,5 mm større?

Ja, jeg ville dog finde ud af at få lavet 4 ringe den kan
centrere på. Jeg har haft for mange problemer med fælge
der ikke centrerede på grund af for stort centerhul.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Jesper (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 22-11-04 17:36



John Sahl wrote:

>>Hej.
>>Kan jeg smide fælge på med et centerhul der er 0,5 mm større?
>>
>
> Ja, jeg ville dog finde ud af at få lavet 4 ringe den kan
> centrere på. Jeg har haft for mange problemer med fælge
> der ikke centrerede på grund af for stort centerhul.
>

Det vil sige at det kun er for at få en rigtig centrering? Skulle det
ikke være muligt, hvis man kryds-spænder boltene forsigtigt? Spørgsmålet
er også, om 0,5 mm er noget der har betydning?

--
Mvh. Jesper


John Sahl (22-11-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-11-04 17:43

> John Sahl wrote:
> Det vil sige at det kun er for at få en rigtig centrering? Skulle det
> ikke være muligt, hvis man kryds-spænder boltene forsigtigt?
> Spørgsmålet er også, om 0,5 mm er noget der har betydning?

Jeg tror godt du kan gøre det i dit tilfælde, og jeg ved der
er mange der kører uden centreringsringe, så prøv du bare..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Jesper (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 22-11-04 18:36



John Sahl wrote:

>>
> Jeg tror godt du kan gøre det i dit tilfælde, og jeg ved der
> er mange der kører uden centreringsringe, så prøv du bare..
>
>

Ok. Tak for svaret. Det er et forsøg værd så

Jeg var bare nervøs for, at centerhullet også blev brugt til at fordele
vægten ud på fælgen. Men det er altså ikke tilfældet?

--
Mvh. Jesper


Aksel (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 22-11-04 18:15


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cnt47d$sso$1@news.cybercity.dk...
>> Hej.
>> Kan jeg smide fælge på med et centerhul der er 0,5 mm større?
>
> Ja, jeg ville dog finde ud af at få lavet 4 ringe den kan
> centrere på. Jeg har haft for mange problemer med fælge
> der ikke centrerede på grund af for stort centerhul.
>
> --
> John Sahl,
> http://www.Bilstereobladet.dk
> Vi kæmper hårdt for det
>

Det vil være svært at lave ringe med 0.25 mm godstykkelse.

Hilsen Aksel



John Sahl (22-11-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-11-04 18:38

Aksel wrote:
> Det vil være svært at lave ringe med 0.25 mm godstykkelse.

Næh, det kan laves af plade, men som jeg skrev i
et andet indlæg, jeg tror det går uden.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Petersen_Michael (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 22-11-04 19:35

In news:41a21e99$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Aksel <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> Det vil være svært at lave ringe med 0.25 mm godstykkelse.

Det er nu ikke den store kunst at dreje ringe med 0,25 mm gods
af fx. polyacetal, PEHD, PTFE eller andet "plast" materiale, husk der er
ofte god plads til en konus bagved, med mere gods i.



--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Preben Riis Sørensen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-11-04 20:03


"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41a23163$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:41a21e99$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> Aksel <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:
>
> > Det vil være svært at lave ringe med 0.25 mm godstykkelse.
>
> Det er nu ikke den store kunst at dreje ringe med 0,25 mm gods
> af fx. polyacetal, PEHD, PTFE eller andet "plast" materiale, husk der er
> ofte god plads til en konus bagved, med mere gods i.

Kunne man så ikke ligeså godt lægge lidt tape på?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Morten Fruergaard (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-11-04 20:18

> Hej.
> Kan jeg smide fælge på med et centerhul der er 0,5 mm større?

Hvis du er "heldig" er fælgene fra Polo'en med centerring, så du kan pille
den ud, og købe en anden centerring, som så passer på din bil...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Karsten Andersen (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 22-11-04 21:14

Mon, 22 Nov 2004 20:17:46 +0100, skrev "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com>, på 13 linier, i
<41a23b68$0$84113$14726298@news.sunsite.dk>, :

>> Hej.
>> Kan jeg smide fælge på med et centerhul der er 0,5 mm større?
>
>Hvis du er "heldig" er fælgene fra Polo'en med centerring, så du kan pille
>den ud, og købe en anden centerring, som så passer på din bil...

Jeg har endnu ikke set en stålfælg med centerring .-)

--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra

Gismo (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 22-11-04 21:50

Du kan godt køre uden, jeg smed en gang
nogle toyta fælge på en golf II, den hoppede
lidt når man rullede stille frem til et kryds,
jeg blev træt af og købte 4 centerringe
de vist et par hundrede, og bilen blev rolig.

Gismo



Petersen_Michael (22-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 22-11-04 22:35

In news:i3i4q09jvl6ggj1am3ilvqr9dslde16kae@4ax.com,
Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:
> Jeg har endnu ikke set en stålfælg med centerring .-)

Du har ikke set ret meget
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Karsten Andersen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 23-11-04 08:49

Mon, 22 Nov 2004 22:35:26 +0100, skrev Petersen_Michael, på 11 linier,
i <41a25b9d$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>In news:i3i4q09jvl6ggj1am3ilvqr9dslde16kae@4ax.com,
>Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:
>> Jeg har endnu ikke set en stålfælg med centerring .-)
>
>Du har ikke set ret meget

Hvilken bil køre med det?
At der er nogen der fusker skulle ikke undre mig

Men jeg er jo heller ikke Mekker, så alt kan jeg jo ikke have set.

--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra

Petersen_Michael (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 23-11-04 16:35

In news:3pq5q0hpeal8asr530jgbltsm9kn8jktui@4ax.com,
Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:
> Mon, 22 Nov 2004 22:35:26 +0100, skrev Petersen_Michael, på 11 linier,
> i <41a25b9d$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :
>
>> In news:i3i4q09jvl6ggj1am3ilvqr9dslde16kae@4ax.com,
>> Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:
>>> Jeg har endnu ikke set en stålfælg med centerring .-)
>>
>> Du har ikke set ret meget
>
> Hvilken bil køre med det?
> At der er nogen der fusker skulle ikke undre mig

Det gjorde min gamle trailer. Jeg ved ikke hvilke hjul den var født med,
men da jeg fik den var den monteret med 12" Mascot fælge, sat omvendt på
(så den styrede ikke i konuserne til de 4 bolte), og der var slup i
center hullet. Jeg drejede en ny hjul aksel, der var ca. 100 mm længere,
så kunne fælgene monteres retvendt, endvidere drejede jeg centerringe,
sidste problem var at de 4 bolthuller reelt var for små, og at x målet
var forkert, så bolthullerne skulle også bores op (da jeg fik andre
Maskotfælge) Efter at have kørt sådan rundt i nogle år, trængte jeg igen
til nye dæk, og fandt ud af at 14" Renault fælge passede 100% til navet,
uden at skulle tilpasse hverken med centerring, eller andet fusk. Eneste
problem var at få plads under ladet.. Så jeg måtte svejse noget 60x60
firkant rør sammen, for at hæve ladet, og igen dreje en ny aksel, for at
få sporvidden til at passe (195x65x14" fylder noget mere end 145x80x12")

Nu er traileren historie, da det viste sig at nr. pladen var efterlyst,
og havde været det i en periode på 2 år, før jeg købte den.
Så nu har jeg investeret i en sprit ny 1500 Kg. Bogie trailer, og nul
fusk med hjulene
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Leonard (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-11-04 17:52

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
wrote:

>Nu er traileren historie, da det viste sig at nr. pladen var efterlyst,
>og havde været det i en periode på 2 år, før jeg købte den.

Blev dette ikke opdaget da du omregistrerede traileren til dit navn?

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Petersen_Michael (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 23-11-04 18:26

In news:8kq6q05fqbauds0p22fsrmq50kuk50o29d@4ax.com,
Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:
> "Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
> wrote:
>
>> Nu er traileren historie, da det viste sig at nr. pladen var
>> efterlyst, og havde været det i en periode på 2 år, før jeg købte
>> den.
>
> Blev dette ikke opdaget da du omregistrerede traileren til dit navn?

Nej, det blev opdaget, da jeg havde haft traileren i 6 år, og en
patruljevogn tilfældigvis kom forbi en dag hvor traileren stod på gaden.
Jeg omregistrerede på intet tidspunkt traileren i mit navn, den
tidligere ejer (ham jeg købte den af, hans navn stod heller ikke på
registreringsattesten) Det der er sket, er at en mand for mange dage
siden køber og indregistrerer en trailer, siden går han hen og dør..
dødsboet sælger en trailer til en mand, som 2 år efter sælger den videre
til mig..
Problemet er bare, at når man er død. går det ikke an at have en
indregistreret trailer, hvorfor strømerne begynder at kigge efter nr.
pladen, traileren er det for så vidt ligeglade med..

Men jeg synes da det er lidt interessant, at det tager 8 år, at finde en
trailer / en nr.plade til en trailer.

--
Assumption is the mother of all fuck ups



Leonard (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-11-04 18:35

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
wrote:

>Men jeg synes da det er lidt interessant, at det tager 8 år, at finde en
>trailer / en nr.plade til en trailer.

Det hænger jo nok sammen med at det ikke har speciel høj prioritet og
at traileren vel meget af tiden har været parkeret så den ikke lige
var til at se, og desuden er det nok ikke din boligvej politiet
patruljerer mest på.

Hvis alle havde overholdt loven havde det heller ikke taget så lang
tid, så ville den jo være indregistreret med den adresse som den hørte
til på og for det meste også opholdt sig på.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Petersen_Michael (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 23-11-04 19:14

In news:70t6q0hpum3gohjrogvtuv57b8auacrj5r@4ax.com,
Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote:

>> Men jeg synes da det er lidt interessant, at det tager 8 år, at
>> finde en trailer / en nr.plade til en trailer.
>
> Det hænger jo nok sammen med at det ikke har speciel høj prioritet

Jeps.

> og
> at traileren vel meget af tiden har været parkeret så den ikke lige
> var til at se,

Jeps.

> og desuden er det nok ikke din boligvej politiet
> patruljerer mest på.

Jeps.

> Hvis alle havde overholdt loven havde det heller ikke taget så lang
> tid, så ville den jo være indregistreret med den adresse som den hørte
> til på og for det meste også opholdt sig på.

Jeps, jeg er nu ikke så ked af at det tog 8 år, Det betød da at jeg
havde en fin lille custom made trailer i 6 år

Jeg kørte den naturligvis også til syn, efter at strømeren havde fjernet
"min" Nr. plade, og der var ingen problemer i at jeg havde monteret den
med 14" fælge, og svejst hist og her på rammen, samt at det nok ikke var
det originale lad, den kørte rundt med..
Den blev kasseret på følgende: Manglende reflekser til side markering,
manglende skærme (hjulene var dog gemt under ladet) og sidst, og absolut
det største problem.. manglende affjedring, jeg var i princippet
ligeglad med at fjedervirkningen kun bestod af den luft der var i
dækkene, men det var bilinspektøren ikke..

Så traileren, blev påmonteret en traktortrekant, og solgt til en makker
der bruger den i et sommerhus område, efter en havetraktor. Og jeg købte
en sprit ny Selandia 1500 / 1100 Kg. bogie trailer. Det har også den
positive indvirkning at graden af overlæs bliver mindre

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Morten Fruergaard (24-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-11-04 00:12

Karsten Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> Jeg har endnu ikke set en stålfælg med centerring .-)

Fortæl mig venligst, hvor du læser, at der er tale om stålfælg!

Det kan godt ske, at det er en stålfælg, men det står der sgu ikke...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Jesper (24-11-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 24-11-04 01:30



Morten Fruergaard wrote:

> Karsten Andersen telepaterede følgende til sin PC:
>
>>Jeg har endnu ikke set en stålfælg med centerring .-)
>>
>
> Fortæl mig venligst, hvor du læser, at der er tale om stålfælg!
>
> Det kan godt ske, at det er en stålfælg, men det står der sgu ikke...
>
>

Det står der ikke direkte, men det står der mellem linierne Der står
"...da mine alufælge er ET = 42...", underforstået at det er stålfælge
jeg nu er ved at erhverve mig.

Jeg kan så tilføje, at vinterhjulene nu er monteret og de passede
perfekt på fra Polo'en

--
Mvh. Jesper


Morten Fruergaard (24-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-11-04 17:31

> Morten Fruergaard wrote:
> Det står der ikke direkte, men det står der mellem linierne Der
> står "...da mine alufælge er ET = 42...", underforstået at det er
> stålfælge jeg nu er ved at erhverve mig.

Se det viste du jo så at det var. Men det stod der ikke. Der stod at _dine_
alufælge, og dermed kunne det være underforstået at de _andre_ også var
alufælge....

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Karsten Andersen (24-11-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 24-11-04 08:59

Wed, 24 Nov 2004 00:11:45 +0100, skrev "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com>, på 14 linier, i
<41a3c3be$0$84102$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Karsten Andersen telepaterede følgende til sin PC:
>> Jeg har endnu ikke set en stålfælg med centerring .-)
>
>Fortæl mig venligst, hvor du læser, at der er tale om stålfælg!
>
>Det kan godt ske, at det er en stålfælg, men det står der sgu ikke...

En Alufælg her normalt en ring i og hullet til den er større end 56,1


--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra

Morten Fruergaard (24-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-11-04 17:33

Karsten Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> En Alufælg her normalt en ring i og hullet til den er større end 56,1
>

Hvor læser du at der _ikke_ er en ring?

Det jeg skrev var, at hvis der var en ring, kunne denne sikkert blot
skiftes.
Det var jo ikke sikkert at spørgeren var opmærksom på, at der måske sad en
ring, som kunne erstattes med en anden....

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Karsten Andersen (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 25-11-04 05:48

Wed, 24 Nov 2004 17:32:38 +0100, skrev "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com>, på 18 linier, i
<41a4b7b3$0$84100$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Karsten Andersen telepaterede følgende til sin PC:
>> En Alufælg her normalt en ring i og hullet til den er større end 56,1
>>
>
>Hvor læser du at der _ikke_ er en ring?
>
>Det jeg skrev var, at hvis der var en ring, kunne denne sikkert blot
>skiftes.
>Det var jo ikke sikkert at spørgeren var opmærksom på, at der måske sad en
>ring, som kunne erstattes med en anden....

Ord kløveri

Eod


--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra

Morten Fruergaard (25-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 25-11-04 23:44

Karsten Andersen telepaterede følgende til sin PC:
> Ord kløveri

Ja, men du startede...


> Eod
>

Og opgav...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste