Motorvarmer/strøm
Fra : Michael Thrane

Dato : 22-11-04 05:34

Hej

Jeg har haft Webasto motorvarmer (med fjbtj) i min Kalos 1,4 et år nu,
sidste vinter var den kanon, selv om batteriet godt kunne blive lidt fladt
hvis jeg ikke havde kørt langt i et stykke tid.
Nu er der brug for den igen, og nu dræner den batteriet totalt så den holder
op med at køre efter 5 minutter.
Kan batteriet være tæt på døden allerede efter et år?
Det er det fabriksmonterede 65 amp batteri der sidder i..

En anden ting, er der nogen der ved om den kan stilles til ikke at køre med
max hastighed på kabineblæseren?

mvh
Michael

Fra : Kito

Dato : 22-11-04 07:01

Jeg ville nok købe et nyt batteri under alle omstændigheder, da det ikke
koster en herregård.
Dernæst ville jeg engang imellem, når der har været mange korte ture, hjælpe
batteriet med en opladning da forbruget på denne tid af året er større end
tilført energi til batteriet.
Selv fabriks monterede batterier kan være af dårlig kvalitet.

vh
Poul

ikke

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-11-04 09:06

Michael Thrane wrote:
> [...]
>
> En anden ting, er der nogen der ved om den kan stilles til ikke at
> køre med max hastighed på kabineblæseren?

Set er ikke meget du fortæller om køretøjet, benzin eller diesel? Gætter må
benzin med den lille akumulator.

Skift akumulatoren ud med en 80-90 ampH evt. få checket at generatoren.

Mener ikke kabineblæseren skal køre med højeste hastighed, kan være det er
en fejl sket ved monteringen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-11-04 10:47

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Set er ikke meget du fortæller om køretøjet, benzin eller diesel? Gætter

> benzin med den lille akumulator.

Lille. mon Golf III 1,8 l (benzin) kører nu på 9. vinter med den
fabriksmonterede 44 A/h akkumulator.

> Skift akumulatoren ud med en 80-90 ampH evt. få checket at generatoren.

Det ændrer intet hvis bilen ikke kører tilstrækkeligt til at lade
akkumulatoren helt op. 65 A/h er rigeligt til formålet.

Mvh
Claus

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-11-04 10:47

> [...]
> Det er det fabriksmonterede 65 amp batteri der sidder i..
>
> En anden ting, er der nogen der ved om den kan stilles til ikke at køre

Den bør køre med blæseren på min eller den næstlaveste indstilling.
Så hvis du kun har max hast. så er den monteret forkert.

Da jeg monterede mit fyr, blev det så jeg bestemmer hvor hurtigt blæseren
køre, med den alm omskifter i kabinen, fordelen ved det er at hvis jeg har
startet fyret mens jeg kører, så kan jeg have fyret på eller hvad jeg vil.

Hilsen Jørgen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-11-04 10:54

> [...]
> sidste vinter var den kanon, selv om batteriet godt kunne blive lidt fladt
> hvis jeg ikke havde kørt langt i et stykke tid.

Det er klart. I vejledningen til parkeringsvarmeren står at du som
tommelfingerregel bør kører mindst lige så længe som fyret kører. Hvis du så
ikke gør dette vil akkumulatoren gradvist blive afladet for til sidst at
være helt flad.

> Nu er der brug for den igen, og nu dræner den batteriet totalt så den
holder
> op med at køre efter 5 minutter.
> Kan batteriet være tæt på døden allerede efter et år?

En almindelig akkumulator (som bruges i biler) har ikke godt af at blive
afladet. Faktisk bør den være fuldt opladet hele tiden. Når du så lader den
være mere eller mindre afladet det meste af tiden kan du afkorte dens
levetid væsentlig.

> Det er det fabriksmonterede 65 amp batteri der sidder i..

Det rækker rigeligt til formålet. Det der er vigtigt er at du løbende får
opladet lige så meget strøm som du forbruger og noget kunne tyde på at dit
kørselsmønster ikke passer helt sammen med dit forbrug af
parkeringsvarmeren.

> En anden ting, er der nogen der ved om den kan stilles til ikke at køre
med
> max hastighed på kabineblæseren?

Det lyder som en monteringsfejl. Du skal selv kunne justere blæserens
hastighed og i vejledningen til parkeringsvarmeren vil du kunne finde et råd
om at sætte blæseren på trin 1 hvis der er 3 trin og trin 2 hvis der er 4
trin.

Maksimal hastighed på blæseren forbruger mere strøm end de lavere trin så
hvis du starter med at få rettet denne fejl vil du måske kunne nå at oplade
akkumulatoren ved dit nuværende kørselsmønster.

Mvh
Claus