Tiltag for en mere økonomisk bil ?
Fra : Kim Jensen

Dato : 20-11-04 10:10

Savner nogle indputs. om hvad man gøre af ekstra tiltag for at få den meste
muligt økonomiske benzinbil. Her tænker jeg på, hvor meget kan det betalt
sig at f.eks sætte et KN-filter i bilen. Og er det i det hele tager
tilrådeligt i en ny bil, med alt det fintfølende udstyr.
Og er der andre tiltag at gøre for at sparer på de dyre dråber.
Kim

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-11-04 10:49

"Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Og er der andre tiltag at gøre for at sparer på de dyre dråber.

Den vigtigst kilde sidder 40 cm. fra rattet.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-11-04 11:40

> Den vigtigst kilde sidder 40 cm. fra rattet.

Korrekt - det er dér, der kan spares - ved omtanke i kørslen.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-11-04 12:21

> [...]

>muligt økonomiske benzinbil. Her tænker jeg på, hvor meget kan det betalt

Et KN filter giver ikke en pind bedre økonomi

>Og er der andre tiltag at gøre for at sparer på de dyre dråber.

Ja - kig på den måde du kører på - det er der de største besparelser
gemmer sig.

Kør friskt med roligt - altså pænt hurtigt op i fart, og hold den så
jævnt

Lur trafikken, så du finder en rytme

Vær forudseende så du videst muligt undgår en masse start/stop kørsel

du kan typisk hente 10-15% flere kilometre pr liter, bare ved få
forholdsregler

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-04 14:26

<jan@fedtegreven.dk> skrev >
> Et KN filter giver ikke en pind bedre økonomi

Jo, en del endda. Både til producent og forhandler.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 20-11-04 13:07

"Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> tilrådeligt i en ny bil, med alt det fintfølende udstyr.
> Og er der andre tiltag at gøre for at sparer på de dyre dråber.

Overhold hastighedsgraenserne...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-11-04 14:16

"Nicolaj Christensen" <nic@FJERNDETTEevents.dk> skrev :

>Overhold hastighedsgraenserne...

pludder....

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : p.jarnbak

Dato : 20-11-04 23:46

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> pludder....

Jep,jeg har prøvet og det gav ca 1 km MINDRE pr. liter end da jeg kørte
135/120/100 motorvej/motortrafikvej/landevej.
Hej Palle.

Fra : Deaster

Dato : 20-11-04 19:59

Nicolaj Christensen wrote:

> "Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> wrote in message
> meste
> >

> Overhold hastighedsgraenserne...

Sådan noget sludder, biler kører som regel mest økonomisk med ca. 90
km/t, så det kører man i byen.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Kim Jensen

Dato : 20-11-04 20:47

Ja ja har forstået at KN tjener en del. Men syntes bare at flere har skrevet
at man kan spare på benzinen, når et sådan filter til godt 500 kr er
monteret.
Fred med det.

Nogen erfaring hvis man har monteret fartpilot ???

90 km/t i byen !!!! tjaaa hvad gør man ikk for at sparer

Kim

Fra : Madsen

Dato : 21-11-04 07:06

> [...]
> skrevet
> at man kan spare på benzinen, når et sådan filter til godt 500 kr er

Afhænger af bilen - de koster helt op til 1500 kr. og det er virkningsløst.

> Fred med det.
>
> Nogen erfaring hvis man har monteret fartpilot ???

Ja. Hvis du kører lange ture er det både behageligt og til dels bsparende.
Men det skyldes også, at såfremt man bruge piloten, så bliver køremåden
anderledes. Et råt æg mellem højre fod og speeder giver samme besparelse.

Ellers køb en diesel - så får du økonomi og så betyder +/- 1 km/l ikke ret
meget.

Jacob

Fra : KASO

Dato : 21-11-04 11:39

"Madsen" <Q@2.DK> skrev i en meddelelse

> Afhænger af bilen - de koster helt op til 1500 kr. og det er
virkningsløst.

Også testet af FDM - de kunne heller ikke finde fordele....

> [...]
> Men det skyldes også, at såfremt man bruge piloten, så bliver køremåden
> anderledes. Et råt æg mellem højre fod og speeder giver samme besparelse.

En fart pilot prøver at holde en konstant fart - men af og til er det mere
økonomisk at afvige en smule - f.eks. ved at koble ud ned ad en bakke eller
ved at holde speederen konstant opad - selv om man mister et par km/t
(sålænge man ikke generer de bagvedkørende). I praksis kan man med lidt
øvelse gøre det bedre end en fartpilot.

Når jeg forsøger at køre økonomisk, kan jeg køre 16-17 km/l i en Mégane
Coupé 1.6 16V - eller ca. 15 km/l i en Scénic med samme motor (eller retter
en magen til ) - begge med konstant a/c

Fra : Mogens

Dato : 23-11-04 07:50

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

eller
> ved at holde speederen konstant opad - selv om man mister et par km/t

Helt enig
Faktisk ligger den største "besparelse" - ved anvendelse
af fartpilot - i, at man ikke kører for stærkt i områder
med fartbegrænsning (en kæmpehjælp for truckere).

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-04 14:26

> [...]
> tilrådeligt i en ny bil, med alt det fintfølende udstyr.
> Og er der andre tiltag at gøre for at sparer på de dyre dråber.

Lad den stå, eller køb en diesel.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KubikH

Dato : 20-11-04 21:33

> [...]
> tilrådeligt i en ny bil, med alt det fintfølende udstyr.
> Og er der andre tiltag at gøre for at sparer på de dyre dråber.

Kør med omtanke, tænk fremad i trafikken.
Sørg for at dæktrykket ligger så højt som muligt inden for de anbefalede
grænser.
Sæt ALDRIG smarte brede fælge på.

En helt anden overset ting : Om sommeren, brug en evt. air con i stedet for
nedrullede vinduer.
Amerikansk politi har lavet nogle tests ved deres 55mph limit.
Husker ikke tallet, men der var MEGET at spare.
Sidste men alligevel: Voks og poler din bil.
Lyder dumt, men man beskytter sin bil, og det giver et par meter mere pr.
liter.
Når man flyver "Air Races" på rundbaner i USA, går en "P 47 Thunderbolt" ca.
30 km/t hurtigere hvis den er nypoleret

Det meste afhænger af føreren, for 12 - 14 år siden, kørte jeg, som
navigatør, nogle økonomirallyer med en bekendt.
Det var i en af "polisens" klubber.
Ham der normalt vandt, kørte i en Nissan Bluebird, med et snit på omkring
19,5 km/l
Ham der normalt tabte, kørte en Zastava (licensbygget Fiat 128), med et snit
på 12,8 km/l
Vi kørte en Pug 405, med brede ruller og nåede omkring 17,1 km/l i snit
Min nuværende Toyota 1,6 fra 85, med +300.000 på klokken går +14 km/l i
næsten ren bytrafik.
Mvh
Niels