/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Blodbad på motorvejene
Fra : Aksel


Dato : 19-11-04 20:47

For et år siden var mange politikere helt oppe og køre på grund af de
forhøjede hastighedsgrænser på motorvejene, Rådet for større
Færdselssikkerhed proklamerede at der ville komme mange flere alvorlige
trafikulykker.

Nu er tallene for de første 6 måneder af 2004 kommet. Et fald på 46% i
forhold til første halvår 2003.

Hvor kloge er trafikeksperterne egentlig?

Hilsen Aksel



 
 
Ukendt (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-04 20:54

> Hvor kloge er trafikeksperterne egentlig?

Rådet for Større Færdselssikkerhed - eksperter..

*ROFLSMAO*

Det er ikke i dén organisation, eksperterne sidder.

--
/ Jan W Nielsen






Preben Riis Sørensen (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 19-11-04 21:03


"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
news:419e4dc3$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> For et år siden var mange politikere helt oppe og køre på grund af de
> forhøjede hastighedsgrænser på motorvejene, Rådet for større
> Færdselssikkerhed proklamerede at der ville komme mange flere alvorlige
> trafikulykker.
>
> Nu er tallene for de første 6 måneder af 2004 kommet. Et fald på 46% i
> forhold til første halvår 2003.
>
> Hvor kloge er trafikeksperterne egentlig?

De er da så kloge, at man på stort set lige vej stadig kun må køre 110.
(Hvordan skulle vi ellers gætte at der var noget der hed eksperter?) Det er
lidt af den samme skole, som at man visse steder kun må køre 60 km/t langt
udenfor byen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ivar Madsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-04 08:39

Preben Riis Sørensen wrote:

> De er da så kloge, at man på stort set lige vej stadig kun må køre 110.
> (Hvordan skulle vi ellers gætte at der var noget der hed eksperter?) Det
> er lidt af den samme skole, som at man visse steder kun må køre 60 km/t
> langt udenfor byen.

Ligesom på Hveensbolulevare/Ishøj Stationsvej, hvor der er
marker på begge sider,
Nødspor i begge sider,
2 Brede vejbaner i begge sider,
mitter rabat, med autoværn,
adgang forbudt for Fodgænger, Cyklister, & Knallerter


Ja, det ligner faktisk en motorvej, når man kikke på den.
Aligevel, så er det inden for tætter bebygget område (hvor er det lige
bebyggelsen ligger?) således at selvom der er skiltet med 80 Km/t, så må
lastbiler kun køre 50 Km/t, sikke mange farlige overhalinger det kan give,
ja det giver det også fra tid til anden når jeg køre der, jeg har næmlig
ikke råd til fartbøder bare for at køre fornuftigt, så jeg holder mig til
de 50 Km/t,,,

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Thomas Strandtoft (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 20-11-04 10:52

Ivar Madsen wrote:

> Ligesom på Hveensbolulevare/Ishøj Stationsvej, hvor der er
> marker på begge sider,
> Nødspor i begge sider,
> 2 Brede vejbaner i begge sider,
> mitter rabat, med autoværn,
> adgang forbudt for Fodgænger, Cyklister, & Knallerter
>
> Ja, det ligner faktisk en motorvej, når man kikke på den.
> Aligevel, så er det inden for tætter bebygget område (hvor er det lige
> bebyggelsen ligger?) således at selvom der er skiltet med 80 Km/t, så må
> lastbiler kun køre 50 Km/t, sikke mange farlige overhalinger det kan give,

Farlige? Hvori består det farlige i overhalingerne når forholdene
er som du beskriver ovenfor?

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Basil (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 20-11-04 11:18

Thomas Strandtoft wrote:
> Ivar Madsen wrote:
>
>> Ligesom på Hveensbolulevare/Ishøj Stationsvej, hvor der er
>> marker på begge sider,
>> Nødspor i begge sider,
>> 2 Brede vejbaner i begge sider,
>> mitter rabat, med autoværn,
>> adgang forbudt for Fodgænger, Cyklister, & Knallerter
>>
>> Ja, det ligner faktisk en motorvej, når man kikke på den.
>> Aligevel, så er det inden for tætter bebygget område (hvor er det lige
>> bebyggelsen ligger?) således at selvom der er skiltet med 80 Km/t, så må
>> lastbiler kun køre 50 Km/t, sikke mange farlige overhalinger det kan
give,
>
> Farlige? Hvori består det farlige i overhalingerne når forholdene
> er som du beskriver ovenfor?

Der er nogen stikveje fra bla. City2 der desværre forhindrer fri hastighed.
Jeg mener dog at den er 80 kmt, ikke 50 kmt.
Kai



Ivar Madsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-04 12:00

Basil wrote:

> Der er nogen stikveje fra bla. City2 der desværre forhindrer fri
> hastighed. Jeg mener dog at den er 80 kmt, ikke 50 kmt.

Det i helevejen fra kort før Helgeshøj Alle "tætter bebygget område" hvilket
betyder at selvom der er skiltet med 80 Km/t så må lastbiler ikke køre mere
end 50 Km/t.

Jeg mener så at det bestemelse er totalt vandvittig, og kommer med et
konkret eksempel på en strækning hvor det er vandvittigt.

Jeg har da også fået ændret flere trækningers status fra "tætter bebygget"
til "lande vej" kan nævne
Motorvej E20, på Amager, hvor skiltet stod ved frakørslen mod Sjælandsbroen,
der hvor den drejer ud mod lufthavnen, og nu er flyttet til lige før den
deler sig mod Sjælandsbroen, og Bella Centeret.
Ved at kontakte vejmyndigheden som er Politiet og vej-ejeren. Her
Vejdirektoratet.
Fik svar fra Vicepolitidirektør Martha Therkelsen. Desvære har jeg midstet
side 1 af 2, så jeg kan ikke se hvornår det var, men hvis jeg husker ret så
var det i 1998/1999



Motorring IV hvor skiltet stod lige ved frakørsel 1 Ballerup Boulevard, og
nu er flyttet til lige før Industriparken.
Formoder at det er en mail et par måneder før til en folketingspolitiker der
nær var kørt ned af en lastbil, og ville have nogle ubrulige spejle på
disse, som jeg skrev til med flere ting, herunder den strækning. Det kan
også være et tilfældigt sammenfald, det skal jeg ikke kunne sige.

Hillerød motorvejens afslutning i Kbh. Hvor skiltet også stod meget langt
fra første lyskrys, og en dag hvor jeg bræmsede makant lige før skiltet, og
kunne se en politimotorcyklist svinge kraftigt ud fra højere vognbane til
venstre, lige bag mig, det var helt tydeligt at han blev overrasket over at
jeg bremsede, men han kunne jo ikke røre mig for ikke længer at køre mere
ende de lovlige 50 Km/t. Der gik ca. to uger, så var skiltet flyttet.
Igen, det kan være til tilfældigt sammentraf, det skal jeg ikke kunne sige.



--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Jan W Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-11-04 14:18

> Motorvej E20, på Amager, hvor skiltet stod ved frakørslen mod
Sjælandsbroen,
> der hvor den drejer ud mod lufthavnen, og nu er flyttet til lige før den
> deler sig mod Sjælandsbroen, og Bella Centeret.

Hvad er der galt i det område..?

> Ved at kontakte vejmyndigheden som er Politiet og vej-ejeren. Her
> Vejdirektoratet.

Ude ved Fields er det Sund og Bælt, der ejer vejen - ikke Vejdirektoratet.

/Jan W Nielsen



Ivar Madsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-04 21:41

Jan W Nielsen wrote:

>> Motorvej E20, på Amager, hvor skiltet stod ved frakørslen mod
> Sjælandsbroen,
>> der hvor den drejer ud mod lufthavnen, og nu er flyttet til lige før den
>> deler sig mod Sjælandsbroen, og Bella Centeret.
> Hvad er der galt i det område..?

Ikke noget i dag. Men der er en meget lang motorvejsfrakørsel, helt ude fra
der hvor motorvejen drejer, og frakørslen går op over motorvejen, og så ind
til Sjælandsbroen. Giv mig en god grund til at Lastbiler ikke skulle have
lov til at køre mere end 50Km/t på den strækning. Vejmyndigheden kunne ikke
give mig en grund, og bøjede sig overfor mit ønske.

>> Ved at kontakte vejmyndigheden som er Politiet og vej-ejeren. Her
>> Vejdirektoratet.
> Ude ved Fields er det Sund og Bælt, der ejer vejen - ikke Vejdirektoratet.

Broerne ved frakørselnen mod Sjælandsbroen, og motorvejen mod Lufthavnen og
vider under/over sundet er ganske regtigt ejet af Sund og Bælt, men
frakørslen/tilkørslen mod Sjælandsbroen er ejet af Vejdiraktoratet.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Ivar Madsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-04 11:35

Thomas Strandtoft wrote:

>> Ligesom på Hveensbolulevare/Ishøj Stationsvej, hvor der er
>> marker på begge sider,
>> Nødspor i begge sider,
>> 2 Brede vejbaner i begge sider,
>> mitter rabat, med autoværn,
>> adgang forbudt for Fodgænger, Cyklister, & Knallerter
>>
>> Ja, det ligner faktisk en motorvej, når man kikke på den.
>> Aligevel, så er det inden for tætter bebygget område (hvor er det lige
>> bebyggelsen ligger?) således at selvom der er skiltet med 80 Km/t, så må
>> lastbiler kun køre 50 Km/t, sikke mange farlige overhalinger det kan
>> give,
>
> Farlige? Hvori består det farlige i overhalingerne når forholdene
> er som du beskriver ovenfor?

Der kommer en stribe biler med 80-100 (mange kan jo ikke holde den til de
lovlige 80) i venstre vognbane, der kommer så nogle i højere vognbane med
de 80 de kommer op bag lastbilen, og skal lige presse sig ud foran/mellem
dem der kommer i venstre vognbane.
Ligesom du ser det på motorvejene dagligt, her køre lastbilen bare ikke
80-90 og personbilerne 110, men lastbilen køre kun 50, og så kommer man
altså hurtigt op bag i den.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

alexbo (20-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 20-11-04 11:47


"Ivar Madsen" skrev

> der kommer så nogle i højere vognbane med
> de 80 de kommer op bag lastbilen, og skal lige presse sig ud foran/mellem
> dem der kommer i venstre vognbane.
> Ligesom du ser det på motorvejene dagligt, her køre lastbilen bare ikke
> 80-90 og personbilerne 110, men lastbilen køre kun 50, og så kommer man
> altså hurtigt op bag i den.

Mener du at en bil med 80 hurtigere indhenter en bil med 50,
end en bil med 110 indhenter en bil med 80?

mvh
Alex Christensen



Ivar Madsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-11-04 17:47

alexbo wrote:

>> der kommer så nogle i højere vognbane med
>> de 80 de kommer op bag lastbilen, og skal lige presse sig ud foran/mellem
>> dem der kommer i venstre vognbane.
>> Ligesom du ser det på motorvejene dagligt, her køre lastbilen bare ikke
>> 80-90 og personbilerne 110, men lastbilen køre kun 50, og så kommer man
>> altså hurtigt op bag i den.
> Mener du at en bil med 80 hurtigere indhenter en bil med 50,
> end en bil med 110 indhenter en bil med 80?

Jeg kan godt se at det kan forstås på den måde, men nej naturligvis gør den
ikke det.
Det jeg mente var at man bliver mere overrakset over at man pluskelig er
lige bag en lastbil der køre 50 når man forventer at den køre 80, end man
bliver over at man ligepluskelig er bag en lastbil der køre 80-90 når man
forventer at den køre 80-90.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

alexbo (21-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 21-11-04 11:45


"Ivar Madsen" skrev

> Det jeg mente var at man bliver mere overrakset over at man pluskelig er
> lige bag en lastbil der køre 50 når man forventer at den køre 80,

Jamen, en lastbil må kun køre 80 på motorvej.
Og i byen må den køre 50.

Så hvis man bliver overrasket er det fordi, man enten ikke kender reglerne,
eller ikke ved hvilket område man befinder sig i.

mvh
Alex Christensen







Ivar Madsen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 21-11-04 13:05

alexbo wrote:


>> Det jeg mente var at man bliver mere overrakset over at man pluskelig er
>> lige bag en lastbil der køre 50 når man forventer at den køre 80,
> Jamen, en lastbil må kun køre 80 på motorvej.
> Og i byen må den køre 50.

Korekt, og derfor synes jeg ikke om at nævnte strækning er i tætter bebygget
område.

> Så hvis man bliver overrasket er det fordi, man enten ikke kender
> reglerne, eller ikke ved hvilket område man befinder sig i.

Hvor mange der tager kørekort til alm. personbil lære det?
Og godt hjulpet på vej af de mange der på strækningen enten ligger på lige
under de 70, eller står til at miste kørekortet (lastbilerchaufføre mister
kortet hvis de køre mere end 40% for stærkt i byerne = køre mere end 70) og
så vejens beskaffenhed så forventer personbilisterne ikke at en lastbil kun
køre 50.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Peter Weis (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 21-11-04 22:50

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> Jamen, en lastbil må kun køre 80 på motorvej.
> Og i byen må den køre 50.
>
> Så hvis man bliver overrasket er det fordi, man enten ikke kender
> reglerne, eller ikke ved hvilket område man befinder sig i.

Hmm ... lastbilerne må, ligesom alle andre, godt køre langsommere end
hastighedsgrænsen. De må derimod, lige som alle andre, ikke køre hurtigere.
Da det er ret ualmindeligt at køre langsommere end hastighedsgrænsen, kan
man godt blive overrasket når det faktisk sker, uanset om man kender
reglerne og området.

mvh
Peter

alexbo (21-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 21-11-04 23:37


"Peter Weis" skrev


> Da det er ret ualmindeligt at køre langsommere end hastighedsgrænsen, kan
> man godt blive overrasket når det faktisk sker, uanset om man kender
> reglerne og området.

Hvis man bliver overrasket over at en lastbil ikke kører mere end 50 i byen,
selv om der en lokal hastighedsgrænse på 70, så er det fordi man ikke kender
færdselslovens § 43.

§ 43.
Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen. I
tættere bebygget område må hastigheden ikke overstige 50 km i timen, uanset
om der er fastsat en højere lokal hastighedsgrænse.

mvh
Alex Christensen






Ivar Madsen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-11-04 20:50

alexbo wrote:

>> Da det er ret ualmindeligt at køre langsommere end hastighedsgrænsen, kan
>> man godt blive overrasket når det faktisk sker, uanset om man kender
>> reglerne og området.
> Hvis man bliver overrasket over at en lastbil ikke kører mere end 50 i
> byen, selv om der en lokal hastighedsgrænse på 70, så er det fordi man
> ikke kender færdselslovens § 43.

Hvor mange personbilbilister kender til den?
Jeg tror at det kun er en lille brøkdel.

Hvor mange tænker lige over at de befinder sig i byzonen, når de køre på en
vej med profil som en motorvej, og med marker på begge sider af vejen, og
fodgænger og cyklister/knallerter har adgang forbudt?

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Basil (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 19-11-04 22:09

Aksel wrote:
> For et år siden var mange politikere helt oppe og køre på grund af de
> forhøjede hastighedsgrænser på motorvejene, Rådet for større
> Færdselssikkerhed proklamerede at der ville komme mange flere alvorlige
> trafikulykker.
>
> Nu er tallene for de første 6 måneder af 2004 kommet. Et fald på 46% i
> forhold til første halvår 2003.
>
> Hvor kloge er trafikeksperterne egentlig?
>
> Hilsen Aksel

Jeg stillede spørgsmålet for et par uger siden ang. statistikken, men fik
ikke noget svar.
Rart at se at den er faldet, så skal vi bare have den hævet på alle
motorveje.
Kai



Gevaldi (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 19-11-04 22:12


Basil skriblede:

> Jeg stillede spørgsmålet for et par uger siden ang. statistikken, men
> fik ikke noget svar.
> Rart at se at den er faldet, så skal vi bare have den hævet på alle
> motorveje.


Det skal kongehuset og diverse ministre
nok hjælpe med hen ad vejen...De kan
jo ikke dy sig.



--
/Gevaldi


Basil (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 19-11-04 22:21

Basil wrote:
>
> Jeg stillede spørgsmålet for et par uger siden ang. statistikken, men fik
> ikke noget svar.
> Rart at se at den er faldet, så skal vi bare have den hævet på alle
> motorveje.
> Kai

Lettere uspecificeret
Rart at se at uheldene er faldet så mange procent, nu skal vi bare have
hævet grænserne på alle motorvejene.
Kai



Jens (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 19-11-04 23:02

Aksel wrote:
> For et år siden var mange politikere helt oppe og køre på grund af de
> forhøjede hastighedsgrænser på motorvejene, Rådet for større
> Færdselssikkerhed proklamerede at der ville komme mange flere alvorlige
> trafikulykker.
>
> Nu er tallene for de første 6 måneder af 2004 kommet. Et fald på 46% i
> forhold til første halvår 2003.
>
> Hvor kloge er trafikeksperterne egentlig?
De ved hvad de taler om. Gennemsnitshastigheden er faldet efter de nye
hastighedsgrænser, derfor færre trafikulykker


Esben Tærsker (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Esben Tærsker


Dato : 19-11-04 23:35

Jens wrote:
> Aksel wrote:
>
>> For et år siden var mange politikere helt oppe og køre på grund af de
>> forhøjede hastighedsgrænser på motorvejene, Rådet for større
>> Færdselssikkerhed proklamerede at der ville komme mange flere
>> alvorlige trafikulykker.
>>
>> Nu er tallene for de første 6 måneder af 2004 kommet. Et fald på 46% i
>> forhold til første halvår 2003.
>>
>> Hvor kloge er trafikeksperterne egentlig?
>
> De ved hvad de taler om. Gennemsnitshastigheden er faldet efter de nye
> hastighedsgrænser, derfor færre trafikulykker
>

Jaja, det er jo et målbart faktum så vel som det at der sker færre
ulykker. Det komiske er, at "ekspernerne" kom med skrækscenarier om
_flere_ ulykker inden reguleringen af hastighedsgrænserner, og "Fart gør
ondt værre", og jeg skal gi' dig skal jeg...


/Esben

alexbo (20-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 20-11-04 10:40


"Esben Tærsker" skrev

> Det komiske er, at "ekspernerne" kom med skrækscenarier om
> _flere_ ulykker inden reguleringen af hastighedsgrænserner,

Der var vel heller ikke mange der havde ventet et fald i snithastigheden på
motorvejene, når man satte grænserne op.

Men der er jo nok heller ikke dette, at man satte fartgrænserne op der
betyder noget, men at man satte grænsen ned for fortabelsen af kørekortet.
Det har fået de hurtige bilister til at sænke farten, og det hjælper på
ulykkesstatistikken.

mvh
Alex Christensen





Jan W Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-11-04 11:37

> Men der er jo nok heller ikke dette, at man satte fartgrænserne op der
> betyder noget, men at man satte grænsen ned for fortabelsen af kørekortet.
> Det har fået de hurtige bilister til at sænke farten, og det hjælper på
> ulykkesstatistikken.

Det er ABSOLUT ikke kun fartsænkningen, der betyder noget i denne
sammenhæng.

Læs evt hvorfor i en anden posting, som jeg har skrevet i denne tråd.

/Jan W NIelsen



alexbo (20-11-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 20-11-04 11:51


"Jan W Nielsen" skrev

> Læs evt hvorfor i en anden posting, som jeg har skrevet i denne tråd.

Ja, jeg så du skrev noget om afskærmning af vejtræer på motorveje,
det undrede mig en smule, jeg var ikke klar over at det var et problem.

mvh
Alex Christensen





Jan W Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-11-04 14:29

> Ja, jeg så du skrev noget om afskærmning af vejtræer på motorveje,
> det undrede mig en smule, jeg var ikke klar over at det var et problem.

Jo, man fandt ud af, at langt de fleste dødsfald på motorvejene kunne
undgåes, hvis man kunne elliminere nogle ganske få forhold:

1) Kørsel uden sele. Dette kan samlet set redde hver fjerde trafikdrab i
DK - og endnu mere på motorvejen.

2) Faste genstande langs motorvejen - nu har man et bælte på 9 eller 11
meter ved siden af motorvejen, hvor der ikke står noget, der ikke kan flytte
sig. Ellers er det skærmet af.

3) Den kant, der er fra midterrabatten og op til den belægning, som
bilisterne kører på. Folk overreagerer, når det højre hjulpar kommer ud over
kanten - og så kører de galt. Derfor er kanten nu fjernet langt de fleste
steder. Der er langt en særlig slags grus ud, som man kan køre i.

Punkt to og tre var nogle af de ting, som regeringen kom imøde med en
millionbevilling - så motorvejens sikkerhed blev opgraderet.



/Jan W Nielsen



jan@fedtegreven.dk (20-11-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 20-11-04 15:37

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>3) Den kant, der er fra midterrabatten og op til den belægning, som
>bilisterne kører på. Folk overreagerer, når det højre hjulpar kommer ud over
>kanten - og så kører de galt. Derfor er kanten nu fjernet langt de fleste
>steder. Der er langt en særlig slags grus ud, som man kan køre i.

Bortset fra at du må mene "venstre hjulpar" - er det et af de bedre
tiltag de laver

Ovre i UK har jeg set flere steder at man på det nærmeste laver en bue
opad, så en bil bliver gelejdet ned igen på den rigtige del af
vejbanen


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jan W Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-11-04 15:44

> Bortset fra at du må mene "venstre hjulpar" - er det et af de bedre
> tiltag de laver

Øh, ja.. Venstre hjulpar..

> Ovre i UK har jeg set flere steder at man på det nærmeste laver en bue
> opad, så en bil bliver gelejdet ned igen på den rigtige del af
> vejbanen

Ja, det lyder egentlig også ret smart.

Jeg har aldrig kørt bil i UK - venstrekørsel har jeg til gode.

/Jan W Nielsen



jan@fedtegreven.dk (20-11-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 20-11-04 15:57

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>> Ovre i UK har jeg set flere steder at man på det nærmeste laver en bue
>> opad, så en bil bliver gelejdet ned igen på den rigtige del af
>> vejbanen

>Ja, det lyder egentlig også ret smart.

>Jeg har aldrig kørt bil i UK - venstrekørsel har jeg til gode.

Det kan du så glæde dig til - det er faktisk skidesjovt, forstået på 2
måder - efter 2 minutters kørsel, har man skiftet underhylere et par
gange , og er man ude på bøheren, flader man i vant gænge (vejside) og
få en gris på tværs, når man opdager at fjolserne kører i den forkerte
side derovre

Og så synes man her i landet at visse befolkningstyper kører tumpet -
bare ven til du har oplevet en "White Van" folde sig ud, så kan man
snakke om trafikale analfabeter.

Men spøjst er det - og poliserne derovre kan have humor :

"Well'' U think u know what the right side of the road is ....



--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jan W Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-11-04 15:56

> Det kan du så glæde dig til - det er faktisk skidesjovt, forstået på 2
> måder - efter 2 minutters kørsel, har man skiftet underhylere et par
> gange , og er man ude på bøheren, flader man i vant gænge (vejside) og
> få en gris på tværs, når man opdager at fjolserne kører i den forkerte
> side derovre



> Og så synes man her i landet at visse befolkningstyper kører tumpet -
> bare ven til du har oplevet en "White Van" folde sig ud, så kan man
> snakke om trafikale analfabeter.
> Men spøjst er det - og poliserne derovre kan have humor :
> "Well'' U think u know what the right side of the road is ....

He-he..

Gad vide hvor længe der går, før man har det HELT under huden - også i
reflekserne..?

/Jan W Nielsen



jan@fedtegreven.dk (20-11-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 20-11-04 16:17

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :


>Gad vide hvor længe der går, før man har det HELT under huden - også i
>reflekserne..?

Jeg ved det ikke - en bekendt derovre fra, har boet i DK i 4 år nu, og
er stadig ikke tryg ved vores måde at køre på.

(altså valg af vejside)

Han er også rigtig god til at tage det forkerte S-tog :)


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Jan W Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-11-04 17:05

> Jeg ved det ikke - en bekendt derovre fra, har boet i DK i 4 år nu, og
> er stadig ikke tryg ved vores måde at køre på.
> (altså valg af vejside)

Jeg kunne godt forestille mig, at det kunne tage rigtig lang tid - hvis man
overhovedet fik det helt ind i rygmarven..

/Jan W Nielsen



Hans L. Jørgensen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 20-11-04 19:24

Jan W Nielsen wrote:
>
> Jeg kunne godt forestille mig, at det kunne tage rigtig lang tid -
> hvis man overhovedet fik det helt ind i rygmarven..
>

Bare rolig Jan, - så slemt synes jeg nu heller ikke der var.

Har kørte en periode export til UK. Har aldrig haft de omtalte problemer med
"forkert kørebane".

Men har dog set et tilfælde hvor en dansk chaufør enten sov eller havde
glemt hvor han var. Det overlevede han ikke, - altså mødet med en Uk
tankvogn frontalt, umiddelbart før Harwich.


--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Jan W Nielsen (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-11-04 16:23

> Men har dog set et tilfælde hvor en dansk chaufør enten sov eller havde
> glemt hvor han var. Det overlevede han ikke, - altså mødet med en Uk
> tankvogn frontalt, umiddelbart før Harwich.

Av..

/Jan W Nielsen



Thomas Strandtoft (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 20-11-04 17:18

Jan W Nielsen wrote:

> Gad vide hvor længe der går, før man har det HELT under huden - også i
> reflekserne..?

Jeg har kun været derovre som fodgænger, men det er sgu skræmmende
at krydse en vej et sted hvor der ikke er fodgængerovergang, for
man kigger konsekvent den forkerte vej.. Man træder ud og kigger
af gammel vane til venstre, dvs. vender ryggen til den bil der
kommer kørende fra højre. Ved midterstriben drejer man hovedet og
kigger til højre og risikerer at blive kørt ned fra venstre..
Efter et par hårrejsende oplevelser blev taktikken, først at kigge
rigtigt mange gange og grundigt til begge sider, for derefter at
spæne over vejen mens man kiggede lige frem..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Jan W Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-11-04 17:21

> Efter et par hårrejsende oplevelser blev taktikken, først at kigge
> rigtigt mange gange og grundigt til begge sider, for derefter at
> spæne over vejen mens man kiggede lige frem..

*LOOL*

/Jan W Nielsen



Thomas Strandtoft (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 21-11-04 06:58

Jan W Nielsen wrote:

> > Efter et par hårrejsende oplevelser blev taktikken, først at kigge
> > rigtigt mange gange og grundigt til begge sider, for derefter at
> > spæne over vejen mens man kiggede lige frem..
>
> *LOOL*

Det giver helt ny og meget bogstavelig mening til begrebet "bloody
tourist"..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ivar Madsen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-11-04 22:20

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg har kun været derovre som fodgænger, men det er sgu skræmmende
> at krydse en vej et sted hvor der ikke er fodgængerovergang, for
> man kigger konsekvent den forkerte vej..

Det var det samme her.

Hvad jeg ikke helt forstår, i undergrunden i London, der står der på
ruletrapperne, hold til højere, hvorfor står der ikke hold til venstre?

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Ivar Madsen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-11-04 22:15

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg har aldrig kørt bil i UK - venstrekørsel har jeg til gode.

Det er være at komme tilbage til fastlandet igen, efter et par uger derover,
end det er at komme derover.

Som fodgænger nåede jeg dog aldrig at vænne mig til at trafikken kom i den
forkerte side.

(jeg mener at det var i 10-12 dage jeg var i Irland)

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Ivar Madsen (23-11-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-11-04 22:10

alexbo wrote:

> Der var vel heller ikke mange der havde ventet et fald i snithastigheden
> på motorvejene, når man satte grænserne op.

Det hænger IMO heller ikke sammen med at max grænsen er sat op, men at der
tilfældigvis på samme tid blev mere kontrol med farten.
En anden ting der har stor indflydelse er som du nævner

> Men der er jo nok heller ikke dette, at man satte fartgrænserne op der
> betyder noget, men at man satte grænsen ned for fortabelsen af kørekortet.
> Det har fået de hurtige bilister til at sænke farten, og det hjælper på
> ulykkesstatistikken.


BTW Jeg var første lørdag efter indførslen en tur fra Kbh. til Rødby, det
var en helt speciel oplevelse INGEN, ABSLUT INGEN kørte mere end de
110/130.

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen

Martin Johansen [600~ (19-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-11-04 23:37

Jens skrev:

> De ved hvad de taler om.

RFSFS ved ihvertfald hvad der skaber omtale og hvad folk kan lide at høre
så det har du da ret i

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)
http://www.spreadfirefox.com - Get Firefox!


Jan W Nielsen (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-11-04 10:27

> De ved hvad de taler om. Gennemsnitshastigheden er faldet efter de nye
> hastighedsgrænser, derfor færre trafikulykker

Det er ikke derfor, nej - og det siger eksperterne heller ikke.

Gennemsnitshastigheden på motorvejen er slet ikke faldet så meget, at dét
alene kan afstedkomme det fald, som vi ser.

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt det er hastigheden som eneste faktor, der
gør sig gældende, så kan man jo bare gå tilbage 5-10 år til det tidspunkt,
hvor vi kørte med samme hastighed på motorvejene som i dag - dér var der
MANGE flere dræbte. (Motorvejshastigheden er steget fra år til år i flere
årtier.)

Sandheden er, at det lave antal trafikdrab er en kombination af mange ting.

Hvis vi taler om motorvejene, så er det mere den lavere hastighedsforskel på
bilisterne, der er årsagen - end det er gennemsnitshastigheden på alle
bilerne. Samtidig er der foretaget en lang række meget seriøse forbedringer
af motorvejsnettet året op til de nye hastighedsgrænser - herunder
stabiliseringer af midterrabatten og afskærmning af farlige genstande langs
vejen - som for eksempel træer.

Måske er flere begyndt at bruge sele - det ved vi ikke. Men
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker dybdeanalyserede for noget tid siden
13 dødsulykker fra motorvejene, og den viste at 11 (!!!) ud af 13 ville være
overlevet, hvis de havde sele på.

En af de seneste ulykker, som vi så på motorvejen, skete på motorvejene
mellem Aalborg og Frederikshavn - her døde manden også fordi, han ingen sele
havde på. På motorvejen er der sjældent noget, træer, modkørende eller
lignende, der knuser dig og bilen ved sammenstød, men til gengæld flyver
bilen ofte rundt på taget og alverdens andre løjerlige ting - og i den
forbindelse bliver personerne som regel smidt halvt eller helt ud af bilen.

Det blev manden også nord for Aalborg - og de færreste af os kan holde til
at få en bil ovenpå os, efter at vi er blevet kastet fuldstændig vildt rundt
inde i bilen. Faktisk er sådan en kabine nogle gange FULDKOMMEN smadret
efter at en krop har været kastet rundt i den. Taget kan have de vildeste
buler op ad - og alt er knust - af den døde krop, der kastes rundt.

Min personlige mening:

Stop den hysteriske snak om farten i sig selv - sæt i stedet fokus på
spiritus, sikkerhedssele, forsigtig kørsel i beboede områder og byg nogle
flere motorveje som erstatning for de farlige landeveje. Fjern desuden
afgiften på ESP, der er den største sikkerheds-bidragsyder i bilerne i meget
lang tid.


/Jan W Nielsen



Henrik B. (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-11-04 21:19


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:419f0dd5$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Stop den hysteriske snak om farten i sig selv - sæt i stedet fokus på
> spiritus, sikkerhedssele, forsigtig kørsel i beboede områder og byg nogle
> flere motorveje som erstatning for de farlige landeveje. Fjern desuden
> afgiften på ESP, der er den største sikkerheds-bidragsyder i bilerne i
> meget
> lang tid.

Hertil kommer at vi kører i alt sikrere biler.....

--
M.v.h.
------------------------------
Det handler om at ha' TRYK!



Ukendt (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-04 21:40

On Sat, 20 Nov 2004 10:26:43 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Gennemsnitshastigheden på motorvejen er slet ikke faldet så meget, at dét
>alene kan afstedkomme det fald, som vi ser.

Det kan vi godt blive enige om.

>
>Hvis man er i tvivl om, hvorvidt det er hastigheden som eneste faktor, der
>gør sig gældende, så kan man jo bare gå tilbage 5-10 år til det tidspunkt,
>hvor vi kørte med samme hastighed på motorvejene som i dag - dér var der
>MANGE flere dræbte. (Motorvejshastigheden er steget fra år til år i flere
>årtier.)
>
>Sandheden er, at det lave antal trafikdrab er en kombination af mange ting.

Yep, vi nærmer os!

<klipper lige en række udmærkede tiltag på motorvejene, som uden tvivl
har givet et bidrag>

Yderligere synes min hukommelse at fokusere på mindst tre større
begivenheder sidst på året 2003, som heldigvis ikke er gentaget i
2004. Det kan så skyldes mange ting, statistiske tilfældigheder ikke
undtaget. Jeg skal samtidig skynde mig at sige, at jeg oplever
motorvejstrafikken (udenfor myldretid) som væsentlig mere afslappet
end før de 130 så dagens lys. Selv lastbiler ser ud til at respektere
at hastighedsforskellen er blevet større - eller også har jeg bare
mødt nogle "søde" eksempler.

>
>Min personlige mening:
>
>Stop den hysteriske snak om farten i sig selv - sæt i stedet fokus på
>spiritus, sikkerhedssele, forsigtig kørsel i beboede områder og byg nogle
>flere motorveje som erstatning for de farlige landeveje. Fjern desuden
>afgiften på ESP, der er den største sikkerheds-bidragsyder i bilerne i meget
>lang tid.
>
I forbindelse med motorveje vil jeg nok mene, at gensidig respekt er
nummer et, så kommer mobiltelefoner, sprit og seler...
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Søren C. Fischer (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 20-11-04 10:47

Aksel skrev:

> For et år siden var mange politikere helt oppe og køre på grund af de
> forhøjede hastighedsgrænser på motorvejene, Rådet for større
> Færdselssikkerhed proklamerede at der ville komme mange flere
> alvorlige trafikulykker.

Ja det er ikke meget vi ser til Margrethe Auken i TV-Avisen i
øjeblikket.....

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk


Basil (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 20-11-04 11:21

Søren C. Fischer wrote:
> Aksel skrev:
>
>> For et år siden var mange politikere helt oppe og køre på grund af de
>> forhøjede hastighedsgrænser på motorvejene, Rådet for større
>> Færdselssikkerhed proklamerede at der ville komme mange flere
>> alvorlige trafikulykker.
>
> Ja det er ikke meget vi ser til Margrethe Auken i TV-Avisen i
> øjeblikket.....

Hun er HELDIGVIS flyttet til EU-land.
Kai



Thomas Strandtoft (20-11-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 20-11-04 10:56

Aksel wrote:

> Nu er tallene for de første 6 måneder af 2004 kommet. Et fald på 46% i
> forhold til første halvår 2003.

Nu skal statestikker generelt tages med et gran salt, hvis en bus
kører i grøften har det lige været "et blodigt år", fordi der
pludselig kom 30-40 ekstra kvæstede.. Det gakkede er at prøve at
lave politik udfra nogle statistikker der er sårbare overfor den
slags tilfældigheder..

Når det er sagt, så synes jeg ikke det er underligt, for folk
kører jo stadigvæk som de hele tiden har gjort (120 på
motorvejen), nu er det bare blevet lovligt noget oftere..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Bernhard Ege (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 21-11-04 12:14

Thomas Strandtoft wrote:
> Aksel wrote:
>
>
>>Nu er tallene for de første 6 måneder af 2004 kommet. Et fald på 46% i
>>forhold til første halvår 2003.
>
>
> Nu skal statestikker generelt tages med et gran salt, hvis en bus
> kører i grøften har det lige været "et blodigt år", fordi der
> pludselig kom 30-40 ekstra kvæstede.. Det gakkede er at prøve at
> lave politik udfra nogle statistikker der er sårbare overfor den
> slags tilfældigheder..
>
> Når det er sagt, så synes jeg ikke det er underligt, for folk
> kører jo stadigvæk som de hele tiden har gjort (120 på
> motorvejen), nu er det bare blevet lovligt noget oftere..

Du mener "mindst 120"?

Min oplevelse er at folk kører langsommere end før (mange med 110 km/t i
130 km/t zoner som skaber lange køer), men ikke spor bedre. Og spørger
man nogle hvorfor de kører langsommere så skyldes det ofte at politiet
laver øget overvågning af motorvejen og giver fartbøder i en lang
stribe. Penge har folk respekt for, men fartbøder er totalt latterlige
(som regel). Min respekt for politiet er dalet betydelig pga den
ensidige overvågning af samfundet.

mvh Bernhard

LostInSpace (23-11-2004)
Kommentar
Fra : LostInSpace


Dato : 23-11-04 02:22

Og det viser vel klart , at uheld sker ofte på grund af , at bilisterne har
travlt med at kigge efter politiet..
Man hører også oftet i radioen , at der er kiggekø... hvis der er sket et
haveri..eller uheld..

Og beder bilisterne om ikke at have så travlt med hvad der foregår på
modsatte side af vejen...
Gider de ikke lave kiggekøére,,, så hører man at de kører uansvarligt , og
at rednings mandskabet frygter for sit liv..


Hvis de bare gider at melde ud , hvad de vil have os til.......
Kan i huske i trafikradioen , hvordan vi skulle forholde os , ved Motorvejs
uheld...
Der gik ca. 14 dage før de var enige om og de ville køre op mellem rækken af
bilerne , og Retur i Nødsporet...

De sidste 500meter er fyldt op med biler som ikke kan vige ud til siderne ,
fordi at de er for tætpakkede , og returkørslen i nødsporet bliver standset
af broerne . hvor der sjældent er nødspor...



Så hold afstand og vær forudseende...
Så slipper man forhåbentlig for at ligge på en båre i tæt trafik...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste