|
| VW TDi - hvad f..... er forskellen?? Fra : HKN |
Dato : 19-11-04 17:23 |
|
Hej,
Sad og kiggede lidt på forskellige VW'ere; Golf, Bora og Passat i TDi
udgaver - og nu er jeg sgu forvirret!
Såvidt jeg kan se, så findes der 90, 100, 110, 115 og 130HK udgaver af deres
dieselmotor (1,9L), men er det ikke i bund og grund den samme motor der er
tale om, blot med forskellig ydelse? Dvs er vi i virkeligheden ikke blot
derhenne, hvor der er tale om alm chiptuning for at få den ydelse man vil
have ud af denne motor?
Desuden ser jeg at der er 6-trins gearkasse i nogle af modellerne også (kun
st. car?)
Hvis der er en venlig sjæl herinde som kan give et brugbart overblik, så vil
jeg være glad for det .-)
Mvh
Henrik
| |
Simon Vognsen (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Simon Vognsen |
Dato : 19-11-04 19:29 |
|
Hejsa
Ja, det kan godt se lidt indviklet ud.....
90hk/210nm traditionel dieselmoter med turbo, som kom frem midt i ´90
110hk/235nm samme motor men med variabel tubine geometri, og sikkert en
anden styreboks.
100hk/250nm ny generation dieselmotor med pumpe/dyse, hvor brændstoffet
bliver blæst ind under meget høj tryk. Det er VWs svar på commonrail.
115hk/285nm også pumpedyse
130hk/310nm også pumpedyse
Hvad der helt præcis er forskel ved de 3 pumpe/dyse motorer er jeg ikke klar
over, men jeg tror at 100hk er uden variabel turbine geometri.
Jeg vil helt klar anbefale en med pumpe/dyse. Jeg har selv kørt passat 90hk
og nu en 130hk, og der er en verden til forskel.
Simon
"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:419e1df9$0$86949$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Sad og kiggede lidt på forskellige VW'ere; Golf, Bora og Passat i TDi
> udgaver - og nu er jeg sgu forvirret!
>
> Såvidt jeg kan se, så findes der 90, 100, 110, 115 og 130HK udgaver af
deres
> dieselmotor (1,9L), men er det ikke i bund og grund den samme motor der er
> tale om, blot med forskellig ydelse? Dvs er vi i virkeligheden ikke blot
> derhenne, hvor der er tale om alm chiptuning for at få den ydelse man vil
> have ud af denne motor?
>
> Desuden ser jeg at der er 6-trins gearkasse i nogle af modellerne også
(kun
> st. car?)
>
> Hvis der er en venlig sjæl herinde som kan give et brugbart overblik, så
vil
> jeg være glad for det .-)
>
> Mvh
> Henrik
>
>
| |
Troels Pedersen (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Troels Pedersen |
Dato : 19-11-04 19:57 |
|
Simon Vognsen wrote:
> Jeg vil helt klar anbefale en med pumpe/dyse. Jeg har selv kørt
> passat 90hk og nu en 130hk, og der er en verden til forskel.
Ja forvirrende er det! Ved du evt. om man ud fra motor/stelnummer (eller
andet sted) kan se hvilken motor der er tale om?
--
MVH Troels
Ford Siera 2.0i DOHC
www.broendbjerg.dk
| |
Ukendt (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-11-04 20:37 |
|
> > Jeg vil helt klar anbefale en med pumpe/dyse. Jeg har selv kørt
> > passat 90hk og nu en 130hk, og der er en verden til forskel.
>
> Ja forvirrende er det! Ved du evt. om man ud fra motor/stelnummer (eller
> andet sted) kan se hvilken motor der er tale om?
>
Man kan se det på pr-sedlen i bilens servicebog eller i baggagerummet.
http://vwfanatic.dk/Info/PR-seddel.html
Der står bl.a. motortypen og bilens effekt i KW.
--
/Claus
http://vwfanatic.dk
| |
Troels Pedersen (20-11-2004)
| Kommentar Fra : Troels Pedersen |
Dato : 20-11-04 08:45 |
| | |
Henrik Bøgh (21-11-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Bøgh |
Dato : 21-11-04 12:14 |
|
En helt masse bits fra "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk>
til dk.fritid.bil gav følgende:
[...]
> Man kan se det på pr-sedlen i bilens servicebog eller i baggagerummet.
Nogen der ved hvor den seddel (typisk) sidder i en Sharan?
Jeg kan nemlig ikke finde den i min nyindkøbte, brugte, importede Sharan
fra .de. Hverken i servicebogen eller bag i.
[...]
> /Claus
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/
"It ain't easy having pals"
-- Casey Siemaszko as Charley Bowdre in 'Young Guns'
| |
Henrik Bøgh (21-11-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Bøgh |
Dato : 21-11-04 18:28 |
|
En helt masse bits fra Henrik Bøgh til dk.fritid.bil gav følgende:
[...]
> Nogen der ved hvor den seddel (typisk) sidder i en Sharan?
Fandt den :D
Den var inde bag værktøjsposeholderen (og dermed værktøjsposen) i det dertil
indrettede rum :)
[...]
> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/
--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/
"I was Sir Hump-a-lot riding my Guineverre"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'
| |
Ukendt (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-11-04 21:25 |
|
> Jeg vil helt klar anbefale en med pumpe/dyse. Jeg har selv kørt passat
90hk
> og nu en 130, og der er en verden til forskel.
Enig - jeg har i dag kørt i en Toledo TDi 130 hk med 6 gear boks - mindst
160 hk/360 Nm. Den kører fantastisk.
Der er jo kommet en Seat Ibiza TDi med standard 160 hk og 320 Nm - dén må
godt nok være ond med boks..
I så små biler kaster den jo forhjulene rundt blot man overvejer at træde på
speederen. Det kræver lidt tilvending, da kræfter kommer med det samme og
ikke langt oppe i omdrejningerne som ved en benzinmotor.
--
/ Jan W Nielsen
| |
Martin P. (20-11-2004)
| Kommentar Fra : Martin P. |
Dato : 20-11-04 19:30 |
|
"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:419e56b9$0$44281$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Enig - jeg har i dag kørt i en Toledo TDi 130 hk med 6 gear boks - mindst
> 160 hk/360 Nm. Den kører fantastisk.
Ja jeg synes også sådan en PD motor kører ganske godt når den kører.
En kammerat har en Golf 4 GTi TDi chippet til 146HK/416NM. Originalt er det
en 115HK/280NM. Den er der godt nok bid i ...
- Martin
| |
Mogens (22-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 22-11-04 17:51 |
|
"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
news:R2Mnd.67337$Vf.3337079@news000.worldonline.dk...
> Ja jeg synes også sådan en PD motor kører ganske godt når den kører.
> En kammerat har en Golf 4 GTi TDi chippet til 146HK/416NM. Originalt er
det
> en 115HK/280NM.
Måske _rullefeltet_ trænger til at få et service-eftersyn !!!
416 Nm kan på ingen måde passe - sammenlignet med Jan W's
kammerats Seat med den hypermoderne 140 hk motor (160 chippet)
Den har ikke engang 400 Nm !!!
| |
Ukendt (22-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-11-04 19:53 |
|
> 416 Nm kan på ingen måde passe - sammenlignet med Jan W's
> kammerats Seat med den hypermoderne 140 hk motor (160 chippet)
> Den har ikke engang 400 Nm !!!
Min kammerats Seat har godt nok kun den gamle 1,9 8V-motor med 130 hk
standard.
Denne motor får såvidt jeg ved op til knap 400 Nm med boks.
Med den lidt større turbo på den 150 hk-model af samme motor får den 440 Nm.
--
/ Jan W Nielsen
| |
Mogens (22-11-2004)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 22-11-04 20:25 |
|
"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:41a2358d$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Min kammerats Seat har godt nok kun den gamle 1,9 8V-motor med 130 hk
> standard.
OK - troede da det var den nye udgave.
Bilen er jo relativ ny...
> Denne motor får såvidt jeg ved op til knap 400 Nm med boks.
380 NM - http://bokstuning.dk/modeldetail.aspx?id=56
> Med den lidt større turbo på den 150 hk-model af samme motor får den 440
Nm.
Og derfor tror jeg ikke på skribentens skriblerier
| |
Thomas Landberg (22-11-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 22-11-04 23:09 |
|
>> Min kammerats Seat har godt nok kun den gamle 1,9 8V-motor med 130 hk
>> standard.
>
> OK - troede da det var den nye udgave.
> Bilen er jo relativ ny...
>
>> Denne motor får såvidt jeg ved op til knap 400 Nm med boks.
>
> 380 NM - http://bokstuning.dk/modeldetail.aspx?id=56
>
>> Med den lidt større turbo på den 150 hk-model af samme motor får den 440
> Nm.
>
> Og derfor tror jeg ikke på skribentens skriblerier
De tal jeg skriver vedr. PD-motorerne er minimums-oplysninger, specielt
f.s.v.a. moment. Den ringeste måling på en "gammel" 130hk TDi jeg lige kan
komme i tanke om er på ca. 420nm. Normalt ligger de på 440nm. Så den Jan W
har kørt i skulle også gerne ligge på et sted mellem 165-175hk og 420-440nm.
Forskellen på en 130hk og en 150hk's moment standard er kun 10nm og med boks
er forskellen og 10nm. "Fordelen" ved 150hk-versionen er nærmere, at den
store turbo kan blæse noget luft ind ved 4.000omdr/min.
Når man i en 130hk/310nm bil får 420-440nm med en boks, så skulle det ikke
undre mig at man kan få 416nm i en 285nm bil med en chip. Har da også set
eksempler på 130hk TDi'er der med chip har ligget på 185-190hk. Det er bare
et spørgsmål om hvor kær man har sin turbolader
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad
| |
Ukendt (23-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-11-04 10:00 |
|
> De tal jeg skriver vedr. PD-motorerne er minimums-oplysninger, specielt
> f.s.v.a. moment.
Ok - min kammerat har ikke fået den målt, da det ikke interesserer ham
voldsomt, om den lige har 360 eller 420 Nm og tilsvarende 150 eller 180 hk.
Bare den kan lave overhalinger uden man skal sidde og rive i gearstangen, og
det kan den, skal jeg love for.
Våd vej og nogle halvslidte fordæk kræver en meget forsigtig højre fod -
meget forsigtig.
--
/ Jan W Nielsen
| |
Thomas Landberg (23-11-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 23-11-04 12:43 |
|
> Ok - min kammerat har ikke fået den målt, da det ikke interesserer ham
> voldsomt, om den lige har 360 eller 420 Nm og tilsvarende 150 eller 180
> hk.
> Bare den kan lave overhalinger uden man skal sidde og rive i gearstangen,
> og
> det kan den, skal jeg love for.
>
> Våd vej og nogle halvslidte fordæk kræver en meget forsigtig højre fod -
> meget forsigtig.
Så er jeg ret enig med din makker. Men desværre er der en tendens til at
folk ser sig meget blinde på hk og nm og konkluderer at 175hk er meget bedre
end f.eks. 168. Men det der tæller er hvordan bilen kører på vejen og det
fortæller en rullefeltsmåling ikke ret meget om.
--
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad
| |
Ukendt (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-11-04 21:09 |
|
On Fri, 19 Nov 2004 17:23:22 +0100, "HKN"
<divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote:
>Hej,
>
>Sad og kiggede lidt på forskellige VW'ere; Golf, Bora og Passat i TDi
>udgaver - og nu er jeg sgu forvirret!
>
>Såvidt jeg kan se, så findes der 90, 100, 110, 115 og 130HK udgaver af deres
>dieselmotor (1,9L), men er det ikke i bund og grund den samme motor der er
>tale om, blot med forskellig ydelse? Dvs er vi i virkeligheden ikke blot
>derhenne, hvor der er tale om alm chiptuning for at få den ydelse man vil
>have ud af denne motor?
>
Det er i bund og grund samme motor, men så alligevel ikke. De er alle
baseret på Pumpe-Dyse teknikken så vidt jeg ved. Der skal lidt mere
end chiptuning til - motorernes turboer mv. er forskelligt udformet.
Men ved chiptuning kan du "stjæle" et trin måske mere. Som jeg husker
det er rækkefølgen:
115 HK - startede i Passat ca. 1997.
90/110 HK - nu er vi omkring 2000.
100 / 130 HK - 2002?.....opdatering.
150 HK yderligere pumpet version til "sportslige" modeller
(anførselstegn til ære for ejere af rigtige sportsvogne)
Yderligere mener jeg, der er bygget en 180 HK version , måske kun til
racing (mener at kunne huske noget om K. Thiim og denne maskine for
nogle år tilbage).
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI
| |
MM (19-11-2004)
| Kommentar Fra : MM |
Dato : 19-11-04 21:32 |
|
> Det er i bund og grund samme motor, men så alligevel ikke. De er alle
> baseret på Pumpe-Dyse teknikken så vidt jeg ved. Der skal lidt mere
> end chiptuning til - motorernes turboer mv. er forskelligt udformet.
> Men ved chiptuning kan du "stjæle" et trin måske mere. Som jeg husker
> det er rækkefølgen:
> 115 HK - startede i Passat ca. 1997.
> 90/110 HK - nu er vi omkring 2000.
> 100 / 130 HK - 2002?.....opdatering.
> 150 HK yderligere pumpet version til "sportslige" modeller
Det er nu ik helt rigtig kun næsten, jeg er ik 100% sikker på årstallene,
men rækkefølgen skulle vist være nogenlunde korrekt:
90 hk: blev introduceret i Audi 80, da den fik et facelift i 92, blev brugt
i passaten fra B4 modellen i 94 og frem til faceliftet af B5'en i 2000.
110 hk: blev introduceret i passaten i 96 og er i bund og grund en 90'er med
en anden turbo (Variabel Turbine Geometri), og nok også en anden
motorstyring.
115 hk: den første Pumpe-Düse motor, debutterede i passaten i 99 eller
deromkring.
100 hk: neddroslet PD motor, erstatter 90 hk dieslen i passaten ved
føromtalte facelift i 2000.
130 hk: erstatter 110 hk motoren, og er s'følig også en PD konstruktion.
150 hk: jeg tror kun den fantes i golf / bora (og seat) og kom vist i 2001,
er dog ik helt sikker på dette.
Der er desuden ingen tvivl om at har man først prøvet en PD motor, så føles
en alm. TDI rimelig død...
| |
Brizz (19-11-2004)
| Kommentar Fra : Brizz |
Dato : 19-11-04 23:11 |
|
> 100 / 130 HK - 2002?.....opdatering.
Min er med 130hk og fra 6 mdr. 2001
og for at krydre lidt har den røde DI og sølvfarvet T
Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
| |
Gismo (20-11-2004)
| Kommentar Fra : Gismo |
Dato : 20-11-04 00:11 |
|
Brizz wrote:
>> 100 / 130 HK - 2002?.....opdatering.
>
> Min er med 130hk og fra 6 mdr. 2001
> og for at krydre lidt har den røde DI og sølvfarvet T
>
Det har min også, men er en PD 100
Gismo.
| |
Brizz (20-11-2004)
| Kommentar Fra : Brizz |
Dato : 20-11-04 00:19 |
|
> > Min er med 130hk og fra 6 mdr. 2001
> > og for at krydre lidt har den røde DI og sølvfarvet T
> >
>
> Det har min også, men er en PD 100
Hmm mystisk..og her troede jeg lige at jeg havde fattet systemet
Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
| |
Kim (20-11-2004)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 20-11-04 10:06 |
|
"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:419e7f54$0$33743$14726298@news.sunsite.dk...
>> > Min er med 130hk og fra 6 mdr. 2001
>> > og for at krydre lidt har den røde DI og sølvfarvet T
>> >
>>
>> Det har min også, men er en PD 100
>
> Hmm mystisk..og her troede jeg lige at jeg havde fattet systemet
>
> Mvh Brian
> ---
> www.gronaerten.dk
Der er forskel på hvilken model der har rød DI min 101 hk. Polo 9N har , men
jeg tror først en Golf har ved 130 hk. med PD motoren
Kim
| |
|
|