Bil på slæb
Fra : Morten Snedker

Dato : 19-11-04 09:17

Må man have en bil på slæb (link til § vil være dejligt).

Hvis ja, hvor hurtigt må man køre?

xpost: dk.videnskab.jura + dk.fritid.bil
fut: dk.fritid.bil
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-11-04 19:10

> Må man have en bil på slæb (link til § vil være dejligt).
>
> Hvis ja, hvor hurtigt må man køre?

Svjh 30 km/t.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 21-11-04 13:26

> Svjh 30 km/t.

Hæ, jeg en bil på slæb på Helsingør-motorvejen. Det var vist ikke lovligt?

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 16:09

On Sun, 21 Nov 2004 13:25:49 +0100, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

>Hæ, jeg en bil på slæb på Helsingør-motorvejen. Det var vist ikke lovligt?

Næh, det var den nemmeste måde at komme af med to stk. kørekort på,
hvis der var kommet en patruljevogn forbi.
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-11-04 11:30

Ivan Madsen telepaterede følgende til sin PC:
> Næh, det var den nemmeste måde at komme af med to stk. kørekort på,
> hvis der var kommet en patruljevogn forbi.

Kommer da an på, hvor de kommer fra, og hvor hurtigt de kørte.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Aksel

Dato : 19-11-04 09:57

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" <morten"udelad"@<udelad> skrev i en
meddelelse news:hsarp0d7k7k9d6q5v90he4sj1m0r7gevmp@4ax.com...

http://www.rescue.dk/vedtaegter%20og%20love/bekendtgoerelse_om_slaebning_af_koe.htm

Fra : Jakob H

Dato : 19-11-04 10:04

Det lærte du da da du tog dit kørekort!

Du må gerne have en bil på slæb og du må maks køre 30km/t.

Jeg håber du selv regner ud at der skal sidde en i bilen du slæber - også
med kørekort.

mvh Jakob

Fra : Morten Snedker

Dato : 19-11-04 10:26

On Fri, 19 Nov 2004 10:04:19 +0100, "Jakob H"
<jak9e@9myhidde9nagend9a.co9m> wrote:

>Det lærte du da da du tog dit kørekort!

Ja, men det er længe siden - så derfor spørger jeg igen.
Tak til Aksel for fyldestgørende svar.

mvh /Snedker
---

Fra : Leonard

Dato : 19-11-04 13:35

Morten Snedker <morten"udelad"@<udelad>dbconsultdotdk> wrote:

>Må man have en bil på slæb (link til § vil være dejligt).

Ja, men jeg kan ikke finde reglerne.

>Hvis ja, hvor hurtigt må man køre?

30 km/t

--
Leonard

Fra : Rander

Dato : 19-11-04 14:40

Fri, 19 Nov 2004 09:16:49 +0100 brugte Morten Snedker
<morten"udelad"@<udelad>dbconsultdotdk> 10 linier på at fortælle dette til
dk.fritid.bil:

>Må man have en bil på slæb (link til § vil være dejligt).
>Hvis ja, hvor hurtigt må man køre?

§ 70. Til bil, bortset fra ledbus, må kobles ét påhængskøretøj. Til
motorcykel, herunder motorcykel med sidevogn, jf. stk. 2, må kobles én
påhængsvogn eller ét påhængsredskab. Til traktor og motorredskab må kobles
to påhængsvogne eller én påhængsvogn og ét påhængsredskab. Til cykel må
kobles én påhængsvogn. Til knallert må ikke kobles påhængskøretøj.

Stk. 2. Til motorcykel og cykel må kobles sidevogn, der skal være
anbragt til højre for motorcyklen eller cyklen. Til knallert må ikke kobles
sidevogn.

Stk. 3. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om tilkobling af
påhængskøretøj og sidevogn, herunder fastsætte bestemmelser om de
køretøjer, der kan sammenkobles. Trafikministeren kan endvidere fastsætte
bestemmelser om, hvad der må medføres på sådanne køretøjer.
Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om fravigelse af bestemmelsen i
stk. 1, 3. pkt., for kørsel inden for særlige områder.

Stk. 4. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om slæbning af
køretøjer.

Ja, vi blev jo ikke enormt meget klogere af stk. 4... Politivedtægten giver
heller ikke noget, men det gør Bekendtgørelse om slæbning af køretøjer (BEK
nr 161 af 22/03/1999 (Gældende)). Her står:

§ 8. For et bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj delvist ophængt i
løftebom eller andet bjærgningsaggregat, er den højst tilladte hastighed 70
km/t, hvis:

1) det slæbte køretøjs faktiske vægt ikke overstiger halvdelen af
bjærgnings- køretøjs egenvægt, og

2) det slæbte køretøjs styrende hjul er ophængt.

Hvis det slæbte køretøjs faktiske vægt overstiger en fjerdedel af
bjærgningskøretøjets egenvægt, skal bjærgningskøretøjet være forsynet med
blokeringsfri bremser.

Stk. 2. Såfremt betingelserne i stk. 1 ikke er opfyldt, er den højst
tilladte hastighed 50 km/t.

Stk. 3. For bjærgningskøretøj, der slæber et køretøj ved hjælp af wire,
tov eller stangforbindelse, er den højst tilladte hastighed 30 km/t. Ved
slæbning på motorvej og motortrafikvej er den højst tilladte hastighed dog
40 km/t.

Stk. 4. Et bjærgningskøretøj må slæbe et påhængskøretøj med højst 70
km/t. Såfremt påhængskøretøjets bremser ikke er i forskriftsmæssig stand
eller ikke er tilkoblet bjærgningskøretøjets bremsesystem, må slæbning kun
foregå med højst 30 km/t, dog 40 km/t ved slæbning på motorvej og
motortrafikvej og 50 km/t såfremt det slæbte påhængskøretøjs faktiske vægt
ikke overstiger halvdelen af det trækkende bjærgningskøretøjs egenvægt.

Stk. 5. Ved slæbning, der ikke foregår med et bjærgningskøretøj,
herunder slæbning med et påhængsredskab, er den højst tilladte hastighed 30
km/t.

Stk. 6. Er der for det trækkende eller det slæbte køretøj fastsat en
lavere hastighedsgrænse i medfør af færdselslovens § 43, gælder denne
hastighedsgrænse.

Altså max. 30 km/t når du trækker brormands bil efter din egen. Læs selv
videre på <http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19990016105REGL>.
--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Gud kommer egentlig fra Gudhjem. (Lars Henrik, 5 år)

Fra : Henning

Dato : 19-11-04 14:57

On Fri, 19 Nov 2004 09:16:49 +0100, Morten Snedker
<morten"udelad"@<udelad>dbconsultdotdk> wrote:

>Må man have en bil på slæb (link til § vil være dejligt).
Ja - chaufføren i den slæbte bil skal have kørekort til biltypen. Må
kun foregå på almindelig landevej, går du i stå på motorvej må du
slæbes til nærmeste afkørsel.

>Hvis ja, hvor hurtigt må man køre?

30km/t. Husk 40%-reglen, dvs. kører du stærkere end 42 mister du
kørekortet!

Fra : blue

Dato : 19-11-04 19:49

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - chaufføren i den slæbte bil skal have kørekort til biltypen. Må
> kun foregå på almindelig landevej, går du i stå på motorvej må du
> slæbes til nærmeste afkørsel.

Og det står hvor?

> 30km/t. Husk 40%-reglen, dvs. kører du stærkere end 42 mister du
> kørekortet!

Forkert. Der er en 60%-regel - § 126, stk. 1, nr. 3.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 19-11-04 20:14

"blue" <dont@try.it> skrev i en meddelelse
> "Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Og det står hvor?

Jeg kan ikke give dig paragrafen, men med 30km/t er man til væsentlig gene
for trafikken, og derfor bør man køre af ved første afkørsel...

> Forkert. Der er en 60%-regel - § 126, stk. 1, nr. 3.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL står der ellers:

3) under kørsel i et af de i § 43 nævnte køretøjer, under kørsel med
blokvogn eller mobilkran, jf. § 86, stk. 1, samt ved slæbning af køretøjer,
jf. § 70, stk. 4, har overskredet de for sådanne køretøjer tilladte
hastigheder, jf. §§ 42 og 43, eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved
færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 70 pct. for
hastighedsgrænser på højst 30 km i timen eller med mere end 40 pct. for
hastighedsgrænser på over 30 km i timen

Men den er sikkert uddateret, der står fx stadig 0,80 promille...

Fra : Henning Sørensen

Dato : 20-11-04 09:23

"Brian Axelgaard" <Ask@for.it> skrev i en meddelelse
[snip]
> Jeg kan ikke give dig paragrafen, men med 30km/t er man til væsentlig gene
> for trafikken, og derfor bør man køre af ved første afkørsel...

Kommer til at tænke på en hændelse som min far var udsat for, for mange år
siden (jeg var en lille knægt..)
Hans bil gik i stå på motorvejen og en venlig sjæl tilbød at slæbe ham til
nærmeste servicestation (det var dengang der fandtes servicestationer i
ordets egentlige betydning...)
De bliver så standset af politiet lige efter en afkørsel og får at vide, at
de får en bøde, hvorefter slæbet fortsætter - men kun til næste afkørsel!

Nå - men den gamle får så den tossede idé, at han ikke behøver at betale,
eftersom han jo sidder i bilen bagved og derfor ingen indflydelse har på,
hvorhen turen går. Så han undlader at betale, hvorefter sagen kommer for en
dommer, som ganske rigtigt giver ham ret. Hvordan det fortolkes idag ved jeg
ikke, men dengang omkring 1970 slap han

/Henning.

Fra : Vibeke

Dato : 19-11-04 23:34

> Ja - chaufføren i den slæbte bil skal have kørekort til biltypen. Må
> kun foregå på almindelig landevej, går du i stå på motorvej må du
> slæbes til nærmeste afkørsel.

Det er ikke korrekt. iflg. Bekendtgørelse om slæbning af køretøjer § 9 Stk
4. Andre køretøjer end bjærgningskøretøjer må ikke benyttes til slæbning på
motorvej.

(men lad os da lige tage lidt mere af den paragraf:
Et bjærgningskøretøj må foretage slæbning på motorvej, såfremt dets højst
tilladte hastighed under slæbning er 70 km/t, jf § 8 stk 1
Stk 2 Et bjærgningskøretøj, hvis højst tilladte hastighed under slæbing er
40 eller 50 km/t, jf § 8 stk 1-4, må dog foretage slæbning til nærmeste til-
og frakørsel. Derudover må der slæbes på motorvejsstrækninger, der går over
broer eller gennem tuneller, såfremt de nærmeste til- og frakørsler til
disse strækninger anvendes. Der skal anvendes havariblink på begge køretøjer
samt gult blinkende afmærksningslygte, som er synlig bagfra. Såfremt ingen
faktiske akseltryk overstiger 8 tons, skal slæbning ske i nødsporet, hvis et
sådan findes. )

Så går man i stå på motorvejen SKAL du have fat i et bjærgningskøretøj (som
er synet og godkendt af Statens Bilinspektion) - altså falck eller lign.

Så det er nok nemmere at sige at man må slæbe alle steder - undtagen på
motorvej og motortrafikvej (hvor der gælder det samme som for motorvej).

/Vibeke

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-11-04 18:55

Vibeke wrote:

> [...]
> Så det er nok nemmere at sige at man må slæbe alle steder - undtagen på
> motorvej og motortrafikvej (hvor der gælder det samme som for motorvej).

Hvis altså ikke det køretøj der slæbes køre tvangsrute, så SKAL tvangsruten
overholdes. Og nej det er ikke altid bare at omlade til andet køretøj der
selv kan køre tvangsruten.

Ivar Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-11-04 21:20

"Ivar Madsen" wrote

> Hvis altså ikke det køretøj der slæbes køre tvangsrute,

Og hvor store er det lige de køretøjer er?

- Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-11-04 01:03

Peter Lykkegaard wrote:

> Og hvor store er det lige de køretøjer er?

Jeg ved ikke lige hvor små de kan være, men de kan være endog meget store.
Der kan være flere grunde til tvangsrute. Farligt gods er en, store
blokvogne en anden.

Ivar Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-11-04 03:11

"Ivar Madsen" wrote

> Jeg ved ikke lige hvor små de kan være, men de kan være endog meget store.
> Der kan være flere grunde til tvangsrute. Farligt gods er en, store
> blokvogne en anden.

Ok tænkte det nok, så er der vel et bjergningskøretøj involveret hvis der
skal slæbes?

- Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-11-04 11:37

Peter Lykkegaard wrote:

> Ok tænkte det nok, så er der vel et bjergningskøretøj involveret hvis der
> skal slæbes?

Klart. Jeg tror ikke at der er mange lastvogns vognmænd begynder på at slæbe
deres vogne, hvis de bryder ned.

Ivar Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-11-04 15:00

"Ivar Madsen" wrote

> Klart. Jeg tror ikke at der er mange lastvogns vognmænd begynder på at
> slæbe
> deres vogne, hvis de bryder ned.

Tjahh, cirkus?
Iøvrigt gik Vibekes kommentar på slæbning af køretøj under 3500 kg

- Peter