/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sharan TDi: Batteriproblemer
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 17-11-04 18:10

Svende på dk.fritid.bil,

Jeg har en 3 år gammel Sharan 1,9 TDi, som jeg købte for 4 md. siden.

Her på det seneste har jeg haft problemer med at den ikke vil starte.
Det er tydeligt at det er fordi den mangler strøm: ingen lys i
instrumenterne/ og volt-meteret kommer slet ikke over 8V og igen
blinken i startspærre-pæren.

Den var til service for nogen tid siden hvor jeg fik at vide at
batteriet skulle lades op.

Her troede jeg, at man blot skulle køre i bilen hver dag for at lade
den op, men det er tydeligvis ikke nok. Den er helt død (jeg forsøgte
at starte den via kabler fra en anden bil uden succes).

Er batteriet død/skal jeg købe ny batteri? Hvor langt skal man køre
(generelt) for at lade et batteri op - både når det er helt tomt - og
til daglig for at holde spændingen oppe?

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>


 
 
Henrik Bøgh (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 21-11-04 12:09

En helt masse bits fra Peter Fjelsten til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det er tydeligt at det er fordi den mangler strøm: ingen lys i
> instrumenterne/ og volt-meteret kommer slet ikke over 8V og igen
> blinken i startspærre-pæren.

De 8V; hvordan og hvornår måler du dem?

Du skulle gerne - under kørsel når der lades på bilen - komme op på ca. 1,2*
den nominelle batterispænding (12V) - h.v.s. at du skulle gerne kunne måle
14,4V over polerne.
Når så batteriet er ladt op skulle der gerne sidde et relæ der slår laderen
fra (dette kan være svært i praksis da der hele tiden er strømforbrugere i
moderne dieselbiler, men jeg _mener_ at laderelæet i Sharanen har en periode
hvor det ikke lader - anyone?).

[...]

> <author> Peter Fjelsten </author>

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Assumption is the mother of all fuck ups!"
-- Everet McGill as Penn in 'Under Siege 2: Dark Territory'


Peter Fjelsten (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 21-11-04 14:17

Henrik Bøgh wrote in Message-ID:
<1263268.AHbanh5qZR@henrik.lan.lagengymnastik.dk>:

> De 8V; hvordan og hvornår måler du dem?

Bilen holder stille - mål med et multimeter over polerne. Der er ingen
tvivl - det er helt dødt. Spændingen er nu 1,5V - det skal skiftes.

> Når så batteriet er ladt op skulle der gerne sidde et relæ der slår
> laderen fra (dette kan være svært i praksis da der hele tiden er
> strømforbrugere i moderne dieselbiler, men jeg _mener_ at laderelæet i
> Sharanen har en periode hvor det ikke lader - anyone?).

Ja, det ville jer gerne vide - altså hvor lange ture jeg skal køre for
at den begynder at oplade.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>


Henrik Bøgh (21-11-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Bøgh


Dato : 21-11-04 16:13

En helt masse bits fra Peter Fjelsten til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Ja, det ville jer gerne vide - altså hvor lange ture jeg skal køre for
> at den begynder at oplade.

Det kan jeg så godt svare på.
Den begynder at lade lige så snart batteriniveauet er under et vist niveau. I
dit tilfælde lige så snart du starter motoren. I praksis vil den blive ved
med at lade lige så længe motoren kører (mit spørgsmål før var nok nærmest af
akademisk interesse og uden - eller med meget lille - praktisk betydning).

> <author> Peter Fjelsten </author>

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"You got some quality rage going on!"
-- Eliza Dushku as Faith in 'Buffy the Vampire Slayer'


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste