Moment kontra hestekræfter ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-04 12:53

Hej NG.

Jeg ved godt det er blevet debatteret mange gange før, men jeg kunne ikke
finde svar på dette:

I dagligdagen, hvilken bil vil være mest anvendelig hvis man tænker på at 80
% er motorvejskørsel:

bil 1: 132 HK og 180 NM
bil 2: 90 HK og 205 NM

Vil de føles ens så længe man ikke har brug for ræs og topfart ?

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-11-04 13:00

Christian B. Andresen skrev:

> Vil de føles ens så længe man ikke har brug for ræs og topfart ?

Det kommer an på gearingen og momentkurven.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-04 13:08

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message

> Det kommer an på gearingen og momentkurven.

OK, det er nog ikke lige til at finde ud af gearingen.
Mht. momentkurven så er 1) benzin (2.0i 16V) og 2) er diesel (2.0 HDi)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-11-04 13:05

> [...]
>
> bil 1: 132 HK og 180 NM
> bil 2: 90 HK og 205 NM
>
> Vil de føles ens så længe man ikke har brug for ræs og topfart ?

Man skal også kende gearingen for at kunne svare på det, men hvis bilerne er
gearet som jeg gætter på de er (altså som en benziner for den første og en
diesel for den næste), så vil du på motorvejen føle, at førstnævnte er
hurtigst. Den ligger på flere omdrejninger og det kompenserer for de få
manglende nm. Men den sidstnævnte vil nok være den mindst støjende.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-04 13:09

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> [...]
> hurtigst. Den ligger på flere omdrejninger og det kompenserer for de få
> manglende nm. Men den sidstnævnte vil nok være den mindst støjende.

Føle pga. lyden eller reelt føle ?

Fra : Søren Christensen

Dato : 17-11-04 13:10

> [...]
>
> bil 1: 132 HK og 180 NM
> bil 2: 90 HK og 205 NM
>
> Vil de føles ens så længe man ikke har brug for ræs og topfart ?

Det vil jeg mene den med 132Hk og 180Nm vil.
Der er trods alt hele 42hk til forskel men kun 25NM til forskel.
Tror den med 132Hk og 180Nm vil være mere omdrejningsvillig.

Venligst

Fra : Leonard

Dato : 17-11-04 13:11

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Vil de føles ens så længe man ikke har brug for ræs og topfart ?

Smager æbler og pærer ens så længe man ikke kigger på dem?

Du kan ikke sammenligne 2 biler kun udfra HK/moment.
Jeg har 2 biler:
bil 1: 62HK/140Nm
bil 2: 105HK/250Nm
bil 1 føles i alle situationer kvikkere end bil 2, hvilket jo nok
skyldes at bil 1 har en egenvægt på 800 kg mens bil 2 vejer 2.000 kg.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-04 13:19

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> [...]
> bil 1 føles i alle situationer kvikkere end bil 2, hvilket jo nok
> skyldes at bil 1 har en egenvægt på 800 kg mens bil 2 vejer 2.000 kg.

De vejer stort set det samme, er søsterbiler fra hvert sit mærke.

Fra : Peter C:\\

Dato : 17-11-04 13:16

> [...]
> finde svar på dette:
>
> I dagligdagen, hvilken bil vil være mest anvendelig hvis man tænker på at

Undskyld, men jeg kan ikke dy mig for at spørge
Er der tale om Ford Escort RS Turbo og VW Golf TDi ...eller en PSA HDi´er ?
(jeg synes jeg kan genkende effekttallene

for at man kan sige noget om anvendelighed ved dagligt brug kunne det være
interessant at kende omdrejningstallene hvor de angivne effekter ligger

MVH Peter C:\

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-04 13:20

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message

> [...]
>
> Undskyld, men jeg kan ikke dy mig for at spørge
> Er der tale om Ford Escort RS Turbo og VW Golf TDi ...eller en PSA HDi´er
?

bil 1: 2.0i 16V benzin PSA
bil 2: 2.0 PSA HDi

> for at man kan sige noget om anvendelighed ved dagligt brug kunne det være
> interessant at kende omdrejningstallene hvor de angivne effekter ligger

Hvor finder man det henne ?

Fra : Peter C:\\

Dato : 17-11-04 13:36

> Hvor finder man det henne ?

Hmm..det plejer at være oplyst umiddelbart efter selve effekten ..altså
f.eks " 90 HK v. 4000 omdr og 205Nm v. 1900 omdr"
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=20692&cache=no

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-04 13:49

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
> finde svar på dette:
>
> I dagligdagen, hvilken bil vil være mest anvendelig hvis man tænker på at

5500 o/min og 4200 o/min

> bil 2: 90 HK og 205 NM

4000 o/min og 1900 o/min

Fra : p.jarnbak

Dato : 17-11-04 16:12

> [...]
>
> bil 1: 132 HK og 180 NM
> bil 2: 90 HK og 205 NM
>
> Vil de føles ens så længe man ikke har brug for ræs og topfart ?

Jeg vil vælge bil 2 da den nok har flest hk og moment ved motorvejs
hastighed(uden at geare ned).
Der er nok noget elastik når man giver gas i bil 1, da det bare er en slap
benziner(moment som en kædesav)
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-04 18:22

> [...]
> finde svar på dette:
>
> I dagligdagen, hvilken bil vil være mest anvendelig hvis man tænker på at

Den med mindst larm i kabinen

--
Tom

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-11-04 08:22

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Den med mindst larm i kabinen

Det afhænger jo så vel også meget af dækkene.
Og så vil den som kører med de laveste omdrejninger vel også være mindre
støjende ?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-11-04 17:57

> [...]
> the questioners the question they've been questioning.
> -- George W. Bush, Austin, Texas, Jan. 8, 2001

Jeg vil mene at det primært afhænger af hvor godt den pågældende bil er
støjdæmpet, den med de færreste omdrejninger kan godt larme mest af de to.

Med venlig hilsen Kim