Overhaling/forbikørsel
Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 18-05-01 08:47

Hej

Er der nogen, der kan hjælpe mig med en definition af henholdsvis
overhaling og forbikørsel?

Må man lave en forbikørsel højre om, dvs. inden om, hvis der er flere
vognbaner? Jeg mener at kunne huske fra teoritimerne, at svaret er ja,
men det er efterhånden nogle år siden, så jeg er i tvivl (jeg behøver
ikke få oplyst om risikoen ved den slags manøvre

--
Susanne

GSX-R 400 R

Fra : boe

Dato : 18-05-01 09:00

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> [...]
> men det er efterhånden nogle år siden, så jeg er i tvivl (jeg behøver
> ikke få oplyst om risikoen ved den slags manøvre

Det må du ved kørsel i tæt trafik hvor farten bestemmes af den
forankørende - d.v.s. kø-kørsel. Så generelt er svaret et stort, rungende
NEJ.

Bo, VF1000F

Fra : Mads Krog-Jensen

Dato : 18-05-01 09:04

Well, så vidt jeg husker siger loven vist, at tæt trafik bestemmes af 3
foran kørende biler i samme bane, dvs at hvis man kører 3 - 4 i inderbanen
og overhaler yderbanen er det jo egentlig lovligt! Ellers skal du holde dig
pænt bagved venstre bane's kørere.

/Mads, YZF 1000 R

Fra : boe

Dato : 18-05-01 09:11

> [...]

> Det må du ved kørsel i tæt trafik hvor farten bestemmes af den
> forankørende - d.v.s. kø-kørsel. Så generelt er svaret et stort, rungende

Omvendt må man heller ikke køre i 2. vognbane uden grund, man skal køre ind
i 1. vognbane så snart der er plads. Derved bliver din overhaling til højre
både overflødig og umulig. Men gæt selv hvem politiet vælger at give en
bøde, hvis du overhaler indenom

Bo, VF1000F

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 18-05-01 09:27

> [...]
højre
> både overflødig og umulig. Men gæt selv hvem politiet vælger at give

Ja, det er sådan set også det, der var anledning til mit spørgsmål. Alt
for mange ligger og flandrer i den yderste vognbane, selv om der er
rigeligt plads i den eller de inderste baner og man blinker med lyset på
lang afstand.

Susanne

Fra : boe

Dato : 18-05-01 09:43

> [...]
> for mange ligger og flandrer i den yderste vognbane, selv om der er
> rigeligt plads i den eller de inderste baner og man blinker med lyset på

Du har så evigt ret. Derfor er det også sk... irriterende, at de så sjældent
får bøder. Hvis man kører ud på starten af en 3-sporet (i hver retning
motorvej, kan man være helt sikker på, at de fleste bilister lægger sig
direkte ud i 2. vognbane og bliver der. Det samme sker over
lillebæltsbroen - alle mand til 2. vognbane! Jeg tror sg'u at folk har så
ringe tillid til egne evner bag et rat, at de tror de kører i vandet, hvis
de befinder sig tæt på kanten i 1. vognbane....

Bo, VF1000F

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 18-05-01 09:46

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev
Jeg tror sg'u at folk har så
> ringe tillid til egne evner bag et rat, at de tror de kører i vandet,
hvis
> de befinder sig tæt på kanten i 1. vognbane....

*LOL*

Det "værste", jeg har oplevet på den konto, var en taxa-chauffør, der
sneglede sig af sted i 3. vognbane på en øde motorvej på Amager og bare
ikke ville skifte vognbane, da der kom hurtigere trafik bagfra.

Susanne

Fra : Sand

Dato : 18-05-01 09:48

> [...]
bare
> ikke ville skifte vognbane, da der kom hurtigere trafik bagfra.
Til hans forsvar, kunne det jo være han skulle svinge til venstre
længere fremme :0))

Mvh. Sand
tilsyneladende skal til venstre længere fremme "

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 18-05-01 09:52

"Sand" <andpe_96@hotmail.com> skrev
> Til hans forsvar, kunne det jo være han skulle svinge til venstre
> længere fremme :0))

Du kender vist ikke motorvejen på Amager

Susanne

Fra : Armand

Dato : 18-05-01 15:13

boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en

> [...]
vandet,
> hvis de befinder sig tæt på kanten i 1. vognbane....

Det er min sørgelige erfaring at et stort antal af trafikanter der
bruger Den Nye Lillebæltsbro, slet og ret er højderædde og ikke tør
befinde
sig ude til højre hvor man kan se ud/ned

--
Armand.
(hvis frue foretrækker at blive transporteret over den "gamle", og

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 21-05-01 10:35

"Spor 2....."

Eller endnu værre, spor 3. Jeg har på Lillebæltsbroen været udsat for at
møde en bil i spor 3, lige efter toppen. En af dem med blød hat (= læs meget
langsom kørsel). Og broen var stort set ellers helt øde, kun mig og bilen
var på broen (og måske et par stykker i modsat retning ). Jeg i spor 1.
Der burde være store bøder for den slags.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-05-01 09:01

Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> wrote in article
<9e2k1d$i4o$1@news.net.uni-c.dk>...
> Er der nogen, der kan hjælpe mig med en definition af henholdsvis
> overhaling og forbikørsel?

Hmmm, en lille smule blank her, men en forbikørsel kræver vel 2 baner?

> [...]
> men det er efterhånden nogle år siden, så jeg er i tvivl (jeg behøver
> ikke få oplyst om risikoen ved den slags manøvre

Den her kan jeg til gengæld

Ja, man må gerne køre forbi højre om så længe der er kø i begge vognbaner
og det er den forreste der bestemmer farten. Jeg synes jeg kan huske at kø
er defineret som mere end 4 biler i hver vognbane.
Så hvis der holder en lille Michael Schumacher forrest i inderste bane må
du gerne følge ham (indtil fartgrænsen nåes naturligvis

--
Mikkel

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 18-05-01 12:58

On Fri, 18 May 2001 08:01:23 GMT, "Mikkel Christensen"
<mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> wrote:

>Så hvis der holder en lille Michael Schumacher forrest i inderste bane må
>du gerne følge ham (indtil fartgrænsen nåes naturligvis

Det vil man da ikke komme til at inderhale nogen af (med tanke på MS'
"forrygende" start fra Pole Position i Østrigs GP

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-05-01 13:45

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> wrote in article
<y78N6.83$kL.6935@news.get2net.dk>...

> Det vil man da ikke komme til at inderhale nogen af (med tanke på MS'
> "forrygende" start fra Pole Position i Østrigs GP

Hehehe, næh men det var den eneste racerbils pilot jeg lige kunne komme i
tanke om.

Men hvad så med *anonym* i hans Opel GSi 16V med dunkende bas og
tilbagelænet sæde...

--
Mikkel

Fra : Sand

Dato : 18-05-01 09:02

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> Må man lave en forbikørsel højre om, dvs. inden om, hvis der er flere
> vognbaner?
Ja!, hvis det er i forbindelse med en forgrening af vejen eller hvis det
andet køretøj viser tegn til venstresving, eller du selv kører i en
højresving-bås.
Det er i hvertfald lige de situationer, jeg mener at kunne huske, som
lovlige :0)

Mvh. Sand
|| Bol d'Or ||

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 18-05-01 12:59

tjjaa betjenten der stoppede mig fortalte at man kun må overhale indenom
hvis yderbanerne køre væsentligt under den skiltede hastighed.

Alligvel blev han pisse sur da lige efter kørte 90 fra hans knudsens plads
KBH mod helsingør i inderbanen og inderhalede en mængde madkasser som lå i
2. og 3. vejbane med 80 km/t...og kæmpede pga af myldertiden !!!

men vi fik lige en snak igen 5 km længere nede af vejen....det var meget
varmt og fugtigt den dag.....han mente ikke jeg kunne tillade mig det
nummer...ok jeg ovehalede også en last bil eller to som lå i
inderbanen...vec at trække ud i 2. bane og så tilbage igen.......

det endte med han skrev en masse ned ....men jeg har endnu ikke hørt noget
og det er 1 år siden....

nå men ...tjaaaa...øhh så må i selv drage konklusion

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Kenneth

Dato : 18-05-01 14:52

> det endte med han skrev en masse ned ....men jeg har endnu ikke hørt noget
> og det er 1 år siden....
>
> nå men ...tjaaaa...øhh så må i selv drage konklusion

....ergo, det kommer an på om betjenten der stopper een, lige har fået skæld
ud af konen & om fammiliens gravhund har tisset i hans sutsko :)

--
Venligst
Kenneth

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 18-05-01 22:46

"Susanne Lund Pedersen skrev: "Er der nogen, der kan hjælpe mig med en
definition af henholdsvis
> [...]
> men det er efterhånden nogle år siden, så jeg er i tvivl (jeg behøver
> ikke få oplyst om risikoen ved den slags manøvre

Der er kommet en del forskellige svar, så jeg vil lige bidrage med hvad jeg
mener er det korrekte;

Overhaling skal ske til venstre (venstre om). Man må dog gerne overhale
højre om, hvis den forankørende viser tydeligt tegn til venstresving.
Er trafikken tæt og fremføres i flere (mere end 1) vognbaner og hastigheden
bestemmes af den/de forankørende må man ligeledes gerne overhale højre om.
Så kaldes det forbikørsel.
Og ja! Man skal generelt holde så langt til højre som muligt.
Mvh.
Jacob

Fra : Armand

Dato : 19-05-01 00:57

Jacob Trøst Nielsen <akke@get2net.dk> skrev i en

> Er trafikken tæt og fremføres i flere (mere end 1) vognbaner og
hastigheden
> bestemmes af den/de forankørende må man ligeledes gerne overhale højre
> om. Så kaldes det forbikørsel.

Paradoksal regel, eftersom at der nødvendigvis må være én aller forrest
som ikke har "en foran sig", og derved gør noget ulovligt; men samtidig
letter skyldspresset for de øvrige bagvedkørende, som blot "følger
efter" :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-05-01 09:38

On Sat, 19 May 2001 01:56:33 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej.

>hastigheden

Der var den rigtige formulering

> [...]
>som ikke har "en foran sig", og derved gør noget ulovligt; men samtidig
>letter skyldspresset for de øvrige bagvedkørende, som blot "følger

Næ, det er ikke altid ar den der ligger forrest foretager sig noget
ulovligt selv om, resten af medtrafikanterne i højre vejbane tvinges
til "forbikørsel".
Som garvet Kjøwenhavner trafikant kender man situationen hver gang der
er mange der skal svinge til venstre.
Det kan få hele venstre vognbane til stilstand.
Et meget kendt sted er Ballerup Byvej (Fr. Sundsvej) ved
Lautrupparken.
Selv om det er blevet bedre med den sidste ombygning er det stadig en
trafikprop.
Hele H.C.Andersens Boulevard er samme situation.
Hurtigste vognbane er den i midten
For slet ikke at tale om syd motorvejen der hvor den fletter sammen
fra Ballerup og Vallensbæk.
Her er højre bane igen at foretrække (kun de ikke lokalkendte lader
sig fange i venstre vognbane).

Den Susanne beskriver med Taxi'en i venstre vognbane på motorvejen
kender alle vist - også uden skilt på
Og det hjælper ikke en døjt at blinke ad dem - tværdimod.
Jeg har vænnet mig til at lægge mig bagved sådanne individder i sikker
afstand og så bare vente til de får dårlig samvittighed - hvilket sker
før eller senere.
MEN - hvis man først har blinket af dem een gang så flytter de sig
aldrig - "Der er sgu ikke nogen der skal jage med far her".
SUK - der er desværre stor forskel på trafikkulturen på den sydlige og
den nordlige side af den danske grænse.
Nede i Preussen giver man instinktivt plads for de hurtigtkørende,
holder sig så vidt muligt i højre vognbane og opfører sig ellers
ordenligt overfor sine medtraffikanter.
Selv danskerne kan finde ud af det dernede.
Hvorfor pokker kan de så ikke når de er hjemme?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 19-05-01 13:26

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

> [...]
> Som garvet Kjøwenhavner trafikant kender man situationen hver gang der
> er mange der skal svinge til venstre..... Det kan få hele venstre

Men snakken, såvel som øverstnævnte definition omhandler to kolonner i
bevægelse, og kommer den forreste i højre bane på et tidspunkt bare et ½
vognlængde bagefter, foretager vedkommende jo en overhaling højre om
hvis han accelererer og passerer - Og det er i princippet en ulovlighed
:-/
De efterfølgende klarer frisag derved at de "følger de forankørendes
hastighed", og paradokset ligger i at ikke alle i højre (af to
bevægende) kolonne kan undskylde sig med at følge efter den
forankørende, og hvis ikke den forrest kørende bryder loven og
overhaler(!) kan regelen om at "følge
med" for de øvrige aldrig blive aktuel :-/

> [...]
> den nordlige side af den danske grænse.
> Selv danskerne kan finde ud af det dernede.
> Hvorfor pokker kan de så ikke når de er hjemme?

Fordi der ikke er nogen der irettesætter dem herhjemme!!!
Sheriffens folk tilbringer al deres "trafikal-irettesættende" arbejdstid
med at snuppe fartsyndere, og ignorerer totalt at knalde blot nogle få
af de andre store syndere i trafikbilledet - Hva' med f.eks."brems _før_
man blinker af -typen"??

--
Armand.

Fra : Johnny Jensen

Dato : 19-05-01 18:01

Hejsa,

> [...]
> med at snuppe fartsyndere, og ignorerer totalt at knalde blot nogle få
> af de andre store syndere i trafikbilledet - Hva' med f.eks."brems _før_

For ikke at nævne at bøden for at ligge og lege spærreballon i venstre
vejbane er 500,- imens det koster 1000,- at overhale indenom.. Doooh...

Hygge
JJ

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-05-01 23:21

On Sat, 19 May 2001 14:25:54 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej Armand m.fl.

> [...]
>vognlængde bagefter, foretager vedkommende jo en overhaling højre om
>hvis han accelererer og passerer - Og det er i princippet en ulovlighed
Nu tror jeg nok vi skal skelne mellem kørsel i storbyen og veje med
flere vejbaner, landeveje og motorveje.
Jeg tror at enhver med sund fornuft vil kunne indse, at det på f.eks.
H.C.Andersens Boulevard er umuligt at afgøre om det er en forbikørsel
eller en "indenomsoverhaling" - ligegyldigt hvornår den foretages.
På Ballerup Byvej, som jeg nævnte, er det afhængigt af tidspunktet på
dagen om min højreomsforbikørsel er "kriminel".
Laver jeg nummeret om morgenen har jeg i regelen ikke andre
muligheder.
Laver jeg der samme søndag eftermiddag er det helt sikkert at taksere
som en indenomsoverhaling.
På landeveje med flere spor og motorveje vil en højreomsforbikørsel i
regelen være at betragte som suspekt.
Her findes der dog undtagelser der berettiger en højreomsforbikørsel.
Som f.eks. sammenfletningen hvor Ballerup- og Vallensbækgrenen af
motorvejen fletter sammen.
Eller noget som du godt kender: Vejlebroen og dens vejarbejde.
Her er det bare om at følge med
For slet ikke at tale om vejarbejdet på Gudenå broen ved Randers.
Det jeg mener er at køre efter forholdene.
Det er en diciplin vi som trafikanter har "glemt".
Vi er vænnet til at der findes regler for (næsten) alt, og i de
tilfælde hvor vi skal vurdere situationen selv er den gal.
Og hånden på hjertet:
Vi ved sgu' godt hvornår vi bevæger os på tynd is.
Som f.eks. når vi tager taxi'en på motorvejen indenom i bitter
frustration over idioten.
Og det er så i disse tilfælde hvor man ville ønske at sheriffens folk
ville snuppe torsken først.
Men det kræver en del selvbeherskelse at lade være selv om fjolset
holder de lovbefalede 110 Km/t og føler sig i sin gode ret

> [...]
>med at snuppe fartsyndere, og ignorerer totalt at knalde blot nogle få
>af de andre store syndere i trafikbilledet - Hva' med f.eks."brems _før_

For nu at være grov:
Så er det lettere at jagte fredelige familiefædre der overtræder de
gældende hastighedsgrænser end at skulle "genopdrage" de danske
trafikanter til en sober trafikkultur.
Og så er det mere politisk korrekt.
Hastighedsbøder på stribe skæpper mere i kassen end et par tiltaler
for at fylde op i venstre vognbane.

Sagt på MC sprog:
Du lander der hvor du fokuserer.
Og ordensmagten fokuserer åbenbart på hastighedssyndere

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 21-05-01 00:03

> [...]
> - Sagt på MC sprog:
> Du lander der hvor du fokuserer.
> Og ordensmagten fokuserer åbenbart på hastighedssyndere

Vi to har jo altid delt mening om disse sager

--
Armand
½ 900'er - Og så en Honda!

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 19-05-01 12:02

"Jacob Trøst Nielsen" <akke@get2net.dk> skrev

> Og ja! Man skal generelt holde så langt til højre som muligt.

Så vidt jeg husker, arbejder du som mc-betjent, så jeg er lidt nysgerrig
efter at vide, om politiet egentligt gør noget, hvis I ser trafikanter,
der ikke holder så langt til højre som muligt, selv om den inderste
vognbane er fri?

Susanne

Fra : boe

Dato : 19-05-01 12:17

> [...]
> efter at vide, om politiet egentligt gør noget, hvis I ser trafikanter,
> der ikke holder så langt til højre som muligt, selv om den inderste

Du kan næppe forvente, at Jacob skal svare andet end "selvfølgelig gør vi da
noget - hvis der ikke er andre vigtigere opgaver" Det er jo ikke verdens
største forseelse, men personligt kunne jeg, som jeg også gav udtryk for
tidligere, godt ønske, at politiet ville dele bøder ud til den, der ikke
holder til højre *i stedet for* eller i det mindste *samtidig med* bøden til
den, som overhaler højre om. Når man som "venstreorienteret" bilist oplever,
at man ikke selv fåe en bøde, men at dén, der netop overhalede én højre om
får en bøde, ja, så bliver bilisten bare bekræftet i sin opfattelse af, at
han ikke gjorde noget forkert ved at blive i 2. vognbane.
Jeg hørte engang trafikradio, hvor Lars E. blev udsat for en "køreprøve".
Han dumpede med et brag, da han skulle ud fra Folehaven og ind på den
3-sporede motorvej. Gæt selv hvorfor han dumpede

Bo, VF1000F