"Cap" <nosp@m.please> skrev i en meddelelse
news:41b23b82$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
> Jeg har nu brugt det meste af dagen på at stirre mig rundtosset på tonsvis
> af gamle indlæg fra gruppen omkring "køb af første MC", samt tjekket
> priser rundt omkring hos forhandlere og DBA.
Rart at se en der gør et grundigt forarbejde!
> Det er svært at vurdere meget andet end udseendet på cyklerne synes jeg.
> Den eneste erfaring jeg har, er fra manøvrebane/køreteknisk ... .og fra
> køretimerne der foregik på en Yamaha XJ600N ...... Jeg bemærkede dog, at
> jeg synes der var en hel del vindpåvirkning ved motorvejskørsel, men det
> kan selvfølgelig have noget med højde (ca. 1,90) eller kørestilling at
> gøre. Er der en markant forskel ved en MC med fuldkåbe ved disse
> hastigheder?
Det er ikke kun for udseendet at kåberne er blevet mere regel end undtagelse
:-|
De kåbebeklædte kan dog være lidt mere sidevindsfølsomme; men det opvejes
såafgjort af absolut (fartvinds-)komforten.
Som newbie kan det dog være en prøvelse at miste den visuelle kontakt med
forhjulet, det var det for mig selv efter næsten 10 års kørsel på nøgne
modeller
> For at vende tilbage til MC-valget.... På trods af mængder af advarsler
> (Armand) må jeg erkende, at jeg synes Suzuki GSX 600 F er en flot cykel,
> hvilket som sagt er hvad jeg har at gå efter i øjeblikket.
> ...kan fås et par år gammel hos en forhandler til omkring 75-80k, hvilket
> med en fornuftig forsikring (fylder lige straks 25, 0 ancennitet, kan det
> gå?) nok ligger omkring toppen for mit budget.........
Forhør dig selv på den faktiske præmie før du drømmer videre!
Forsikringspriserne er ofte vildt opskruede i forhold til hvad folk tør
forvente
> ...............Efter alle indlæggene at dømme virker f.eks. en SV650 som
> et bedre valg (driftsikkerhed, gensalg, køreegenskaber) - men > kan min
> højde blive et problem, og hvad med manglen på kåbe?
Den nedre del af kåben mærker man ikke meget til under kørslen og frem for
alt skal man ikke tro at den skærmer for regnvand!
En ½-kåbe, som brugt på SV650S er absolut lige så komfortabel som hvis den
havde været komplet dækkende. Der kan dog være stor forskel på
"dækningsgraden" af de enkelte modellers top-kåbe, hvilket man kun kan
konstantere igennem en decideret prøvekørsel!
> Jeg kan ærligt talt godt lide det "lukkede" look på GSX'eren.
> Hvad med de problemer Armand påpeger igen og igen med de oliekølede
> Suzukier, er der noget man reelt bør være bekymret for, og er det noget
> der dækkes af reklamationsretten hvis man køber hos en forhandler, eller
> gælder der forskellige regler ved nykøb og køb af brugt?
Jeg har trods mine GSXF-flaming's også anbefalet netop at købe oliekølede
Suzuki'er ved forhandlere, hvor der er bedre reklamationsret!
Derudover er også den ofte omtalte model á Jacob Barfoed: Privatkøb under
betingelse af et værksteds godkendelse af knasterne (foretaget under et
køber-betalt service), brugelig; men den giver ikke den samme fortsatte
dækning som ved forhandler-køb!
> Hvad er de naturlige alternativer til GSX 600 F hos de andre store mærker?
VFR750, der er absolut bundsolid samt god til lidt højere personer.
VFR er tillige kåbebeklædt i samme grad som GSX-F, og i nævnte prisleje
kan man være heldig at finde en af de senere 750'ere med den fedt udseende
enkeltarms-bagsvinger :-/
> Jeg er realistisk set nok ikke i stand til, eller har mulighed for at
> kunne foretage nogen former for reperationer, så derfor er jeg naturligvis
> fristet af noget der "bare fungerer".
Derved kan netop et sæt færdige knaster på en GSXF blive en noget af en
udgift - Ikke mindst procentilet i forhold til indkøbsprisen
> Jeg har selvfølgelig også overvejet at begynde med en gammel billig
> maskine for at lære mit behov bedre at kende, men jeg er bange for det
> vil blive et irritations- moment, og bortset fra forsikring måske er der
> vel
> ikke nogen markant forskel i økonomien i det?
På den anden side, så er afskrivningen på brugte motorcykler ikke særlig
stor, og på ingen måde på højde med bilbranchen, så det er ikke det store
tilsæt at skulle sælge efter et par år, eller før!
> 5-10k billigere i vintermånederne, er der virkelig så meget at spare?
Det vil være blandt de private sælgere at der vil være størst forskel at
spore - Forhandlerne vil måske nok være til at klemme lidt, men det vil mere
være i retning af "en hjelm med i prisen" :-/
For den der har tålmodigheden, vil der forøvrigt altid kunne være penge at
spare: Der dukker altid et knaldtilbud op indimellem.
> Det var en del spørgsmål, og jeg er selvfølgelig klar over, at man i et
> vist omfang bare må kaste sig ud i et valg, og så revurdere sin situation
> med tiden. Blot ville det være rart at undgå de allerstørste bommerter
> hvis det er muligt :)
Jup!
Og at få sig en motorcykel, og derved kunne komme mere rundt indefor
branchen og fællesskabet er den bedste måde at gøre sig erfaringer på.
Derfor er et tidligt køb af en billigere model langtfra den ringeste
handling!
--
Armand.