Vinter opbevaring af batteri.
Fra : Møller

Dato : 30-11-04 19:37

Hej

Hvad er jeres erfaring ??
Er det bedst at afmontere batteriet, og tage det med ind i varmen i vinter.
Eller lader man det bare sidde på, (cyklen står i uopvarmet garage, dog
frostfri).
Er det godt evt. at lade på det en gang imellem..??

Mvh
Møller

Fra : Richard

Dato : 30-11-04 20:28

Møller wrote:

> Er det bedst at afmontere batteriet, og tage det med ind i varmen i vinter.

Ja, gør endelig det - batterier bryder sig hverken om kulde eller om at
stå uaktivt og afladet hen. Rens batteriet og tilslut det en lader med
vedligeholdelsesfunktion. Sluk laderen med nogle ugers mellemrum, vip
batteriet lidt fra side til side til boblerne er steget op fra pladerne og
væskestanden sunket. Tænd laderen igen. Sørg for at væskeniveauet er over
min.-stregen, når det er boblet af; men vent til foråret med at efterfylde
vand helt til maks.-stregen, inden du så lader det en sidste gang og
monterer det igen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Peter

Dato : 30-11-04 20:48

"Møller" <lpm@FJERNDETTEcity.dk> wrote in message
> [...]
> frostfri).
> Er det godt evt. at lade på det en gang imellem..??

Du kan roligt lade det blive i garagen, men du skal holde det opladet. Du
kan enten lade det op en gang om måneden eller tilslutte en lader med
vedligeholdelsesfunktion.

--
Peter
XJ600S

Fra : Møller

Dato : 30-11-04 23:43

Hej

Jeg takker for de gode råd.

Mvh
Møller

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-12-04 09:01

> Hvad er jeres erfaring ??
Min erfaring med min gamle XJ600s var, at jeg pillede det af cyklen, men lod
det stå ved siden af.
Der er ca 10-15 grader hvor min cykel står til vinter.
Jeg rørte det ikke over vinteren, og ladede det først op når den skulle ud
og køre igen efter 3-4 mdr.
Batteriet holdt i 7 år.

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : AW på ZRX

Dato : 01-12-04 22:40

> Jeg rørte det ikke over vinteren, og ladede det først op når den skulle ud
> og køre igen efter 3-4 mdr.
> Batteriet holdt i 7 år.

Hvis det var en gammel XJ'er har den nok ikke haft vedligeholdelsesfrit
batteri. Vedligeholdelsesfri batterier kræver mere vedligeholdelse end de
gammeldags !!!!.
Forstået på den måde at vedligeholdelsesfri ikke tåler at blive afladet. Så
sulfaterer pladerne og der kan ikke komme liv i det igen.

Allan
ZRX 1200

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-12-04 07:22

> [...]
> Forstået på den måde at vedligeholdelsesfri ikke tåler at blive
> afladet. Så sulfaterer pladerne og der kan ikke komme liv i det igen.

Hej Allan

Det må du forklare nærmere. Et alm Mc batteri med propper tåler da heller
ikke afladning. Der er som regel igen forskel på indmaden af det
vedligeholdelsesfrit batteri og et batteri med propper. Den eneste forskel
er at det "vedligeholdelsesfri" er for seglet og derfor ikke taber væske og
derfor ikke skal fyldes efter med vand.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-12-04 08:33

> Hvis det var en gammel XJ'er har den nok ikke haft vedligeholdelsesfrit
> batteri. Vedligeholdelsesfri batterier kræver mere vedligeholdelse end de
> gammeldags !!!!.
det var det originale vedligeholdelsesfrie batteri som var monteret i 1996
og døde i 2003

Jeg behandlede batteriet på den måde i 5 år.
Så det med de ikke kan tåle det, hvis det er vedligeholdelsesfrie køber jeg
ikke

Fra : Steen E.

Dato : 02-12-04 14:02

> Jeg behandlede batteriet på den måde i 5 år.
> Så det med de ikke kan tåle det, hvis det er vedligeholdelsesfrie
> [...]

Er her nogen eksperter i batterier ?

5 år lyder da ikke længe, min forrige bil blev købt ny i '93 og byttet i
'03, og batteriet virkede stadig perfekt. (vedligeholdelsesfrit tysk -
sikkert Bosch, det sad gemt omme i bagagerummet) - så vinteropladning
giver måske forskel fra 5 til over 10 år i levetid ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-12-04 14:24

> Er her nogen eksperter i batterier ?
>
> 5 år lyder da ikke længe, min forrige bil blev købt ny i '93 og byttet i

holdt også i 7 år, men havde modellen i 5 år

Fra : Peter

Dato : 02-12-04 19:24

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message

> holdt også i 7 år, men havde modellen i 5 år

Da jeg for mange år siden (25) havde motorlære på Teknisk Skole fik vi vist
en fin graf, der viste batterilevetid som en funktion af opladetilstand i %.
Det fremgik tydeligt at et batteri der blev holdt godt opladet havde
betydelig længere levetid end et batteri med lav ladetilstand.

--
Peter
XJ600S