|
| Vinter opbevaring af batteri. Fra : Møller |
Dato : 30-11-04 19:37 |
|
Hej
Hvad er jeres erfaring ??
Er det bedst at afmontere batteriet, og tage det med ind i varmen i vinter.
Eller lader man det bare sidde på, (cyklen står i uopvarmet garage, dog
frostfri).
Er det godt evt. at lade på det en gang imellem..??
Mvh
Møller
| |
Richard (30-11-2004)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 30-11-04 20:28 |
|
Møller wrote:
> Er det bedst at afmontere batteriet, og tage det med ind i varmen i vinter.
Ja, gør endelig det - batterier bryder sig hverken om kulde eller om at
stå uaktivt og afladet hen. Rens batteriet og tilslut det en lader med
vedligeholdelsesfunktion. Sluk laderen med nogle ugers mellemrum, vip
batteriet lidt fra side til side til boblerne er steget op fra pladerne og
væskestanden sunket. Tænd laderen igen. Sørg for at væskeniveauet er over
min.-stregen, når det er boblet af; men vent til foråret med at efterfylde
vand helt til maks.-stregen, inden du så lader det en sidste gang og
monterer det igen
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Peter (30-11-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 30-11-04 20:48 |
|
"Møller" <lpm@FJERNDETTEcity.dk> wrote in message
news:coiejr$1cid$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Hvad er jeres erfaring ??
> Er det bedst at afmontere batteriet, og tage det med ind i varmen i
> vinter.
> Eller lader man det bare sidde på, (cyklen står i uopvarmet garage, dog
> frostfri).
> Er det godt evt. at lade på det en gang imellem..??
>
Du kan roligt lade det blive i garagen, men du skal holde det opladet. Du
kan enten lade det op en gang om måneden eller tilslutte en lader med
vedligeholdelsesfunktion.
--
Peter
XJ600S
| |
Møller (30-11-2004)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 30-11-04 23:43 |
|
Hej
Jeg takker for de gode råd.
Mvh
Møller
| |
Thomas Jensen (01-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 01-12-04 09:01 |
|
> Hvad er jeres erfaring ??
Min erfaring med min gamle XJ600s var, at jeg pillede det af cyklen, men lod
det stå ved siden af.
Der er ca 10-15 grader hvor min cykel står til vinter.
Jeg rørte det ikke over vinteren, og ladede det først op når den skulle ud
og køre igen efter 3-4 mdr.
Batteriet holdt i 7 år.
--
mvh
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
AW på ZRX (01-12-2004)
| Kommentar Fra : AW på ZRX |
Dato : 01-12-04 22:40 |
|
> Jeg rørte det ikke over vinteren, og ladede det først op når den skulle ud
> og køre igen efter 3-4 mdr.
> Batteriet holdt i 7 år.
Hvis det var en gammel XJ'er har den nok ikke haft vedligeholdelsesfrit
batteri. Vedligeholdelsesfri batterier kræver mere vedligeholdelse end de
gammeldags !!!!.
Forstået på den måde at vedligeholdelsesfri ikke tåler at blive afladet. Så
sulfaterer pladerne og der kan ikke komme liv i det igen.
Allan
ZRX 1200
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 02-12-04 07:22 |
|
> Hvis det var en gammel XJ'er har den nok ikke haft
> vedligeholdelsesfrit batteri. Vedligeholdelsesfri batterier kræver
> mere vedligeholdelse end de gammeldags !!!!.
> Forstået på den måde at vedligeholdelsesfri ikke tåler at blive
> afladet. Så sulfaterer pladerne og der kan ikke komme liv i det igen.
Hej Allan
Det må du forklare nærmere. Et alm Mc batteri med propper tåler da heller
ikke afladning. Der er som regel igen forskel på indmaden af det
vedligeholdelsesfrit batteri og et batteri med propper. Den eneste forskel
er at det "vedligeholdelsesfri" er for seglet og derfor ikke taber væske og
derfor ikke skal fyldes efter med vand.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Thomas Jensen (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 02-12-04 08:33 |
|
> Hvis det var en gammel XJ'er har den nok ikke haft vedligeholdelsesfrit
> batteri. Vedligeholdelsesfri batterier kræver mere vedligeholdelse end de
> gammeldags !!!!.
det var det originale vedligeholdelsesfrie batteri som var monteret i 1996
og døde i 2003
Jeg behandlede batteriet på den måde i 5 år.
Så det med de ikke kan tåle det, hvis det er vedligeholdelsesfrie køber jeg
ikke
--
mvh
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Steen E. (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 02-12-04 14:02 |
|
> Jeg behandlede batteriet på den måde i 5 år.
> Så det med de ikke kan tåle det, hvis det er vedligeholdelsesfrie
> køber jeg
> ikke
>
> --
> mvh
>
> Thomas Jensen
> FZ6S Fazer ´04
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
>
>
>
Er her nogen eksperter i batterier ?
5 år lyder da ikke længe, min forrige bil blev købt ny i '93 og byttet i
'03, og batteriet virkede stadig perfekt. (vedligeholdelsesfrit tysk -
sikkert Bosch, det sad gemt omme i bagagerummet) - så vinteropladning
giver måske forskel fra 5 til over 10 år i levetid ?
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Thomas Jensen (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jensen |
Dato : 02-12-04 14:24 |
|
> Er her nogen eksperter i batterier ?
>
> 5 år lyder da ikke længe, min forrige bil blev købt ny i '93 og byttet i
>
holdt også i 7 år, men havde modellen i 5 år
--
mvh
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
| |
Peter (02-12-2004)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 02-12-04 19:24 |
|
"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
news:41af1774$0$66408$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er her nogen eksperter i batterier ?
>>
>> 5 år lyder da ikke længe, min forrige bil blev købt ny i '93 og byttet i
>>
>
> holdt også i 7 år, men havde modellen i 5 år
>
Da jeg for mange år siden (25) havde motorlære på Teknisk Skole fik vi vist
en fin graf, der viste batterilevetid som en funktion af opladetilstand i %.
Det fremgik tydeligt at et batteri der blev holdt godt opladet havde
betydelig længere levetid end et batteri med lav ladetilstand.
--
Peter
XJ600S
| |
|
|