Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
nyhedsmeddelelse:coj5vu$1rb$2@news.loxinfo.co.th...
>
> "Tue" <tuesj03@civil.auc.dk> wrote in message
> news:10jsj86sn3lui.11kkf5cewy5rq.dlg@40tude.net...
> >
> >Så lige to tillægs spg. ang. bremser:
> > Hvad vil/kan der ske hvis man har for lidt bremsevæske i beholderen?
> > Hvad vil/kan der ske hvis man har for meget bremsevæske i beholderen?
> >
> Så længe der er lidt i beholderen skulle der jo ikke kunne ske noget.
Først
> når der er så lidt at der kumme luft ned til stemplet aktiveret af
> håndtaget; evt. så lidt at dette kan ske når beholderen hældes til en
side.
> For meget resulterer normalt i at der løber bremsevæske ud for oven af
> beholderen når låget skrues på.
Oftest er der en membran klemt mellem resrvoiret og låget, og der burde
ikke
befinde sig særligt meget luft under den, såvel som at der p.g.a. membranen
ikke kan løbe vædske oven ud af reservoiret - Ekspansionen foregår v.h.a.
det luft der befinder sig over membranen (=mellem membran og låg).
Egentlig burde således man ikke kunne få luft med i systemet når
reservoiret
løber tomt, men sandheden er en anden eftersom at det ikke er muligt at
fjerne alt luft under membranen - Hvilket også tydeligt ses når man
kontrollerer niveauet i forekommende skueglas!
Hvad angår overfyldning, vil der ske det at der ikke er ekspansionsmulighed
i reservoiret og at vædsken derfor ikke vil kunne løbe tilbage fra
bremsecylinderen, hvorved at klodserne vil "hænge" mod skiven!
Noget helt andet er, at bortset fra udskiftning af gammel vædske, er
systemet at regne for et lukket system der ikke skal efterfyldes -
Topmærket
i reservoiret svarer til den mængde der er på systemet når bremsstemplerne
er fuldt tilbagetrukket (á friske bremseklodser) og vædskemængden i
systemet
svarer til den mængde der befinder sig bag bremsestemplet når klodserne er
slidt tynde og stemplet derfor er længere ude!
Ret beset kan man således bruge vædskeniveau'et til at vurdere hvorvidt at
bremseklodserne er ved at være udskiftningsmodne, oig det vil være en fejl
at efterfylde bremsevædske frem for at udskifte bremseklodserne
Være forøvrigt opmærksom på at bremsevædske er det rene "BUMS" overfor
lakerede flader, ligesom at det får plastdele til at efterhærde så det
ender
som et stykke krakaleret pergament. En af mine kammeraters
speedometer/rpm -glas fik nogle fine revner på tværs og endte til sidst med
at være nærmest ugennemsigtigt, og dét kun p.g.a. dampene i den klud han
havde brugt til at tørre lidt væsdke af med og på et tidspunkt lagde
velmenende over speedo'et for at skåne mod forekommende stænk
Så vær 100% forsigtig og velovervejet ved arbejde på bremsehydraulikken!!
--
Armand.