Bremsebelægningers Levetid.
Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-11-04 01:41

Ja der var jo for kort tid siden skriverier efter at der blev spurgt om
bremsebelægningers levetid.

I går kom jeg ud for den vel absolutte bundrekord på kun 8.000 km.

Min Honda 125 Wave - altså firtakts bymotorcykel med en ca.10 Hp (den slags
oplyses ikke i Thailand) - begyndte for lang tid siden at hyle noget når jeg
bremsede, men jeg kiggede ikke efter bremsebelægningerne da den kun havde
kørt 8.000 km. Og ved service hos Honda for hver 2.000 km var der intet
oplyst desangående.

Så i går tog jeg bremsekaliberen af for at kontrollere den og det viste sig
at den ene belægning var totalt væk og resulterende nedslidning i
jernpladen, og den anden belægning var ½ mm tyk. Nye belægninger, 4 mm
tykke, blev så købt og påsat.

Jeg har oplevet noget i den retning før og kunne ikke forestille mig at
lyden fra den skyldtes totalt nedslidt belægning. På min BMW R100 måtte jeg
skifte bremsebakker for nogle måneder siden, men det på grund af noget olie
der fra vejbanen var kommet op på den ene sides bremsebakker. Og disse
bremsebakker havde da holdt ca. 30.000 km. og var langt fra værende slidt
ned.
Jeg har faktisk aldrig tidligere måttet skifte bremsebakker på nogen af mine
motorcykler fordi de har været slidt ned.

Og det må jo iagttages at den aktuelle Honda 125 Wave er lettere, køres med
mindre topfart en den nævnte BMW R100 og samtidig er bremsebakke arealet
ca.ens på de to. Altså skulle Hondaens holde meget længere end BMWéns, Idet
"arbejdet" jo er ligefremt proportionalt med massen og med kvadratet på
opbremsningen. I relation til netop oplyst i december af Racecar Engineering
at kvartmile ekstremerne slide 4 mm ned på koblingen under 1 kvartmile
kørsel.

Mvh. Gert
BMW R100, Honda 125 Wave, Honda XR 250, Honda VFR 400F, Honda VTR 1000F
FireStorm.

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-11-04 10:33

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> Ja der var jo for kort tid siden skriverier efter at der blev spurgt om
> bremsebelægningers levetid.
>
> I går kom jeg ud for den vel absolutte bundrekord på kun 8.000 km.

Grusgrav i regnvejr - race i dybt, vådt sand. Bremseklodsers levtid: Ca. et
kvarter.
(Eller et kvart Grand National).

De kan skam leve ret kort

Bremsebakker pelejer at være mere sejlivede, men måske er forholdene
specielle ude ved dig?

Rittig

Fra : dots

Dato : 28-11-04 16:50

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> Grusgrav i regnvejr - race i dybt, vådt sand. Bremseklodsers levtid: Ca.
et
> kvarter.
> (Eller et kvart Grand National).
>
> De kan skam leve ret kort

Ja, jeg skænkede ikke mine en tanke, - de var jo (næsten) helt nye til
Sjørring Rally i foråret.
Ude på en af prøverne, med kæmpestore bakker opognedkørsler, dér forsvandt
bagbremsen, tilbage var kun en skingrende hylen fra skiven .... Så kan jeg
lære det !

dots
(der med ét også husker Double Trouble for ganske kort tid siden, der
_tabte_ jeg hele bagbremsekaliberen ! Opdagede det heldigvis inden der skete
mere... Og styret stod med den ene hånd i kl 11, den anden i henad 4-5....)

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-11-04 19:20

"dots" <dots@tdcøhadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagbremsen, tilbage var kun en skingrende hylen fra skiven .... Så kan jeg

Tjah, stiller man op til et enduro i sand og det er regnvejr, så ved man at
klodserne ikke holder mere end højst halvdelen af løbet - uanset om man
bruger dem eller ej! Så man prøver at bruge dem moderat, når man kan, og når
så bremserne begynder at "sige lyde", så går man over til kun at bruge dem
når man bliver RIGTIG bange.

Rittig

Fra : lange

Dato : 29-11-04 11:00

Gert Bo thorgersen wrote:

> Ja der var jo for kort tid siden skriverier efter at der blev spurgt om
> bremsebelægningers levetid.

> I går kom jeg ud for den vel absolutte bundrekord på kun 8.000 km.

Langt er det jo ikke, selv om det ikke er en bundrekord. På min 87'er VFR
med Galfer Wave skiver og 3 stemplede kalibre fra en CBR1000 holdt et sæt
originale Honda klodser ca 3500km. Selv om det var inklusive et par
banedage, overraskede det mig alligevel at der ikke var mere i dem. Det
skal siges at hverken stempler eller kalibre hang, så det var reelt slid
ved bremsning.

Lange
www.vfr.dk

Fra : anders majland

Dato : 29-11-04 11:20

> [...]
> bremsede, men jeg kiggede ikke efter bremsebelægningerne da den kun havde
> kørt 8.000 km. Og ved service hos Honda for hver 2.000 km var der intet

Min 150ccm aprilia sled ved bykørsel et sæt klodser for hver 4500-5000km. De
er så heller ikke mere end ~3-4cm på hver led og kun ~5mm tykke. Jeg plejede
at skifte når der var 1/2 - 1/4mm tilbage.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk