Spm. vedr. GS500e
Fra : Thorbjørn

Dato : 27-11-04 18:18

Hej i gruppen,

Er der nogen der har et tal på hvor meget olie en GS500e kan tage ved
samtidigt filterskift?

På forhånd tak :)

Thorbjørn

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-11-04 18:28

"Thorbjørn" <tni@cybercity.dk> writes:

> Er der nogen der har et tal på hvor meget olie en GS500e kan tage ved
> samtidigt filterskift?

Det ved Louis' Motobase. Hvis det fx er en "GM51B" (altså fra
'96-'00), så tager den 2,7 liter uden filterskift og 2,9 liter med
filterskift i følge Louis' Motobase.

Fra min egen Bandit ved jeg at jeg faktisk ofte godt kan klemme lidt
mere olie ud af den end der står i værkstedsbogen ved at køre motoren
godt varm før jeg skifter olie, og derefter lade den stå og dryppe af
i en halv times tid hvor jeg vipper den lidt frem og tilbage.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : DrEnduro

Dato : 27-11-04 23:50

[...]

Men pas på med at sætte bundproppen i igen, når motoren er varm, det
kan du hurtigt ødelægge gevindet med.

Hilsen Jan

Fra : Thorbjørn

Dato : 28-11-04 00:16

Takker og bukker for info :)

Thorbjørn

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-11-04 11:40

"DrEnduro" <janeiffert@hotmail.com> writes:

> Men pas på med at sætte bundproppen i igen, når motoren er varm, det
> kan du hurtigt ødelægge gevindet med.

Hvorfor mener du det? Fordi motoren er varm og bundproppen i
mellemtiden er kølet af, og derfor har trukket sig sammen, så
gevindene ikke længere passer sammen?

Jeg har nu aldrig observeret at bundproppen har kørt stramt når jeg
har skruet den i igen. Men sådan en god times tid (tid til at olien
løber af og jeg får taget mig sammen til at skifte oliefilter inkl. at
jeg skal nå at drikke en øl eller en sodavand ;) efter er en
luft/olie-kølet model jo også kølet en del. Endvidere kan man jo også
modvirke problemet lidt ved at lægge bundproppen op på toppen af
motoren, og derved holde den varm. Det er dog ikke noget jeg har
prøvet.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : DrEnduro

Dato : 29-11-04 12:11

"Hvorfor mener du det? Fordi motoren er varm og bundproppen i
mellemtiden er kølet af, og derfor har trukket sig sammen, så
gevindene ikke længere passer sammen?"

Hej Jacob. Nej, jeg mener, at materialet bliver blødere, når det er
varmt, og at man derfor ikke skal stramme skruen så meget, som man skal,
hvis den er kold, fordi materialet giver efter. Hilsen Jan