/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Selvbyg
Fra : Ukendt


Dato : 27-11-04 16:34

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men en nabo og jeg skal til at
bygge en 14' katamaran sammen.

Det bliver et træskelet om glasfiber.

Helt basalt hvilket træ bruger man ? Er det bare vandfast krydsfiner ? Jeg
synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart træ end det
?

Gode råde modtages gerne

/karsten



 
 
Martin Schöön (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Martin Schöön


Dato : 27-11-04 18:05

On Sat, 27 Nov 2004 16:33:35 +0100, Karsten Madsen wrote:

> Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men en nabo og jeg skal til at
> bygge en 14' katamaran sammen.
>
> Det bliver et træskelet om glasfiber.
>
> Helt basalt hvilket træ bruger man ? Er det bare vandfast krydsfiner ? Jeg
> synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart træ end det
> ?
Vad är det för design?

Min bror byggde en gång en A-cat i 3mm plywood och själv har jag byggt
en större catta 'strip-plank' det vill säga tunna träribb omgivna
av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/

--
====================================================================
Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein
====================================================================


Ukendt (27-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-11-04 22:13

>> Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men en nabo og jeg skal til at
>> bygge en 14' katamaran sammen.
>> Det bliver et træskelet om glasfiber.
>> Helt basalt hvilket træ bruger man ? Er det bare vandfast krydsfiner ?
>> Jeg
>> synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart træ end
>> det
> Vad är det för design?
> Min bror byggde en gång en A-cat i 3mm plywood och själv har jag byggt
> en större catta 'strip-plank' det vill säga tunna träribb omgivna
> av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/
> Martin Schöön "Problems worthy of attack

Hej Martin

Den hedder Paper Tiger og er også et design, som din brors, fra New Zealand.
Denne her er designed af Ron Given, som Tennant arbejdede sammen med for
mange års siden.

/karsten




Ukendt (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-04 11:01

>> Vad är det för design?
>> Min bror byggde en gång en A-cat i 3mm plywood och själv har jag byggt
>> en större catta 'strip-plank' det vill säga tunna träribb omgivna
>> av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/
>> Martin Schöön "Problems worthy of attack
>
> Hej Martin
>
> Den hedder Paper Tiger og er også et design, som din brors, fra New
> Zealand. Denne her er designed af Ron Given, som Tennant arbejdede sammen
> med for mange års siden.

Jeg kan se at din er noget større end den vi går i gang med. Vores er kun en
14', mens din er i retningen af 24'.
Vi regner med at byggeriet starter her til foråret og vi laver den hen over
sommeren, således vi kan søsætte den i foråret 2006.

Hvis byggeiet falder godt ud, så går vi i gang med en større af Ron Givens
cats. Det bliver formodentlig Exodus eller Double Diamond. Min nabo har boet
i flere år i NZ og blev rigtig gode venner med Ron Given. Min nabo er
begyndt at sælge hans designs her i Europa og er lige nu ved at skaffe
kontakt med et polsk værft som vil bygge bådene. Der er åbenbart ingen
danske værfter som er interesseret i at bygge dem.

Ron 's side er http://givencats.com/ men den kender du sikkert. Min nabos
side er http://www.multicats.dk/

/karsten



Claus Tersgov (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-11-04 10:26

Martin Schöön skriblede og skrablede følgende:

> av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/

Det er lidt synd, men din side fungerer ret dårligt, både i Explorer og
Opera. Begge seneste versioner. navnlig i Explorer flyder tingene sammen.

Clas



Lars Holst (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 28-11-04 10:55

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in news:coc5ha$1lvd$1
@news.cybercity.dk:

> Martin Schöön skriblede og skrablede følgende:
>
>> av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/
>
> Det er lidt synd, men din side fungerer ret dårligt, både i Explorer og
> Opera. Begge seneste versioner. navnlig i Explorer flyder tingene sammen.
>
> Clas


Jeg kan se det i I.E. uden rod eller problemer.
Og det virker også fint i Opera.

--
Lars Holst

Claus Tersgov (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-11-04 11:35

Lars Holst skriblede og skrablede følgende:

> Jeg kan se det i I.E. uden rod eller problemer.
> Og det virker også fint i Opera.

Jeg har tre maskiner kørende lige nu, og på alle tre roder billederne sammen
med teksten. Billeder lægger sig over teksten, og forskubber hele
formateringen.

Claus



steen (28-11-2004)
Kommentar
Fra : steen


Dato : 28-11-04 19:23

On Sun, 28 Nov 2004 10:35:26 UTC, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Jeg har tre maskiner kørende lige nu, og på alle tre roder billederne sammen
> med teksten. Billeder lægger sig over teksten, og forskubber hele
> formateringen.

Du har vel samme font opsætning på dem alle - her ser det næsten 100%
OK ud. Jeg har ikke gravet i hans CSS, men jeg ved MSIE ikke honorer
alt CSS - for nu at være flink....

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhem.bredband.net%2Fb262
106%2F

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fvalidato
r.w3.org%2Fcheck%3Furi%3Dhttp%253A%252F%252Fhem.bredband.net%252Fb2621
06%252F&usermedium=all

Perfekt - sådan burde alle følge standard.
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?
---

Claus Tersgov (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-11-04 20:40

steen skriblede og skrablede følgende:

> Du har vel samme font opsætning på dem alle - her ser det næsten 100%
> OK ud. Jeg har ikke gravet i hans CSS, men jeg ved MSIE ikke honorer
> alt CSS - for nu at være flink....

Det er nok et spørgsmål om den valgte skærmopløsning. De fejl, der er,
skyldes ikke fonte. Hvis jeg skifter op til 1024x768 så ser det også
nogenlunde hæderligt ud. Men det er bare ikke den opløsning, jeg kører med.

Claus



Lars Kristensen (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 28-11-04 11:09

Claus Tersgov wrote:
> Martin Schöön skriblede og skrablede følgende:
>
>
>>av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/
>
>
> Det er lidt synd, men din side fungerer ret dårligt, både i Explorer og
> Opera. Begge seneste versioner. navnlig i Explorer flyder tingene sammen.

Jeg har ikke problemer med Mozilla. Der ser det rigtig godt ud.


Man får helt lyst til selv at prøve at bygge sådan en. Hvad var
omkostningerne Martin?

- Lars

Bjarke Christensen (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 28-11-04 11:49

Ja, så meget for w3c. Der findes ingen garantier her i verden. - bortset
fra, at gæld med garanti ikke forsvinder af sig selv ...

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:coc5ha$1lvd$1@news.cybercity.dk...
> Martin Schöön skriblede og skrablede følgende:
>
>> av glas-epoxy: http://hem.bredband.net/b262106/
>
> Det er lidt synd, men din side fungerer ret dårligt, både i Explorer og
> Opera. Begge seneste versioner. navnlig i Explorer flyder tingene sammen.
>
> Clas
>



Claus Tersgov (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-11-04 12:05

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Ja, så meget for w3c. Der findes ingen garantier her i verden. -
> bortset fra, at gæld med garanti ikke forsvinder af sig selv ...

W3c tager ikke hensyn til, at der er brugere, som anvender en anden
skærmopløsning end den webdesigneren bruger. Det er noget webdesigneren selv
skal tage højde for.

Claus



Lars Kristensen (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 28-11-04 17:14

Bjarke Christensen wrote:
> Ja, så meget for w3c. Der findes ingen garantier her i verden. - bortset
> fra, at gæld med garanti ikke forsvinder af sig selv ...

Det er ikke W3C's skyld at dem der laver browsere ikke kan administrere
at følge de standarder der er veldokumenterede. I stedet begynder,
primært de store softwarehuse, at konstruere deres egne smarte features
og "standarder" i deres browsere.
Hvis stylesheetet og html-siden kan valideres uden fejl, burde man kunne
forvente at siden bliver vist ens i alle browsere - det sker dog sjældent.

Nå, det er ikke en diskussion der skal foregå her i gruppen, så EOD herfra.

- Lars

steen (28-11-2004)
Kommentar
Fra : steen


Dato : 28-11-04 19:23

On Sun, 28 Nov 2004 10:48:43 UTC, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

> Ja, så meget for w3c. Der findes ingen garantier her i verden. - bortset
> fra, at gæld med garanti ikke forsvinder af sig selv ...

Øhhh... eller så meget for MSIE..??!?
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?
---

Claus Tersgov (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-11-04 10:31

Karsten Madsen skriblede og skrablede følgende:

> Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men en nabo og jeg skal
> til at bygge en 14' katamaran sammen.

Det er den helt rigtige gruppe.

> Det bliver et træskelet om glasfiber.

Med hvilken binder?

> Helt basalt hvilket træ bruger man ? Er det bare vandfast krydsfiner
> ? Jeg synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart
> træ end det ?
> Gode råde modtages gerne

Som udgangspunkt bruger man det træ i de specifikationer, som konstruktøren
har tegnet båden til. Det må fremgå af tegningerne eller byggebeskrivelsen,
havd du skal bruge. Vandfast krydsfiner er der ikke noget, der hedder. Det
er derimod vandfast limet.

Det er svært at rådgive omkring træ, når du ikke giver flere oplysninger.
Det afhænger helt og holdent af konstruktionen og byggemetoden.

Claus



Ukendt (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-04 11:04

>> Det bliver et træskelet om glasfiber.
> Med hvilken binder?

Æh, binder ?

>> Gode råde modtages gerne
> Som udgangspunkt bruger man det træ i de specifikationer, som
> konstruktøren har tegnet båden til. Det må fremgå af tegningerne eller
> byggebeskrivelsen, havd du skal bruge. Vandfast krydsfiner er der ikke
> noget, der hedder. Det er derimod vandfast limet.

Se, se så blev jeg det klogere... Jeg vil kigge på tegningerne - de ligger
hos min nabo, så det må vente.

> Det er svært at rådgive omkring træ, når du ikke giver flere oplysninger.
> Det afhænger helt og holdent af konstruktionen og byggemetoden.

Tja, men så vil jeg kigge videre på byggevejledningen.

/karsten



Claus Tersgov (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-11-04 11:28

Karsten Madsen skriblede og skrablede følgende:

>>> Det bliver et træskelet om glasfiber.
>> Med hvilken binder?

> Æh, binder ?

Det er limen. Glasfiber kan ikke lime ret meget

Som binder kan bruges f.eks. epoxy eller polyester.

Claus




Ukendt (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-04 12:21

>>>> Det bliver et træskelet om glasfiber.
>>> Med hvilken binder?
>> Æh, binder ?
> Det er limen. Glasfiber kan ikke lime ret meget
> Som binder kan bruges f.eks. epoxy eller polyester.

Ja, så bliver det jo nok en af disse
Vi har kun fået tegningerne og skal starte helt fra bunden uden af ane en
snødel om noget som helst. Det bliver i sandheden helt og aldeles
learning-by-doing

/karsten



Claus Tersgov (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-11-04 12:52

Karsten Madsen skriblede og skrablede følgende:

> Ja, så bliver det jo nok en af disse
> Vi har kun fået tegningerne og skal starte helt fra bunden uden af
> ane en snødel om noget som helst. Det bliver i sandheden helt og
> aldeles learning-by-doing

Så vil jeg anbefale polyester. Det er dels meget billigere og dels noget
nemmere at have med at gøre, når man ikke har erfaring med brugen.

Claus



Ukendt (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-11-04 13:56

>
>> Ja, så bliver det jo nok en af disse
>> Vi har kun fået tegningerne og skal starte helt fra bunden uden af
>> ane en snødel om noget som helst. Det bliver i sandheden helt og
>> aldeles learning-by-doing
>
> Så vil jeg anbefale polyester. Det er dels meget billigere og dels noget
> nemmere at have med at gøre, når man ikke har erfaring med brugen.

Det er hermed taget ad notam - mange tak or oplysningen

/karsten



bondo (15-12-2004)
Kommentar
Fra : bondo


Dato : 15-12-04 19:30

Karsten Madsen wrote:

>>>>>Det bliver et træskelet om glasfiber.

Omvendt vel..??

> Vi har kun fået tegningerne og skal starte helt fra bunden uden af ane en
> snødel om noget som helst. Det bliver i sandheden helt og aldeles
> learning-by-doing

Det hedder "Learning by fooling" ;)

Hvordan går det..?? Hvilke tegninger kører du efter..?? Blev det
polyester eller epoxy..??
--
steen - menzi.dk
    I have a beam of light to catch.
---

Ukendt (15-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-12-04 23:16

>>>>>>Det bliver et træskelet om glasfiber.
> Omvendt vel..??
>> Vi har kun fået tegningerne og skal starte helt fra bunden uden af ane en
>> snødel om noget som helst. Det bliver i sandheden helt og aldeles
>> learning-by-doing
> Det hedder "Learning by fooling" ;)
> Hvordan går det..?? Hvilke tegninger kører du efter..?? Blev det polyester
> eller epoxy..??

Jo, vi er stadig planlægningsfasen, da det skal foregå udendørs under
halvtag. Vi starter ikke før foråret og arbejder os stille og roligt frem i
løbet af sommeren




Jens Mogensen (28-11-2004)
Kommentar
Fra : Jens Mogensen


Dato : 28-11-04 18:58

Hej

Måske kan du finde inspiration her :

http://www.stevproj.com

eller på 'Back Yard Yacht Builders Association'
http://byyb.org

- der er bl.a. gode debatfora.

mvh
Jens



----- Original Message -----
From: "Karsten Madsen" <km hos alsit i dk>
Newsgroups: dk.fritid.sejlads
Sent: Saturday, November 27, 2004 4:33 PM
Subject: Selvbyg


> Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe, men en nabo og jeg skal til at
> bygge en 14' katamaran sammen.
>
> Det bliver et træskelet om glasfiber.
>
> Helt basalt hvilket træ bruger man ? Er det bare vandfast krydsfiner ? Jeg
> synes det lyder tungt eller findes der lettere og mere holdbart træ end
det
> ?
>
> Gode råde modtages gerne
>
> /karsten
>
>



---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.802 / Virus Database: 545 - Release Date: 26-11-2004



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste