Brændte stempler (Dysning)
Fra : M. Hoey

Dato : 25-11-04 19:27

Hej til gruppen!

Jeg havde et 'lille' uheld her i september ang. et brændt stempel i min
GT750. Det skete på motorvejen ved 3/4 til fuld gas....

Forinden havde jeg efter en del læsning i vores klubblad læst at hvis man
kørte med et Keyster reparations-kit så skulle man sænke nålene (main-jets)
2 hak for oprindelig indstilling, grundet anden udforming/tykkelse i nålene!
En anden grund til at jeg at foretog denne justering var at jeg konstant
koksede mine tændrør til, og derved kom der ingen tændingen og maskinen
druknede. Gnisten ville simpelthen ikke springe ved elektroden, men gerne
alle andre steder ved tændrørshætten. Dette har jeg lade mig fortælle kan
afhjælpes ved hjælp af et forgnistgab (modstand), eller som jeg først
prøvede, at leane (mager) den ud, men det var så for meget!

Det er så forklaring på at jeg brædte et stempel, heldigvis er der ikke sket
andet, der er ikke en eneste ridse i cylinderen, og krumtapshuset er renset!

Hoveddyserne er original 110#
Tomgangsdyserne er originale!

Nu er der købt originale nåle hjem!

Mit spørgsmål går ud på om man også skal være forsigtig med for høj
kompression på en 2-takter, jeg har læst at der nemt kan forekomme
detonation/høj varme/brændte stempler ved for høj kompression, er dette
rigtigt? Jeg har 2 stk toppakninger at vælge når jeg skal til at samle hende
igen, en tynd og en tyk! Overvejede at få topstykket planet inden montering,
fik det også planet sidst ved renovering af motoren!

Mvh.

M. Hoey
GT750A

Fra : Armand

Dato : 25-11-04 20:45

M. Hoey <hoeyREMOVEME@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:co585n$q3a$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> Forinden havde jeg efter en del læsning i vores klubblad læst at hvis man
> kørte med et Keyster reparations-kit så skulle man sænke nålene

Main-jet = hoveddysen, som befinder sig som en plombe på systemet underst
under nåledysen+dysenålen!
Derfor bliver du lige nødt til at revurdere om der virkelig stod main-jets,
og om det så ikke var dyse-størrelse der reftereredes til!

Over 3/4 gasgivning er det fortrinsvis hoveddysen der er den
udslagsgivende omkring blandingens kvalitet :-/
Har du været ude at brænde vandbøflen af i samme grad på et tidspunkt
inden du har rodet med nålene? Det kunne jo hænde at problemet ligger i en
oprindelig fejl-dysning i hoveddyserne og ikke det nye karbunade set-up :-/

> .... sænke nålene 2 hak for oprindelig indstilling, grundet anden
> udforming hhv. tykkelse i nålene!
> En anden grund til at jeg at foretog denne justering var at jeg konstant
> koksede mine tændrør til, og derved kom der ingen tændingen og maskinen
> druknede. ...........Dette har jeg lade mig fortælle kan
> afhjælpes ved .......at leane (mager) den ud, men det var så for meget!

Jup!
Totaggere er skånselsløse når det kommer til for mager inddysning =

Ang tilkoksning af tændrørene:
Totaggere er ligeledes meget følsomme overfor tændrørets varmeværdi, og i
den forbindelse er det originale tænsrør kun retningsvisende for
varme-tallet. Hvis man vitterligt har tilkoksnings-problemer bør man bruge
rør der ét nummer varmere, således at de bedre kan brænde sig selv rene. På
modsatte vis skal man bruge koldere rør hvis de tenderer til decideret at
brænde (elektroderne) af!

Ang. drukning af tændrørene:
Du kører sikkert med NGK-rør, lige som 99,5% af alle andre; men de kán være
temmeligt følsomme overfor drukning - prøv med et alternativ á ND eller
Champion og se om den ikke bliver mindre følsom

> [...]
> hende igen, en tynd og en tyk! Overvejede at få topstykket planet inden
> montering, fik det også planet sidst ved renovering af motoren!

Køb en gammel RD350 til at sønderskrue via højkompression og alskens
knallert-tuning, og spar derved den efterhånden sjældne GT'er for slige
sager :-|

--
Armand.

Fra : Kaj Gasseholm

Dato : 25-11-04 22:09

> [...]
> temmeligt følsomme overfor drukning - prøv med et alternativ á ND eller
> Champion og se om den ikke bliver mindre følsom

Ja Nemlig Ja

100% enig NGK tåler ikke en for fed blanding

Prøv http://www.factorypro.com/products/Denso%20prod.html

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 25-11-04 22:20

Kaj Gasseholm wrote:

> Ja Nemlig Ja
>
> 100% enig NGK tåler ikke en for fed blanding

Nemlig igen igen. Og så det lille husråd.. Rens dem i cellulose-fortynder,
så kan de igen :)

Thomas

Fra : Kaj Gasseholm

Dato : 25-11-04 23:34

> Nemlig igen igen. Og så det lille husråd.. Rens dem i cellulose-fortynder,
> så kan de igen :)
>
> Thomas

Det Skal sku' prøves

Fra : M. Hoey

Dato : 26-11-04 00:36

Endnu bedre, giv dem med gasblæseren, de skulle efter sigende blive som nye,
men husk at holde fortynderen væk

Mvh.

M. Hoey

Fra : Jesper G

Dato : 26-11-04 13:52

Kaj Gasseholm wrote:

> Ja Nemlig Ja
>
> 100% enig NGK tåler ikke en for fed blanding
>
> Prøv http://www.factorypro.com/products/Denso%20prod.html

Jeg kan skrive under på at NGK ikke tåler en for fed blanding. Har 30+
sodet tændrør fra min Suzuki T250 tid..

Fra : Kaj Gasseholm

Dato : 25-11-04 22:14
Fra : M. Hoey

Dato : 26-11-04 00:34

Du er fin Armand

Jeg sørger godt for den gamle GT, men hun er bygget for at blive brugt, det
er kun i vinterperioden hun står i stuen

Det var nålene jeg mente, main needles, og hun var blevet testet på
motorvejen forinden jeg begyndte på justeringerne, så jeg er sikker på at
det var sænkning af nålene der forårsagede det brændte stempel!

Jeg kører netop kun med ND-tændrør, grundet NGK's kedelige tendens til
drukning!

Mvh

M. Hoey

Fra : Armand

Dato : 27-11-04 23:48

M. Hoey <hoeyREMOVEME@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:co5q4h$1dre$1@news.cybercity.dk...

> Jeg kører netop kun med ND-tændrør, grundet NGK's kedelige tendens til
> drukning!

OK! Men der er så stadig det med varmetallet at forske omkring!

--
Armand.

Fra : Mads Stetter

Dato : 26-11-04 07:49

Armand wrote:

> Køb en gammel RD350 til at sønderskrue via højkompression og alskens
> knallert-tuning, og spar derved den efterhånden sjældne GT'er for
> slige sager :-|

Ha ha... Jeg tror altså mick selv må om det!

Og han burde vel også vide lidt om det efterhånden!

http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=234

Du taler jo til ham som om han lige har solgt sin Yamaha FS1 og vil til at
rode med sin fars nyrenoverede GT750!

MVH Mads Stetter
RF400R (Som også bliver kørt på)

Fra : Moller

Dato : 26-11-04 09:14

M. Hoey wrote:

> Jeg havde et 'lille' uheld her i september ang. et brændt stempel i min
> GT750. Det skete på motorvejen ved 3/4 til fuld gas....

   Hvilket et af stemplerne var det ???

> [...]
> afhjælpes ved hjælp af et forgnistgab (modstand), eller som jeg først
> prøvede, at leane (mager) den ud, men det var så for meget!

   Som Armand også skriver, så har main jet ikke så meget at sige omkring
tændrørsproblemerne, da de typisk har druknings problemet fra Pilot
systemet. Men igen, man må ikke tror på alt hvad folk skriver, og slet
ikke hvilken dyse man skal vælge til en 2 takter ;) da der både er
toleranceforskelle, temperatur, tryk osv.

> [...]
> andet, der er ikke en eneste ridse i cylinderen, og krumtapshuset er renset!

   Nu du køber løs ;) så køb lige Graham Bells "2 stroke tunning" og læs
kapitlerne omkring kaburering, og tændings systemet igennem.. især
kapitlet omkring justering af tændingen vil også give dig en mulighed
for at løse dit sidste spørgsmål om at hæve kompresionen, uden at
overophede af det.

--
VH
Lars Molnit

Fra : M. Hoey

Dato : 26-11-04 11:49

Hej Moller

Den bog du omtaler, hvor kan man få fat i den?

Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=355

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-11-04 12:00

"M. Hoey" <hoeyREMOVEME@city.dk> writes:

> Hej Moller
>
> Den bog du omtaler, hvor kan man få fat i den?

(Graham Bell - Two Stroke Tuning)

http://www.amazon.co.uk har den ihvertfald. Men hvis du gider og hente
den i Aalborg, må du da gerne låne min. Så kan du jo se om det er noget.

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Moller

Dato : 26-11-04 13:45

Mikkel Christensen wrote:

> http://www.amazon.co.uk har den ihvertfald. Men hvis du gider og hente
> den i Aalborg, må du da gerne låne min. Så kan du jo se om det er noget.

   En ting som jeg klart vil anbefale... da der er delte meninger om denne
bog. F.eks. er jeg meget intereseret i at læse om diverse
justeringsmuligheder og HVORFOR de lige gør det som man skiver de er
til. Men jeg har også mødt andre som ikke kan lide bogen, da den ikke
skriver at man skal bruge lige den og den størelse på ens Puch maxi ;)
eller at den bare er for teknisk præget, og deraf svær for nogen at sluge.

   Min mening om bogen er at man læser et kapitel under natlampen engang i
mellem... typisk læser man det samme kapitel flere gange, og typisk det
som er mest relavant for en ved næste skrue/hobby hygge aften :) ala i
dette tilfælde vil Carburerings og tændings afsnitte være relavant til
hvordan GT'eren blir mere stabil at køre på :) især da du har lukket
motoren, og monteret Cyll igen... ellers ville Bottom afsnittet, samt
cyllinder/portnings afsnittet være godt til vinterhyggen :) med små
efterfølgende hygge aftener med motor stumperne på stuebordet mens fruen
er hjemme hos svigerforældrene :)

   En vigtig detalje er at "2 stroke performance tunning" som nævnes her
er milevidt meget bedre end fra samme forfatter "4 stroke performance
tunning" som er mere rettet mod Bil ejerne, og ikke har meget godt at
bringe til MC ejerne, andet end Topstykke portning, knasttiming, samt
ca. 1/3 side omkring justering af Mikuni kaburatore til MC'en. som ikke
gir mere info end hvad de fleste der har rodet med kaburator i forvejen
godt ved, og tager som en selvfølge... nå ja så er der lige
insprøjtnings afsnittet, men da jeg ikke ejer sådan en maskine har jeg
ikke læst dette.

--
VH
Lars Molnit

Fra : M. Hoey

Dato : 28-11-04 02:25

Hej Mikkel

Mange tak for det, men jeg vil se om det ikke er en bog jeg selv kan få fat
i, den er sikkert god at have her i de mørke vinteraftener

Fra : Richard

Dato : 26-11-04 17:08

Hej Mick,

M. Hoey wrote:

> Den bog du omtaler, hvor kan man få fat i den?

http://bogpriser.dk er din ven - men søg på "Two-stroke Performance
Tuning"

Der findes iøvrigt også en "Motorcycle Tuning: Two Stroke" af John
Robinson, men jeg ved ikke, hvilken der er bedst.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-04 11:06

M. Hoey skrev i meddelelsen ...
>Hej til gruppen!

>Jeg havde et 'lille' uheld her i september ang. et brændt stempel i min
>GT750. Det skete på motorvejen ved 3/4 til fuld gas....

Efter at have læst de forskellige indlæg om dit uheld, så er jeg ret sikker
på, at Du skal koncentrere dig om tændingsanlæget, i særdeleshed
tændingstidspunkter. Er GT'en med platinstyret tænding ? Ifald, så forvent
service/justering for hver 1.500 Km. Tændingstidspunkterne skal være
pinligt ens for cylindrene, hvorimod den absolutte værdi er "knap så
kritisk." Det er det samme der gælder karburering, lidt misjustering går an,
bare det er ens for alle cylindre.

Problemet med misjustering på en cylinder er, at Du ikke opdager det ! De
resterende cylindre trækker fint, den misjusterede trækker måske 80%, og går
til i varme. Når alle cylindre derimod samtidigt er misjusterede, så opdager
Du det promte, eksempelvis 3 cylindre på kun 80% "virkningsgrad" er noget
man ikke overser, den ville sansynligvis ikke engang kunne accellerere
fornuftigt.

På jagt efter en fejl ved tændig/karburering for den cylinder der
fejlede......

mvh
Orla