inverter på et speedometer???
Fra : Jan

Dato : 22-11-04 20:26

Jeg har investeret i et nyt speedometer, i kassen lå der en lille sort boks
og i papirene stod der "Inverter" hvad gør den? har skiftet speedometer før
men aldrig med en inverter på.
Kan det have noget at gøre med at skiven i speedometeret skifter mellem
mørke tal og lys skive ved dagslys og lyse tal og mørk skive ved mørke?
Hvis det er, hvordan virker det så, (hvordan arbejder det)? jeg er klar over
at inverteren skal sidde mellem speedometer og +/stel ledninger.

Jan

Fra : Hekto

Dato : 23-11-04 09:35

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis det er, hvordan virker det så, (hvordan arbejder det)? jeg er klar
> over at inverteren skal sidde mellem speedometer og +/stel ledninger.

Det kan være en omsætter fra 6 til 12V, eller noget i den retning. Er
speedometeret elektronisk? Er det ikke, er det nok kun til at give
tilstrækkeligt lys.
--

/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Jan

Dato : 23-11-04 12:58

> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
> industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Det er ikke elektronisk og det er købt til en 12v "cykel" jeg har sat det
til og der lyder en meget svag hyletone fra boksen ikke noget man normalt
kan høre, kun fordi jeg sad med den i hånden da jeg monterede det.
Men det er sikkert en af de ting man ikke skal spekulere så meget over og så
bare montere det når nu det står i vejledningen

Jan

Fra : Hekto

Dato : 23-11-04 13:08

> [...]
> Men det er sikkert en af de ting man ikke skal spekulere så meget over og
> så bare montere det når nu det står i vejledningen

En inverter står og svinger, så det er nok det du hører.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-11-04 13:10

> Det er ikke elektronisk og det er købt til en 12v "cykel" jeg har sat det
> til og der lyder en meget svag hyletone fra boksen ikke noget man normalt
> kan høre, kun fordi jeg sad med den i hånden da jeg monterede det.

Hmmm... Kan det mon være en spændingsinverter? - Ja, det hedder: inverter!
Sådan een, kan trylle en 12V forsyning op på flere hundrede volt. De ses på
steder, hvor man gerne vil benytte lysstofrør/koldkatoderør, istedet for
almindelige glødelamper. F.eks. til skalabelysning?

> Men det er sikkert en af de ting man ikke skal spekulere så meget over og

> bare montere det når nu det står i vejledningen

Tjooe, men det er da meget fint af dig, at du tænker over, hvad du egentlig
laver!

Hilsen
Lars

Fra : Jan

Dato : 23-11-04 16:23

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> skrev i en meddelelse

> [...]
> steder, hvor man gerne vil benytte lysstofrør/koldkatoderør, istedet for
> almindelige glødelamper. F.eks. til skalabelysning?

Ok, gik lige ud og tog en måling efter inverteren, den har sq kun en udgangs
spænding på 0,15v, der står godt nok noget med "white in daytime, face light
up blue(illuminated) in darkness" altså må den skulle have spænding hele
tiden, og bruger derfor kun en lille mængde strøm så den ikke tapper
batteriet, det må være konklusionen.
Men jeg sætter den alligevel til mit normale instrument lys så den ikke er
tændt når nøglen er fjernet, selvom det måske ser meget godt ud LoL

Takker for jeres forslag og svar.

Jan

Fra : Hekto

Dato : 24-11-04 10:10

> [...]
> Men jeg sætter den alligevel til mit normale instrument lys så den ikke er
> tændt når nøglen er fjernet, selvom det måske ser meget godt ud LoL

Se det som en mulighed, at den inverterer til vekselstrøm!?