Hvor mange km holder en bremseskive på en ~
Fra : Clemme

Dato : 18-11-04 23:18

Jeg har kig på en velholdt halvgammel Yamaha XJ900 der ifølge ejeren kun har
kørt ca. 50.000 km.

Det undrer mig at skiverne allerede ser ud til at være skiftemodne. (Man
kunne tro den har kørt 150.000km)

Hvor langt kan man normalt forvente at skiverne kan køre?

Hvad er minimum målet for tykkelsen af skiverne?

Hilsen Clemme
Honda 500 Four

Fra : Thomas

Dato : 18-11-04 23:21

> Hvor langt kan man normalt forvente at skiverne kan køre?

De burde holde næsten uendeligt. Det er først når man bremser, at der opstår
et slid. Så holdbarheden er ikke afhængig af kørte kilometer, men
nedbremsninger og deres kraft.
Det medfører, at det er umuligt at svare på dit spørgsmål - det er som at
svare på, om hønen eller ægget kom først.

/Thomas

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 18-11-04 23:51

> Det medfører, at det er umuligt at svare på dit spørgsmål - det er som at
> svare på, om hønen eller ægget kom først.
-----------
Æget kom først..

Dinoerne lagde æg, og dengang var hønen langt fra færdig designet..

--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-11-04 09:16

Oliver Bruchhaus [6000] wrote:
> -----------
> Æget kom først..
>
> Dinoerne lagde æg, og dengang var hønen langt fra færdig designet..

Hvis du spørger mig mangler der stadig en del. Det der tørre brystkød er da
en hån mod gourmet'en - og adskillelse af brusk, fedt og kød på eksempelvis
lår lader meget tilbage at ønske. Når den er i live er det en utøjsbefængt
"fugl" det ikke kan flyve med en IQ på ca 3,14. Hvis de så bare kunne holde
kæft.. hvad.. var det ikke det? Nåh - bremseskiver. Tjah - sintrede klodser
er vist sandpapir for skiverne, offroadkørsel ligeså (nejnej ikke på en
XJ900, jeg ved det). Jeg ville tro at 150.000 er langt(=sjældent) for en MC
skive - men mulighedenb for speedometersnyd foreligger jo. Kig evt. på ebay
efter brugte skiver - det er ret nemt at finde skiver i god stand til en
fornuftig pris.

--
vh
Torben

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-11-04 00:57

"Clemme" <clemme44@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kunne tro den har kørt 150.000km)
>
> Hvor langt kan man normalt forvente at skiverne kan køre?
>
> Hvad er minimum målet for tykkelsen af skiverne?

Minimum tykkelse står på skiven.Slid afhænger af hvilke bremseklodser der
er brugt
og hvor meget og hvor hårdt der er bremset , 50k km mellem skift af skiver
er vel ok.
Hej Palle.

Fra : PL

Dato : 19-11-04 09:02

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Clemme" <clemme44@hotmail.com> wrote in message

> Minimum tykkelse står på skiven.

Lige på en Yamaha XJ900 står der ikke minimumsgrænse på skiven.. Afhængig af
årgang, er der osse stor forskel på skivetykkelsen.
Den "gamle" model havde væsentligt tykkere skiver ... tror det skifter
ca.1989. (Bagskiven er den samme på alle årgange indtil Diversion kom.
Har ikke tallene for slidgrænserne, men de skal findes i specifikationerne
for cyklen - evt i den originale værkstedshåndbog

venligst

Per

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-11-04 16:37

> [...]
> Har ikke tallene for slidgrænserne, men de skal findes i specifikationerne
> for cyklen - evt i den originale værkstedshåndbog

På den gamle model med rigtige skiver er slidgrænsen 7 mm for og 8 mm bag
og max run-out 0,15 mm.Bremse klodser er brugt op ved 0,5 mm belægning
ifølge værkstedsbogen. Nu ved jeg ikke om det er den gamle eller den billige
model de lavede senere med almenenlige skiver og uden anti-dive/fuld
justerbart styr
og en flad standart dæmper x 2 bag i.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 20-11-04 11:48

p.jarnbak <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419e1315$0$11607$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> ....den gamle model med rigtige skiver ..........
> .....den billige model de lavede senere med almindenlige skiver......

Bare for nysgerrighedens skyld: Hvilken forskel er der på disse to
subjektive skive-betegnelser: "almindelige" hhv. "rigtige"?

--
Armand.

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 20-11-04 14:11

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : Armand

Dato : 21-11-04 11:54

Arne Rohr Pedersen <a-rohr@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:419f4259$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Som tidligere XJ 900 kører kan jeg oplyse at de to forskellige skiver er
> henholdsvis ... massive skiver ......... ventilerede.....

Ohh!
Jeg skulle for fanden da selv have gennemskuet at Yamaha også havde brugt
de
ventilerede skiver, som jeg tidligst kender fra FZ750 men også fra FJ'erne,
på 900'eren når nu der skelnes mellem to typer!

> Hvilken der er "almindelig" og "rigtig" kan jeg dog kun gætte om.

Jup!
Det er jo svært med slige subjektive betegnelser
Men mon ikke man kan enes om hvilken af de to typer der er almindeligst, og
derved også isolere den "rigtige"!?

> I øvrigt tak for betjeningen fra Armand i baren sidst jeg var i
> Fredericia.

Selv tak.
Det er rart når hovederne kommer til mig, når jeg ikke selv er så opsøgende
længere!
Hilste forøvrigt kort på Små-Steen ved stumpemarkedet i Herning sidste
weekend,
dét er sgu' ellers et af de helt gamle bekendskaber.

--
Armand.

Fra : Tomas Linnet

Dato : 19-11-04 20:36

"Clemme" <clemme44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne tro den har kørt 150.000km)
>
> Hvor langt kan man normalt forvente at skiverne kan køre?
>
> Hvad er minimum målet for tykkelsen af skiverne?

Jeg sled en skive op på 49000km på min XJ600S(et stk. ø320mm) og der var kun
0,1mm til minimum mål på min VFR400R NC30 da den blev synet ved 46000km.
Begge cykler var dog kørt lidt hårdt.

-Tomas
Nu med uden MC

Fra : Clemme