On Thu, 18 Nov 2004 22:29:52 +0100, "Oliver Bruchhaus [6000]"
<hayabusa@post.cybercity.dk> wrote:
Hej Oliver.
>
>Hvad svarer tüv til herhjemme, og har den tyske tüv overhovedet noget at
>sige her i landet?
>
TÜV er det tyske svar på SBI, men det er ikke hele sandheden.
TÜV står for Technische Überwachungs Verein, og betyder noget så
komisk som teknisk overvågningsforening.
De har i princippet tilsyn med alt der kan dreje rundt, herunder
motorkøretøjer.
Altså er "motorkøretøjssyn" kun en lille del af TÜV's ansvarsområde.
Elektromekanisk værktøj er f.eks. underlagt TÜV's skarpe øje.
Ordnung muss sein
>Tænker på når min tyske dealer siger:
>-jaja.. das teil ist mit tüv, gar kein problem..
>
I Tyskland skal alle dele der skrues på et køretøj forlods være
godkendt af TÜV for at holde godkendelsen.
Et køretøj kan godkendes med ikke TÜV godkendte dele, men så er det en
enkeltgodkendelse der er tale om
Hvis et køretøj er monteret med andre dele end de originale får de
konstruktive ændringer indført i "Fahrzeugsbrief"
(registreringsattesten) så ledes at "Die Bullen" kan kontrollere at
køretøjet er godkende hvis ejeren stoppes med det.
Hvis der f.eks. ændres dækstørrelse skal TÜV godkende det.
I Tyskland skal Fahrzeugsbrief medbringes under kørslen
Danske trafikanter skal forresten også medbringe registreringsattesten
under kørsel i Tyskland.
Det gælder forresten i mange andre europæiske lande.
>Er det så så godt som at den evt ville kunne synes med den del monteret!??
>
Ja, det er det - I Tyskland altså.
Det er længe ikke det samme som at SBI vil acceptere det
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk