Kørsel til skiferie i østrig...Dæk (og sne~
Fra : Søren R

Dato : 15-11-04 15:44

Hej

Jeg overvejer at tilbyde min bil til kørsel til årets skiferie i
Østrig...MEN jeg har kun normale dæk på min bil, og vil IKKE investere
i vinterdæk, da mit kørselsbehov er meget begrænset herhjemme.

Så er det jeg gerne vil vide, om det er uforsvarligt, at køre gennem
Tyskland, til østrig på mine almindelige dæk, og så behov montere
snekæder, hvis det bliver nødvendigt, når vi når længere op mod
skyerne.

En anden idé kunne være at leje dæk, men er dette ikke dyrt? og pigdæk
er vel ulovlige at køre med i Tyskland, ikke?

Håber i har nogle erfaringer/ideer
--
Søren R - Honda Civic 96'
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-04 15:59

> Håber i har nogle erfaringer/ideer

Efter min mening kan man sagtens køre til Østrig på alm. dæk - for så vidt
man ikke ryger i karambolage med nogen regler på området dernede.

Med kæder i bagagerummet, kommer du frem næsten overalt.

(Husk at øve dig i at lægge kæderne på, FØR du står i sneen og fumler med
skidtet med dine bl¨å fingre. Kæder i dag er vildt lette at sætte på, men
man SKAL øve sig herhjemmefra, så man får taget på det.

Jeg vil tro, du kan finde reglerne for dæk på www.trafikken.dk - hvis ikke
må du have fat i Vejdirektoratets Europaguide.

/Jan W Nielsen - fra i dag med vinterdæk..

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-04 22:07

> [...]
> Tyskland, til østrig på mine almindelige dæk, og så behov montere
> snekæder, hvis det bliver nødvendigt, når vi når længere op mod

Det afhænger først og fremmest af hvornår I skal på skiferie. Tænker du på
december - marts så husk på, at Tyskland og især Østrig får mere sne end vi gør i
lille Dannevang og det kan blive meget koldt i Tyskland p.g.a. mere
fastlandsklima. Jeg har adskillige gange kørt igennem Tyskland med kraftig snevejr
og hvor motorvejen ikke var ryddet. Så mit råd køb/lej vinterdæk eller måske leje
en bil i Flensborg med vinterdæk?

Mvh Ole

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.243.119.117)

Fra : lexion

Dato : 22-11-04 20:03

Hej
Jeg vil mene det er fuldstændigt vanvittig at køre til østrig uden endda
rigtig gode vinterdæk,jeg arbejdede dernede 3 måneder sidste vinter og
jeg siger dig når det sner så sner det altså,det kan være en halv meter
på en time.
Det kan jo endda være du skal op ad en mindre skråning.
Mvh Lex

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus

Dato : 24-11-04 11:11

"lexion" <lexion.news@kandu.dk> wrote in message news:<41a23891$1$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
> på en time.
> Det kan jo endda være du skal op ad en mindre skråning.

Du må IKKE køre til Østrig uden vinterdæk. Det er tåbeligt. Du
risikerer sne/sjap igennem tyskland, hvilket er helt umuligt på
sommerdæk. du kommer måske til at køre på sne i østrig og du skøjter
rundt på sommerdæk. Invester nu i et par vinterdæk, og selv om dit
behov er småt herhjemme, så vil du ikke fortryde det.
Calus

Fra : Michael

Dato : 23-11-04 10:44

Vejene er som regel snefri det meste af vejen, det alle motorveje er
ihvertfald snefri, det er kun det sidste stykke op i bjergene som der
kan være sne på. Så der kan man tage sine snekæder frem.
Jeg havde også snekæder med sidste år til tjekkiet, men vi fik ikke
brug for dem. Vi boede op af en lille smal vej oppe på et bjerg, og
vejen var temmelig stejl og snoet. Der lå masser af sne, men lader man
være med at stoppe og giver noget gas klatrer bilen ganske fint op (og
det er en escort 1.3 fra 88).

Undgå pludselige gagivninger, eller at slippe speederen for hurtigt
(så kan du risikere at bagenden kommer rundt). Bremser du den i
gearene på vej ned af en bakke, skal den have noget gas før du
langsomt slipper koblingen, ellers blokere hjulene bare. Generelt kan
man jo vælge at køre de sidste km i snegletempo, man kommer frem, og
man har sparet pengene til 4 nye dæk.
man kan altid sætte tempoet ned.

Michael.