12 Volt varmeblæser
Fra : mtg

Dato : 15-11-04 08:17

Hvor kan man købe en 12 V varmeblæser til mont. i bilen ? (på hattehylden,
til hurtig opvarmning af bagruden).
THansen har en, men den er temmelig svag (110W). Jeg er ude efter i hvert
fald det dobbelte.
Nogen der ved hvor man kan købe en kraftigere elektrisk varmeblæser som
kører på 12 volt?

Fra : TG4600

Dato : 15-11-04 08:34

"mtg" <mtg@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> fald det dobbelte.
> Nogen der ved hvor man kan købe en kraftigere elektrisk varmeblæser som

Hvad så med at købe to??

/TG

Fra : martin

Dato : 15-11-04 10:21

> [...]
> fald det dobbelte.
> Nogen der ved hvor man kan købe en kraftigere elektrisk varmeblæser som

Pas lige på med at varme for kraftigt på en frossen rude, den kan springe

Martin

Fra : phk

Dato : 15-11-04 16:09

"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "mtg" <mtg@nospam.dk> wrote in message
>

> Pas lige på med at varme for kraftigt på en frossen rude, den kan springe

Så du mener at varmeapparaterne i bilerne kan være omverdimensionerede? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-11-04 12:41

> THansen har en, men den er temmelig svag (110W). Jeg er ude efter i hvert
> fald det dobbelte.
> Nogen der ved hvor man kan købe en kraftigere elektrisk varmeblæser som
> kører på 12 volt?

Har ikke set dem kraftigere. Men hvis de findes skal du nok regne med at
trække et kraftigt kabel til den.
Cigarettænderstikket er ikke beregnet til 20-30 A i længere tid.

Hilsen
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-04 16:42

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Har ikke set dem kraftigere. Men hvis de findes skal du nok regne med at
> trække et kraftigt kabel til den.
> Cigarettænderstikket er ikke beregnet til 20-30 A i længere tid.

Plejer da ellers at sidde 30A sikring i så..

--
Tom

Fra : Kim Olsen

Dato : 15-11-04 17:38

> Plejer da ellers at sidde 30A sikring i så..
>
> --
> Tom

Hej Tom

Ja men en cigarettænder tager faktisk en masse effekt - men heldigvis ikke
så længe af gangen.
Jeg har prøvet at smelte ledningen bag cigarettænderstikket bare med en
minikompressor angivet til 15A over 1/2 time.

Så det jeg mener er, at ledningslettet ikke nødvendigvis er dimentioneret
til 30A kontinuerligt selvom sikringen er på 30A.

Hilsen
Kim

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 16-11-04 09:19

> Plejer da ellers at sidde 30A sikring i så..

Hej Tom

I min tidligere Astra var der for-sikret med 20A og ledningen til
cigarettænderen var på 1 kvadrat. Den samme sikring blev herudover benyttet
til sædevarme i forsæderne + et par andre småting. Kan selvfølgelig være ret
forskelligt fra bil til bil. Men alene kvadratet på ledningen siger, at man
ikke skal trække for mange Ampere kontinuerligt. I Astraens tilfælde nok
ikke over 7-8 A - og måske det allerede er for meget.

Hilsen
Peter